(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/YV3S5P72XC1155200_Vo_B9R_4X2_Vo_9500H_DHB595_121031_1_8903.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-YV3S5P72XC1155200_Vo_B9R_4X2_Vo_9500H_DHB595_121031_2_8904.jpg)
//Niclas
Nej nej... Hur mycket vän av finska konstruktioner man än är, så kan man riktigt inte kalla den polskbyggda billighetsvarianten av 9700 för en turistbuss. Det är väl ändå landsbygdslinjevagn som mest. Och 9500:an dessutom rätt bullrig invändigt baktill jämfört med Scania OmniExpress, måste jag dessvärre erkänna. Dålig isolering, ny bullrig Volvomotor eller bådadera?
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2012, 12:06:15 PM
Nej nej... Hur mycket vän av finska konstruktioner man än är, så kan man riktigt inte kalla den polskbyggda billighetsvarianten av 9700 för en turistbuss. Det är väl ändå landsbygdslinjevagn som mest.
Vadå......
Tror du inte på reklamen ;) ::) ::)
//Niclas
Nej, jag brukar försöka förlita mig på helt egna erfarenheter som förare och resenär på olika modeller. 8)
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2012, 12:11:54 PM
Nej, jag brukar försöka förlita mig på helt egna erfarenheter som förare och resenär på olika modeller. 8)
Hehe, jag med ;D
//Niclas
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2012, 12:06:15 PM
Det är väl ändå landsbygdslinjevagn som mest.
Om ikke Sverige skiller seg fra resten av EU og Norge så skal du gjøre en bra jobb om du får registrert denne som linjevogn. Den leveres ikke med HC-lift, og kan derfor bare registreres som turistbuss, og heller aldri brukes som reservevogn i linjetrafikk. Togerstattning og kjøring for skoler, barnehager og foreninger er vel det eneste disse faktisk egner seg til.
Ovanligt mycket...Svammel från Volvos reklamavdelning.
Det ger mest intryck av att vara en sån där billig koreansk bil från 80-talet.
En sån där man var tvungen att sänka priset på och tjata in i köparen hur förträfflig den var...
Usch... En bra buss känner man igen på längre håll än vad den texten går att läsa från...
Det är synd att låga produktionskostnader ska döljas med ljug och svammel... :-(
Haha vilka grejer! Har själv kört den o att kalla det för turistbuss är väl o ta i! Visst allt finns som ska vara, men är
Inte genomtänkt ordentligt! Bullrig är den som få, stel framaxel. O konstruktionen på läslamporna är gjorde av en idiot! "Han kanske jobbar inom nyckelkompetensen i Säffle;)" Läslamporna på första raden GÅR INTE o ha tända om det är mörkt ute för det bländar föraren så in i helve....!
O dessutom kostar den som en Mercedes Tourismo eller en lite snålare specad Setra 415 GT-HD!
Dock så har ni fel om handikappliften vilket man kan få! Har fått utskick av Volvo "nu kan du även få 9500 med lift"...
Lite väl hög prisnivå för en polskbyggd billighetsvariant av den finska 9700:an om den ligger i samma prisklass som den tyskbyggda betydligt modernare Tourismon och GT-HD:n!
Visst skulle jag kunna köpa/köra Carrus även i framtiden, om bara om den är tillverkad i Lundo/Lieto och heter 9700. Men då skulle jag gärna vilja slippa Volvochassit till förmån för ett Scania- eller Mercedeschass, samt få bussen levererad för ett lägre inköpspris än en helbyggd Mercedes/Setra kostar.
Och köper jag min (i tankarna specialbeställda) Kiitokori OmniStar med Carrus Star-front (http://www.kiitokori.fi/se/images/stories/k2/galleries/20/Terveyspalveluauto_02.JPG) och Mercedeschassi med helt manuell 6-växlad låda, lång golvmonterad växelspak och fyra extraljus på taket, så lär den väl ändå bli dyrare än en Mercedes Tourismo. :-\
Det framgår ju inte vad Volvo jämför med. Man menar kanske att, för att vara en buss i linjetrafik är det ovanligt mycket turistbuss.
En riktig turistbuss hade alltid åtta växlar fördelade på fyra i det lägre växelsegmentet och fyra i det övre. Mellan segmenten skiftar man genom en distinkt knyck med handleden... Sådana går väl knappt att få nuförtiden. Setra is the shit...
Citat från: Setra Tok skrivet 24 november 2012, 21:01:01 PM
O konstruktionen på läslamporna är gjorde av en idiot! "Han kanske jobbar inom nyckelkompetensen i Säffle;)" Läslamporna på första raden GÅR INTE o ha tända om det är mörkt ute för det bländar föraren så in i helve....!
Ja, det är den gamla läslampsmodellen från 9700:an man återanvänt. Helt bedrövligt brett sken ger de om man använder vanliga 4W-lampor i, och lamporna bakom förarplatsen bländar föraren via instrumentbrädan hur man än gör. Dessutom är de svåra att byta.
Varför Volvo bytte till denna konstruktion är för mig totalt obegripligt, då man hade en mycket bättre panel innan, i Carrus Star. De bländade inte, var bra riktade, och dessutom var det hur enkelt som helst även för föraren att byta en glödlampa på 5-10 sekunder med en liten rak skruvmejsel (eller fällkniv) som enda verktyg.
