(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A36160.jpg)
Hej !
En 70-talsbild från gamla busstationen i Gävle, bilden visar GDG 1400.
Mvh Peter Ö
Ser ut som om bussen är SJ-målad, men det var den väl inte?
Scania CR145, ja det var grejer det! Bra skjut i den och skön att köra för den som gillade Scania.
Hej
Trevligt med en Scania bild, hur många av den sorten hade GDG?
Finns det en hos Västerås Lokaltrafik i kallgaraget?
Hur många tillverkade Scania Cr 145?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 04 december 2012, 14:04:42 PM
Hej
Trevligt med en Scania bild, hur många av den sorten hade GDG?
Finns det en hos Västerås Lokaltrafik i kallgaraget?
Hur många tillverkade Scania Cr 145?
mvh Stefan P
GDG hade fem fabriksnya CR145 (1400-1404) och dessutom har jag hittat sex som hamnade hos dem begagnade. Totalt tillverkades 149 CR145-or, varav en prototyp som aldrig såldes till kund. Det var alltså på sin tid en omtyckt turistbuss hos svenska bussägare, men efter branden utanför Jönköping i februari 1976, när en CR145 brann och 15 personer omkom, blev den mycket svårsåld.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2012, 14:40:35 PM
GDG hade fem fabriksnya CR145 (1400-1404) och dessutom har jag hittat sex som hamnade hos dem begagnade. Totalt tillverkades 149 CR145-or, varav en prototyp som aldrig såldes till kund. Det var alltså på sin tid en omtyckt turistbuss hos svenska bussägare, men efter branden utanför Jönköping i februari 1976, när en CR145 brann och 15 personer omkom, blev den mycket svårsåld.
Och detta trots att branden uppstod pga ett punkterat innerdäck...
Ett par år senare brann en B58 pga samma orsak, men då var det ingen som höjde på ögonbrynen. Undrar varför?
Hej !
Genom övertagande av ett par bolag i Västmanland kom VL Västerås att ha 6 st . Scania CR 145.
435-436 från Norbergs Busstrafik/Norberg och 447-450 från Kungsörs Trafik AB.
Bussarna 447/BGR 507 och 449/EPP 044 som sedan att byta skepnad i form att de fick en portugisisk kaross
typ Eurobus och DS-11 motor. Vid återregistreringen fick fd. 447 nytt reg.nr NNT 072 och fd. 449 fick NNL 002.
NNL 002 ligger fortfarande kvar i registret, avställd sedan 2006-07-17, fordonsår anges som 1988 och fabrikat
Scania CR 145, NNT 072 är däremot bortplockad.
Genom företagsövertagande kom även en del andra CR 145:or till GDG, går att kolla dem på SBH !
Mvh Peter Ö
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 december 2012, 15:06:24 PM
Och dett trots att branden uppstod pga ett punkterat innerdäck...
Ja, det var ganska orättvist att skylla branden på bussmodellen men det var så det blev. Jag tror det var mycket psykologi. Folk hade sett tidningsbilderna på den brinnande bussen med dess karakteristiska front och ville därför inte åka i en sådan buss.
Vad man kan lägga modellen till last var bakdörren, som dels var igensatt av två stolar som man först måste fälla undan och sedan fick man trycka in en knapp samtidigt som man öppnade dörren som en vanlig bildörr. En konstruktion som dock var vanlig på turistbussar vid den här tiden om de inte rentav bara hade en enda dörr och då framför framaxeln. Dessutom hade dörren knappast kunnat användas ändå eftersom det var precis utanför den som det brann som allra värst.
Olyckans allvarliga förlopp kan dessutom skyllas på att resenärerna varit på s k pälsresa till Tranås och de som satt i bussens främre del tyckte det var viktigare att rädda med sig det de köpt och tänkte därmed inte på att de hindrade dem längst bak från att komma ut innan bakpartiet blev rökfyllt.
1:an & 2:an hos Göteborgs Spårvägar var av samma typ och en mycket snygg sådan i den lackeringen. Har för mig att en bild har cirkulerat här på en av dom iaf. B 35 hade dom väl som littera, tror jag! ???
Citat från: Stefan P skrivet 04 december 2012, 14:04:42 PM
Hej
Trevligt med en Scania bild, hur många av den sorten hade GDG?
Finns det en hos Västerås Lokaltrafik i kallgaraget?
Hur många tillverkade Scania Cr 145?
mvh Stefan P
Som Staffan skrev kom 1400-1404 till GDG som nya,de övriga 6 var dessa
1300 FZG 024 Borlänge
1301 GNB 240 Ludvika
1410 GSX 387 Borlänge
1411 GSR 451 Malung
2300 GME 065 Leksand och hade även fler placeringar
2301 DRZ 937 Borlänge
1400 HHH 222 Sandviken
1401 GUZ 264 Sandviken
1402 HHF 316 Vansbro-Borlänge
1403 GXG 403 Avesta
1404 GYC 189 Ludvika
2301 var den enda av GDGs "V8or" som hade toalett,även den slutade sina dagar som brandvrak,brann upp utanför Märsta om jag inte minns fel :(
Och sedan ägde GDG också ett exemplar av varianten med mindre motor (DS8), dvs en CR85S. Den hade inv.nr 1302 och reg.nr GAZ358 och kom närmast från Grunds Busstarfik i Färgelanda, där jag hade äran att köra sista turen med den innan den gick över till GDG.
Jag körde som jag tidigare berättat bussen 1404 mycket under min tid hos GDG i Ludvika. Där fanns också den endörrade 1301 som jag också körde ganska mycket. En från början misskött problembuss, kom från någon inköpt privatåkare. 1404 gick mycket bra men jag kan inte påstå att det var några racerbussar. Segdragningen var enorm men accelerationen inget vidare. 1404 gick på samma trad varje vardag: Ludvika-Borlänge och åter på morgonen. Från kl 12.00 Ludvika-Borlänge, Borlänge-Ornäs-Borlänge, Borlänge-Ornäs-Falun. Falun-Ornäs-Borlänge och slutligen kl 17.00 Borlänge-Ludvika. På återturen från Borlänge på morgonen hade man med sig skolmat till skolorna i Idkerberget och Tuna Hästberg samt en eller ett par matkartonger till pensionärer efter vägen. Tomkärlen från skolorna lastades av i Borlänge efter middagsturen. På eftermiddagsturen från Falun hade man fulla skuffen med gods varav det mesta skulle av i Borlänge där man lastade skuffen full igen med Ludvikagods. I Idkerberget hämtade man posten inne på postkontoret. En mycket trevlig förartjänst med 10 tim 40 minuter betald tid.
Mvh Jan G