Nu när jag börjat köra dom mer frekvent så sitter jag ofta och funderar på vad som egentligen är bra med deras något unika variant på motorplacering osv?
Vad var tanken?
Citat från: buskörare skrivet 13 december 2012, 11:50:53 AM
Nu när jag börjat köra dom mer frekvent så sitter jag ofta och funderar på vad som egentligen är bra med deras något unika variant på motorplacering osv?
Vad var tanken?
Lågt golv utan att använda bakplacerad motor.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2012, 11:51:58 AM
Lågt golv utan att använda bakplacerad motor.
Så det är bättre att ha motorn ståendes bakom föraren än att ha den bak? Varför?
Citat från: buskörare skrivet 13 december 2012, 14:58:58 PM
Så det är bättre att ha motorn ståendes bakom föraren än att ha den bak? Varför?
Vill man, som Volvo, ha driven på axel två blir det knöligt med motorn längst bak.
Citat från: buskörare skrivet 13 december 2012, 14:58:58 PM
Så det är bättre att ha motorn ståendes bakom föraren än att ha den bak? Varför?
Att ha drivning på tredje axeln på en ledvagn är knappast optimalt i alla lägen. Om det vore det bästa skulle ju lastbilars släp och trailar ha drivningen på sista axeln...
Citat från: Ersa skrivet 13 december 2012, 19:37:54 PM
Att ha drivning på tredje axeln på en ledvagn är knappast optimalt i alla lägen. Om det vore det bästa skulle ju lastbilars släp och trailar ha drivningen på sista axeln...
vilket skulle vara fullständigt uteslutet, ändå är de just vad man har på bussar ::)
Citat från: Ersa skrivet 13 december 2012, 19:37:54 PM
Att ha drivning på tredje axeln på en ledvagn är knappast optimalt i alla lägen. Om det vore det bästa skulle ju lastbilars släp och trailar ha drivningen på sista axeln...
Att ha motorn ståendes på ena framhjulet känns inte heller direkt optimalt?
Citat från: buskörare skrivet 13 december 2012, 23:10:08 PM
Att ha motorn ståendes på ena framhjulet känns inte heller direkt optimalt?
Dagens bussar är kompromisser där handikapp tillgängligheten och lågt golv väger tyngst. Motor och andra aggregat får stuvas undan där de får plats. Optimalt kan man glömma.
Citat från: buskörare skrivet 13 december 2012, 23:10:08 PM
Att ha motorn ståendes på ena framhjulet känns inte heller direkt optimalt?
Självklart är det inte optimalt. Men i de flesta situationer är drivning på mittaxeln ändå bättre än att släpet trycker på bakifrån. Helt optimalt kan en ledvagn aldrig mera byggas, pga kraven på lågentré. Och tillgängligheten är numera alltid viktigare än att bussen kan konstrueras med rätt viktfördelning och bra vinteregenskaper.