Läget vid Norra Bantorget för några minuter sedan.
(http://ltr-data.se/olof/buss_sthlm_20121205.png)
Det ser nästan ut som någon form av "kolonnkörning" mitt i staden. Nåväl. Hoppas att dagen blir någorlunda hanterbar trots problem i stort sett med alla förekommande trafikslag. Här på västsidan har det slutat snöa och solen lyser in genom fönstret.
I Täby vräker det ner sen nån timme tillbaka.
På Färingsö vräker det också ner, även om snöfallet tycks ha avtagit en aning de senaste minuterna. Det verkar inte vara så roligt i busstrafiken, så här står det just nu på SL:s hemsida.
Dock står det inget om Mälaröarna, så här ute verkar det som man kör trots vädret. Jag bor dock för långt från någon hållplats för att kunna kontrollera saken på ett enkelt sätt.
Citat från: sl.se
Tyresö: Helt inställd trafik.
Tyresö: Rådande väderlek orsakar stopp i busstrafiken.
Söderort: Rådande väderlek innebär kraftigt reducerad trafik.
Täby: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Vaxholm: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Åkersberga: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Huddinge/Botkyrka: Rådande väderlek innebär kraftigt reducerad trafik.
Innerstan: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Haninge: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Bromma: Rådande väderlek kan göra att din resa kan ta längre tid än vanligt. För närvarande inga större förseningar.
Norrtälje: Linje 630, 631 653 och 654 indraget pga av framkomlighetsproblem.
Nynäshamn: Rådande väderlek innebär stopp i trafiken.
Nacka/Värmdö: Rådande väderlek orsakar stopp i busstrafiken.
Lidingö: Rådande väderlek kan göra att din resa kan ta längre tid än vanligt, oregelbunden trafik och förseningar förekommer upp till 30 minuter.
EDIT: På DN:s hemsida säger man dock att "Vid ettiden var busstrafiken i hela länet stillastående". Länk till artikeln: http://www.dn.se/sthlm/installda-turer-hos-sl-i-kollektivtrafiken (http://www.dn.se/sthlm/installda-turer-hos-sl-i-kollektivtrafiken)
Endast linje 1,2,3,4 rullar i city!
"Hela länet" var det, ja. I den norra tredjedelen har mig veterligen ingen trafik ställts idag, även om det bitvis varit lite småstrul. Men jag tycker att händelser som en vit Sprinter på 653 samt en grön skolbuss på del av 677 kan pigga upp en intressant och händelserik dag. :)
Enligt SL:s hemsida verkar det vara stopp för busstrafiken överallt utom i Bromma o Järfälla.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 december 2012, 15:04:39 PM
Enligt SL:s hemsida verkar det vara stopp för busstrafiken överallt utom i Bromma o Järfälla.
Då kanske jag slipper frysa på väg till affären:D
På värmdö har det slutat att snöa för en liten stund sen.
SL:s hemsida just nu:
Citat från: sl.se
176/177 och Ekerö - kraftiga förseningar på som mest 40 min
Södertälje: Krafitga Störningar. Klicka här för mer info.
Tyresö: Helt inställd trafik. Klicka för Mer info
Söderort: Rådande väderlek innebär kraftigt reducerad och oregelbunden trafik.
Sollentuna: Oregelbunden trafik på samtliga linjer på grund av rådande väglag.
Solna/Sundbyberg: Oregelbunden trafik på samtliga linjer på grund av rådande väglag.
Täby: Trafiken är helt inställd pga rådande väderlek
Vaxholm: Trafiken är helt inställd pga rådande väderlek
Åkersberga: Rådande väderlek innebär kraftigt reducerad trafik.
Nynäshamn: Trafiken är helt inställd pga rådande väderlek
Haninge: Trafiken är helt inställd pga rådande väderlek
Huddinge/Botkyrka: Trafiken är helt inställd pga rådande väderlek
Bromma: Oregelbunden trafik på samtliga linjer på grund av rådande väglag.
Bromma: Generella förseningar för samtliga linjer upp till 15 minuter.
Innerstan: Linje 1,2,3,4 går med oregelbunden trafik. All övrig busstrafik inställd pga rådande väderlek.
Norrtälje: Endast linje 676 trafikeras i norrtälje.
