Dags att väcka liv i forumet igen!!!
Tänkte vi kunde inspirera oss själva och sporra dom som sliter med bussrenoveringar runt i landet genom att presentera projekten här.
Eftersom jag bor i mellersta delen utav landet tänkte jag presentera några projekt från dom trakterna.
Först ut ett jätteprojekt som snart närmar sig 20 år! Nämligen Austinbussen hos veteranbilsföreningen i Hamsta (Timrå).
http://www.rolfdahlen.se/11673247
Bussen skall vara färdig till sommaren. En bekant till mig håller på med soffor och innertak nu.
Sedan har vi ännu ett superprojekt där det dock gått lite fortare. Det är T-Fordsbussen i Östersund
http://ltz.se/nyheter/1.2039513-bildextra-teknikland/1.2039507?articleRenderMode=wide&pageNr=1#placeholder
http://ltz.se/nyheter/1.5017765-bildalbum-klicka-pa-bilden-/1.5017762?pageNr=1#photoWrapperAnchor
Vad jobbas det på hos er?
I Eksjö är vår HKB Clubbus klar och ni kan se bilder på vår hemsida www.nifsarpsskolan.se . Just nu håller vi på att renovera en Volvo B 70501 -59 som förväntas vara klar till sommaren. Sen står en Setra S11 på tur.
Mats Klasson
Citat från: hkb skrivet 22 november 2012, 22:19:19 PM
I Eksjö är vår HKB Clubbus klar och ni kan se bilder på vår hemsida www.nifsarpsskolan.se . Just nu håller vi på att renovera en Volvo B 70501 -59 som förväntas vara klar till sommaren. Sen står en Setra S11 på tur.
Mats Klasson
Mycket intressant! Vilken tur eleverna har som har lärare som gillar gamla bussar!
Bra för återväxten.
Citat från: Fridgemaster skrivet 21 november 2012, 22:02:10 PM
Först ut ett jätteprojekt som snart närmar sig 20 år! Nämligen Austinbussen hos veteranbilsföreningen i Hamsta (Timrå).
http://www.rolfdahlen.se/11673247
Bussen skall vara färdig till sommaren. En bekant till mig håller på med soffor och innertak nu.
Vad är det för tillverkare som har byggt karossen på Austin-bussen?
Citat från: hkb skrivet 22 november 2012, 22:19:19 PM
I Eksjö är vår HKB Clubbus klar och ni kan se bilder på vår hemsida www.nifsarpsskolan.se . Just nu håller vi på att renovera en Volvo B 70501 -59 som förväntas vara klar till sommaren. Sen står en Setra S11 på tur.
Mats Klasson
Låter väldigt intressant med Setra S11:an! Då kanske ni kan fixa till en Setra S9 samtidigt?
Har du en S 9:a ? Vi har även en S 14 men den är tyvärr i bedrövligt skick. S 11:an tar nog sin tid den också. Finns det ingen matrikel över renoverade bussar i Sverige ? Och varför kan inte vi i Sverige ordna renodlade bussträffar över ett par dagar med mat och rundturer ? Eller finns dessa träffar ? I Tyskland är dom duktiga på bussträffar men det blir ju lite långt att åka. Vill gärna ha info om vi har några sådana träffar i Sverige.
Hej!
Vi har sedan några år tillbaka arrangerat en veteranbussträff i Katrineholm i mitten av augusti. År 2013 är det 5-årsjubileum, och då satsar vi på att utveckla arrangemanget. Håll utkik efter info under sommaren (som ju förhoppningsvis kommer, även om det känns långt dit just nu.)
SL H22 6431 fyller äntligen 30 år i början av 2013, och slipper då den idag lite väl tilltagna vägskatten. Projektet har gått på sparlåga under de senaste 5-6 åren, men till våren planeras lite provkörningar och service. Detta i samarbete med bl.a två husbussägare i samma by. Byn där alla likasinnade hjälper varandra.
Skulle man komma över nån miljon eller två är chanserna goda att bussen skulle återfå sin oxblodslack. Den kommer dock att bevaras i det bruksskick den alltid rullat i.
Citat från: hkb skrivet 23 november 2012, 16:43:16 PM
Har du en S 9:a ? Vi har även en S 14 men den är tyvärr i bedrövligt skick. S 11:an tar nog sin tid den också. Finns det ingen matrikel över renoverade bussar i Sverige ? Och varför kan inte vi i Sverige ordna renodlade bussträffar över ett par dagar med mat och rundturer ? Eller finns dessa träffar ? I Tyskland är dom duktiga på bussträffar men det blir ju lite långt att åka. Vill gärna ha info om vi har några sådana träffar i Sverige.
Jag äger den inte själv, utan det ägs av bussföretaget jag kör för ibland. De har ägt den sedan den var ny 1966 och nu behöver den en allmän upprustning efter att ha varit husbuss en tid.
