Andra dagen i Malmö skulle vi åka sightseeing och jag fann till min glädje att det var CABBEN som skulle utgöra rundtursbussen. Det var kanske inte något helt igenom bra vagnval. Visserligen sken solen men det blåste kallt in över Malmö från Öresund så det blev en rätt kylig upplevelse. Men jag fick ju i alla fall åka CABBEN...
Det har skrivits mycket om CABBEN tidigare men låt oss rekapitulera det i ett sammandrag. Bussen byggdes om vid Malmö Lokaltrafik på initiativ av Marianne Pennsäter, som jobbade på informationsavdelningen. När Linjebuss övertog ML:s trafik och bussar i början av 1994 så hamnade bussen förstås där. I juli 1996 köpte Pennsäter loss bussen och ägde den själv ett tag. 1999 köptes den av Strömma och placerades hos deras Göteborgs-företag Börjessons Rundtursbåtar, som också körde Paddan-båtarna. Namnet var givet i marknadsföringen: "en padda på land".
Så småningom blev bussen guldfärgad och fick det personliga registreringsnumret GULDET i stället. En tid gick den i Stockholm men flyttades tillbaka till Göteborg.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/A.%20semester/DE%20%28940609%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/A.%20semester/DE%20%28940610%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/A.%20semester/DE%20%28940611%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/A.%20semester/DE%20%28940612%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/A.%20semester/DE%20%28940613%29.jpg)
Måste få klarhet i en sak
Var den en period grön och gick för Ekman Buss ?
eller något företag som hade chaufförer från Ekman Buss?
Åkte nämligen en grön cabbad buss som kördes av en Ekmanchaufför måste varit år 2000
/Kalle
Känns bekant, måste kolla om jag har bilder
//Bussmicke
www.bussmicke.se