Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 26 november 2012, 17:57:53 PM

Titel: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Stefan P skrivet 26 november 2012, 17:57:53 PM
Hej

Idag är väl max bredden på en buss 2,55 m. Vilka bredder har funnits förut, det fanns 2,3 m för att komma in i Norge?
Vilka andra har förekommit?

Den längsta buss jag vet med två axlar var 13,5 m?
Vilka andra längder har förekommit på boggiebussar och ledbussar?

Gärna långt tillbaka i tiden?

mvh Stefan P

Ps. Passar inlägget inte in här får admin. flytta på det.
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: ch buss skrivet 26 november 2012, 18:02:37 PM
Scania hade 2,6 meter på vissa av sina CN112 och 113-modeller.
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Peter Öden skrivet 26 november 2012, 19:02:04 PM
Hej !

Bussar med Ajokki 8000-kaross var 2,60 m breda.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: AO skrivet 26 november 2012, 23:48:30 PM
De tidiga Scania Maxci var väl också 2,60?
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 november 2012, 07:28:04 AM
Bredden 2.60 var ju något som vi i Sverige kom med på 80-talet innan EU kom med sina 2.55. Även Finland hade 2.60 på den tiden. Dessa bussar kunde dock röra sig enbart i Sverige och Finland. Annars var 2.50 den normala bredden.

Sett över tiden sedan 1930-talet har bredden ökat succesivt. 2.10-2.20 var vanliga bredder på den tiden. Efter kriget var det väl mest 2.2.-2.3 som gällde och in på 50-talet kom 2.35 och 2.40. Även om 2.50 kom åren omkring 1960 så förekom bussar med bredd ned till 2.30 ända fram mot ca 1970 pga norska krav på vissa vägar.

Längderna på en större buss var väl i regel 8-9 m före kriget och 9-10 m efter kriget. Från slutet av 40-talet blev ca 11 m vanligare och även 12 m, men många gånger var det utstickande stötfångare fram och bak som gjorde att man kunde få en imponerande längd såsom 11.7 m. På 60-talet kom bussar som var längre än 12 m, bl.a. därför att längre axelavstånd kunde erbjudas samt att enstaka boggibussar började komma. För utlandstrafik var det dock 12 m som gällde väldigt länge. 

Ledbussarna var i regel 18 m redan från början, även om en variant på ca 16.7 m ockskå förekom i slutet av 60-talet. på 90-talet kom 20 m långa ledbussar. Idag är maxmåttet 18.75 m före en ledbuss, 13.5 m för tvåaxlad buss och 15 m för treaxlad buss, förutsatt att vissa geometrier gäller.
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2012, 14:26:01 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 november 2012, 07:28:04 AM
Bredden 2.60 var ju något som vi i Sverige kom med på 80-talet innan EU kom med sina 2.55. Även Finland hade 2.60 på den tiden. Dessa bussar kunde dock röra sig enbart i Sverige och Finland. Annars var 2.50 den normala bredden.

Sett över tiden sedan 1930-talet har bredden ökat succesivt. 2.10-2.20 var vanliga bredder på den tiden. Efter kriget var det väl mest 2.2.-2.3 som gällde och in på 50-talet kom 2.35 och 2.40. Även om 2.50 kom åren omkring 1960 så förekom bussar med bredd ned till 2.30 ända fram mot ca 1970 pga norska krav på vissa vägar.

Längderna på en större buss var väl i regel 8-9 m före kriget och 9-10 m efter kriget. Från slutet av 40-talet blev ca 11 m vanligare och även 12 m, men många gånger var det utstickande stötfångare fram och bak som gjorde att man kunde få en imponerande längd såsom 11.7 m. På 60-talet kom bussar som var längre än 12 m, bl.a. därför att längre axelavstånd kunde erbjudas samt att enstaka boggibussar började komma. För utlandstrafik var det dock 12 m som gällde väldigt länge. 

Ledbussarna var i regel 18 m redan från början, även om en variant på ca 16.7 m ockskå förekom i slutet av 60-talet. på 90-talet kom 20 m långa ledbussar. Idag är maxmåttet 18.75 m före en ledbuss, 13.5 m för tvåaxlad buss och 15 m för treaxlad buss, förutsatt att vissa geometrier gäller.


2,55 verkar alltså vara ett mått som EU kan ha hittat på som kompromiss mellan att vissa länder hade 2,50 medan andra hade 2,60?

Men inte tillverkas det väl nya bussar idag med bredden 2,60? Det är väl bara EU-måttet 2,55 som gäller idag?
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 november 2012, 17:07:02 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2012, 14:26:01 PM

2,55 verkar alltså vara ett mått som EU kan ha hittat på som kompromiss mellan att vissa länder hade 2,50 medan andra hade 2,60?

Men inte tillverkas det väl nya bussar idag med bredden 2,60? Det är väl bara EU-måttet 2,55 som gäller idag?
Jo, det var nog lite så att 2.55 var en kompromisslösning. Nej, några 2.60 breda busasr tillverkas inte längre, vad jag tror.
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 27 november 2012, 17:09:47 PM
Det är väl därför som nyare bussar upplevs som trånga på sittplatserna om det är dubbla sådana på bägge sidor, eller? Inget för dagens fullvuxna svenskar iaf.
Titel: SV: Längd och bredd på bussen genom tiderna
Skrivet av: S Svensson skrivet 27 november 2012, 19:36:02 PM
Bredden var ganska länge 2,35m och ändrades cirka 1961 till 2,50.
Om jag kommer ihåg rätt så ändrades svensk lagstiftning 1 okt 1980 till 2,60.
Det är inte alls så att det var bussar som var påtänkta. Det var i första hand påbyggnader till lastbilar det gällde. Lagab hade konstruerat en lastningsautomat.2,50 var för smalt för containern. Alltså yttermåtten. Det var ett företag inom dryckesbranchen som krävde 2,50 som innermått och det gam då 2,60 i yttermått. Jag har sett helautomatisk lastning på film. Det var robot alltihop.
Därefter kom bussarna med också. 5 dm på bredare mittgång och 5 dm på bredare säten (2x 2,5 cm) Sedan så var bredden 2,50 m kvar. Detta innebar att Säffle kunde ha en variant med fasta säten utan armstöd och en variant med armstöd och fällbara säten. Det senare krävde 2,50. Allt för att även ta ståplatser.
SJ fick några Aabenraa bussar som hade 2,50 även efter 1980.
Bredden 2,60 upplevde vissa länder som handelshinder. Det klart det blev inga linjevagnar från Daimler-Benz och Kässbohrer. 1980 var det fö ekonomisk kris bland fordonsindustrin i Västra Tyskland. Sverige fick istället bredden 2,55 på linjevagnar och turistbussar. På de senare kom boggiebussar tillåtas i både Danmark och Norge. Först på dispens dock. Troligen är mittgången lika bred men sätena har kommit till sin gamla bredd.
Utöver detta så finns det en avhandling av Godlund där en tabell finns om bredd genom tiderna. Tyvärr är mitt exemplar nedpackat.