Vi kanske skulle börja lista de bevarade fördonen i alla fall , som sagt kanske herr Rådeström som är duktig på listor på webben ,kanske skulle vilja hjälpa till med detta
Det borde iallafall var en början till en nationell organisation för att kunna arrangera träffar ,resor ,vara en part vid fordons frågor gentemot myndigheter och dyl
Hur ska en sådan organisation fungera ,en anna förening jag är med i betalar 500/år till riksorganisationen
Frågan är om man vill betala en summa i den storleksordningen för en nationell organisation
Vad ska enskilda fordonsägare betala i såfall och ska det finnas andra organisationer som ska betala mer exempelvis bussbolag
Vad ska man förvänta sig av en sådan organisation då??
Kom med ideér
Och framför allt ,behövs en rikstäckande organisation?
Ska Svof vara den organisationen måste man nog ha en styrelse med ledamoter från hela landet och inte bara från 08 området ,som har lite känsla för att landet är avlångt
Sneglar man lite på grannarna i väster så sprider de sitt årsmöte runt landet , så att fler ska ha möjlighet att delta oavsett boende ort
Det finns redan folk som jobbar Med en rikstäckande organisation och det är inte SvOf som tar detta eftersom det är stört omöjligt att få någon att ta ett uppdrag. Mycket snackande, men lite verkstad som det heter.
Föreslår att du snackar med Christian som är utsedd för detta tillsammans med andra att sy ihop något.
Tanken är en förening för föreningarna som museijärnvägarnas MRO. Alltså inget enskilda personer kan bli medlemmar i .
Den här tilltänkta organisationen som har kommit till, hur ska dom hitta alla dessa fordon och föreningar? Eller om man säger såhär, vad är det för fordon som skall ingå i organisationen och hur skall man ansluta dom?
Citat från: Fridgemaster skrivet 27 november 2012, 21:00:00 PM
Den här tilltänkta organisationen som har kommit till, hur ska dom hitta alla dessa fordon och föreningar? Eller om man säger såhär, vad är det för fordon som skall ingå i organisationen och hur skall man ansluta dom?
Organisationen ska inte ha några fordon, de ägs av respektive förening som är medlem, givetvis.
De föreningar som sysslar med bussar är väl kända redan.
När du säger föreningar blir jag lite fundersam. Hur ställer man sig till ett sådant här projekt då?
http://morevyn.se/skvadern/
Ingen förening, mer som ett "byprojekt" eller vad man skall kalla det. Hur fångar man upp ett sådant "gäng" Bussen/skvadern är ju väldigt intressant för hela jämtland men eftersom det inte är en stor förening riskerar den kanske att missas av organistionen? Nu kanske inte ens Skvadergänget har det minsta intresse utav att ingå i ett sådant projekt heller. Det vara bara ett exempel.
Men eftersom Jämtland och trakterna kring Östersund är ganska "veteranbussrikt" så kan det ju vara ganska aktuellt med en "sektion" där?
Man kanske kunde ha en sektion med bara Skvadrar??? "Skvadersektionen" hehe =)
Tyvärr går det inte att tvinga någon att vara med. I vissa fall är det ju så att det bara finns ett lokalt intresse och inte ett allmänt bussintresse. Om man i Jämtland vill bilda något själv får man givetvis göra det. Det är inget någon annan kan styra.
Vi riktar in oss på de etablerade föreningarna. Och hoppas givetvis att andra grupperingar åtminstone hittar till Bussnack och hör av sig om intresse finns.
Jag kan nämna att inom kort kommer bussentusiaster från SSS, Djurgårdslinjen, Spårvägsmuseum, Scania och SvOf att träffas för diskussioner om närmare samarbete. Sedan länge har SSS och SvOf haft ett samarbete i abonnemangtrafiken och många är med i båda föreningarna.
Alla ni som sysslar med veteranbussar landet runt får gärna höra av er!
Det är alltså ett möte som berör veteranbussar söder om Dalälven ::)
Kom igen när mötet är färdigt så kanske vi kan ha ett liknande häruppe också.
Sektion Norrs stora bussmöte i Östersund ;)
Citat från: Fridgemaster skrivet 27 november 2012, 23:13:13 PM
Det är alltså ett möte som berör veteranbussar söder om Dalälven ::)
Kom igen när mötet är färdigt så kanske vi kan ha ett liknande häruppe också.
Sektion Norrs stora bussmöte i Östersund ;)
Jo, det vore trevligt men jag tror att någon norr om Dalälven isåfall måste ta tag i det hela och organisera något.
Annars blir det bara tjafs om att allt ska styras från Stockholm.
