I dag gav åklagare Pär Andersson på en presskonferens beskedet att den kvinnliga busschauffören åtalas.
Mer finns att läsa här bla http://www.aftonbladet.se/uppsala/article1083484.ab
personligen tycker jag det är tragiskt av åklagaren, hon kan få upp till 2 års fängelse, och de kommer INTE på några sätt göra henne till en bättre människa, hon har redan fått de hårdaste straffet man kan tänka sig, å de kommer hon ha i huvudet så länge hon lever, inte är de väl heller troligt att hon kommer vilja sitta bakom en bussratt igen
dessutom säger åklagaren själv att det är en "tragisk olycka" hur många gånger får man 2 år fängelse för en tragisk olycka???
Spelar ingen som helst roll om de hade varit en manlig förare på 60 år med 40 års erfarenhet. Detta är inget grovt brott som förtjänar 2 års fängelse det är en tragisk olycka och ja en klapp på axeln är de som behövs!!! inget fängelsestraff
Jag tycker väldigt synd om henne.
Anser att hon redan fått sitt straff och att hon borde få slippa åtalet.
Hon kommer troligen aldrig sätta sig bakom ratten på en buss igen, olyckan har gätt men för livet
och det tar tid att komma tillbaka till vardagen.
Få ändå hoppas på att bussbolaget är där och stöttar henne.
Ingen är dömd ännu. Åklagaren gör bara sitt jobb styrd av de lagar vi har i landet.
Det är inte alls självklart att hon hamnar i fängelse även om man finner att hon är skyldig i domstolen.
Så vi kan väl avvakta med vidare kommentarer i frågan tills rättegången är över?
Finns det något annat yrke än yrkeschaufför som man kan straffas så hårt för sina misstag?
Detta fallet är kanske extremt,men vad är orsaken? Jag skulle påstå :oerfarenhet,hur ofta är det snömodd på vägarna i Uppland,det är inte lätt att veta hur fordonet uppför sig i sådant väglag om man inte är van,då säger "förståsigpåarna" anpassa hastigheten,ja vad är rätt hastighet i detta väglag ,en erfaren chaufför kanske kan hålla tidtabellen för att han vet hur fordonet uppför sig sådant väglag,sedan kommer en oerfaren chaufför och kanske är lite osäker,tittar i tidtabellen och tänker ,jag måste hinna för annars missar mina passagerare sina anslutningar. Chauffören tycker att det känns bra att köra rakt fram med bussen och gasar på,ett hinder dyker upp och föraren svänger undan som om det skulle vara barmark men upptäcker att bussen inte uppför sig som föraren har tänkt sig på grund av snömodden ,och olyckan är ett faktum
Vilket brott har chaufför gjort sig skyldig till ,ja okunskap
Ska man bestraffas för det?
Det var något snille som kom på att man skulle inskaffa sig erfarenhet i busskörning under två år (tror jag att det är )innan man fick börja köra på "riktigt" vilket kanske är bra ,men vad jag förstår kan du inskaffa tv års erfarenhet genom att skriva ett prov på körskolan,varför skall man då ha en sådan regel om erfarenhet
Är det någon som har funderat på vad du som chaufför kan få betala för glömska och misstag titta bara på färskrivaren vad kostar det att glömma att vrida om vredet mellan vila ,körning och annat arbete
Var det inte någon som kommit på att chauffören skulle vara ansvarig för att passagerarna använde bälten i bussen och skulle kunna bestraffas för det.
Kanske busschauffören har för dålig lön ,om man ska betala alla böter man kan få för glömska och misstag
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2007, 22:51:35 PM
Ingen är dömd ännu. Åklagaren gör bara sitt jobb styrd av de lagar vi har i landet.
Det är inte alls självklart att hon hamnar i fängelse även om man finner att hon är skyldig i domstolen.
Så vi kan väl avvakta med vidare kommentarer i frågan tills rättegången är över?
Det är högst otroligt att hon kommer att dömas till frihetsstraff. Nu är det visserligen domstolen och inte jag som dömer men om man tittar på andra liknande rättsfall brukar domstolen på sin höjd döma till villkorligt straff och rejäla dagsböter. Illa nog men i alla fall inte två års fängelse.
Citat från: saurer skrivet 24 oktober 2007, 23:00:08 PM
Detta fallet är kanske extremt,men vad är orsaken? Jag skulle påstå :oerfarenhet,hur ofta är det snömodd på vägarna i Uppland...
Faktiskt rätt ofta (åtm. under vintern...)
Citat från: saurer skrivet 24 oktober 2007, 23:00:08 PM
Vilket brott har chaufför gjort sig skyldig till ,ja okunskap
Ska man bestraffas för det?
Vilket brott får vi se när rättegången är över. Jag tycker det är bra att det blir en rättegång men tycker samtidigt att man inte kan lägga för mycket ansvar på chauffören. Sen är det som du skriver att man kan fundera på vad samhället vinner på att döma chauffören. Gissningsvis har hon inte mått så bra sedan olyckan och risken att hon blir "återfallsförbrytare" lär vara så gått som obefintlig.
Man kan dra lite paralleller med Nosabyolyckan (men jag tycker att mer ansvar vilar på chauffören i det fallet än i Rasbo). Där dömdes chauffören till fängelse i ett år och två månader för "vållande till annans död", "vållande till kroppsskada" och "grov vårdslöshet i trafik".
För den som vill läsa mer om åklagarens beslut står det en del i UNT: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=667088,00.html
/Jonas
I en rätttegången kommer det säkert hur föraren tycker att tidtabellen är lagd, i de nyare arbetstidsreglarna finns numer ett beställaransvar, vilket VTAB fick ta till sej på ett möte om patientreselinjer under förra veckan.
Citat från: JB skrivet 25 oktober 2007, 00:23:40 AM
Man kan dra lite paralleller med Nosabyolyckan (men jag tycker att mer ansvar vilar på chauffören i det fallet än i Rasbo). Där dömdes chauffören till fängelse i ett år och två månader för "vållande till annans död", "vållande till kroppsskada" och "grov vårdslöshet i trafik".
/Jonas
Nosabyolyckan var en helt annan sak. Där satt en lastbilsförare och pratade i mobiltelefon så att han inte märkte att ljussignalerna vid järnvägsövergången blinkade rött och inte heller hörde ljudsignalerna. Alternativt chansade han och körde över ändå. När han sedan fastnade betedde han sig helt felaktigt genom att inte forcera bommen utan försöka lyfta den med handkraft. Det borde väl ändå inte finnas en enda körkortsinnehavare (och i varje fall inte yrkesförare) i vårt land som inte hört att man i sådant läge skall köra genom bommen. OK, det blir dagsböter och vad värre är: plåtskador på bilen. Men man riskerar inte skada några människor. Om man inte kör som tokfnassen i Östersund som i stället för att köra genom bommen framför sig backade genom bommen bakom sig och orsakade en rejäl seriekrock. Till råga på eländet märkte han inte att tåget hade så låg fart att det hann stanna.
