Hej
För mig som har dåligt minne när började exporten av svenska bussar öster ut tex. Estland, Lettland osv?
Började det med länstrafikens kravbild eller är jag ute och cyklar?
mvh Stefan P
Snarare var det sovjetunionens kollaps och murens fall som gjorde att de forna öststaterna började köpa begagnade bussar. Polen var väl bland de tidigaste köparna.
Allerede i slutningen af 80'erne blev der solgt svenske busser til diverse lande i Afrika samt til Portugal.
1992-1995 solgtes der rigtig mange Volvo busser til Marokko samt andre lande som Angola og Gambia. Fra Sverige var det fortrinsvis Volvo B58 + B10M. Også til Cuba solgtes en del Svenske busser, så det var altså langt fra kun Østeuropa som fik jeres "begagnade bussar", det er vigtigt at huske til historiebøgerne. :)
Alle billeder er fra min hjemmeside b10r.com
(http://b10r.com/billeder/12141463731264-16_copy.JPG) Gambia 1991
(http://b10r.com/billeder/12141456351265-21_copy.JPG) Gambia 1991
(http://b10r.com/billeder/12141454941264-04_copy.JPG) Gambia 1991
(http://b10r.com/billeder/1214147455Addis-Ababa-001.jpg) Etiopien 1995
(http://b10r.com/billeder/1214147548Addis-Ababa-002.jpg) Etiopien 1995
(http://b10r.com/billeder/1214147252luanda_1997_Jos%E9_Luis_Covita.jpg) Angola 1997
Många av dessa bussar köptes upp av staten och skänktes till länder i Afrika. Detta eftersom en del skojare åkte runt i slutet av 80-talet och köpte upp gamla bussar billigt och sålde dem med god vinst.
Ett större antal fd SL-bussar på B58-chassi hamnade i Angola t ex, som H54:an på sista bilden från Kim.
Kul bilder lite annorlunda miljö tex sj i Afrika ;D