Hej
Vi pratade på jobbet idag att det fanns två triailerdragare som var beskitigade som buss, med trailern fastsatt på dragbilen så att den inte gick att ta den?
Finns dessa kvar i dag och bilder och historien om dem?
mvh Stefan P
Jale Åkeri körde två stycken "godsledbussar" i någon form av expresstrafik. Dessa körs inte mera, nedlagt koncept. Misstänker att det har med bränslekostnader att göra
(http://www.lastbilar.dk/foton/1886.jpg)
De typades väl som buss (med ett gäng passagerarstolar) för att kunna köras lagligt i 90 km/t istället för i 80. Men sedermera ändrades lagarna vilket gjorde att dessa ändå bara fick 80 km/t som sth, och då lades hela projektet ner. SOH445 är avställd sedan 2008-08-27 och tillhör Bilmetro AB i Gävle (som andra ägare) sedan 2008-10-07. Fortfarande registrerad som buss.
Ska väl finnas flera som är reggade buss kanske inte på Jale men andra?
En kompis som körde stycke brukade käka tillsammans med en förare på en bussreggad en kväll så stod polisen där och kollade
fordon i samband med hastighetskoll, kommer fram till föraren och säger "det gick lite för fort" föraren tittade på polisen och säger "nä det gick för långsamt" polisen börjar skriva på lappen och frågar "erkänner du?" " nä " säger föraren "därför det är en buss" "är du dum" frågar polisen "det ser väl
jag att det är en lastbil" föraren frågar " är du säker" "ja" säger polisen "Kolla du en gång till" säger föraren.
Efter att polisen kollade regnumret kommer han tillbaka och säger nu klarade du dig den här gången det är en buss.
/Lennart
Haha, jag skulle ge mycket för att se hur lång i nosen den konstapeln blev.
Jale hade fem st av den ovan avbildade typen. Den med nr 1(SGP304) är ironiskt nog återfödd som en Scania Omniexpress hos Nobina i Dalarna!
Citat från: Ersa skrivet 11 december 2012, 17:18:26 PM
Men sedermera ändrades lagarna vilket gjorde att dessa ändå bara fick 80 km/t som sth
Utveckla gärna detta! Vad ändrades?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 15 december 2012, 11:06:59 AM
Utveckla gärna detta! Vad ändrades?
Dessvärre minns jag inga närmare detaljer. Men någon annan kanske vet mera?
För ett tag sedan såg jag en bild på PDM956 som var en av företrädarna
Har för mig det var regler kors & tvärs och man måste ha linje på den tur man körde och möjlighet att ta passagerare
med biljettmaskin m.m. Dessutom så måste man ha busskort/D-behörighet.
Minns att busschaufförer som jobbade på en ort och bodde på en annan höll reda på dessa turlistor och åkte med dessa.
Bilspedition hade ju liknade linjer fast inte med trailer
dessa fordon som fortfarande finns kvar på någon uppställningsplats har diskuterats flera gånger i forumet.
Detta började redan på tidigt nitiotal när lastbil bara fick köra 70. En godsbuss var för liten för att de skulle bli lönsamt så då var det nån som kom på iden med godsledbuss, scanias modulsystem gjorde de lätt att få plats med 9 pasagerare och sen ersatte man vändskivan med en vändkrans istället och då fick man köra 90, på 70 mil viner man en del tid på detta arangemange.
Sen kom vi då till det faktum att det var dags och förnya flottan med 5 nya skönheter vilka beställdes på ett bräde, sen kom problemet när dom skulle reggbesiktigas, fenomenet EU hade slagit till och det vart massa utredning om lastförmåga, jale hade väll räknat med full lastförmåga utifrån bruttoviktstabellen vilket dom hadde i dom första, dom tappad väll en 10 ton om jag mins rätt vilket bidorg till mindre lönsamhet och att vanlig lastbil fick köra 80 gjorde att det inte var lika lönsat längre och därmed dog det ut, dom stog ett bra tag i Mora till salu, några slogs isär och jale använder skåpen som föråd, dom var ju inte precis lättsålda.
Fast dom fick köra 90 med 01:orna med
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 15 december 2012, 20:57:41 PM
För ett tag sedan såg jag en bild på PDM956 som var en av företrädarna
Har för mig det var regler kors & tvärs och man måste ha linje på den tur man körde och möjlighet att ta passagerare
med biljettmaskin m.m. Dessutom så måste man ha busskort/D-behörighet.
Minns att busschaufförer som jobbade på en ort och bodde på en annan höll reda på dessa turlistor och åkte med dessa.
Bilspedition hade ju liknade linjer fast inte med trailer
dessa fordon som fortfarande finns kvar på någon uppställningsplats har diskuterats flera gånger i forumet.
Dom hade ju "turlista" gick natt Ume-Blg bla och var vanligt studenter lifta med dom, tror de var en 100 till Ume från Blg
har sett kort på en hög godsbussar ståendes på nån plan på ett UE forum, vet inte om dom står kvar eller hur det är, men är nog rätt troligt
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 15 december 2012, 20:57:41 PM
För ett tag sedan såg jag en bild på PDM956 som var en av företrädarna
Har för mig det var regler kors & tvärs och man måste ha linje på den tur man körde och möjlighet att ta passagerare
med biljettmaskin m.m. Dessutom så måste man ha busskort/D-behörighet.
Minns att busschaufförer som jobbade på en ort och bodde på en annan höll reda på dessa turlistor och åkte med dessa.
Bilspedition hade ju liknade linjer fast inte med trailer
dessa fordon som fortfarande finns kvar på någon uppställningsplats har diskuterats flera gånger i forumet.
Givetvis krävdes D kort, "bussarna" gick som en ledbuss i behörighetshänseende.
I övrigt finns det givetvis inga krav på turlistor, biljetter etc för att få köra i 90 km/h, det beror enbart på vad fordonet är besiktigat som.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2012, 21:29:45 PM
Givetvis krävdes D kort, "bussarna" gick som en ledbuss i behörighetshänseende.
I övrigt finns det givetvis inga krav på turlistor, biljetter etc för att få köra i 90 km/h, det beror enbart på vad fordonet är besiktigat som.
Var väll mer en trafiktilstånds teknisk fråga och dom gick på linjetrafik