I Rasbo är det på sin höjd ett ögonblicks ouppmärksamhet från förarens sida. I Nosaby var det en hel serie av ouppmärksamhet och felaktiga beslut under mer än en minut.
Detta är en tragik för alla inblandade. Men det finns flera aspekter i detta fall som både talar för och emot fängelsestraff tycker jag.
Visst, hon är 22 år och oerfaren vad gäller att ratta buss. Det är inte heller allt för otroligt att hon känt sig pressad att köra fort för att inte sinka tidtabellen. Nu vet jag inte hur tidtabellerna är lagda för just denna linje, men ponera att de är tight lagda;
En nybörjare kan lätt känna sig pressad att hålla tidtabellen och därmed gasa på för mycket. Pressad av det åkeri hon är anställd av vågar hon inte sätta sig emot om ni förstår vad jag menar....
Samtidigt, hon är yrkesförare och när hon började köra från Uppsala borde hon uppmärksammat att väglaget inte var bra vilket innebär att man tar ner farten. När hon sedan såg lastbilen och den mötande bussen skulle hon bromsat in och inväntat mötet och sedan, på ett säkert sätt i en säker hastighet passerat den parkerade lastbilen. Återigen, hon kan ha känt sig pressad att hålla tidtabellen och kanske tänkte "Jag hinner". Visst, det är lätt att vara efterklok, men samtidigt så körde hon bevisligen för fort i förhållande till väglag och väg samt tog en onödig risk att gå förbi lastbilen. Enligt uppgifter i media skall hon ha hållit en hastighet av 85 km/h vilket är, med tanke på väglag och väg, på tok för hög hastighet.
Flera av passagerarna skall också ha upplevt resan som obehaglig, ryckig osv. Flera hade tydligen inte kunnat slumra på bussen då de kände sig rädda/obekväma.
Min åsikt: Fängelse är väl lite väl i grövsta laget, men visst, ett ekonomiskt straff är väl rimligt. Däremot tycker jag rätten skall vara noga med att, om det framkommer att tidtabellerna är tight lagda, knipa åt om entreprenören samt UL.
Är det som så att det framkommer att hon känt sig pressad av att jaga efter tidtabellen så skall detta räknas in i domen samt att man även borde ålägga följande direktiv:
* Entreprenörerna skall tydligt gå ut till sina förare och informera att det viktigaste är att komma fram till ändhållplats trafiksäkert än i tid.
* Entreprenören skall tydligt gå ut till sina förare och informera att, vid trafikfarligt väder det inte föreligger krav på att hålla tidtabell utan att köra trafiksäkert.
* Beställaren skall krävas på att tydligt informera sina entreprenörer att det allra viktigaste är att köra trafiksäkert, inte hålla tidtabbellen in i minsta sekund.
* Beställaren skall få krav på sig att tydligt informera resenärerna om att det under halt väglag eller annan försvårande trafikomständighet inte är exakta tider som gäller utan att det är cirkatider.
* Entreprenörerna skall se till så att förarna inte känner av press att hålla tidtabell in i minsta sekund under trafikfarliga väderlekar.
Jag håller med Kvarne i princip allt han skriver men vill ändå göra ett par tillägg:
1. Efter att det har hänt en olycka är det ofta många som tycker att föraren har kört dåligt hela tiden, att bussen verkat sliten etc. Jag har själv åkt med en buss som ett kort tag efter det jag steg av råkade ut för en olycka och visst stod det i tidningarna att många reagerat över bussförarens körsätt och att bussen verkade gammal och sliten. När jag åkte en kvart tidigare var det inte alls det intrycket man fick - tvärtom körde bussföraren mycket säkert.
2. Någonstans finns det säkert i instruktionerna att säkerheten är viktigare än tidtabellen men det är främst resenärerna som pressar på bussförarna att hålla tidtabellerna i alla fall. Jag har som bekant jobbat mycket med tågersättningsbussar och fast vi hela tiden har sagt att det är trafikreglerna och -situationen som gäller och inte tidtabellen känner sig många bussförare pressade att dra på lite extra för att hålla sig så nära som tågets tidtabell som möjligt. Efter Ängelsbergs-olyckan gick till och med samhällets präst ut med uppgiften att bussförarna var tvungna att hålla tågets tidtabeller. Sedan bussarna numera är utrustade med fartstrypare har problemet i viss mån minskat men det är ju fortfarande möjligt att köra 95 på 70-väg.
Sedan är det som någon skrev naturligtvis bra att den här olyckan tas upp till domstol. Kanske rentav domstolen kommer fram att bussförarens vårdslöshet varit så ringa att den inte medför straffansvar och då innebär domen en upprättelse för bussföraren. Även om jag förstås inser att det är obehagligt att vara instämd vid rätten och det dessutom kan bli obehag med överklagande och nya processer i högre instans. Men jag har en känsla av att föraren i det här fallet är hårdare dömd av tidningarna och den allmänna opinionen än vad hon kommer att bli i domstolen.
En sak som det har talats om väldigt lite i den allmänna debatten men som jag har hört från flera bussägare och bussförare är att boggibussar ibland beter sig rätt ologiskt när det gäller att svänga in efter en väjningsmanöver. De skulle alltså tendera att i vissa fall fortsätta rakt fram trots rattrörelserna. En bussförare med över 40 års erfarenhet berättade t ex att han råkat ut för just detta. Frågan är om detta är något som förarna får lära sig i utbildningen.
BR har ju varit inne på att bussförare bara skall få köra midibussar under det första året. Jag tror inte på det men det kanske vore idé att överväga att man under t ex första halvåret inte får köra boggibussar eller bussar som är längre än låt säga 12,5 meter.
Ja, ni har tagit orden ur mun på mig, jag tänkte fråga om åklagare är mänskliga, hon lär må skapligt dåligt, utan att behöva ett åtal på halsen också....
Det finns nog andra som mår dåligt också, anhöriga till offren och de som skadades.
