Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2012, 11:40:22 AM

Titel: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2012, 11:40:22 AM

   Den 2/11 körde vi ner våra återstående 8 Neoplan N4416 Centroliner i serien 370-381 till Neoplan, Kungens Kurva efter att fått alla våra nya bussar itrafik.

   Jag och Fredrik var med ner för att fota färden.

   GUB 381

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WAG244166YNN31700_Neo_N4416_Centroliner_RZK289_GUB_381_121102_8919.jpg)

    GUB 372

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WAG244166YNN31548_Neo_N4416_Centroliner_RZK295_GUB_372_121102_8920.jpg)

    GUB 324 åkte jag i ner och den fick agera taxi tillbaks med dom andra förarna.

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WMAA21ZZXDR011386_MAN_NL323_Lions_City_SLF235_GUB_324_121102_1_8921.jpg)

    GUB 380

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Centroliner_RZK277_GUB_380_121102_8922.jpg)

    Uppsamling innan resan

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-GUB_370_serie_121102_1_8925.jpg)

    På väg uppför backen efter Danmarks Gärde ungefär vud rastplatsen Mora Stenar.

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-GUB_E4_121102_1_8926.jpg)

    Hmmm, 324 gör ju "bara" 85 km/h så vi blev omkörde strax innan järnvägen korsar motorvägen innan Arlanda

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-Mats_Karlsson_121102_3_8929.jpg)

    Vid Arlanda-avfarten såg det ut så här innan dom försvann ifrån oss....

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-GUB_E4_121102_2_8931.jpg)

    En eftersläntare i GUB 381

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WAG244166YNN31700_Neo_N4416_Centroliner_RZK289_GUB_381_121102_8965.jpg)

    GUB 374

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WAG2441661NN31681_Neo_N4416_Centroliner_RZK283_GUB_374_121102_8967.jpg)

    Lite posering hos Neoplan med 324

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WMAA21ZZXDR011386_MAN_NL323_Lions_City_SLF235_GUB_324_121102_2_8970.jpg)

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WMAA21ZZXDR011386_MAN_NL323_Lions_City_SLF235_GUB_324_121102_8972.jpg)

    //Niclas
   
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Ersa skrivet 21 november 2012, 12:19:24 PM
Uppstädning av gårdsplanen inför miljözonens införande?
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2012, 12:22:55 PM


    Nja, snarande avyttrande av gamla fordon som har ersatts av nyare men dom fick gå några år för tidigt pga den nya miljözon som träder i kraft från 1/1 -13.

   //Niclas
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2012, 10:47:44 AM
Inga bussar man saknar, snygga är de inte.
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2012, 11:17:41 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2012, 10:47:44 AM
Inga bussar man saknar, snygga är de inte.

   Gnäll, gnäll  ;)

   //Niclas
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Stefan P skrivet 22 november 2012, 16:24:26 PM
Hej

Är det någon annan som kommer att köpa de här bussarna?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2012, 16:58:56 PM
Citat från: Stefan P skrivet 22 november 2012, 16:24:26 PM
Är det någon annan som kommer att köpa de här bussarna?

10-11 år gamla bussar blir rejält svårsålda i Sverige. Högsta tillåtna ålder är ju omkring 12 år i större delen av landet (undantag SL med 16 år), samt miljözoner där maxåldern är 8 år för tunga dieselfordon uppstår ju i fler och fler städer. Så min gissning blir att rejält många mil österut är det enda tänkbara väderstrecket. Kazakstan känns som ett av de närmsta tänkbara länderna.

Om ingen skrothandlare på närmare håll betalar bättre. Det är ju ändå Neoplan vi talar om. ;)

Nej, jag försöker inte låta negativ avsiktligt. Men får de stora bussäljarna inte c:a 7-8 år gamla B9S till salu här i Sverige (som vi sett här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56320.0)), ser det i jämförelse rätt mörkt ut för dessa Neoplaner.
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2012, 23:04:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2012, 16:58:56 PM
10-11 år gamla bussar blir rejält svårsålda i Sverige. Högsta tillåtna ålder är ju omkring 12 år i större delen av landet (undantag SL med 16 år), samt miljözoner där maxåldern är 8 år för tunga dieselfordon uppstår ju i fler och fler städer. Så min gissning blir att rejält många mil österut är det enda tänkbara väderstrecket. Kazakstan känns som ett av de närmsta tänkbara länderna.

Om ingen skrothandlare på närmare håll betalar bättre. Det är ju ändå Neoplan vi talar om. ;)

Nej, jag försöker inte låta negativ avsiktligt. Men får de stora bussäljarna inte c:a 7-8 år gamla B9S till salu här i Sverige (som vi sett här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56320.0)), ser det i jämförelse rätt mörkt ut för dessa Neoplaner.

   Du har helt rätt i ditt resonemang, bussarna med Euro3-motorer är väldigt svårsålda, det är bara att se hur mycket som står nere t.e.x. hos NeoMAN, Kungens Kurva.

   //Niclas
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: ch buss skrivet 26 november 2012, 18:18:58 PM
Tråkig att den buss modell försvinner :'(
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 november 2012, 00:54:17 AM
Citat från: ch buss skrivet 26 november 2012, 18:18:58 PM
Tråkig att den buss modell försvinner :'(

Verkligen inte
Titel: SV: Bye bye GUB 370-381
Skrivet av: Jacob skrivet 27 november 2012, 01:24:28 AM
För er som saknar motorljudet från dessa så har jag en film från 374:

http://www.youtube.com/watch?v=3v-LVgz6iHQ (http://www.youtube.com/watch?v=3v-LVgz6iHQ)

//Jacob