Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 23 november 2012, 10:55:21 AM

Titel: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 23 november 2012, 10:55:21 AM
http://www.bt.se/nyheter/boras/bromsa-mindre-och-fa-mer-i-lon---busschauffor-(3536262).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/bromsa-mindre-och-fa-mer-i-lon---busschauffor-(3536262).gm)

Vissa tycker att det systemet kommer vara bra, medans andra tycker sig bli övervakade..

Har själv pratat med en chaufför om det här om dagen som inte höll med om det, utan det riskerar att bli en tävling mellan chaufförer som det också nämdes i artikeln, är det nåt som är positivt är det väl att man sparar bränsle etc... och att det blir lugnare körning för passagerarna.

Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: Rikard skrivet 23 november 2012, 14:14:26 PM
Är nått liknande hos Keolis oxå. Vi har det i Mölndal/Partille och troligen i Angered oxå. (inte vart inne i de bussarna än). Dock rör det sig om mycket mindre pengar som max ca 600 kr per halvår. då om alla kommer under ett snitt som företaget satt. Fått det två gånger men snittet höjs varje gång.
Rikard.
Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: 57010 skrivet 23 november 2012, 16:10:45 PM
Det som Keolis har kallas Sparsam körning kort och gott , syftet är att spara på vår miljö samtidigt som vi sparar bränsle och har då möjlighet till en bonus om vi lyckas uppnå vissa resultat . Bra för alla parter ,samt borde väl även vara bra vid upphandling som argument ? Det gäller alltså rullning samt bromsning = rulla mycket bromsa lite , inte att förväxla med mjuk körning då det kan kränga lite i kurvor och när man tar rondeller för att inte bromsa bort rullningen . Keolis har ju för avsikt att utbetala bonus till sina förare som uppnår målet samt har loggat in . Inloggningen har ju hitills varit den stora stötestenen Göteborg har väl fått utbetalt vet ej om fler ? NV ?  Det är för övrigt Vecho som levererat utrustningeni bussen  kallas codriver. Googla på Vecho för att få veta mer ,tyvärr mest om lastbilar men nyttig läsning iaf . Man kan tyvärr utläsa en hel del om körsätt mm som kanske ej var meningen för vår del och felanvänd är det ju ett vapen mot oss . Trots datalagar så sker ju övertramp dagligen så här gäller det att se upp och anmäla vid minsta misstanke . Missbruk kommer att ske inget tvivel om det . >:( 

Arriva har väl Green box  om jag inte kommer ihåg helt fel med gyrometer som mäter upp bromsningar krängningar , gps avseende hastighet vet jag ej .inte heller känner jag till hur man mäter soppaförbrukningen .
Men har inte hört om något belöningsystem , mer troligt att bli inkallad för vårdslös körning med den mätmetoden .

Nobina har väl sina röda och gröna förare om ingen ändring skett ?

Men det som är det viktiga är väl ändå att vi ska vara mer aktsamma om vår miljö och allt vi gör för att spara på den kommer våra efterlevande tillgodo . Själv kör jag med släckt skärm då den är både stor och förvirrande , men har man kommit in i körsättet så tänker jag inte på det utan det blir hyfsat resultat ändå tar en koll innan utloggning. Det har påpekats att skärmen kan vara mycket mindre , ser ju dessutom lite epig ut med alla staplar som liksom korvar åker fram och tillbaka och en hel drös är det . Det är för rullning ,bromsning , överhastighet , tomgång , bränsleförbrukning . Ser väldigt skämmig ut  därför släcker jag alltid ner den innan avfärd  8) ??? Då slipper jag också frågor vd det där är för något som håller på under körning .
Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: yngrot skrivet 24 november 2012, 14:43:47 PM
Låter ju som Fleetech som vi har i våra bussar  .. kör man över 80km/h lyser det rött  även när vägen är skyltad 90km/h   . Vid 80 spar man bränsle gentemot 90  visst gör man det   men i vissa trafiksituationer  funkar det inte så bra köra i 80  det blir ännu mer vansinnesomkörningar
Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: UglyJazz skrivet 25 november 2012, 17:06:41 PM
Är det (enligt systemet) bättre att tvärnita så att man har bromspedalen nedtyckt kortast möjliga tid eller är det bättre att man låter retardersystemen jobba i lugn och ro med följden att bromsljusen lyser 40% av körtiden?

Jag vet vilken körstil som är mest ekonomisk i verkligheten men vilket premieras här?
Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: Rikard skrivet 25 november 2012, 18:47:23 PM
Citat från: UglyJazz skrivet 25 november 2012, 17:06:41 PM
Är det (enligt systemet) bättre att tvärnita så att man har bromspedalen nedtyckt kortast möjliga tid eller är det bättre att man låter retardersystemen jobba i lugn och ro med följden att bromsljusen lyser 40% av körtiden?

Jag vet vilken körstil som är mest ekonomisk i verkligheten men vilket premieras här?

På våra Scaniabussar så registreras det som rullning om du använder retarden dock inte så i Volvobussarna i Partille där registreras det som bromsning. Jag upplever oxå att Volvobussarna rullar lättare än Scaniabussarna men det är lättare att undvika broms registrering på Scaniabussarna tack vare det.
Rikard.
Titel: SV: Bromsa mindre, få mer i lön
Skrivet av: 57010 skrivet 25 november 2012, 19:00:21 PM
Det kommer säkert mer från Keolis det är ju inget färdigt system det här , kommer säkert att utvecklas under tid . Men som vanligt blir ju den här typen av utrustningar fort gammal och omodern så vi lär säkert se en ny version inom kort . den här med stora skärmen och symboler känns så off som den kan , men visst vi ska väl försöka spara på energin  och därmed få mindre miljöpåverkan det ligger i allas intresse inget tvivel därom . Fordonstillverkarna jobbar ju hela tiden med det här , men tex scanias inbyggda visar ju inte alls lika värden som codriver och varför får man inget vettigt svar på . ??? Det som är intressant är väl om någon försöker använda detta som ett kontrollverktyg av förare , det vore olyckligt och riskerar att förstöra hela ideen och kommande projekt . därmed sagt att förtroendet är inte 100% .