Jag tycker inte det är orimligt att det blir åtal. Eftersom det var en så stor olycka är det viktigt att avgöra vem som bar ansvaret, om inte annat för de anhöriga till de som omkom. Det känns fel att säga att det berodde på slumpen eller så. Utredningen har visat att det berodde på den kvinnliga förarens agerande. Att då inte åtala henne skulle vara fel. Hon mår nog dåligt nog som det är, men hon vet redan utifrån utredningen att det var hennes "fel" - alltså kan det kanske också vara skönt för henne att en domstol avgör graden av vårslöshet etc. Men visst känns det samtidigt grymt; alla är ju offer på ett eller annat sätt. Jag tycker Staffan har skrivit väldigt bra.
Sedan har tidningarna rapporterat konstigt. En tidning skrev t.ex. att en passagerare upplevde obehag hela resan och inte kunde sova - MEN att flera andra sa att det absolut inte var något konstigt innan krocken. Efter det stod det i någon annan tidning att FLERA passagerare upplevde obehag och inget om de som inte gjorde det. Överdrift eller inte? Hur som så framställdes hon som en väldigt dålig chaufför i den senare tidningen, men i den första tidningen som en chaufför som råkade ta ett en enda felaktigt beslut som utifrån en serie av olyckliga omständigheter ledde till katastrofen.
/Jessika
Jag satt och tittade lite rekonstruktionsvideon och såg då att platsen där kollisionen inträffade
var i "T-kors" dvs en skogsväg upp till höger från den som skulle ha orsakat olyckan, tänkte
om det kunde kommit en "kastvind" därifrån. Eftersom det är skog runt om annars, jag råkade
ut för en sån kastvind som kom från en skogsväg en gång, då var det torrt väglag.
Och platsen ligger inte långt ifrån där en kvinna avled 12 December 1993 då Swebus vagn
2284 gled av och hon & hennes 10 åriga son stod och väntade på densamma, linje 811.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2007, 10:50:33 AM
Det finns nog andra som mår dåligt också, anhöriga till offren och de som skadades.
Varför måste man hela tiden hitta en syndabock??? detta är den nya tidens journalistik som har ställt till med detta, media vill alltid hitta en syndabock.
Dessutom tror jag faktiskt inte att några av dem anhöriga blir lyckligare av att föraren blir dömd i domstol
Detta visar ju dessutom att Bussförarnas lön är alldeles för liten i förhållande till ansvaret som utkrävs, jämför med en Pilot tex...
Handlar det här om vem som mår dåligt eller hur mycket? Eller om någon är
"mänsklig" eller inte? Nej, skärpning nu va. Lite mer konstruktiva än så
får vi nog vara. Och vad är det som säger att utslaget - oavsett vad
det blir - inte kan vara till fördel för både den svarande och de skadelidande?
Ingen tvekan om att de inblandade inte mår bra, men det här handlar om att
frågan ska prövas ur en juridisk synvinkel. Fördelen med detta är att alla
fakta kommer upp i ljuset, och att alla aspekter på ansvarsfrågan
förhoppningsvis blir utredda.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 03:06:06 AM
Allt du skriver Kvarne är ju hur det fungerar idag, men det kommer ändå alltid att finnas många som kör fortare än både tillåtet och lämpligt, att det på den aktuella turen i motrusningen tidigt en morgon skulle vara extremt dåligt med körtid köper jag inte, inte heller att väglaget var extremt dåligt, vad gäller hastigheten är anpassningen till väglag och tidtabell en vanesak, att utan att vare sig själv ha kört buss i allmänhet eller den aktuella vägsträckan i synnerhet avgöra om föraren körde för fort är omöjligt, det kan man anse i efterhand att hon gjorde men det är en bedömningsfråga just då.
Om det varit extrem halka hade givetvis farten varit något hög men så har enligt uppgift inte varit fallet, chansen (eller risken) för att detta skulle inträffa kan säkert räknas i promille, flera olika parametrar var tvungen att sammafalla, om en av dessa parametrar inte funnit där hade inget hänt utom att kanske någon uppmärksam passagerare reagerat.
Om bussarna inte mötts just där, Om den parkerade lastbilen inte funnits där, Om vägbanan inte varit spårig, Om det varit en buss med vanlig manuell låda med koppling etc.
Det ska bli synnerligen intressant att se vad rätten och haverikommisionen kommer fram till, men min högst egna uppfattning baserad på lång egen erfarenhet av boggibussar i halt o moddigt väglag är att det moddiga och spåriga väglaget tillsammans med boggibussen bidragit till olyckan, boggibussar har en förmåga att sträva rakt fram så länge drivning finns, det enda sättet att övervinna detta är att sparka ner kopplingen och när det inte finns någon koppling kan man bara släppa gasen vilket inte alls ger önskad effekt, har det dessutom varit en kastvind inblandad (Se Fredriks inlägg) kan det var mycket svårt att bringa bussen till att svänga dit man vill komma.
/Lars
Till att börja med; Ja, det är så det fungerar idag, men jag menar mer på att det skall till än mer tydlig information från arbetsgivare och beställare så att nyanställda inte behöver känna av den här pressen att jaga efter tidtabell. För så är det ofta. Är du nyanställd är det väldigt lätt hänt att du stirrar dig blind på tidtabbellen och känner dig pressad att hålla den och därmed gasar på för mycket.
Sedan köper jag inte ditt resonemang kring väglag. Jag finner det märkligt att du anser att det INTE var dåligt väglag den aktuella morgonen. Du kan ju knappast anse att väglaget var trafiksäkert...?
Jag anser att under de omständigheter som var, så ÄR 85km/h för hög hastighet. Är det snömoddigt och en mindre väg så köper jag inte att ligga i den hastigheten. Då skall du ta ner farten. Om du dessutom för möte så skall du ta det säkra före det osäkra.
Bättre att bromsa ner och ta det lugnt(hålla lugnt tempo) och släppa förbi mötande fordon.
Självklart kommer det alltid finnas dom som kör för fort i förhållande till väg, trafik och väglag. Men med tydligare information kan man kanske få åtminstone nyanställda att känna att de inte behöver pressa sig och köra fortare än vad som är säkert. Det är detta jag eftersöker.
Visst är det väl så att det är en vanesak att anpassa hastighet efter rådande omständigheter, men som yrkesförare bör du ha tillräckligt med förstånd att när du märker att det är snömoddigt då ta det lugnare och försiktigare. Det är här det är med nyanställda kommer in. Som nyanställd har du ingen vana och du ser att du ligger några minuter sen när du börjar från Uppsala C. I rädsla för att få påbackning, eller för att försöka rätta till situationen så gasar du på för att hinna ikapp -Istället för att ta det piano och sätta säkerheten först.