Bra där :)
Jag tror det är lite feltänk att inte ta med privat personer och företag i en sådan förening
Veteranbuss sverige består mer av privata fordonsägare än föreningar
Det är därför jag kastar ut bollen här för att den ska studsa
Kanske kommer vi fram till ett förbund för föreningar ,kanske kommer vi fram till ett förbund för veteranbuss ägare
Det dilemmat vi har är avstånden ,avståndskänslan är olika i norr och söder ,men jag tror att vi ska kunna sy ihop något bra i allafall
Kom gärna med synpunkter
Jag startar väl en Lista så får vi se
År tillverkare Chnr Modell Kaross Modell KNr Ägare
1950 ScaniaVabis B42 Hägglunds Sundqvist
1953 ScaniaVabis B63 Hägglunds Östersunds Kommun
1967 Volvo B57 VBK/KLM Svenssons Saxvallen
1962 Volvo Jonsson&Söner Brunflo Brattbytorpet /Revsund
1957 Volvo SKV Brattbytorpet /Revsund
1 ScaniaVabis CF 76 Scania Östersunds kommun
ScaniaVabis BF 76 Hägglunds Jemtlands Veteranbilsklubb
ScaniaVabis B 65 SKV Jemtlands Veteranbilsklubb
Scania CR 111 Scania Östersunds kommun
ScaniaVabis Hägglunds Östersunds kommun
Brockway Östersunds kommun
Volvo SKV Privat Åsarna
Volvo B58 Wiima Jemtlands Veteranbilsklubb
Volvo Hägglunds Östersunds kommun
Volvo Kjellberg Privat Bredbyn
1955 Volvo L342D SKV Privat Boden
1930 Volvo LV-61 Hägglunds PrimusMotor Örnsköldsvik
Ja, på något sätt måste alla privatpersoner kunna komma med i bilden också, förutsatt att de vill. Även de som inte är (och inte vill bli) medlemmar i SvOF, SSS och liknande föreningar. Ett "Privata veteranbussägares förening" som i sin tur är medlem i riksföreningen vore kanske en god idé.
Privata veteranbussägare ska vara medlemmar i någon lokal förening eller typ SvOf är det tänkt.
Det vi försöker få till är en fristående organisation som länkar samman de svenska föreningarna. Denna organisation ska sedan verka med de övriga nordiska föreningarna. Och se till att vi genomför vår del av de nordiska mötena samt representeras när mötena är utomlands.
Det blir m à o mest kontakt via internet och ingen medelmstidning eller resebyrå eller sådant. Minimal administration.
Anledningen till detta är givetvis att det är stört omöjligt att få någon att ta ett uppdrag. Antalet frivilliga är hittills i paritet med en handfull där några fingrar redan är amputerade.
SvOf försöker få igång detta, men vi tänker sedan inte sköta det själva, det har vi inte resurser till.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2012, 19:25:05 PM
SvOf försöker få igång detta, men vi tänker sedan inte sköta det själva, det har vi inte resurser till.
Då hoppas jag att SvOF får
aktivt stöd från andra större och mindre föreningar, och inte bara ett passivt medhåll.
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2012, 19:32:59 PM
Då hoppas jag att SvOF får aktivt stöd från andra större och mindre föreningar, och inte bara ett passivt medhåll.
Bussfolket i SSS o Djurgårdslinjen är de enda som hittills visat aktivt intresse. Tyvärr är det så, och en svensk riksorganisation måste alltså vara av enklaste sort utan en massa administration, kostnader och krångel.
Budgeten får begränsa sig till att täcka nordiska möten.
Sedan får vi se hur Christian lyckas med att få med övriga svenska föreningar/ grupperingar på noterna..
Det verkar ju finnas två olika ideér om vad denna förening ska innehålla och vilken verksamhet den ska bedriva.
Som Björn skrivit ett antal ggr så är det en bussvariant av Museibanornas Riksorganisation, MRO, eftersom det finns få eller ingen privatperson som äger o driver trafik på museibanor så har MRO endast föreningar som medlemmar.
Fråga ett är om det överhuvudtaget finns ett intresse från enskilda fordonsägare att bli medlemmar?
Fråga två är hur ett sådant medlemskap ska utformas och vem som ska föra dessas talan?
Ett problem som vi har i Sverige är att det idag egentligen inte finns en fungerande rikstäckande organisation för bussintresserade med eller utan fordon, man är ofta splittrade på ett antal olika organisationer och saknar därför en helhetssyn, möjligheter att samverka etc.
Jag tror det är viktigt att få till en fungerande riksorganisation först och främst. Utan det är det ganska meningslöst att starta nya föreningar som "veteranbussägarföreningen" och liknande. Det ökar bara splittringen ytterligare, och det har ju visat sig att endast ett litet fåtal är beredda att ta ansvar för något eller ta några uppdrag, så frågan är om det hela inte stannar vid det sedvanliga "mycket snack, lite verkstad".
Vad ska då en Riksorganisation bestå av och verka för?