Järfälla: Störningar Klicka här för mer info
Övriga linjer: inga större störningar
Så här såg det ut vid parkeringen vid Slussenterminalen runt fem i tre på eftermiddagen. Ca fyrtio minuter senare såg jag knappt att någon förändring hade ägt rum på platsen:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/sub%20album%202/system8442.jpg)
Trots att det stod att all busstrafik till Nacka/Värmdö var indragen, så stod det några tappra själar och väntade vid några av hållplatskurerna. Ett trafikslag som dock gick, förvisso med en del problem, var Saltsjöbanan och tåget verkade ha varit ett väldigt välkommet inslag i trafikkaoset:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/sub%20album%202/system8472.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 13:54:07 PM
"Hela länet" var det, ja. I den norra tredjedelen har mig veterligen ingen trafik ställts idag, även om det bitvis varit lite småstrul. Men jag tycker att händelser som en vit Sprinter på 653 samt en grön skolbuss på del av 677 kan pigga upp en intressant och händelserik dag. :)
Sedan ovanstående skrevs har allt ställts på ända. Detta är nog det värsta snöoväder jag upplevt i Uppland någonsin.
Arriva uppe i Märsta/Väsby verkar ha lyckats köra på som vanligt idag. Har inte sett någonting om att de skulle ha några större störningar.
Citat från: Andreas91 skrivet 05 december 2012, 17:49:34 PM
Så här såg det ut vid parkeringen vid Slussenterminalen runt fem i tre på eftermiddagen. Ca fyrtio minuter senare såg jag knappt att någon förändring hade ägt rum på platsen:
Trots att det stod att all busstrafik till Nacka/Värmdö var indragen, så stod det några tappra själar och väntade vid några av hållplatskurerna. Ett trafikslag som dock gick, förvisso med en del problem, var Saltsjöbanan och tåget verkade ha varit ett väldigt välkommet inslag i trafikkaoset:
Trevliga bilder, P.Ek! (Nej, jag skojade bara! ;D) Alltid intressant att se bildreportage från dem som är på plats medan man själv sitter hemma med en kopp te. :P
Jobbigt för alla förare och resenärer att det skulle snöa så mycket på så kort tid. :-\ Om man bortser från trafikproblemen måste jag dock säga att det är trevligt med ett rejält snötäcke. Imorgon åker längdskidorna fram! :D
Nu har busstrafiken börjat att komma igång på värmdö, har sett en gäng scania på 474 och en 437 som var på väg till Lillsved
Waxholmsbolaget satte in extrabåt, så resenärer till Lidingö och Vaxholm kom hem...
Citat från: Mikey skrivet 05 december 2012, 18:05:09 PM
Arriva uppe i Märsta/Väsby verkar ha lyckats köra på som vanligt idag. Har inte sett någonting om att de skulle ha några större störningar.
Handlar nog snarare om att de är lite allmänt dåliga på att meddela sina inställningar och förseningar.
Citat från: Tommy E skrivet 05 december 2012, 18:10:42 PM
Trevliga bilder, P.Ek!
Börjar bli standardkommentaren här på forumet ;D
Idag sågs endast röda kortvagnar på 1an under eftermiddagen, bl.a 5142, 5151 och 6114. På morgonen verkade de flesta linjerna i innerstan gå som de skulle men med några minuters försening.
Citat från: P.Ek skrivet 05 december 2012, 20:03:49 PM
Idag sågs endast röda kortvagnar på 1an under eftermiddagen, bl.a 5142, 5151 och 6114. På morgonen verkade de flesta linjerna i innerstan gå som de skulle men med några minuters försening.
Hur stor del av problemet har varit ledbussar som inte tagit sig fram? Varken de som driver på släpet eller har en sidopanna är ju helt optimala i vinterväglag.
Citat från: Jo skrivet 05 december 2012, 21:05:22 PM
Hur stor del av problemet har varit ledbussar som inte tagit sig fram? Varken de som driver på släpet eller har en sidopanna är ju helt optimala i vinterväglag.
spelade inte så stor roll vilken typ av buss man hade, men visst, de blev inte lättare med ledbuss...
12 meter, två axlar, nya dyra vinterdäck och riktig mekanisk diffspärr. Samt tillräcklig snöröjning. Då ökar chanserna radikalt att man tar sig fram.
I stort sett inga ledbussar med lågentré eller låggolv är bra vinterbussar.
Passerade Slussen runt 1630 (i bil, inga möjligheter att fota tyvärr) och då hade man kommit i gång så smått. Dock lite upp- och nedvända världen.
