Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 21 november 2012, 11:52:15 AM

Titel: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Walter skrivet 21 november 2012, 11:52:15 AM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-pa-vag-till-malmo/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-pa-vag-till-malmo/)
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 november 2012, 13:15:55 PM
Kanske ska tråden över till Bussnack?

Van Hool gashybrid, minsann!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/nu-aer-det-klart-med-superbussar-till-skaanetrafiken-814972 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/nu-aer-det-klart-med-superbussar-till-skaanetrafiken-814972)
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Tonniiie skrivet 21 november 2012, 14:36:54 PM
Nu börjar det närma sig! :)
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: homer skrivet 21 november 2012, 16:33:13 PM
kul att malmö vågar nått som Stockholm aldrig skulle våga -ge bussarna 100 prioriet!

men efter att ha sett den här bilden http://www.vanhool.be/eng/public%20transport/hybrid%20diesel-electric/exquicity24dieselelecEN.html kan jag bara säga att den verkar ha pinsamt få sittplatser, läser man dessutom artikeln som Ted S länkade till står de att föraren ska fortsätta assistera  dem som vill genom framdörren, men på bilden ser de ut som om förarplatsen är hel avskild från passagerarna...
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Smon skrivet 21 november 2012, 17:16:25 PM
Om de som ska till Malmö ser ut som den som visades på BusWorld så är förarplatsen helt avskärmad från passagerarutrymmet, liknar mer ett tåg än en buss.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 21 november 2012, 17:31:57 PM
Ja, giv mig kraft... Bussarna blir bara fulare och fulare, tyvärr! Föraren sitter i mitten därfram och framför ekipaget. Vi hade en sådan på prov på linje 16 förra året i Göteborg, dock var det en Volvo, men liknande iaf. Det stämmer också att sittplatser, åtminstone fasta sådana är mindre utan det blir säker fler "klappstolar" utifall att typ 17 barnvagnar och 2 rullstolar skulle vilja åka med...Jaja, så blir det när "Alla Ska Mé"... ::)
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: bjornm skrivet 23 november 2012, 09:03:41 AM
Konstigt bara att man måste satsa på "superbussar" för att göra bussfiler längs Amiralsgatan och ordna med prioritering i trafikljusen!
För om linje 5 idag hade haft samma förutsättningar som "superbussen" ska få, tror jag att kapaciteten hade räckt till...
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2012, 10:48:48 AM


   Här är en 18 meters version av bussen.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/IMG_0307.jpg)

   //Niclas
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 november 2012, 15:38:40 PM
Horibelt ful.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 23 november 2012, 16:02:33 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2012, 10:48:48 AM

   Här är en 18 meters version av bussen.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/IMG_0307.jpg)

   //Niclas
På något sätt ser den snygg ut, men samtidigt lite ful! Men så lär ju även färgsättningen bli en annan på Malmös "Superbussar", och det är väl då man egentligen kan säga om den är snygg eller ful.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Jo skrivet 23 november 2012, 16:54:42 PM
Tycker de verkar ovanligt låga. Kommer man att ta bort vägbulor och liknande på den tänkta körvägen eller kommer man inleda trafiken med att slå sönder bussarna fullständigt redan de första veckorna?
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Andreas91 skrivet 23 november 2012, 17:47:43 PM
Visst, det kanske inte är bland det snyggare man kan se på vägarna, men om jag har tolkat det hela rätt med att dessa bussar skall fungera som en slags försmak inför ev. spårvägslinjer i malmö, så måste jag säga att man kanske inte kunde hitta en bättre buss än denna! I mitt personliga tycke, så är nämligen detta en form av modern "spårvagn", men som har gummihjul och avsaknad av en pantograf (plus lite andra detaljer i framförallt interiören).
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 23 november 2012, 23:41:08 PM
Varför har man täckt över hjulhusen då? Är det ytterligare ett steg i detta "ombonade" samhälle där ALLT är farligt, eller? Snart blir det väl lag på att man måste ha någon slags fjädrande, gummiliknande dress på sig för att bara vara fotgängare ifall man skulle snubbla på trottoaren? Typ; "Michelinmannen". ??? ;D
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Tommy E skrivet 24 november 2012, 00:53:47 AM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 23 november 2012, 23:41:08 PM
Varför har man täckt över hjulhusen då? Är det ytterligare ett steg i detta "ombonade" samhälle där ALLT är farligt, eller? Snart blir det väl lag på att man måste ha någon slags fjädrande, gummiliknande dress på sig för att bara vara fotgängare ifall man skulle snubbla på trottoaren? Typ; "Michelinmannen". ??? ;D