Du skriver att, utan att ha kört buss eller aktuell sträcka, det är omöjligt att bedömma om hon körde för fort; Jag menar inte på det. Både jag och flertalet förare jag disskuterat denna händelse med anser att det är trafikfarligt att hålla 85km/h på den vägen MED det väglaget och ett så stort fordon. Iaf jag tycker att det är lätt att inse att man inte borde hålla så hög hastighet när det är snömoddigt och man kommer med en stor buss med människor i.
Visst, det var inte EXTREM HALKA, men snömodd är knappast ett 100%igt trafiksäkert väglag och då skall man ha förstånd att inte ligga i den hastigheten som yrkesförare.
Edit: Jag har, förvisso med bil men ändå, kört den aktuella vägsträckan. Vägen är inte en av de större om vi säger så.
Det var en otäck och tragisk olycka och jag tycker det är intressant att läsa tidigare inlägg med tankar och funderingar kring vad som orsakat olyckan.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 03:06:06 AM
Om bussarna inte mötts just där, Om den parkerade lastbilen inte funnits där, Om vägbanan inte varit spårig, Om det varit en buss med vanlig manuell låda med koppling etc.
Det ska bli synnerligen intressant att se vad rätten och haverikommisionen kommer fram till, men min högst egna uppfattning baserad på lång egen erfarenhet av boggibussar i halt o moddigt väglag är att det moddiga och spåriga väglaget tillsammans med boggibussen bidragit till olyckan, boggibussar har en förmåga att sträva rakt fram så länge drivning finns, det enda sättet att övervinna detta är att sparka ner kopplingen och när det inte finns någon koppling kan man bara släppa gasen vilket inte alls ger önskad effekt, har det dessutom varit en kastvind inblandad (Se Fredriks inlägg) kan det var mycket svårt att bringa bussen till att svänga dit man vill komma.
Som vinteroerfaren bussförare med automatvillkor tyckte jag det var särskilt intressant att läsa Lars kommentar och tankar kring automatväxellådan i kombination med boggi. Är det någon skillnad mellan bussar med boggi som har svängbar bakaxel och de med fast när det gäller deras tendens att vilja gå rakt fram när de har drivning?
Vad var det för växellåda i den aktuella bussen, jag har sökt på nätet men inte hittat någon information (försökte se registreringsnumret och på det sättet få svar, men det gick inte att se på de bilder jag hittade). Det ser ut som Volvobussar på de bilder som finns på nätet, vet någon om det var renodlad automat eller i-Shift? Är det någon skillnad mellan helautomat och i-Shift eller Opticruise i manuellt läge när det gäller vinterkörning?
Ser fram emot att läsa haverikommisionens rapport, när den väl kommer.
/Mårten
Tycker Lasse belyser det hela bra. Min erfarenhet av detta är ytterst begränsad då jag bara kört boggivagnar hos FAC och de enda vägarna som kan jämföras är de som var på linjen mellan Täby via Vallentuna och Väsby till Arlanda. Kommer ihåg att man inte kände sig så säker alla gånger, inte ens när väglaget var bra, när det slingrade sig som värst. :P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 10:57:55 AM
Kvarne!
Jag tänker inte föra någon debatt med dig i detta ärende, jag kan bara konstatera att du själv inte har någon länge körvana från personbil och ingen alls från ett tungt fordon.
Om du sedan tycker vägen är smal beror helt på vad man jämför med, för att vara i Roslagen skulle jag kalla den bred och jämför man med vägar lite längre norrut, tex E45 från Orsa o norrut, tex sträckan Överhogdal-Rätan där det går en avsevärt mycket tyngre trafik är vägen förbi Rasbo "bred".
Varken du eller jag kan bedöma om hastigheten var "för hög" eller ej, det kan bara den aktuella föraren, om man "legat på spärren" hela vägen har jag ansett att det gått för fort utan vidare debatt.
Olyckan är en olycklig kombination av händelser som tillsammans visade sig vara ödestiger, typ Harrisburg om du minns.
Hastigheten har knappast haft en avgörande betydelse så länge den varit över 50-60 km/h, och knappast någon förare skulle ha bedömt väglaget så dåligt att en extremt låg hastighet var av nöden, händelseförloppet har knappast förändrats annat än om farten varit avsevärt lägre.
Återkom gärna i debatten när du provat en 15 m boggibuss på kurvig väg med automatlåda och spårig men inte speciellt hal väg.
//Lars
Lars!
För det första så tycker jag det är olyckligt av dig att kommentera min körvana för personbil då du inte har någon aning om hur mycket jag kört.
Det är en sak om vi hade känt varann väl och du & jag hade disskuterat min bilkörning så du hade vetat exakt hur mycket jag kört, men nu vet du inte det så då skall du heller inte yttra dig i den frågan.
Vad gäller tungt fordon har jag (ju självklart) ingen körvana av förståeliga skäl.
För det andra så skulle jag inte ligga på kring 80km/h på landsväg med en stor boggeybuss full med människor när jag uppmärksammat att vägen är snömoddig. 80km/h anser iaf jag är för hög hastighet. På sätt och vis har inte hastigheten ENSAMT haft en avgörande betydelse, men den tillsammans med övriga faktorer resulterade i olyckan. Hade föraren tagit det lugnare(fartmässigt) och släppt förbi mötande buss först hade detta aldrig skett.
Därmed självklart inte sagt att man skall ligga i en extremt låg hastighet heller -Det har jag aldrig påstått. Men åtminstonne inte ~5km/h ifrån hastighetsbegränsningen i denna situation.
På sätt och vis är det väl en lite klyscha, det sista du skriver. Man kan ju fundera; Hade hon hållit lägre hastighet hade kanske inte mötet skett just där och då hade kanske detta inte hänt. Så på ett sätt så var ju hastigheten av betydelse för att detta skulle inträffa...
Angående den allra sista meningen du skriver, jag tolkar den ordagrant, finner jag det tråkigt att du anser att jag inte har rätt att debattera detta föräns jag rattat en boggeybuss på moddig väg. Ska den attityden gälla så är det nog fler här som skulle strykas från denna debatt.
Jag tycker det är intressant att debattera detta, både med dig och med övriga forumiter, det är väl det ett forum är tillför..?
Så låt debatten fortsätta!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 10:57:55 AM
Kvarne!
Jag tänker inte föra någon debatt med dig i detta ärende, jag kan bara konstatera att du själv inte har någon länge körvana från personbil och ingen alls från ett tungt fordon.
Om du sedan tycker vägen är smal beror helt på vad man jämför med, för att vara i Roslagen skulle jag kalla den bred och jämför man med vägar lite längre norrut, tex E45 från Orsa o norrut, tex sträckan Överhogdal-Rätan där det går en avsevärt mycket tyngre trafik är vägen förbi Rasbo "bred".
