Så åkte jag söderut igen. Nu var det ju semester och jag hade en grön Opel Astra med fri körsträcka som hyrbil. Nästa mål var sommarstugan utanför Borås men jag tog god tid på mig och gjorde ett uppehåll i Linköping.
Först en buss från Lettland. Jag vet inte vilka som åkte i den men standarden verkar ju inte precis vara den högsta.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814240%29.jpg)
PHB472 blev senare samma år Näckrosbuss 5559 (de köpte Lita i november 1994) och 1998 blev den Linjebuss 1918.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814241%29.jpg)
LKH808 var från början Motala Lokaltrafik 1073. Bussen är visserligen märkt 3587 men rätt nummer skall tydligen vara 0587.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814242%29.jpg)
DUR896 är från början Linköpings Trafik AB 336. Hos Näckrosbuss fick den behålla numret 5336.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814243%29.jpg)
DMP687 var från början Linköpings Trafik AB och blev sedan Näckrosbuss. I alla tre företagen hade den samma nummer, 5401.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814244%29.jpg)
PAO065 fick nummer 5735 nos Näckrosbuss.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814245%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2012, 12:47:18 PM
LKH808 var från början Motala Lokaltrafik 1073. Bussen är visserligen märkt 3587 men rätt nummer skall tydligen vara 0587.
Mycket trevligt med Linköpingsbilder!
Ska man vara riktigt petig så hette den 7073 tidigare...
Citat från: Tommy P skrivet 18 november 2012, 15:54:54 PM
Mycket trevligt med Linköpingsbilder!
Ska man vara riktigt petig så hette den 7073 tidigare...
Visst gjorde den det. Ren felskrivning. ;)
Hej
0587 hade Ötraf radionummer 3587. Både f d Motala- och Vadstenabussarna fick radionummer som inv nr + 3000. Exempelvis var 0608 från Vadstenabuss märkt 3608.
hälsar Sven
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2012, 16:03:54 PM
Visst gjorde den det. Ren felskrivning. ;)
Och ska jag vara ännu mer petig finns det inget som heter Järnvägsesplanaden i Linköping (som det står på andra bilden), däremot Järnvägsavenyn... :)
Tack för de fina bilderna, ser fram emot del 2 och 3! :)
Alltså bilden med Ontarion är ju snygg och även fordonet, men att utföra busstrafik med detta fordon var ju ett annat dilemma... ;)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 20:29:08 PM
Alltså bilden med Ontarion är ju snygg och även fordonet, men att utföra busstrafik med detta fordon var ju ett annat dilemma... ;)
Ja det har du verkligen rätt i.. ;)
Citat från: yngrot skrivet 22 november 2012, 20:19:20 PM
Ja det har du verkligen rätt i.. ;)
Bildens estetiska kvalitet är jag inte rätt person att bedöma men att kalla Ontario II för snygg tycker jag är en klar överdrift. ;) I Borås gick de under namnet "paddor". Ontarions fördelar låg väl helt i att det var låggolv i hela bussen utan en massa trappsteg och podestrar.
Ganska diggabla bussar på sätt och vis. Ett kraftigt tryck på gaspedalen när bussenb stod still och den nästan hoppade till/lyfte på ett kul sätt..
Om man hade fullt rattutslag och gasa på fullt så kunde man enkelt knäcka drivknutar på Ontario.. man fick vara lättfotad ;) På vintern var det hur lätt som helst köra fast om man inte var lättfotad..