7628 som linje 413 och 7629 som 471, dessa har jag inte sett på annat än 469 tidigare. Dessutom ett par 57xx på 471, bland annat 5708 om jag inte minns fel.
Bara "rött på blått" i dag alltså ;D
Inga linjer någonstan hade någon direkt regularitet, men i takt med att stormen förflyttade sig norrut rent allmänt, och vinden mojnade söderöver, så höll sig vägarna plogade och öppna istället för att driva igen. Det var då man började sätta fart på trafiken allt eftersom, men iom. att kollektivtrafiken är en jätteapparat så tar det åtskilligt med tid att få snurr på allt. Först måste man kolla att det verkligen är farbart på hela sträckan, sedan får man provåka och fortfarande är det inte säkert att det kommer igång då förare, vagnar osv. i många fall inte direkt är de ska vara osv.
Sedan blir jag lite fascinerad av att bl.a. myndigheterna, men även så många människor själva, trots en klass 2-varning bara låter allt rulla på och bara förutsätter att allt ska fungera lika bra som vilken dag som helst. Alltså att bussen kommer nog var 4-6 minut som den brukar och spårtrafiken ska rulla på som vanligt. Här hade det nog faktiskt varit befogat att kanske uppmana folk att inte bara knata iväg till jobb och skolor och folk borde kanske funderat lite på det själva. Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.
Citat från: Nico skrivet 06 december 2012, 05:09:22 AM
...Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.
Folk har inte råd att stanna hemma bara sådär, det ligger alldeles för mycket privatekonomi bakom.
"En" förlorad arbetsdag kan göra väldigt mycket för många...Det är därför folk trotsar samhällets varningar och ger sig ut iallfall...
Citat från: roggek skrivet 06 december 2012, 06:35:47 AM
Folk har inte råd att stanna hemma bara sådär, det ligger alldeles för mycket privatekonomi bakom.
"En" förlorad arbetsdag kan göra väldigt mycket för många...Det är därför folk trotsar samhällets varningar och ger sig ut iallfall...
Tror nog inte det stora problemet faktiskt är ekonomin. Inte för flertalet. Givetvis om det var några dagar per månad under vintern, men den här mer akuta klass 2 varningssituationen brukar ju dock som mest vara en till två gånger per vinter.
Vad som däremot är problemet är nog att chefer och andra nog inte ser så positivt på att man bara struntar i att komma. Visst, har man försökt och fastnat i bilkö i tre timmar så lär väl ursäkten godtas, eller om det inte går några bussar alls. Men att bara stanna hemma och skylla på vädret lär nog inte gå hem. Om det skall fungera, så måste nog arbetsgivarna gå ut med information att det är o.k. att stanna hemma - oavsett om det sker med löneavdrag eller ej. I annat fall lär väl de anställda försöka ta sig till jobbet i alla fall.
Nu var det väl också rätt många som valde att jobba hemifrån igår. Så viss effekt hade det nog. Men sedan är det ju andra delar som är mer känsligt. Sjukhus och andra viktiga funktioner måste ju fungera ändå (som exempel).
Citat från: Nico skrivet 06 december 2012, 05:09:22 AM
Sedan blir jag lite fascinerad av att bl.a. myndigheterna, men även så många människor själva, trots en klass 2-varning bara låter allt rulla på och bara förutsätter att allt ska fungera lika bra som vilken dag som helst. Alltså att bussen kommer nog var 4-6 minut som den brukar och spårtrafiken ska rulla på som vanligt. Här hade det nog faktiskt varit befogat att kanske uppmana folk att inte bara knata iväg till jobb och skolor och folk borde kanske funderat lite på det själva. Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.
Men är det inte lite typiskt nutida svenskt? Att ytterst få vågar ta så stora beslut. I boken I trygghetnarkomanernas land" talas det bl.a om "det nationella paniksyndromet" bl.a efter tsunamin 2004.
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 22:24:23 PM
12 meter, två axlar, nya dyra vinterdäck och riktig mekanisk diffspärr. Samt tillräcklig snöröjning. Då ökar chanserna radikalt att man tar sig fram.
I stort sett inga ledbussar med lågentré eller låggolv är bra vinterbussar.
Håller med. Körde 4853 (Volvo B10) en vända och den plöjde sig igenom 1,5-2 dm modd utan större bekymmer.