Varken du eller jag kan bedöma om hastigheten var "för hög" eller ej, det kan bara den aktuella föraren, om man "legat på spärren" hela vägen har jag ansett att det gått för fort utan vidare debatt.
Olyckan är en olycklig kombination av händelser som tillsammans visade sig vara ödestiger, typ Harrisburg om du minns.
Hastigheten har knappast haft en avgörande betydelse så länge den varit över 50-60 km/h, och knappast någon förare skulle ha bedömt väglaget så dåligt att en extremt låg hastighet var av nöden, händelseförloppet har knappast förändrats annat än om farten varit avsevärt lägre.
Återkom gärna i debatten när du provat en 15 m boggibuss på kurvig väg med automatlåda och spårig men inte speciellt hal väg.
//Lars
Ett mycket bra inlägg! Lars är en man med sunt förnuft!
Jag vill tillägga att jag körde den aktuella vägen ett par timmar efter olyckstillfället (för all del med personbil) för att hämta ett släp jag köpt och väglaget var inte på något sätt extremt! Det var högst ordinärt vinterväglag... Med personbil var det inte på något vis så pass halt eller dåligt före att man kände att man ville sänka hastigheten pga detta utan det gick utmärkt att ligga och köra enligt gällande hastighetsbegränsningar både med och utan släp! Självklart är det viss skillnad med buss men det jag vill belysa är att väglaget inte var påtagligt försämrat och troligen har MÅNGA bussar kört både 85 och 90 km/h på samma väg tidigare under kanske värre förhållanden...
//Danne
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 12:00:16 PM
Lars!
För det första så tycker jag det är olyckligt av dig att kommentera min körvana för personbil då du inte har någon aning om hur mycket jag kört.
Det är en sak om vi hade känt varann väl och du & jag hade disskuterat min bilkörning så du hade vetat exakt hur mycket jag kört, men nu vet du inte det så då skall du heller inte yttra dig i den frågan.
Men du - nu vet jag inte exakt hur gammal du är men runt 20 tycker jag mig förstått. Då kan du teoretiskt haft körkort i runt 2-3 år, du kanske har kört 2-3 vintrar. Du får ursäkta, men jag kallar inte det för stor körvana - så vida du nu inte jobbat med att köra någon budbil eller liknande för då kan jag ändra min uppfattning... Att bara köra till och från jobbet i 2-3 år är inte stor körvana enligt mitt synsätt...
/Patrik
Citat från: Danne B. skrivet 26 oktober 2007, 12:07:15 PM
Ett mycket bra inlägg! Lars är en man med sunt förnuft!
Jag vill tillägga att jag körde den aktuella vägen ett par timmar efter olyckstillfället (för all del med personbil) för att hämta ett släp jag köpt och väglaget var inte på något sätt extremt! Det var högst ordinärt vinterväglag... Med personbil var det inte på något vis så pass halt eller dåligt före att man kände att man ville sänka hastigheten pga detta utan det gick utmärkt att ligga och köra enligt gällande hastighetsbegränsningar både med och utan släp! Självklart är det viss skillnad med buss men det jag vill belysa är att väglaget inte var påtagligt försämrat och troligen har MÅNGA bussar kört både 85 och 90 km/h på samma väg tidigare under kanske värre förhållanden...
//Danne
Nu var ju den ena halvan av vägen, den i riktning mot Uppsala plogad, medan den halvan av vägen som man kör i riktning mot Östhammar var oplogad, detta kan knappast betyda annat än att plogning höll på att utföras vid tidpunkten för olyckan. När du körde aktuell väg 2 timmar senare så har det förmodligen hunnit plogats. Så din upplevelse kan nog inte riktigt jämföras med det som rådde i det körfält där den nu åtalade föraren körde vid tiden för olyckan.
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 12:00:16 PM
För det andra så skulle jag inte ligga på kring 80km/h på landsväg med en stor boggeybuss full med människor när jag uppmärksammat att vägen är snömoddig. 80km/h anser iaf jag är för hög hastighet.
Därmed självklart inte sagt att man skall ligga i en extremt låg hastighet heller -Det har jag aldrig påstått. Men åtminstonne inte ~5km/h ifrån hastighetsbegränsningen i denna situation.
detta bevisar ju faktiskt din brist på körvana tycker jag, att köra en buss på en landsväg i 80 km/h är inga som helst problem, det är heller inga problem att köra 90, att vägen är lite moddig är inte heller något stort problem, den mötande bussen med vad vi kan gissa var en medelåldersman med ett antal års erfarenhet höll ungefär samma hastighet som den med kvinnliga föraren i. även bussarna som körde där dagen innan höll den hastigheten, tidtabellen är gjorde för att passa väglaget även på vintern och man har av många års erfarenhet kommit fram till att det inte är några problem att köra 90 på den här sträckan även på vintern
Citat från: Stinsen skrivet 26 oktober 2007, 15:08:21 PM
Men du - nu vet jag inte exakt hur gammal du är men runt 20 tycker jag mig förstått. Då kan du teoretiskt haft körkort i runt 2-3 år, du kanske har kört 2-3 vintrar. Du får ursäkta, men jag kallar inte det för stor körvana - så vida du nu inte jobbat med att köra någon budbil eller liknande för då kan jag ändra min uppfattning... Att bara köra till och från jobbet i 2-3 år är inte stor körvana enligt mitt synsätt...
/Patrik
För att fatta mig kort, då detta inte har så mkt med topic att göra;
Jag har B-kort sedan hösten 2005. Sedan blir jag förvånad över att du har koll på hur mycket bil jag rattat. Du har ingen aning om hur mycket bil jag rattat och vart. Jag har inte någonstans skrivit att jag bara rattat till och från jobbet, det är din egna uppfattning -Men detta är ett falskt påstående.
Det beror ju på vad man jämför med också. Självklart har jag inte lika mycket körvana som en 35-40 åring har som tog B-kort i samma ålder.
Däremot har jag rätt mycket körvana jämfört med många i min ålder. Jag rattar bil nästan dagligen och det är både långa och korta sträckor, varierade miljöer osv osv. Sluta upp att
försöka veta något om min bilkörning då du inte har den blekaste då du endast känner mig "virtuellt" genom detta forum! :-X
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 15:39:26 PM
Det är en avsevärd skillnad att köra personbil i Sthlms närhet under ett par år med enstaka avstickare jmf med att dagligen köra i alla sorters väglag, det tror jag nog är en av orsakerna till att du tycker det gick alldeles för fort, avsaknanden av lång körvana på snövägbana och att du aldrig kört ett tungt fordon.
