HYH103. Bussen användes för transporter mellan Lyrestad och Sjötorp samt vice versa för dem som åker med M/S Bellevue i andra riktningen. Rederiets liksom bussens ägare är kapten Sonny Modig, som inte bara kör båten själv utan också bussen. I dag är dock dubbeldäckaren utbytt mot en vanlig Volvo Säffle. Kapten Sonny brukar vi kunna se i TV3-serien Göta kanal, som just nu sänds på tisdagskvällar.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814236%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814237%29.jpg)
Bussen finns enligt fordonsregistret kvar men är avställd sedan 2004. Att den har London-förflutet framgår väl av bilderna. Sjötorp ligger norr om Mariestad och det är där Göta kanal börjar från väster. Eller med andra ord: det är där som Göta kanal rinner ut i Vänern.
Det ser inte ut att finnas någon ingång... Men det inser jag givetvis att det måste ha funnits. Fanns det någon ingång i bakänden av bussen? Den ursprungliga öppna plattformen längst bank på vänster sida ser ut att vara igensatt och dörren framme till höger går normalt bara till förarplatsen. Så lite nyfiken blir man!
Tack för fina bilder förresten! :)
Jag tror inte den kommer från London och undrar om det finns någon som vet mer och jag undrar liksom föregående Var är dörren ?
London Transport, Mariestad. Jo jo... :) Var är ingången Staffan?
Om man studerar bilden noggrant kan man nog se att ingången bak är igensatt med en ytterligare fönsterruta dessutom. Förarens dörr är dessutom utrustad med någon slags stege ser det ut som där då resenärerna är hänvisade till att ta sig ombord?? Rätta mig om jag har fel? ???
Någon London-buss är det definitivt inte. Fönstren stämmer inte alls, bussen skulle isåfall vara en RT med det chassiet. Men märkligt nog blir alla engelska dubbeldäckare i Sverige röda Londonbussar.
RT är det inte. Det var AEC bussar fanns en mindre serie kallad RTL som var leyland chassier men den liknar inte dom heller . RLH är det inte . Nej jag vet inte och klarar inte att luska ut ursprunget på bussen och jag har svårt och tro att passagerna klev på via förardörren på stege .
Citat från: Svempa skrivet 18 november 2012, 19:12:35 PM
RT är det inte. Det var AEC bussar fanns en mindre serie kallad RTL som var leyland chassier men den liknar inte dom heller . RLH är det inte . Nej jag vet inte och klarar inte att luska ut ursprunget på bussen och jag har svårt och tro att passagerna klev på via förardörren på stege .
Det är en Leyland Titan PD 3/6. Ingången har givetvis varit till vänster längst bak. Troligen sitter det en dörr på bakgaveln eftersom trappan sitter ivägen om man vill ha en dörr på höger sida längst bak.
Alltså, detta med trappstege är naturligtvis nu då som "sightseeingbuss" vill jag ju bara då tillägga. Tidigare fanns det nog en ingång bak på vänster sida, tror jag!! ;)
Lite koll ger följande om bussen i fråga:
Chassienummer: 583978
fabrikat: Leyland Titan
typ: PD3/6
reg nr: STP999
Kaross: Metro Cammell
Levererad: juli 1959
Ägare/nummer: Portsmouth 127
"trappan" framtill är förarens ingång och inget annat.
Ok! Portsmouth? Men vad var skillnaden då gentemot Londons bussar, var gick man in?? ???
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 19:38:40 PM
Alltså, detta med trappstege är naturligtvis nu då som "sightseeingbuss" vill jag ju bara då tillägga. Tidigare fanns det nog en ingång bak på vänster sida, tror jag!! ;)
Ingången är på bakgaveln.
Och det är ingen stege utan fotsteg eftersom den lilla dörren till förarkabinen sitter ovanför hjulet.
Från förarens utrymme kommer man inte in i passagerardelen.
Anledningen till arrangemanget är ju att man i England tillämpar sk "vänstertrafik". Ska du köra yrkesmässigt med en dylik buss i Sverige (där högertrafik råder sedan sept 1967) måste det byggas om på något vis.
Här är en bild av samma buss innan den kom till Sverige. Vore trevligt om någon hade en bild från samma vinkel när den gick i Sverige.
http://www.sct61.org.uk/po127