Men det är väl som med halvljuset. Man har en svinbillig enkel konstruktion som fungerar jättebra (t.ex H4), men man ersätter denna med en dyrare sämre konstruktion pga "design" (t.ex H7) . Därefter får man lägga ner åtskilliga tusenlappar på att ta fram ett ännu mer avancerat och dyrt system för att kunna åtgärda de stora brister som det andra systemet har (t.ex Xenon). Men att återgå till det första systemet som fungerar, det går aldrig.
Citat från: Buss-busen skrivet 25 november 2012, 11:18:13 AM
Det framgår ju inte vad Volvo jämför med. Man menar kanske att, för att vara en buss i linjetrafik är det ovanligt mycket turistbuss.
Nja, då 9700 är Volvos ordinarie linjevagn för landsbygdstrafik är det ändå lite svårt att motivera att den billigare och sparsamt utrustade 9500 med sin högljudda 9-litersmotor (samma som i B9S?) ska vara en turistbuss.
mycket gnäll här.. men det är väl kanske det här som krävs för att kunna konkurrera med kineserna? snart kommer väl 9300 också... med 7 liters...
Citat från: homer skrivet 26 november 2012, 11:58:19 AM
mycket gnäll här.. men det är väl kanske det här som krävs för att kunna konkurrera med kineserna? snart kommer väl 9300 också... med 7 liters...
Eftersom prisnivån är i MB o Setraklass så är det knappast Kinabussar man ska konkurrera med.
Snarare så är det väl så att man kommer att fasa ut 9700 förutom någon "Top of the line" modell för att kunna producera fler bussar i Polen.
På bussmässan i Göteborg står en Volvo B 11R 9700 H med volvos nya stolar bara mässan är klar så får jag börja ratta den :)
Troligen kommer nog Volvo trots ovanstående kommentarer i den här tråden att ändå lyckas marknadsföra den här bussen. Ser trots allt ut som en 9700 till stor del och till ett för vissa operatörer överkomligt pris. Jag är säker på att den här kommer att säljas till ett antal kunder som annars hade valt 9700.
Vilka skulle de köparna vara? Bergkvarabuss och de flesta andra medelstora/mindre firmorna föredrar ju oftast Mercedes och/eller Setra före Volvo. Särskilt när man kan få dem för i stort sett samma pris. Man kan ju rentav få en Setra GT-HD istället för 9500:an om man skjuter till en i sammanhanget rätt liten summa pengar.
Och till expressbuss- och landsbygdstrafik hos de fyra storbolagen passar den inte riktigt heller.
Det kanske skulle underlätta om Volvo fick ner bullernivån på sin 9-litersmotor samt sänkte priset. Men å andra sidan lyckades ju Scania faktiskt sälja några Touring här i Sverige, vilket var lite av en överraskning. Så man vet ju aldrig.
Nej och kvar blir då en och tvåbussåkarna, de som har kärlek för Volvo och kör nån skoltrafik utan krav.
För linjetrafik finns det inte stor avsättning för en sådan buss.
MB/Setra har ju ingen likartad "billig" buss i sortimentet nu när Tourismo:n blivit så lik Travegon, det är nog snarare så att 9700 konkurrerar med Torismo/415 GT-HD och Travego:n/415 HD ligger snäppet över.
Citat från: Ersa skrivet 26 november 2012, 21:19:33 PM
Vilka skulle de köparna vara? Bergkvarabuss och de flesta andra medelstora/mindre firmorna föredrar ju oftast Mercedes och/eller Setra före Volvo. Särskilt när man kan få dem för i stort sett samma pris. Man kan ju rentav få en Setra GT-HD istället för 9500:an om man skjuter till en i sammanhanget rätt liten summa pengar.
Och till expressbuss- och landsbygdstrafik hos de fyra storbolagen passar den inte riktigt heller.
Det kanske skulle underlätta om Volvo fick ner bullernivån på sin 9-litersmotor samt sänkte priset. Men å andra sidan lyckades ju Scania faktiskt sälja några Touring här i Sverige, vilket var lite av en överraskning. Så man vet ju aldrig.
Om du orkar, berätta gärna för en ovetande varför det var överraskande?
Citat från: torrentjohan skrivet 26 november 2012, 23:23:42 PM
Om du orkar, berätta gärna för en ovetande varför det var överraskande?
För att Scania Touring är lite av en lågbudgetmodell med sin kinesiska kaross och trånga innerutrymmen. Den var enligt Scania själva främst tänkt för den asiatiska och eventuellt östeuropeiska marknaden.
Ett tiotal är ju hittagna som demobussar och/eller på spekulation och sedan sålda eller uthyrda och dessutom har ju Scania kvar några för sin egen trafik och så.
Av dem som gått direkt till kund är det ju i huvudsak till gamla trogna Scaniakunder varför man kan anta att det rör sig om produktplacering till stor del.
Jeg fikk klarhet i følgende på Persontrafik:
Den gamle 12,2 meteren kommer man nå til å få med HC-lift og kan altså brukes som linjevogn.
Den nye 13,0 meteren får man ikke med HC-lift.
12,2m er et så lite segment at den ikke er noen konkurrent til 9700, men det vil den være på 13,0m.