Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2012, 23:50:15 PM

Titel: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2012, 23:50:15 PM
Äntligen har jag hunnit lägga upp lite bilder från trafikstarten 9/12! Konstigt att INGEN annan hunnit göra det heller...
Det kommer mer från dagarna närmast efter 9/12 snart (samtidigt som jag har mycket kvar av mina bussbilder från sommaren...)

Denna gråa vintersöndag med snålblåst gav jag mig först av allt till min barndoms kvarter i Sävedalen (Partille kommun), dit linje Svart Express denna dag körde sina första turer. Linjen ersätter gamla 25:an samt del av 515. GS Buss kör Svart Express fram till juni, då Keolis (eller snarare underentreprenörerna Sandarna Transporter och Leja-Touring) tar över. GS har aldrig haft trafik i Sävedalen tidigare.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_282_BUM562_Bjornasv_121209_liten_zps43166256.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_288_BUM605_Ljungkullen_121209_c_liten_zps2d1c73da.jpg)

Efter ett snabbt stopp vid Östra Sjukhuset för att ta en premiärdagsbild på linje 5 vid sin nya ändhållplats (visas ej här) åkte jag till Gerrebacka och Klareberg för att fota Rosa Express. Denna linje körs av Veolia och ersätter del av linje 42, linje 142 och linje 80. Linje 80 körde Veolia tidigare, men i Klareberg och Gerrebacka är man nykomlingar. Veolia använder dels nya bussar (6600-6616), dels befintliga Solaris- och Volvoboggi.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_6078_WRO282_Mystangen_121209_oskarp_liten_zpsfb33a0a4.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_6603_DOB628_Klareberg_121209_liten_zpsc29322e1.jpg)

Vidare till Skra Bro, där jag hittade GS 282 igen!

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_282_BUM562_Skra_Bro_121209_a_liten_zps9069cc11.jpg)

Torslandakrysset trafikeras av inte mindre än fyra expresslinjer: Röd, Gul, Svart och Lila. Lila går dock inte på söndagar så jag fick hålla tillgodo med tre. Först Svart Express igen:

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_265_FJC937_Torslandakrysset_121209_a_liten_zps18046ec0.jpg)

Röd Express körs som förut av Nettbuss, men linjen går nu Landvetter-Lilla Varholmen istället för Landvetter-Stenungsund. Den nya grenen motsvarar halva gamla Lila Express. De äldre höggolvsbussarna (Volvo 9700 ur serien 70335-70356) verkar nu bara gå som insatsbussar på Röd och Stenungsund Express. Nya Volvo 8900 har kommit till både Röd Express och Stenungsund Express. De tycks ha nummer 70830-70847.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Orusttrafiken/Nettbuss_70831_DOT690_Amhult_121209_liten_zps022ed141.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Orusttrafiken/Nettbuss_70832_DOT693_Torslandakrysset_121209_liten_zps852e12b8.jpg)

Gul Express (Torslanda-Jonsered) körs av Keolis och är i stort sett en kombination av linje 21 och 510.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Busslink/Keolis_2840_COF516_Torslandakrysset_121209_liten_zpse8b51b9c.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Busslink/Keolis_2843_CRX922_Torslandakrysset_121209_liten_zpsed18297a.jpg)

Som sagt, mer från dagarna närmast efter 9/12 kommer...

//Jonas G
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: yngrot skrivet 17 december 2012, 11:04:22 AM
Intressant  men vagnskraven på Express verkar ju vara normal stadbuss .. Veolias 6603  ser bedrövlig ut i fronten med så mycket olika dekaler . På Nettbuss 70831 ser det lite bättre ut men ändå för mycket på den lilla ytan ..  GS 265  SVAR Torslanda      glömt ett T ..
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Erling.L skrivet 17 december 2012, 11:33:27 AM
Citat från: yngrot skrivet 17 december 2012, 11:04:22 AM
Intressant  men vagnskraven på Express verkar ju vara normal stadbuss .. Veolias 6603  ser bedrövlig ut i fronten med så mycket olika dekaler . På Nettbuss 70831 ser det lite bättre ut men ändå för mycket på den lilla ytan ..  GS 265  SVAR Torslanda      glömt ett T ..