Som jag skrev var det ett antal samverkande parametrar som tillsammans skapade olyckan, vägen var plogad under tidig morgon (natt?) åt ena hållet och tillkörd snö/modd förekom, det man måste ta ställning till är inte det vi vet nu i efterhand utan huruvida förarens hastighetsanpassning var tillräcklig med hänsyn till de uppgifter och den kännedom hon hade just då om både buss och väg.
Då tycker inte jag att 80 km/h o däromkring är en hastighet som får mig att höja på ögonbrynen, för att undvika olyckan när hon väl kommit så långt i händelseförloppet är jag ganska säker på att det krävts en avsevärd lägre hastighet tillsammans med en snabb "urkoppling" (som inte var möjlig) för att få bussen att ta styrning i den långa kurvan, men har man aldrig råkat ut för en liknande situation är inte allt så självklart, en boggibuss strävar rakt fram och det krävs extra mycket kraft och friktion för att övervinna detta, ju bättre däck på driv o löpaxel desto mer accentueras problemet, har man dessutom en plogkant/tillkörda spår att övervinna har man ett problem.
//Lars
Egentligen skall vi inte debattera min körvana i denna tråd; Men eftersom det är flera saker i ditt inlägg som är långt ifrån sanningen känner jag mig tvungen att korrigera dig;
"...köra bil i Stockholms närhet"
- Jag har kört ett stort antal gånger upp till min familjs sommarställe som ligger strax söder om Borlänge. Vägen dit inkluderar både motorväg och landsväg.
Jag har kört denna sträcka både i sommar, vinter och höstväglag samt varierande tider på dygnet.
"...jmf med att dagligen kör i all sorters väglag"
- Jag kör bil så gott som dagligen och har gjort så sedan jag klarade körprovet.
Jag kan bara utgå från vad jag fått reda på via rapporteringen av denna olycka och där har det framkommit att det var en snömoddig väg. Då anser jag fortfarande att man inte ska hålla så hög hastighet med ett så stort fordon som är fullt med folk. Detta baserar jag på dels mina körkunskaper via teorin, dels mina körerfarenheter från bilen och dels från erfarenheter från förare som har många år bakom bussratten. Därför tycker jag att det inte är lämpligt att ligga i 80km/h. Men enough om det. Hon gjorde det, jag skulle inte och kommer inte att göra detta som yrkesförare. Tar man det lugnt, visar hänsyn och alltid tar det säkra före det osäkra, inte chansar på att "det går nog bra" samt håller en hastighet anpassad efter trafikomständigheterna så kommer man inte råka ut för några kollisioner.
Citat från: homer skrivet 26 oktober 2007, 17:13:01 PM
detta bevisar ju faktiskt din brist på körvana tycker jag, att köra en buss på en landsväg i 80 km/h är inga som helst problem, det är heller inga problem att köra 90, att vägen är lite moddig är inte heller något stort problem, den mötande bussen med vad vi kan gissa var en medelåldersman med ett antal års erfarenhet höll ungefär samma hastighet som den med kvinnliga föraren i. även bussarna som körde där dagen innan höll den hastigheten, tidtabellen är gjorde för att passa väglaget även på vintern och man har av många års erfarenhet kommit fram till att det inte är några problem att köra 90 på den här sträckan även på vintern
...Eller så visar det på att jag hellre tar det säkra före det osäkra och om jag bedömmer att det kan vara en trafikfara att hålla max-hastigheten så gör jag inte det. Jag går efter principen; Känner jag mig det minsta osäker på väglaget så sänker jag hellre farten än går efter principen
"Det brukar gå bra att köra i max-fart här".
Ta det lugnt, visa hänsyn och kör defensivt så råkar du aldrig eller mycket sällan ut för en olycka!
Det finns ett bra knep som man kan ha nytta av:
Om en enda passagerare tycker att det varit en okomfortabel och otrevlig resa så har du misslyckats i din körning.
Om några av passagerarna somnar på bussen -Då har du kört bra!
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 17:21:15 PM
...Eller så visar det på att jag hellre tar det säkra före det osäkra och om jag bedömmer att det kan vara en trafikfara att hålla max-hastigheten så gör jag inte det.
Utmärkt, man ska köra efter sin förmåga!!! och det är precis de som de två yrkesförarna på linje 811 gjorde och även de som körde 811 i tiotals år har gjort, i vått å torrt, regn och rusk slask å is
Citat från: Stinsen skrivet 26 oktober 2007, 15:14:28 PM
Nu var ju den ena halvan av vägen, den i riktning mot Uppsala plogad, medan den halvan av vägen som man kör i riktning mot Östhammar var oplogad, detta kan knappast betyda annat än att plogning höll på att utföras vid tidpunkten för olyckan. När du körde aktuell väg 2 timmar senare så har det förmodligen hunnit plogats. Så din upplevelse kan nog inte riktigt jämföras med det som rådde i det körfält där den nu åtalade föraren körde vid tiden för olyckan.
Det har du förstås helt rätt i... My mistake! :-[
Dock vidhåller jag att vädret inte på något vis varit extremt! Dvs troligen har det rullat bussar längs den vägen i liknande och kanske värre väglag tidigare!
//Danne
Kvarne:
Jag förstår inte riktigt nu... Du har haft körkort för B i två vintrar och kör nästan(!) dagligen! Så långt är jag med, men hur menar du att du VET att busschauffören körde för fort? Hur kan du VETA att 80 km/h var för fort?
Jag greppar inte hur du resonerar!?
Ta nu inte detta som ett påhopp, för det är inte menat så, men jag undrar verkligen varför du raljerar hejdlöst över hastigheten trots att du aldrig kört en buss i detta väglag...?!
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 17:56:24 PM
Kvarne!
Vad gäller dina andra råd hur man bör köra kan jag upplysa dig om att om resan upplevs som bekväm eller ej inte alls enbart har med hastigheten att göra, det har med start och stopp och jämnheten i körningen att göra, det gäller inte bara buss utan likaväl personbil, många förare som inte passar i beställningsbranschen gör det inte för att de kör för fort utan för att de kör ryckigt, med dålig planering och framförhållning.
Det går att köra fort utan att det upplevs obekvämt och det går att köra avsevärt långsammare men kunden anser att föraren kört som om han stulit bussen.
Detta kan du enkelt uppleva på linjer nära dig s a s.
//Lars
Hade du känt mig IRL hade du vetat att jag sedan länge vet om att det bland annat har att göra med start och stopp och jämnheten att göra.*
Jag är ute flera timmar om dagen i SL-trafiken sedan något år tillbaka så den kunskapen har jag redan. Jag har även fått känna på detta då jag åkt med förare som kört väldigt ryckigt och vars körning var att klassas som "Goddag-körning"**.
