Bilderna är tagna på Grödingevägen i söndags:
(http://i47.tinypic.com/1446yg.jpg)
Nobina 6735 med helljus. Den körde på sista 762an mot Östertälje, dels för att den inte kommer gå till Östertälje längre och sen byter den också nummer om en vecka till 752.
(http://i45.tinypic.com/zvzyxj.jpg)
Nobina 0119 på tågersättning.
(http://i47.tinypic.com/b68shd.jpg)
Keolis 4440 mot Nynäshamn.
(http://i49.tinypic.com/11sz7rk.jpg)
Nobina 5499, även 5496 var där som tågersättning.
//P.Ek :)
Härligt med Södertälje bilder ;)
Tack! :)
Även jag får ta och tacka för dem fina Södertäljebilderna (och Nykvarnsbilderna såklart)! :) Uppskattas riktigt mycket :)
ingen rolig resa med keolis 4440
Väldigt fina bilder, alla fyra. Men mina favoriter är nog de två undre. 8)
Trevligt vinterbilder! :)
Citat från: homer skrivet 04 december 2012, 20:32:45 PM
ingen rolig resa med keolis 4440
Nä, var- och varannan tur på 783 verkar gå med stadsbuss, i alla fall vad jag har fått erfara. Därför jag inte åker med den linjen Ösmo - Södertälje längre. Grattis SL, som lyckas attrahera sina kunder!
Citat från: homer skrivet 04 december 2012, 20:32:45 PM
ingen rolig resa med keolis 4440
Nej det ser inte fullt så bekvämt ut, dock känner jag inte till linjens fordonskrav.
Beräknad resa enligt tidtabell till Nynäshamn är ca 1,5 timme beroende på tur. Knappt 10 minuters skillnad mot Stockholm-Hallstavik.
I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56460.0) kom det ju fram att SL utreder bl.a en stomlinje Nykvarn - Södertälje - Nynäshamn som då gissningsvis kommer att ersätta bl.a dagens linje 783. Nu har ju SL inga andra tänkbara medel att göra en busslinje attraktiv än att måla bussarna blå utvändigt, samt ställa krav på högre ryggstöd och gardiner. Mera än så är det nog inte värt att hoppas på.
Sedan beror det på operatörerna. Om en mellanstor operatör som Bergkvarabuss/Traveller eller någon annan mindre tar över linjen i framtiden, så kanske man kan hoppas på blåa 15-meters Mecedes Citaro LE på stomlinjen. Men med de övriga stora operatörerna får man nog dessvärre dras med Säffle, OmniLink eller liknande fordon.
Citat från: P.Ek skrivet 03 december 2012, 19:46:48 PM
(http://i45.tinypic.com/zvzyxj.jpg)
Nobina 0119 på tågersättning.
//P.Ek :)
Intressant skyltning,ty detta mellanrum till"Ö"har inte varit vanligt på dom som jag har sett.
F ö vore det lämpligaste att flytta några Volvoboggier från Eriksberg till Ösmo som ersättning
för de gamla Lahtivagnarna,för det är liite överkurs att se 12-boggierna på t ex 715,722 m fl./Ulf
Tack för alla fina beröm! :)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 december 2012, 00:26:41 AM
Intressant skyltning,ty detta mellanrum till"Ö"har inte varit vanligt på dom som jag har sett.
F ö vore det lämpligaste att flytta några Volvoboggier från Eriksberg till Ösmo som ersättning
för de gamla Lahtivagnarna,för det är liite överkurs att se 12-boggierna på t ex 715,722 m fl./Ulf
Skyltningen verkar förekomma på många av turerna på 37Ö och även 36Ö.
Håller med dig om att 12-vagnarna passar mycket bättre i Nynäshamnstrakterna än på lokallinjer i Botkyrka. I januari kommer Lahtivagnarna ersättas av 12-boggier från Täby. Om det blir 8500 (1202-12) eller 8700 (1230-31) eller både och till Nynäshamn vet jag inte för alla skulle inte hamna där, bara så att de kan ersätta Lahtivagnarna (4360-62, 4560-62). Kommer 4564 stanna i Nynäs?
Citat från: Ersa skrivet 04 december 2012, 23:09:24 PM
I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56460.0) kom det ju fram att SL utreder bl.a en stomlinje Nykvarn - Södertälje - Nynäshamn som då gissningsvis kommer att ersätta bl.a dagens linje 783. Nu har ju SL inga andra tänkbara medel att göra en busslinje attraktiv än att måla bussarna blå utvändigt, samt ställa krav på högre ryggstöd och gardiner. Mera än så är det nog inte värt att hoppas på.
Sedan beror det på operatörerna. Om en mellanstor operatör som Bergkvarabuss/Traveller eller någon annan mindre tar över linjen i framtiden, så kanske man kan hoppas på blåa 15-meters Mecedes Citaro LE på stomlinjen. Men med de övriga stora operatörerna får man nog dessvärre dras med Säffle, OmniLink eller liknande fordon.
Fast MB Citaro är väl minst lika mycket stadsbuss som Omnilink eller Säffle. Jag skulle nog vilja påstå att ljudnivån i bussen till och med är högre än Volvos lågentrébussar.
Citat från: Jo skrivet 05 december 2012, 20:55:15 PM
Fast MB Citaro är väl minst lika mycket stadsbuss som Omnilink eller Säffle. Jag skulle nog vilja påstå att ljudnivån i bussen till och med är högre än Volvos lågentrébussar.
Nja, som lågentré (ej låggolv) är den väl ändå någorlunda hyfsad? Borde inte bakre halvan av bussen vara av samma höjd och ha samma ljudisolering som t.ex en Setra UL?
Kanske kan man räkna den till samma stadsbussklass, men något annat än denna klass går det ju inte att köra för SL.
Tyvärr tillverkas det inte 15 m Citaro LE, enbart 2 axliga 13 metersbussar som längst.
Citat från: P.Ek skrivet 05 december 2012, 20:16:00 PM
... I januari kommer Lahtivagnarna ersättas av 12-boggier från Täby. Om det blir 8500 (1202-12) eller 8700 (1230-31) eller både och till Nynäshamn vet jag inte för alla skulle inte hamna där, bara så att de kan ersätta Lahtivagnarna (4360-62, 4560-62)...
Tack för denna info./Ulf
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 december 2012, 22:39:20 PM
Tyvärr tillverkas det inte 15 m Citaro LE, enbart 2 axliga 13 metersbussar som längst.
Vad jag kan förstå kan man få den som 15m eller snarare 14,995
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/bus/home/new_buses/models/rural_service_buses/citaro_ue_2_0/facts/technical_data.0002.html
Citat från: Mustman skrivet 06 december 2012, 21:32:40 PM
Vad jag kan förstå kan man få den som 15m eller snarare 14,995
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/bus/home/new_buses/models/rural_service_buses/citaro_ue_2_0/facts/technical_data.0002.html
Det är en låggolvsbuss, ingen lågentré