Kan det inte vara en utseendefråga också? På andra bussar "störs" ju utseendet av att det är avbrott i linjer o. dyl. vid hjulen, men här är sidan fri från sådana avbrott, så att hela åbäket ser ut som någon sorts ambulerande limpa. Bussen har ju onekligen ett spårvagnsliknande utseende, och det kan ju vara avsiktligt eftersom den väl är tänkt för spårvägsliknande busslinjer.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2012, 09:53:06 AM
Jag förstår inte alls kritiken i denna tråd. Detta är i praktiken en spårvagn på gummihjul, och inget annat. Spårvagnar ser ju redan ut så här till det yttre, har få sittplatser samt en vägg bakom föraren. Spårvagnar har redan prioritet före bilar och andra bussar samt går ofta på helt separata körbanor. Precis som denna "superbuss" (smått löjligt ordval) ska göra.
Sen kan man ju tycka att beställarna inte behöver fega ut halvvägs med dessa, utan att man bygger spårväg direkt. Men i detta land är ju många så horribelt rädda för spårväg. Så det kanske därför man börjar med dessa "spårvagnshybrider", för att därefter utreda spårväg?
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ted Selander skrivet 24 november 2012, 13:21:08 PM
Ytterligare en konceptbild i Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/). Avvikande färg lär det bli, kan man hoppas på MSS-grönt?
Nu håller inte asfalten heller, sägs det. Låter som det inte har med bussars längd att göra?
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2012, 13:59:12 PM
Citat från: Ted S skrivet 24 november 2012, 13:21:08 PM
Ytterligare en konceptbild i Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/). Avvikande färg lär det bli, kan man hoppas på MSS-grönt?
Nu håller inte asfalten heller, sägs det. Låter som det inte har med bussars längd att göra?

Lite dålig stil att i artikeln försöka insinuera att dagens skick på gatan är de nya bussarnas fel - innan de ens satts i trafik. Eller att gatan måste renoveras enbart för att klara av de nya bussarna. Gatan hade väl behövts lagas upp till dugligt skick oavsett vilka slags fordon som ska köra där i framtiden?

Men vägarnas och hållplatsernas skick (och driftskostnader) glöms väl lätt bort i många budgetar för kollektivtrafiken?
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Kimsan skrivet 25 november 2012, 01:21:35 AM
Kan säga efter att ha dunkat omkring på 5an i 4:45tim att gatan behöver rustas upp ändå. Fartbullan har blivit en grop och det är "vågor" vid nobeltorget så leden flexar
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: sa0azs skrivet 26 november 2012, 23:15:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2012, 09:53:06 AM
Jag förstår inte alls kritiken i denna tråd. Detta är i praktiken en spårvagn på gummihjul, och inget annat. Spårvagnar ser ju redan ut så här till det yttre, har få sittplatser samt en vägg bakom föraren. Spårvagnar har redan prioritet före bilar och andra bussar samt går ofta på helt separata körbanor. Precis som denna "superbuss" (smått löjligt ordval) ska göra.
Sen kan man ju tycka att beställarna inte behöver fega ut halvvägs med dessa, utan att man bygger spårväg direkt. Men i detta land är ju många så horribelt rädda för spårväg. Så det kanske därför man börjar med dessa "spårvagnshybrider", för att därefter utreda spårväg?
Det bästa vore väl att förse den med strömavtagare, och då naturligtvis egna körfält.

Således en trådbuss. Med en kompletterande förbränningsmotor och/eller batteridrift har ju dessa fördelarna att kunna förflytta sig utan tillgång till vare sig spår eller kontaktledning, det som gör spårvagnar mer begränsade och känsligare för störningar. Samt givetvis dyrare att anlägga och underhålla.

Det måste ju vara den bästa kompromissen.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Kronobergarn skrivet 28 november 2012, 01:33:16 AM
Trodde att man skulle se denna på persontrafik som pågår nu i Gbg.  ::)
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: Ted Selander skrivet 28 november 2012, 06:02:06 AM
Citat från: Kronobergarn skrivet 28 november 2012, 01:33:16 AM
Trodde att man skulle se denna på persontrafik som pågår nu i Gbg.  ::)
De första sätts i trafik i Frankrike i början av 2013, uppfattade inte stadens namn. Malmös ska snart börja specas. Det är en seriehybrid, enbart elektrisk drivning, och då på tredje axeln. Allt enligt representanten i van Hools monter.
Titel: SV: Superbussar beställda till Malmö
Skrivet av: danneh skrivet 28 november 2012, 20:43:16 PM
Kan staden i fråga vara Metz? Har fått för mig att den skulle gå där..