Att folk inte tar SMHIs varningar på allvar är inget konstigt då SMHI ett antal gånger gått ut med framförallt Klass-1-varningar utan att något har hänt. Om man ropar "vargen kommer" för många gånger slutar folk lyssna.
I morse syntes en vit liten folkabuss (VW Multivan, sån där man kan hyra på macken) på SL574 i stället för en ordinarie 12-meters. Enligt dekalen på sidan kommer den från en lokal biluthyrning på Arlanda. Passagerarna såg ut att ha det trångt men mysigt ombord :D
Citat från: Omnilasse skrivet 06 december 2012, 07:33:35 AM
Vad som däremot är problemet är nog att chefer och andra nog inte ser så positivt på att man bara struntar i att komma. Visst, har man försökt och fastnat i bilkö i tre timmar så lär väl ursäkten godtas, eller om det inte går några bussar alls. Men att bara stanna hemma och skylla på vädret lär nog inte gå hem. Om det skall fungera, så måste nog arbetsgivarna gå ut med information att det är o.k. att stanna hemma - oavsett om det sker med löneavdrag eller ej. I annat fall lär väl de anställda försöka ta sig till jobbet i alla fall.
Man skall nog inte heller underskatta människors plikttrogenhet. Det finns fortfarande gott om folk med hög arbetsmoral.
Har man möjlighet är det dock lämpligt att jobba hemifrån, om inte annat är man inte i vägen för dem som faktiskt måste vara på plats för att kunna utföra sitt arbete.
Problemet är att man oftast inte vet hur omfattande det är innan man sitter fast någonstans.
Själv körde jag min fyrhjulsdrivna Dodge till stationen och tog ett 20 min försenat tåg som sedan blev absolut proppfullt på väg en mot staden. Vid Älvsjö blev tåget stående länge pga växelfel.
En stående kvinna blev akut dålig i trängseln. Hon fick sätta sig ner och några personer som jobbade inom vården ryckte in för att hjälpa till. Folk grävde fram dricka och kakor ur sina väskor och jag blev rörd över empatin som passagerarna i det fullproppade stillastående tåget visade.
Kvinnan mådde snart bättre och det hela löste sig.
Stor respekt för dessa människor som jobbar inom sjukvården och inte tvekar att rycka in!
I går kväll 21.00 avgick en 222a från Ropsten mot Rudboda då tydligen Norra Kungsvägen
hade blivit tillräckligt plogad.
(Sista turen på denna linje går normalt 18.57)
Övriga linjer via Centrum var/blev nog inställda hela kvällen./Ulf
Till eftermiddagsrusningen kunde man sätta in boggivagnar som körde fram och tillbaka mellan Slussen och Orminge C. Dessa kördes helt utan tidtabell, varpå trafiken lätt blev ganska oregelbunden. Lite senare kunde man öppna även 474. Men det tog nog ett tag innan alla som väntade i Slussen hade fått plats på en buss. De som väntade vid Londonviadukten, Henriksdal och Nacka trafikplats fick nog vänta bra länge innan de kunde få en plats på en avgång.
Scania Omni-link boggibuss var grymt bra att ta sig fram med. Med en lätt gasfot och "axeltrycksjusteringen" (eller vad det heter egentligen) kunde man få riktigt bra grepp i uppförsbackarna.
Citat från: BSB101 skrivet 06 december 2012, 12:45:10 PM
Att folk inte tar SMHIs varningar på allvar är inget konstigt då SMHI ett antal gånger gått ut med framförallt Klass-1-varningar utan att något har hänt. Om man ropar "vargen kommer" för många gånger slutar folk lyssna.
Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 december 2012, 23:27:40 PM
Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.
/Peter
Ja, det är ju en stor skillnad på klass 1 och klass 2 varningar. Den förra ligger ju nästan konstant på SMHI.s hemsida och påverkar ju inte trafiken nämnvärt. Klass 2-varningar är dock ganska sällsynta och brukar stämma rätt bra. Här har väl också SL förberett sig rätt kraftigt inför stundande situation. Tycker det verkar som att bussbolagen försökt följa utvecklingen rätt noggrant.
En helt annan fråga är väl förstås om man skall ställa in all trafik i förväg ifall det värsta inträffar. Men eftersom man ju inte vet exakt var det blir problem och att man ändå vill köra så mycket trafik som möjligt (konsekvenserna blir ju inte minst för passagerarna rätt stora om trafiken är inställd), så är ju på något sätt det enda vettiga att fortsätta köra.
