De enda bilderna jag har på dessa i linjetrafik, Diorna var mycket underexponerade.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B41_372_BKJ155_Goteborg_910610.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B41_377_BHH195_Goteborg_910610.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B41_378_BJA265_Goteborg_910610.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B41_378_BJA265_Goteborg_910610b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B45_912_KBZ608_Goteborg_910612.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B45_919_KAIO946_Goteborg_910610.jpg)
B 45 var en otroligt "slö" busstyp; alltså relaterat till motoreffekt. I backarna både upp till Högsbohöjd och på dåvarande linje 51 (Doktor Allards Gata) gjorde dom inte mer än 10-15km. i slutet av backen! Den hade Wilsonlåda, alltså ½ automat, men betydligt slöare än dess föregångare B 36 (901- 910). B 45 hade nr. 911 - 926. Nä tacka vet jag B 36, 908, senare utrustad med en automatlåda och vilken motor den hade vet jag ej, men f-n vad den gick iaf. Den blev kallad "internt" av oss förare då för "raketen". Sackade knappt något alls i backarna och växlade perfekt!!! :-* Den enda buss som med last kunde ta Högsboleden i ca. 60-65 km. uppför hela vägen!!! Dé ni!
Bilderna vart mycket bra ändå ;)
B45orna saknade väl momentförstärkare? Många resor gjorde till Angered 1991 för att få åka gammel Scania för sista gången :(, fast nu på äldre dar har det blivit en del 111 åkande igen :).
Härliga bilder på trevliga vagnar :) B45 var väl B10M ??? Minns när vi i Borås fick 2 Wiima med Wilson med B10M och de orka ingenting slöa att köra var tvungen att varva till max för att kunna växla upp . Det fanns ju inte hög/låg på dessa ..
Citat från: yngrot skrivet 22 november 2012, 20:02:30 PM
Härliga bilder på trevliga vagnar :) B45 var väl B10M ??? Minns när vi i Borås fick 2 Wiima med Wilson med B10M och de orka ingenting slöa att köra var tvungen att varva till max för att kunna växla upp . Det fanns ju inte hög/låg på dessa ..
Nej, B45-orna var B58 från 1979. Alltså något år innan B10M. Men Borås hade ju B58 från samma år fast inte ledbussar förstås (193-197).