på alla bussar med matris skyltar o även på resande tavlor står det Svar tror det har o antingen o göra med text storlek eller nått programmeringstekniskt o göra att dom inte får in t i den ytan med vald storlek
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 17 december 2012, 11:44:50 AM
Citat från: Erling.L skrivet 17 december 2012, 11:33:27 AM
på alla bussar med matris skyltar o även på resande tavlor står det Svar tror det har o antingen o göra med text storlek eller nått programmeringstekniskt o göra att dom inte får in t i den ytan med vald storlek

Något lurigt är det. Det står även "SVAR" som linjenummer i reseplaneraren när man sökt en resa som innehåller Svart Express. Däremot levereras texten "SVART EXPRESS" genom realtids- och tidtabells-API.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Patrik Henriksson skrivet 17 december 2012, 12:15:47 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 december 2012, 11:44:50 AM
Något lurigt är det. Det står även "SVAR" som linjenummer i reseplaneraren när man sökt en resa som innehåller Svart Express. Däremot levereras texten "SVART EXPRESS" genom realtids- och tidtabells-API.

I trafikdatabasen har varje linje ett linjenummer, en linjebeteckning och ett linjenamn. Linjenumret är tekniskt och unikt inom trafikhuvudmannen och idag fyrsiffrigt för alla Västtrafiks linjer. Linjebeteckningen kan vara upp till 8 tecken och är egentligen det "publika" linjenumret. VT har valt att endast använda fyra tecken för denna, då det finns monitorsystem som inte hanterar fler än fyra tecken. Linjenamn anges endast på de linjer som har ett särskilt namn, såsom expressbussarna.

På alla områden där teckenlängden är begränsad, såsom linjeskyltar på fordon, har man valt att använda linjebeteckningen och då den är begränsad till fyra tecken blir det SVAR, ORAN, OEXP, MEXP, SNU och andra svårbegripligheter - men det är alltså dessa beteckningar man matat in i databasen och därmed är det detta som skall presenteras, alldeles avsiktligt.

Jag kan tycka att resultatet skulle bli betydligt bättre om man använt alla åtta tecknen som databasen medger för linjebeteckning, och sedan låtit respektive presentationssystem hantera de fall som inte får plats enligt bästa förmåga (det är t ex inga konstigheter att skriva "Orange" på en linjeskylt, dock versalgement), men man har kort och gott gjort det lite enkelt för sig... och svårare för den som är mottagare av informationen.

Ett tillägg:
Det är dessutom så, att iTID vid automatisk skyltning väljer linjenamn om sådant finns. Vid manuell skyltning kan man däremot endast välja linjebeteckningar. Samma sak gäller för underdestinationer - automatiken kan skylta underdestinationer som inte är viatexter, medan den manuella skyltningen endast medger destination + viatext. Därmed blir linjeskyltningen SVAR, ORAN etc även på "fullstora" destskyltar vid manuell skyltning, på samma sätt som man inte manuellt kan skylta textkombinationer som "Kungälv Ullstorp" eller "Göteborg Lilla Varholmen".
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Brollan skrivet 17 december 2012, 13:12:38 PM
Fint bildsvep.
Kan komplettera med lite information angående de Expresslinjer som saknas:
Grön Express har fått ändrad körväg i centrum, kör via Södra Vägen - Nya Allén/Parkgatan mellan Korsvägen och Nils Ericson Terminalen, körs av Nobina.
Lila Express kör mellan Mölnlycke - Mölndal Station - Frölunda Torg - Torslanda Torg, körs av Nobina.
Blå Express kör mellan Särö/Kullavik - Göteborg - Gråbo/Stenared, körs av Sandarna Transporter och Söne Buss.
Orange Express kör mellan Göteborg och Sjövik/Brobacka Korsväg, körs av Nettbuss.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 17 december 2012, 13:15:14 PM
Tack Patrik för bra och utförlig beskrivning!

Jag förstår att det är olika mottagande systems tekniska begränsningar som medfört att man behövt göra så här. Problemet blir ju dock att det finns en väldig massa olika varianter av allt och lite svårt att veta vilken text som ska användas var.