Däremot är väl allmänheten sämre på att uppfatta varningar. Men det handlar nog snarare om möjligheterna att nå fram med informationen. Om ex.vis Aktuellt säger att SMHI utfärdar en klass 2 varning så säger det väl medelstockholmaren rätt lite egentligen? Vi har ju inte den vanan i Sverige att behöva rätta oss efter väder och vind riktigt. Detta att en vädervarning skulle innebära att vi inte kan gå till jobbet/skolan som vanligt, är ju nästan ett okänt fenomen i Sverige.
Ett stort problem är även att mycket förändras över tid. Många har t.ex. i media nu suttit och rapat om att det var så mycket bättre på typ 60-talet osv. Vad de då helt negligerar är ju då även att vi har helt andra krav och förutsättningar idag än vad vi hade då. Låggolvs/lågentrévagnar fanns inte (i synnerhet inte på linjer utanför tätortsområdena), avgångarna låg inte lika tätt, folk jobbade i högre utsträckning i närheten av var de bodde osv. Allt skulle då inte heller ske i dagens höga tempo med femtioelva saker som behöver göras varje dag.
I dag har vi ett högt specialiserat samhälle, men en baksida med detta är att vi blir mycket mer sårbara. En lärdom som myndigheter såväl som privatpersoner därför nog bör ta till sig är följande; vid t.ex. en klass 2-varning kan det vara så att man bör överväga om det verkligen går att driva samhället till 100 % eller om man kanske inte hellre skulle skruva ned tempot överlag några grader medan stormen tillås blåsa över. Håller även med Lasse om att vi är lite dåliga på att ta in information om vad t.ex. en klass 2-varning innebär och sedan då att sätta den i relation till annat.
Här bör man sjuka ungarna från dagis/skola och ta en semester-/kompdag, jobba hemifrån eller vad det nu kan vara som behövs samtidigt som myndigheter och arbetsgivare kanske även bör uppmuntra till att detta med att inte gå till jobb och skola mm. faktiskt är en bra idé när det är utfärdat en klass 2-varning eller förväntas en jordbävning, orkan eller vulkanutbrott. :P
Ja, efter onsdagens debacle har jag lärt mig en sak: Nästa gång stannar jag hemma när klass 2 -varning utfärdats!
Citat från: Peter Rost skrivet 06 december 2012, 23:27:40 PM
Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.
/Peter
Bara det att skalan har tre steg där kl<ass-1 i stort sätt innebär att det ska bli väder och klass-2 betydligt värre. Då SMHI utfärdar klass-1-varningar titt som tätt utan att gemene man uppfattar vädret som något som behöver varnas för gör att förtroendet för varningarna urholkas.
Det blir bättre å bättre nu i Söderort iaf. Mycket är röjt, men på flera ställen är det problem med dålig snöröjning som gjort att bilarna parket längre ut i gatan. Detta gör att på flera ställen är det endast en "fil" att köra i. Trångt å bökigt....
Ett sådant aktuellt område är fn(iaf imorse) Horisontvägen där man väljer att parkera trots P-förbud och med den dåliga snöröjningen blir det tight att ta sig fram. Att mötas där är det inte tal om...
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 december 2012, 11:49:44 AM
Läget vid Norra Bantorget för några minuter sedan.
(http://ltr-data.se/olof/buss_sthlm_20121205.png)
Det ser nästan ut som någon form av "kolonnkörning" mitt i staden. Nåväl. Hoppas att dagen blir någorlunda hanterbar trots problem i stort sett med alla förekommande trafikslag. Här på västsidan har det slutat snöa och solen lyser in genom fönstret.
Vad är det där för app/program?
Citat från: tågluffaren skrivet 12 december 2012, 14:12:21 PM
Vad är det där för app/program?
Det är en liten webbtjänst för att visa avgångar från hållplatser. I förekommande fall visas även realtidsinformation med trafikmeddelanden och förseningar per avgång.
Avgångar med Västtrafik: http://vtdep.ltr-data.se/Vasttrafik.html
Avgångar med Skånetrafiken: http://vtdep.ltr-data.se/Skane.html
Alla hållplatser och all trafik som finns med i Samtrafikens ResRobot: http://vtdep.ltr-data.se/ResRobot.html
Otroligt bra. Stort tack! :)
I onsdags morgonrusning rullade det en MAN-kortvagn (Keolis 7628 eller 7629) på linje 446C. Även en 8900-boggie sågs på 443C.