PFA759.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814301%29.jpg)
PJL398, i november till Näckrosbuss med samma nummer och 1998 Linjebuss 1834.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814302%29.jpg)
LFZ033 började som SJ 2050, kom till Näckrosbuss med samma nummer men såldes till Walter Widerqvist i Värnamo, där den fick nummer 104. Därmed slutade den hos Linjebuss med nummer 1475. Hur länge behölls SJ-lacken?
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814303%29.jpg)
PJB008, i november till Näckrosbuss med samma nummer och 1998 Linjebuss 1835.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814304%29.jpg)
LHY235 var tidigare Kraftbuss i Västervik, först 10 och sedan 48. Den verkar nyligen ha målats om i Östgötalack. I Västervik, som ligger i Kalmar län, hade bussarna vid denna tid kvar företagslacken (med undantag för Rasken-bussarna). Så här såg den ut då:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=22762
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814305%29.jpg)
LGT225 började som Linköpings Trafik AB 261 och kom förstås i november 1994 till Näckrosbuss med bibehållet inventarienummer.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814306%29.jpg)
Hej
PJB008 verkar vara falskskyltad. Linje 530 har alltid, vad jag vet, gått till Åtvidaberg.
Hälsningar Sven
Citat från: Sven W skrivet 21 november 2012, 21:22:31 PM
Hej
PJB008 verkar vara falskskyltad. Linje 530 har alltid, vad jag vet, gått till Åtvidaberg.
Hälsningar Sven
Ja, det skall vara 520 till Motala. Men bussen är väl inte framkörd när jag tog bilden så det kan ju ha hunnit ändras till avgång. Det skymtar ju dessutom en buss på 520 till höger.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2012, 14:04:35 PM
LHY235 var tidigare Kraftbuss i Västervik, först 10 och sedan 48. Den verkar nyligen ha målats om i Östgötalack. I Västervik, som ligger i Kalmar län, hade bussarna vid denna tid kvar företagslacken (med undantag för Rasken-bussarna). Så här såg den ut då:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=22762
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814305%29.jpg)
Att denna buss skulle haft nummer 10 har jag aldrig hört förut. Nummer 10 var Kraftbuss enda CR111M. 48 ersatte 47 i Åtvidaberg, men jag vet inte exakt när. Se denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28591.msg245842#msg245842).
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 22 november 2012, 04:04:03 AM
Att denna buss skulle haft nummer 10 har jag aldrig hört förut. Nummer 10 var Kraftbuss enda CR111M. 48 ersatte 47 i Åtvidaberg, men jag vet inte exakt när. Se denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28591.msg245842#msg245842).
M.v.h.
Ola
Uppgiften om nummer 10 kommer från Svensk Busshistoria. Det kan vara så att den från början var tänkt att få nummer 10 men hann få nummer 48 innan den sattes i trafik. Hade Kraftbuss löpande numrering eller bytte de nummer så att det skulle passa med radionumret eller rampuppställningen?
Eftersom bussen var stationerad i Åtvidaberg redan under Kraftbuss-tiden torde den ha fått Östgötalacken redan då. Om den lackats om sedan Kraftbuss övergick till Swebus så borde Swebus-emblemet inte varit så amatörmässigt och märkningen 48 vid framdörren ersatts av Swebus nummer. Jag vidhåller dock att jag tycker att lacken ser ganska ny ut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2012, 08:57:18 AM
Eftersom bussen var stationerad i Åtvidaberg redan under Kraftbuss-tiden torde den ha fått Östgötalacken redan då. Om den lackats om sedan Kraftbuss övergick till Swebus så borde Swebus-emblemet inte varit så amatörmässigt och märkningen 48 vid framdörren ersatts av Swebus nummer. Jag vidhåller dock att jag tycker att lacken ser ganska ny ut.
Bussen hade ÖTraf-lack redan under tiden hos Kraftbuss så den är inte helt nylackad.
Att det funnits Kraftbussar stationerade i Åtvidaberg är felaktigt, det har aldrig förekommit. Däremot utförde de trafik i Åtvidaberg (precis som det står i den andra tråden det länkats till), men bussen utgick från Överum/Karlshult vilket beror på att chaffören bodde där.
Citat från: Tommy P skrivet 22 november 2012, 22:12:15 PM
Bussen hade ÖTraf-lack redan under tiden hos Kraftbuss så den är inte helt nylackad.
Att det funnits Kraftbussar stationerade i Åtvidaberg är felaktigt, det har aldrig förekommit. Däremot utförde de trafik i Åtvidaberg (precis som det står i den andra tråden det länkats till), men bussen utgick från Överum/Karlshult vilket beror på att chaffören bodde där.
Linje 535 -> Tätort Åtvid -> 535 hem?
Ang 0744 den fronten har jag inte sett förr nått special ???
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0700/Swebus_0744_Garaget_Vastervik_950608.jpg)
Här på garaget i Västervik, har själv aldrig sett den i trafik.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2012, 23:21:56 PM
Linje 535 -> Tätort Åtvid -> 535 hem?
Nja, den gick visserligen 535 Åtvid-Hannäs på vissa turer förutom stadstrafiken men det är inte riktigt "hemåt", hem var det 533 Åtvid-Överum.