Minst en representant från varje ansluten bussförening.
Diskussionsforum på nätet för ständig kontakt mellan de olika föreningarna
¨
Hjälp med reservdelssökning (här har SSS redan fixat en diger lista på vad de har i den vägen!)
Utbyte av erfarenheter av olika slag
Rabatter på försäkringar, drivmedel mm
Utbyte av info om utfärder. rallyn, evenemang osv
Arrangera nordiska möten
Delta i nordiska möten
Gemensamt motverka dumma myndighetspåhitt eller EU-direktiv som berör oss
Verka för skattefrihet för veteranbussar i Y-trafik
Listan kan göras längre, och det är inte meningen att Riksorganisationen skall göra allt detta, men däremot knyta samman de olika föreningarna så vi genom vår gemensamma tyngd och samarbete kan få något gjort.
Citat från: Fridgemaster skrivet 21 november 2012, 22:02:10 PM
Först ut ett jätteprojekt som snart närmar sig 20 år! Nämligen Austinbussen hos veteranbilsföreningen i Hamsta (Timrå).
http://www.rolfdahlen.se/11673247
Bussen skall vara färdig till sommaren. En bekant till mig håller på med soffor och innertak nu.
Ställer frågan igen, i fall någon initierad har missat den:
- Vem har ursprungligen byggt karossen till Austin-bussen? Är det någon lokal förmåga?
Citat från: saurer skrivet 28 november 2012, 18:25:37 PM
Bra där :)
Jag tror det är lite feltänk att inte ta med privat personer och företag i en sådan förening
Veteranbuss sverige består mer av privata fordonsägare än föreningar
Det är därför jag kastar ut bollen här för att den ska studsa
Kanske kommer vi fram till ett förbund för föreningar ,kanske kommer vi fram till ett förbund för veteranbuss ägare
Det dilemmat vi har är avstånden ,avståndskänslan är olika i norr och söder ,men jag tror att vi ska kunna sy ihop något bra i allafall
Kom gärna med synpunkter
Jag startar väl en Lista så får vi se
År tillverkare Chnr Modell Kaross Modell KNr Ägare
1950 ScaniaVabis B42 Hägglunds Sundqvist
1953 ScaniaVabis B63 Hägglunds Östersunds Kommun
1967 Volvo B57 VBK/KLM Svenssons Saxvallen
1962 Volvo Jonsson&Söner Brunflo Brattbytorpet /Revsund
1957 Volvo SKV Brattbytorpet /Revsund
1 ScaniaVabis CF 76 Scania Östersunds kommun
ScaniaVabis BF 76 Hägglunds Jemtlands Veteranbilsklubb
ScaniaVabis B 65 SKV Jemtlands Veteranbilsklubb
Scania CR 111 Scania Östersunds kommun
ScaniaVabis Hägglunds Östersunds kommun
Brockway Östersunds kommun
Volvo SKV Privat Åsarna
Volvo B58 Wiima Jemtlands Veteranbilsklubb
Volvo Hägglunds Östersunds kommun
Volvo Kjellberg Privat Bredbyn
1955 Volvo L342D SKV Privat Boden
1930 Volvo LV-61 Hägglunds PrimusMotor Örnsköldsvik
Kolla gärna på www.konrad-auwaerter.de . Titta under fliken omnibus datenbank. Alltså en inventering av bussar, i detta fall globalt men det vore ju trevligt med en inventering av bussar i Sverige. Bra initiativ att börja med en lista. Kanske någon vill upplåta en hemsida där man kan lägga upp bild, modell, status, ägare etc ?
Själv tycker jag det behövs reparatörer och folk som sköter bussar och letar reservdelar så de bussar som finns kan bevaras till framtiden. Finns redan för många föreningar och för få som intresserar sig av det praktiska.
Jo så sant,det viktigaste är att försöka föryngra intresset för veteranfordon
Vi har alla olika inriktningar på buss intresset
Det största problemet som bussägare har är utrymmet ,det är inte frimärken precis
Hur får vi föryngring i leden , jag tror att man måste visa upp fordonen ,SVOF har varit duktig i Gävle de sista åren
Annars sker nog mycket uppvisning på lokal status
Det kostar lite att köra runt med grejorna
men och andra sidan är det väl rätt fordon om man vill samåka
Resor kan vara ett sätt att locka nya entusiaster
Norrmännen arrangera som vanligt sin årliga Landstreff ,som äger rum i Laerdal i år
http://www.rhf.no/landstreff/lardal2013/lardal2013.htm
Det är verkligen ett ställe att knyta kontakter på ,Erik som efterlyser delar tex
Kanske det går att hitta ett gäng entusiaster i Östergötland , så man kan lasta en Orange Volvo/SKV
eller en grå och grön ScaniaVabis /Höglunds Säffle och åka dit