Den 9 december slutar KLT med kontanter på sina bussar och tåg. Redan nu går det att betala med bankkort på bussen.
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/klt-slutar-med-kontanter-pa-bussen(3519700).gm (http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/klt-slutar-med-kontanter-pa-bussen(3519700).gm)
Samtidigt som många busschaufförer är glada över att slippa kontanthanteringen, fasar de även för förseningar som riskeras uppstå när alla ska betala med kort.
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Enormt-skoent-att-slippa (http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Enormt-skoent-att-slippa)
Jo, bankkort och motsvarande är knappast lösningen på det hela,
För att snabba upp resan är det den bästa vägen att göra förköp av både kort och enkelbiljetter billigare än ombord på bussen ..
Citat från: yngrot skrivet 16 november 2012, 14:26:17 PM
För att snabba upp resan är det den bästa vägen att göra förköp av både kort och enkelbiljetter billigare än ombord på bussen ..
Helt rätt, Yngrot. Om skillnaden är för liten varför skulle man då köpa biljetten i förköp? I Skåne har regionbussarna sämst tidtabellshållning av alla trafikslag(Pågatåg, Öresundståg samt stadsbuss). Detta på grund av köp med kort försenar bussen. Kunderna vet detta och kommenterar detta dagligen. På helgerna kan det finnas 10 kunder med kort på samma tur.
Citat från: Jan skrivet 16 november 2012, 15:37:11 PM
Helt rätt, Yngrot. Om skillnaden är för liten varför skulle man då köpa biljetten i förköp? I Skåne har regionbussarna sämst tidtabellshållning av alla trafikslag(Pågatåg, Öresundståg samt stadsbuss). Detta på grund av köp med kort försenar bussen. Kunderna vet detta och kommenterar detta dagligen. På helgerna kan det finnas 10 kunder med kort på samma tur.
Samtidigt har ju kontantstoppet och försäljningsstoppet(på stadsbussar, Öresundståg) gjort att de lönsammaste kunderna försvunnit samtidigt som funsket med sms-biljetterna verkar omfattande. Om alla som förut betalade kontant gått över till reskassa hade ju detta varit väl då man bara tappat 20% av intäkten men samtidigt fått snabbare visering. Jag vet ingen exakt procentsats men nu verkar ju alltför många antingen slutat åka kollektivt alt. börjat använda fusk-sms. Tidigare fick man pga de minskade intäkterna(och höjda kostnader för Öresundståg) minska landsbygdstrafiken och tågtrafiken och nu verkar det vara stadsbussarna i Malmös tur.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/farre-bussar-i-vinter/
Lönsamast eftersom dels betalar kontantkunderna mest för sin biljett samt att de oftare åker på tider som inte är dimensionerande. Så om man med kontantstoppet får behålla arbetspendlarna morgon/eftermiddag men förlorar kunderna däremellan och på helgerna innebär detta en resultatförsämring och i förlängningen färre förarjobb och fler deltider och delade pass.