Om jag tar ett exempel med Svart Express så ser det ut så här om man hämtar info ur realtidssystemet:
Linjenummer: 5211
Namn: SVART EXPRESS
Typ: BUS
"Journey Name": Bus SVAR

Destinationsskyltning från hållplats 0 till 13: Torslanda via Skra bro
Destinationsskyltning från hållplats 13 till 29: Torslandakrysset

Om man istället tar ett tåg mellan Göteborg och Borås står det så här:
Linjenummer: 1971
Namn: VÄSTTÅGEN
Typ: VAS
"Journey Name": Reg TÅG

Destinationsskyltning hela vägen: Borås

Slutligen busslinje 1 i Borås:
Linjenummer: 2001
Namn: Buss 1
Typ: BUS
"Journey Name": Bus 1

Destinationsskyltning från hållplats 0 till 19: Hässleholmen via Sjukhuset
Destinationsskyltning från hållplats 19 till 24: Hässleholmen

Som man ser är det inte helt lätt att plocka ut något som går att använda i samtliga förekommande typer av linjer på t ex informationstavlor och i reseplanerare. Endera blir något ganska svårbegripligt, eller så kommer informationstavlan att sakna information t ex om vilken typ av tåg det rör sig om. Vilket inte heller är bra. Sedan vill man ju inte gärna skylta "Buss 1" på en buss eftersom resenärer ändå förstår att det är en buss. Men ska man använda kortformen blir de ju å andra sidan "SVAR" på Svart Express. Inte lätt, detta.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Johan B skrivet 17 december 2012, 20:29:35 PM
Citat från: yngrot skrivet 17 december 2012, 11:04:22 AM
Intressant  men vagnskraven på Express verkar ju vara normal stadbuss .. Veolias 6603  ser bedrövlig ut i fronten med så mycket olika dekaler . På Nettbuss 70831 ser det lite bättre ut men ändå för mycket på den lilla ytan ..  GS 265  SVAR Torslanda      glömt ett T ..

Veolias nya bussar har expresstandard, antar att även Nettbuss har det på sina. Svart byter som sagt snart entreprenör varpå man kan förstå att Västtrafik inte har råd att betala GS för att köpa nya bussar för ett drygt halvår. Samma med Keolis som inte utökat trafiken i någon nämnvärd omfattning och därför inte behövde köpa några nya bussar. Det hade blivit dyrt att lösa ut två år gamla bussar.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 18 december 2012, 19:44:19 PM
Kan man då inte skylta i destinationsskåpet typ; 211 , för linjenummer, och SVART EXPRESS Torslanda via Skra Bro för destination då da? ???
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: IJsbeer skrivet 04 januari 2013, 07:44:17 AM
Det allra bästa hade väl varit att helt och hållet skippa färgerna nu. De kom ju till när GL fortfarande fanns, och reflekterade de färger som användes för olika månadskort (gul, blå och röd från första början, senare orange, grön och lila). Ge även Stenungsunds-, Tjörn- och Orustexpressen ordentliga linjenummer, precis som Lysekils- och Strömstadsexpressen, så är biffen klar.

En stilla undran: om man nu kan ge en linje ett fyrsiffrigt nummer, varför kan då inte Västtrafik äntligen rensa upp sina linjenummer så att det inte finns en linje 1 i Göteborg, Borås, Skövde, Uddevalla, Stenungsund osv.? Alternativt kan man börja "knö" ihop de gamla GL-siffrorna, Härryda behöver inte ha monopol på 600-serien, de kan få t ex 701-719 istället. Det finns gott om nummer i 200- och 400-serien också.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2013, 08:18:34 AM
Citat från: IJsbeer skrivet 04 januari 2013, 07:44:17 AM
En stilla undran: om man nu kan ge en linje ett fyrsiffrigt nummer, varför kan då inte Västtrafik äntligen rensa upp sina linjenummer så att det inte finns en linje 1 i Göteborg, Borås, Skövde, Uddevalla, Stenungsund osv.? Alternativt kan man börja "knö" ihop de gamla GL-siffrorna, Härryda behöver inte ha monopol på 600-serien, de kan få t ex 701-719 istället. Det finns gott om nummer i 200- och 400-serien också.

