Från min utsiktsplats i vagn 6335 fick jag se 5260 med självklar pondus dra förbi i Lahällsbacken i morse, kommandes från Åkersberga som linje 628. Litet längre fram såg jag gamlingen susa förbi även Nobinas dubbeldäckare. Först till Danderyds sjukhus kom hon alltså. Nästa uppdrag blev säkert litet lugnare, i form av linje 602H.
Stilig uppvisning knappa sex veckor före slutet!
Vad kommer hända med dess syster som står i Jordbro-depån avrustad men med fräscha däck och i övrigt helt komplett...?
Badtab: Systerns öde är nog inte dåligt ty som buss hon fortsatt kommer leva....
Citat från: BadTab skrivet 27 november 2012, 20:44:21 PM
Vad kommer hända med dess syster som står i Jordbro-depån avrustad men med fräscha däck och i övrigt helt komplett...?
Den som står i JOGA(5261) ska bli eller är redan i SVOF´s ägor.
För en som inte har full koll på nummer undras vilken vagntyp vi prátar ???
Citat från: yngrot skrivet 29 november 2012, 20:21:02 PM
För en som inte har full koll på nummer undras vilken vagntyp vi prátar ???
Scania CN113CLB 1999. 5261 var den absolut sist tillverkade CN höggolvaren.!
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 november 2012, 20:32:49 PM
Scania CN113CLB 1999. 5261 var den absolut sist tillverkade CN höggolvaren.!
Kommer den bevaras med SL-lack? :D
Hade lätt kunnat köra 5 år till om inte låggolvsfjanteriet var...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Tommy E skrivet 29 november 2012, 20:55:24 PM
Kommer den bevaras med SL-lack? :D
Tror inte den kommer lackas om till något annat. Speciellt efter som den levererades ny till Handen och gick där hela sitt liv tills utrangering.
Citat från: Matte skrivet 30 november 2012, 12:46:05 PM
Tror inte den kommer lackas om till något annat. Speciellt efter som den levererades ny till Handen och gick där hela sitt liv tills utrangering.
Om det är så är det underbart. I så fall funderar jag starkt på att gå med i föreningen för att kunna bidra till bevarandet av en så trevlig buss. :)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H16_5259_JXF125_Johanneshov_990618.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H16_5260_JXC215_Brandbergen_990619.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H16_5261_JXS065_Handen_990619.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2012, 20:59:33 PM
Hade lätt kunnat köra 5 år till om inte låggolvsfjanteriet var...
Med regelbunden service och en noggrann ägare skulle nog en 1990-tals Scania CN113 nog klara fler år än bara fem i ordinarie trafik. Se bara hur många ännu äldre Scanior som än idag rullar vidare i olika f.d. Sovjetrepubliker.
Jämför det med Volvo 8500 som knappt klarar tio år i SL-trafik innan de är helt slut. Nog saknar man Scania som de byggdes innan Omnimodellerna kom. Dvs gediget!
Citat från: Matte skrivet 28 november 2012, 13:21:15 PM
Den som står i JOGA(5261) ska bli eller är redan i SVOF´s ägor.
Där ser man. Är det Brose- eller Mobitecskylt på dessa? Tänkte mest på att korrekt styrdon måste kopplas in framöver, så att den kan skyltas med 999 olika alternativ när den väl rullar för SvOF.
Citat från: Ersa skrivet 02 december 2012, 00:02:05 AM
Där ser man. Är det Brose- eller Mobitecskylt på dessa? Tänkte mest på att korrekt styrdon måste kopplas in framöver, så att den kan skyltas med 999 olika alternativ när den väl rullar för SvOF.
Allt sitter redan i och åter monterat. Så nu står det 839 Gullmarsplan ej via Medborgarplatsen istället för Ej i Trafik.
Sista dag i trafik för 5261 var väl i juni, då den trafikerade linje 839. Mycket trevliga bilder, Micke! Fortsätt gärna SL Historiken, från 1990-talet.
/Peter
Vet inte vilken linje den körde senast. Kanska va en lycko träff när jag skylatade om den idag efter arbetet idag... Även fast 839 inte hade destination Gullamarsplan Ej via medborgarplatsen...
Jag tror att du träffade rätt. ;)
Från en tidigare tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54000.0
Citat från: Peter Rost skrivet 03 december 2012, 00:34:47 AM
Jag tror att du träffade rätt. ;)
Från en tidigare tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54000.0
Den hade jag missat...
Roligt är det iaf att SvOF sparade 5261!
Nu undrar man ju dock om man nått vägs ände. Det känns som att Scania CN113 och Volvo B10BLE Carrus Vega är de två sista/nyaste bussarna en veteranförening kan äga. Att om 5-10 år försöka spara en Scania OmniCity, Volvo B7LA eller Volvo 8500 känns rätt kostnadskrävande pga hur dyra de är i drift med sina bräckliga karosser och många datorer.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 10:12:40 AM
Roligt är det iaf att SvOF sparade 5261!
Nu undrar man ju dock om man nått vägs ände. Det känns som att Scania CN113 och Volvo B10BLE Carrus Vega är de två sista/nyaste bussarna en veteranförening kan äga. Att om 5-10 år försöka spara en Scania OmniCity, Volvo B7LA eller Volvo 8500 känns rätt kostnadskrävande pga hur dyra de är i drift med sina bräckliga karosser och många datorer.
Tyvärr är det så. En Carrus Vega boggie vore kul att spara. Men ökad mängd elektronik och en känsla av att dagens grejer inte håller lika bra som förr gör nog att det tar stopp.