Därmed känner jag även till att det går att köra fort utan att resenärerna märker det och vise versa.
Ta det lugnt i kurvorna och trampa på under raksträckorna så märks det minst.
Sen angånde din bedömning. Visst, det är din bedömning. Och den får du självklart ha.
Jag säger bara att jag skulle då inte utmana ödet och ligga i den hastigheten utan hellre ta det lugnare och se till att alla kommer fram säkert.
Fakta:
Kör lugnt och städat, defensivt. Ta inga chansningar där det är trångt utan ta det hellre lugnt och försiktigt och se till att du kommer fram.
Visa hänsyn. Är det sämre väder så kör inte så fort. Ligg hellre i 70-75km/h och kör städat. När det är trångt, chansa inte, håll koll i speglarna och lös situationen lugnt och försiktigt. Planera körningen. Och stirra dig inte blind på tidtabellerna. Hellre försenad och framme vid ändhållplats än att du råkar ut för en olycka.
En av mina allra närmaste vänner som har rattat buss i mer än 20 år kör som så där och han har aldrig skrapat en buss eller varit inblandad i någon olycka.
Och han har fått mycket beröm av resenärerna för lugn och komfortabel resa.
No offense mot någon, det här är bara så jag resonerar, tänker och ser på saker.
Självklart får alla ha en egen uppfattning om denna olycka och allt omkring. Det är detta som ju är underlag till diskussionen. :)
...och eftersom jag skriver så mycket så han ju två svara...Nåväl..
För att svara på Danne B's inlägg;
Mja, Veta och veta. Med de fakta som jag har tillgång till, dvs det media skrivit om olyckan;
* Vägen var moddig
* Mindre väg
* ~85km/h
...så
anser jag, det är alltså vad jag tycker, att det gått för fort.
Veta, nja, ingen kan VETA, och det var inte menat att det jag skrev skulle tolkas som att jag VET;
Min "point" var att JAG tycker att det har gått för fort baserat på mina erfarenheter både från bilratt och från bussratt(de bussförare jag pratat med, av dem är två utbildare)
Visst, jag har inte KÖRT buss i detta väglag, däremot så lär jag av en kompis som rattat sedan lång tid tillbaka. Han har lärt mig väldigt mycket och det är lite där jag har inhämtat erfarenhet. Men självklart är det en sak att få teoretisk erfarenhet och en helt annan att själv ratta en buss under vinterväglag!
Det sistnämnda har jag framför mig.... :D
Hoppas du förstod vad jag menar...my bad att jag var otydlig... :-[ :)
Edit: * = Det finns ett knep här med; Om resenärerna reser sig INNAN bussen stannat vid hpl så kör kör man mjukt och komfortabelt. Om de däremot inte reser sig föräns bussen har stannat helt, då bör man försöka tänka på hur man startar-stannar från hållplatser etc...
* = Goddagkörning betyder att man kör så att passagerarnas huvuden "nickar", därav namnet. Detta uppnår man genom att hela tiden hoppa mellan gas och broms.
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 19:37:28 PM
Edit: * = Det finns ett knep här med; Om resenärerna reser sig INNAN bussen stannat vid hpl så kör kör man mjukt och komfortabelt.
... eller man närmar sig Gekås
mvh Christer
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 19:37:28 PM
För att svara på Danne B's inlägg;
Mja, Veta och veta. Med de fakta som jag har tillgång till, dvs det media skrivit om olyckan;
* Vägen var moddig
* Mindre väg
* ~85km/h
...så anser jag, det är alltså vad jag tycker, att det gått för fort.
Veta, nja, ingen kan VETA, och det var inte menat att det jag skrev skulle tolkas som att jag VET;
Min "point" var att JAG tycker att det har gått för fort baserat på mina erfarenheter både från bilratt och från bussratt(de bussförare jag pratat med, av dem är två utbildare)
Visst, jag har inte KÖRT buss i detta väglag, däremot så lär jag av en kompis som rattat sedan lång tid tillbaka. Han har lärt mig väldigt mycket och det är lite där jag har inhämtat erfarenhet. Men självklart är det en sak att få teoretisk erfarenhet och en helt annan att själv ratta en buss under vinterväglag!
Det sistnämnda har jag framför mig.... :D
Hoppas du förstod vad jag menar...my bad att jag var otydlig... :-[ :)
288:an är inte att kalla en mindre väg! Det är en normal länsväg (landsväg) som en mycket stor del av Sveriges vägnät består av! Merparten av vägarna är skyltade 90 km/h med undantag för Sveriges norra delar där det bitvis är 110 km/h...
Att blint lita på vad andra säger kan i slutänden vara skadligt! Egna erfarenheter är alltid bättre... Alltså: Bara för att folk berättat för dig att det är tokigt att köra 85 km/h på en snömoddig väg med buss gör inte att detta är applicerbart på SAMTLIGA fall!
Det är t.ex. en vesäntlig skillnad mellan en 15m boggi-buss och en ledvagn eller en turistare...
Kort sagt: Det kan vara tokigt att köra 30 km/h oxå, under vissa speciella omständigheter! Det GÅR INTE att generalisera så som du gör!!!
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 21:27:17 PM
Mindre väg? va då mindre? Det är en normalbred väg av den typ som finns ett otal av, ta en tur på Södertörn ska du få se på mindre väg, till Torö tex.
Sedan Kvarne, tänk på att allt kretsar inte kring Stockholm, Stockholmstrafiken, det som känns som normalt i utbildning, hastigheter etc i Stockholms förorter är ingenting som kan jämföras med landsbygden, det räcker med att du tar en tur i roslagen eller på värmdö....
Det är stor skillnad att köra i 30-50-70 hela dagarna år efter år jmf landsvägstrafik, då tycker man att allt över 70 går fort.
Vad gäller dina "råd" är det svårt att ta dem på allvar, andra och tredjehandsuppgifter att si o så ska man göra, det är ungefär när någon adminstratör bestämmer att si o så ska ni göra och det ska ta x antal minuter, du får ju komma med vilka råd eller pekpinnar som du vill men så länge du själv inte har någon som helst trafikerfarenhet från tunga fordon på landsväg blir det bara komiskt.
Så länge det inte dyker upp något vettigt i tråden avstår jag från vidare kommentarer, du är liksom inte riktigt rätt person att debattera frågan med av de skäl som jag angett tidigare.
Trevlig helg!
