Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Knallhatt skrivet 16 november 2012, 23:46:41 PM

Titel: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Knallhatt skrivet 16 november 2012, 23:46:41 PM
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1130513-vasttrafik-backar-aven-i-gunnilse  (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1130513-vasttrafik-backar-aven-i-gunnilse)
Debatt om Västtrafiks ändringar i december i GP.

Även på SVT http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/trangselskatt-fyrdubblar-restid (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/trangselskatt-fyrdubblar-restid)
Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2012, 15:35:24 PM
Jag förstår inte riktigt varför debatten fortsätter när det gäller Agnesberg. Vad jag förstår har Västtrafik lyssnat på den tidigare kritiken.

http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/resande-till-och-fran-agnesberg/

Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 17 november 2012, 15:50:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2012, 15:35:24 PM
Jag förstår inte riktigt varför debatten fortsätter när det gäller Agnesberg. Vad jag förstår har Västtrafik lyssnat på den tidigare kritiken.

http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/resande-till-och-fran-agnesberg/

Ja, jag får lite samma känsla. Det var ju inte precis fullt genomtänkt att resenärer från Agnesberg skulle åka till nya pendeltåget, men det blir alltså nu tillrättat genom en egen busslinje till Agnesberg.

Däremot finns det tydligen en del detaljer som drabbar en del människor, bland annat att den nya linjen till Agnesberg inte ska starta lika tidigt på morgonen som dagens trafik. Detta ställer givetvis till det om arbetsdagen börjar tidigt. Men det känns väl som att det också borde gå att lösa ganska enkelt. Endera någon ytterligare tidig tur, eller någon tidig matningstur till någon närliggande linje. Så svårt kan det inte vara, Agnesberg är inte precis världes ände.
Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 17 november 2012, 17:42:15 PM
Jag förstår inte varför " Alependeln"  inte stannar i Agnesberg. Då hade ju alla problem varit lösta. Förr på det gamla pendeltågets tid fanns station i Agnesberg. Nu när man åter ska öppna pendeltåget så har man uteslutit Agnesberg; varför? Underlag finns ju för tågstopp tydligen! ???
Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2012, 17:58:19 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 november 2012, 17:42:15 PM
Jag förstår inte varför " Alependeln"  inte stannar i Agnesberg. Då hade ju alla problem varit lösta. Förr på det gamla pendeltågets tid fanns station i Agnesberg. Nu när man åter ska öppna pendeltåget så har man uteslutit Agnesberg; varför? Underlag finns ju för tågstopp tydligen! ???

Agnesberg har 875 invånare och det är i minsta laget för en station. Värre är dock att ett uppehåll tar ungefär två minuter och det går inte att få in den tiden i tågsystemet mellan Göteborg C och Angered utan att slå sönder hela tågsystemet med kvartstrafik Göteborg-Älvängen, halvtimmestrafik med regionaltåg Göteborg-Trollhättan och i de lediga kanalerna fjärrtåg till Oslo eller Karlstad samt godståg.


Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 17 november 2012, 18:23:48 PM
Jo, jag förstår Staffan detta, men 875 inv. är dock betydligt fler till antalet än vad många andra stationer idag med resandeutbyte har och man borde också se till det faktum att det är en zongräns vid stationen (Göteborg/Ale södra). Hade kunnat locka fler resenärer till tåget från omgivningarna som i Eriksdal t.ex. (Göteborg/Kungälv). Jaja, vi får väl hoppas att 173:an kan inhysa dess befolkning då t.v.! Tror dock inte det blir några fler turer på den linjen,  med "fulla" bussar då kke. som resultat nu när "Trängselskatten" införs. Ser iaf. det som en "miss" från Västtrafiks sida. Ska man genomföra något ska man noga ta reda på fakta och höra med befolkningen innan!! :-\
Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2012, 19:00:53 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 november 2012, 18:23:48 PM
Jo, jag förstår Staffan detta, men 875 inv. är dock betydligt fler till antalet än vad många andra stationer idag med resandeutbyte har och man borde också se till det faktum att det är en zongräns vid stationen (Göteborg/Ale södra).

Inom Västtrafiks pendeltågsnät är det bara Norsesund som är mindre, men Norsesund betjänar också Ingared och Hemsjö. Jag räknar bort stationer som Aspen och Aspedalen, som är stationer inom Lerums kommun och det är svårt att där uppskatta det exakta underlaget. Aspen gör dessutom tjänst som infartsparkering.

Men nu var det ju bankapaciteten som var det avgörande för att det inte går att få in ett uppehåll till. Man måste alltså i så fall ta bort ett annat uppehåll alternativt skippa kvarststrafiken.

Allt är inte så lätt som att bara knäppa med fingrarna och tycka att de som bestämmer inget begriper.

Titel: SV: Västtrafik debatteras
Skrivet av: Davva skrivet 18 november 2012, 13:07:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2012, 15:35:24 PM
Jag förstår inte riktigt varför debatten fortsätter när det gäller Agnesberg. Vad jag förstår har Västtrafik lyssnat på den tidigare kritiken.

http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/resande-till-och-fran-agnesberg/

Men vad som inte framgår är att det är en industribuss som endast kommer gå 06:00 - 09:00 och 15:00 - 18:00 på vardagar. Är det en rimlig kompensation? Vi skickas ju 30 år tillbaks i tiden!