Har nyligen börjat extraknäcka med att städa/tvätta och tanka bussar. Till min förvåning fick vi köra runt bussarna på det inhägnade området där tvätthallar gaspumpar osv finns, detta med enbart B-körkort.
Det är så himla kul att köra buss! Så pass kul att jag funderar på att ta ett D-kort. Har dock en del frågor som ni med kunskap kanske kan svara på.
1. När man börjar arbeta som en nybakad busschaufför, kan man då välja att köra regionaltrafik direkt? Eller måste man börja med stadstrafik? Syftar nu på Skånetrafiken.
2. Vad är egentligen fördelen med en boggibuss? Varför är det endast de gula bussarna inom Skånetrafiken som är det, men inte de gröna? Är det svårare att köra boggi? Har hittills inte sett en enda boggi inom stadstrafiken.
3. Kan man välja vilken sorts buss man vill köra? Jag vill absolut inte köra ledbussar.
Tack på förhand!
Vad roligt att du tycker det är kul att köra buss!
1. Man kan köra både stads- eller/och regiontrafik. Valmöjligheten är snarast kopplat till vilket företag och trafiktyp som bolaget har. När du har "färskt" körkort får du dock endast köra kortare linjer. Det finns en 5-mils gräns under första året.
2. Fördelen med boggibuss är att den tar fler kunder än en tvåaxlig buss. Moderna boggibussar har styrande boggi vilket gör den smidig även i stadstrafik. Dock svänger då baken ut en del i kurvor vilket kräver att man har kunskap. Boggibussar finns i stadstrafik i en hel del städer idag.
3. Valmöjligheten på vilken buss man vill köra är begränsad. De är ju trafikuppdraget som talar om vilken buss som behövs. Krävs det ledbuss av kapacitetsskäl kan man som förare inte själv välja att köra en tvåaxlig buss, så vill du "slippa" ledbuss så bör du inte söka jobb på ett företag som har sådana.
Lycka till med ditt framtida yrkesval.
Citat från: HB skrivet 11 december 2012, 09:44:08 AM
Vad roligt att du tycker det är kul att köra buss!
1. Man kan köra både stads- eller/och regiontrafik. Valmöjligheten är snarast kopplat till vilket företag och trafiktyp som bolaget har. När du har "färskt" körkort får du dock endast köra kortare linjer. Det finns en 5-mils gräns under första året.
Vart har du läst om 5-mils gränsen första året? Har aldrig hört om någon sådan gräns. Är det något som kommit till nyligen?
Citat från: Björn Ax skrivet 11 december 2012, 11:37:18 AM
Vart har du läst om 5-mils gränsen första året? Har aldrig hört om någon sådan gräns. Är det något som kommit till nyligen?
Den har åtminstonde funnits sedan jag tog mitt körtkort 2007. För att få köra linjer längre än 50km måste man ha antingen kört buss motsvarande 2 år alternativt tagit den "gamla" YKB:n, det var vägverkets krav. Dessa regler behövs ju inte för förare utbildade efter 2008 sedan den "nya" YKB:n introducerades.
Omfattas de förare som tog kortet maj 2008 också av den regeln ? Som jag har förstått det som omfattas de av de sk. hävdvunna rättigheter. Vad jag minns så yppades inte en stavelse om någon 5-mils gräns på min utbildning.
Sent from my iPad using Tapatalk
Citat från: Stadsbuss skrivet 11 december 2012, 03:42:01 AM2. Vad är egentligen fördelen med en boggibuss? Varför är det endast de gula bussarna inom Skånetrafiken som är det, men inte de gröna? Är det svårare att köra boggi? Har hittills inte sett en enda boggi inom stadstrafiken.
Frågan är snarare vad som egentligen är fördelen med en ledbuss. Läs mer på https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=35389