//Lars
Det är tråkigt att du skall ha den här inställningen Lars. Det är felaktigt att påstå att jag inte har någon som hellst trafikerfarenhet av tunga fordon.
Visst, jag har ingen KÖRerfarenhet, men likt förbannat så kan jag en hel del som jag lärt mig genom att studera vänner som kör buss, läst mig till etc etc.
Så idiotförklara mig inte är du snäll...
Du är välkommen att skicka PM ifall du vill debattera mina trafikerfarenheter, klanka ner på mig etc. Eftersom att jag tydligen inte har rätt att debattera detta ämne så skall jag inte göra detta. Tråkigt dock att admin skall bestämma vem som är kompetent nog att debattera ämnen här! :-\ :-X :(
Nog pratat om mig nu, tillbaka till vad ämnet handlar om; Rasbo Olyckan.
Den som ändå vill tillägga något är som sagt välkommen att ta det via PM så slipper den här tråden bli ännu mer förstörd!
För att svara på Danne B; Jag litar inte blint på vad andra säger. Det kan alla som känner mig skriva under på. Vet inte hur jag ska skriva så att du förstår eftersom att hur jag än skriver så blir det fel uppfattat; Jag orkar inte ens försöka.
Men om du nu vill tro att jag går runt utan egna erfarenheter och endast litar på vad andra säger så varsågod!
Suck!!
Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2007, 21:55:05 PM
För att svara på Danne B; Jag litar inte blint på vad andra säger. Det kan alla som känner mig skriva under på. Vet inte hur jag ska skriva så att du förstår eftersom att hur jag än skriver så blir det fel uppfattat; Jag orkar inte ens försöka.
Men om du nu vill tro att jag går runt utan egna erfarenheter och endast litar på vad andra säger så varsågod!
Nu hakar du ju upp dig på en liten del av det jag skrev... :-\
Men du måste förstå att när du skriker högst, så att säga, om saker som du inte rimligen (utifrån vad du skrivit) kan ha någon praktisk erfarenhet av så kommer du trampa på många (ömma?) tår här!
Det är ungefär som om jag skulle regga mig på ett pilotforum efter att ha flugit med en kompis och läst några böcker om det och sedan börja påpeka för piloterna på det forumet hur saker och ting minsann fungerar! If you get my point...
Och när du sedan dessutom vidhåller din ståndpunkt trots att fakta presenteras så blir det bara ännu tokigare!
Enligt min åsikt handlar olyckan om otur! Inte hastighet... Hastigheten kan dock mycket väl ha påverkat olyckans förlopp men den hade troligen skett även om bussarna hållit 60 km/h!
//Danne
Snälla alla.
Hur olyckan gick till har väl haveriutredningen konstaterat.
Vem som är skyldig kommer domstol att fastställa .
Innan dess kan vi inte mer än spekulera. Låt oss inte bli ovänner.
Tjejen som körde mår säkert dåligt utan att vi här lägger mer börda på henne.
Många orsaker fanns det som samverkade. Det var tidigt på morgonen, det var halt, vägen var plogad bara på ena halvan, lastbil, kurva, boggiebuss osv
Men kivens icke under vägen!(http://www.lottes.dk/ikoner/icons2/SNAKER.GIF)
Citat från: Danne B. skrivet 26 oktober 2007, 22:04:28 PM
Nu hakar du ju upp dig på en liten del av det jag skrev... :-\
Men du måste förstå att när du skriker högst, så att säga, om saker som du inte rimligen (utifrån vad du skrivit) kan ha någon praktisk erfarenhet av så kommer du trampa på många (ömma?) tår här!
Det är ungefär som om jag skulle regga mig på ett pilotforum efter att ha flugit med en kompis och läst några böcker om det och sedan börja påpeka för piloterna på det forumet hur saker och ting minsann fungerar! If you get my point...
Och när du sedan dessutom vidhåller din ståndpunkt trots att fakta presenteras så blir det bara ännu tokigare!
Enligt min åsikt handlar olyckan om otur! Inte hastighet... Hastigheten kan dock mycket väl ha påverkat olyckans förlopp men den hade troligen skett även om bussarna hållit 60 km/h!
//Danne
Jaaa....vad ska man säga...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det här blir bara galnare och galnare för varje inlägg...
Jag finner inget annat sätt att reda ut detta så att alla förstår än att dra hela historien:
Jag har sedan två år tillbaka flera dagar i veckan hängt med olika kompisar när de kört buss. Av alla dessa timmar som jag tillbringat tillsammans med kompisar som kört buss har jag ju lärt mig en hel massa saker om bussar och om att ratta dem. Det är allt ifrån hur man kan lösa diverse småfel genom att omaktivera bussen till att genomföra en 100%ig säkerhetskontroll. Men jag har även lärt mig hur man ska bete sig med bussen i trafik, vad man bör tänka på vid trånga utrymmen, hur bussen beter sig på vägen, att Volvo-ledbussar svänger på sista axeln och hur man ska agera utifrån detta. Listan kan göras lååååång!
Jag studerar och lär mig när jag åker med kompisarna. Kanske är det så att det är få som kan lära sig genom att bara studera eller så är det vanligt, jag vet inte, men det är så jag lärt mig det mesta. Genom att studera hur de gör. Sen har jag ju även fått massa saker berättat för mig och på den vägen lärt mig.
För att ni ska förstå bättre; När jag skall ta D-kortet så är det bara den teoretiska delen jag kommer få svårt för. Själva rattandet är jag redan bra på.
Nu kanske många tänker; Men hur kan du säga så när du inte rattat något...? Tja, jag vet inte hur jag ska göra mig trodd. Ni får lita på mitt ord.
De som sett mig ratta på inhängnat område kan verifiera detta. Det mesta sitter i ryggmärgen vad gäller körning.
Danne B skriver och jämför med att han skulle flyga med en kompis och sedan läsa lite böcker. Visst, men kan du spaka flygplan då...?
Flugit med en kompis...en gång eller vaddå...? Jag hänger dagligen med vänner när de rattar buss. Flera timmar om dagen. Varje vardag. Och har så gjort sedan 2 år tillbaka. All den tid jag lagt ner på detta har gett mig erfarenhet i den mening att själva rattandet sitter i ryggmärgen.
Visst, jag kanske inte kan 100%, men jag kan betydligt mer än vad flera här tror. Jag har så mycket förkunskaper just pga mitt bussåkande.
Förstår ni lite bättre eller skall jag förklara mera...?
Jag har nu låst den här tråden för vidare inlägg. Den som vill diskutera erfarenheter av bil- och busskörning med Kvarne får göra det via personligt meddelande. Vi har kommit alltför långt från dert ursprungliga ämnet.