Nu finns det en chans att köpa bilar som kunde ha räddat Saab, men aldrig fick chansen.
http://www.dn.se/motor/nyheter/ovanliga-saab-bilar-pa-auktion (http://www.dn.se/motor/nyheter/ovanliga-saab-bilar-pa-auktion)
Saab Samlarauktion:
https://www.kvd.se/sv/auktion/saab.html# (https://www.kvd.se/sv/auktion/saab.html#)
			
			
			
				tyvärr är många av dem avregistrerade provbilar som inte får registreras in igen 
			
			
			
				Spelar ingen större roll. Dessa bilar skulle ändå ha hamnat i rika personers enga privata samlingar. Bilsamlaren Jay Leno lär tydligen vara nyfiken på minst en av dem.
			
			
			
				Ingen av dessa är provbilar då de aldrig lämnar fabriksområdet utan demonteras på plats,
de bilar som är på auktion är import,export samt tjänstebilar som står på bud.
Importbilarna kan bli mycket svåra att registrera in då det inte går att få tillverkar intyg på dem,
de fyrhjulsdrivna är byggda på Chevrolet Tahoe ( 9-7x) samt Subaro ( 9-4x)
/Lennart
			
			
			
				
Förserje 9-5 hgv skulle väll körts runt om i värden tills dom var "slut"
Fins väll bara ett sätt om man vil ha en 9-5 hgv, köpa en av dom som ligger på kvd och sen köpa en vanlig sedan från 10 och kapa den framför baksäte och skarva på hgv bakändan.
Annars så lär dom väll bli stående i samlingar runt om i värden som en ikon över någåt som kunde blivit riktigt bra 
			
			
			
				Citat från: Fikman skrivet 06 december 2012, 21:45:27 PM
Annars så lär dom väll bli stående i samlingar runt om i värden som en ikon över någåt som kunde blivit riktigt bra
Jo visst hade 9-5 hgv blivit en försäljningssuccé världen över och räddat SAAB som gått med förlust senaste 30 åren.....
Tycker det är tråkigt att SAAB är borta, men lyckas man inte erbjuda marknaden vad marknaden vill ha då har man inget på marknaden att göra.
			
 
			
			
				Citat från: groenis skrivet 03 december 2012, 17:49:29 PM
Ingen av dessa är provbilar då de aldrig lämnar fabriksområdet utan demonteras på plats,
de bilar som är på auktion är import,export samt tjänstebilar som står på bud.
Importbilarna kan bli mycket svåra att registrera in då det inte går att få tillverkar intyg på dem,
de fyrhjulsdrivna är byggda på Chevrolet Tahoe ( 9-7x) samt Subaro ( 9-4x)
/Lennart
då ber jag dig läsa på KVDS sida på bilarna märkta med 
Kategori 4: Avregistrerat fordon som gått på provbilsdispens som absolut inte får tas i trafik.
 Ställ markören på den texten så kommer det mera om att de EJ får registreras in utan säljes för samlingar eller bil musser.
INGA bilar demonteras utan de säljs hela
Import/exportbilarna står följande på
Kategori 2: Nytt oregistrerat fordon i tullager.
 Tulldeklaration och avgifter åläggs köparen av fordonet. 
Ställ markören på den texten så står det att alla bilarna har COC dokument för registrering 
			
 
			
			
				Citat från: Tor Andersson skrivet 07 december 2012, 11:03:46 AM
Jo visst hade 9-5 hgv blivit en försäljningssuccé världen över och räddat SAAB som gått med förlust senaste 30 åren.....
Tycker det är tråkigt att SAAB är borta, men lyckas man inte erbjuda marknaden vad marknaden vill ha då har man inget på marknaden att göra.
Eller Marknaden har inte förstått att värdesätta ord som körglädje och användarvänlighet
			
 
			
			
				Citat från: Fikman skrivet 08 december 2012, 21:00:17 PM
Eller Marknaden har inte förstått att värdesätta ord som körglädje och användarvänlighet
Jo så är det antagligen.........
			
 
			
			
				En av de nya Sportcombi gick för 475. Mycket pengar för en bil man inte får köra... :)