Alla Västtrafiks linjer har fyrsiffriga nummer men den första siffran annonseras normalt inte till allmänheten och eventuella nollor som siffra 2 och 3 i linjenumret undertrycks. Linje 2001 i Borås blir alltså 1. Jag tror att fyrsiffriga linjenummer ställer till fler problem än de löser. Det är betydligt större risk att förväxla siffrorna om det skyltade linjenumret är fyrsiffrigt jämfört med att förväxla linje 1 i Borås och Göteborg.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Erling.L skrivet 04 januari 2013, 08:35:31 AM
verkar vara skillnad i om bussen har aic2 eller aic3 med...
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 04 januari 2013, 14:46:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2013, 08:18:34 AM
Alla Västtrafiks linjer har fyrsiffriga nummer men den första siffran annonseras normalt inte till allmänheten och eventuella nollor som siffra 2 och 3 i linjenumret undertrycks. Linje 2001 i Borås blir alltså 1. Jag tror att fyrsiffriga linjenummer ställer till fler problem än de löser. Det är betydligt större risk att förväxla siffrorna om det skyltade linjenumret är fyrsiffrigt jämfört med att förväxla linje 1 i Borås och Göteborg.

Jag håller med, framförallt med tanke på resenärsperspektivet. Trots allt sker ju de allra flesta resor med Västtrafik inom en kommun. Det är så mycket annat kring linjenät och biljettsystem och annat som har strukturerats med tanke på just det, så jag tror inte detta med samma annonserade linjenummer på flera håll är något större problem i praktiken.

Däremot oroar det mig en del att det inte finns klart och tydligt definierad översättning mellan tekniskt och annonserat linjenummer som håller i alla tillämpningar. Det är faktiskt en sak som kan ge missförstånd i olika sammanhang när en och samma linje av tekniska orsaker får lite olika form av annonserat linjenummer/linjenamn beroende på var man tittar.
Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2013, 15:10:41 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 januari 2013, 14:46:28 PM

Däremot oroar det mig en del att det inte finns klart och tydligt definierad översättning mellan tekniskt och annonserat linjenummer som håller i alla tillämpningar. Det är faktiskt en sak som kan ge missförstånd i olika sammanhang när en och samma linje av tekniska orsaker får lite olika form av annonserat linjenummer/linjenamn beroende på var man tittar.

Jo, det är sant att det kan vara ett problem. Det har hänt att bussar vid en omprogrammering av skyltsystemet kommit att skyltas med det interna linjenumret. Det är väl inte helt självklart att bussen som det står 2005 på egentligen går på linje 5 till Sjömarken eller Ängsgården. Detta tämligen lilla problem är ju dock inget argument för att alltid annonsera det interna linjenumret.

Jag såg dock att om man säker resehistoriken på Mina sidor så står numera det annonserade linjenumret, t ex 5 och inte 2005 som det gjorde förut. Det gör ju det klart begripligare för det lilla fåtal som bryr sig om att kolla upp resehistoriken - vilket man faktiskt behöver göra för det händer att man blir lurad.

Titel: SV: Mycket nytt i Västtrafikland-foton från trafikstart 9/12!
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 januari 2013, 16:13:42 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2012, 23:50:15 PM

Efter ett snabbt stopp vid Östra Sjukhuset för att ta en premiärdagsbild på linje 5 vid sin nya ändhållplats (visas ej här) åkte jag till Gerrebacka och Klareberg för att fota Rosa Express. Denna linje körs av Veolia och ersätter del av linje 42, linje 142 och linje 80. Linje 80 körde Veolia tidigare, men i Klareberg och Gerrebacka är man nykomlingar. Veolia använder dels nya bussar (6600-6616), dels befintliga Solaris- och Volvoboggi.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_6078_WRO282_Mystangen_121209_oskarp_liten_zpsfb33a0a4.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_6603_DOB628_Klareberg_121209_liten_zpsc29322e1.jpg)

//Jonas G

Jag fick äran att köra "fröken Rosa" dagen efter trafikstart och det var en mycket trevlig upplevelse. Linjen är trevlig. Den blev lika omväxlande som linje 58 är och pausen i Klareberg efter Gerrebacka ger utrymme för ett besök på Sibylla. :)

Dock har Västtrafik varit väldigt generösa med körtid för det är absolut ingen stress på linjen.