(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/UKZ982_27_121018.jpg)
Hur pass bra funkar denna utåtgående framdörr?
Den fungerar på exakt samma vis som på Nobina 5512-5548.
Utåtgående framdörrar är väldigt beroende av två saker, att de är rätt justerade och att man har en förståndig förare.
Dörrarna måste justeras löpande allt eftersom de slits, annars kommer problemen med dörrar som inte går igen ordentligt.
Det går inte att rulla igång och stänga sedan, detta nästan oavsett tillverkare.
Min erfarenhet är att Volvo:s dörrar är rackligare och sämre än t.ex vanHool och MAN medans Setra och MB:s dörrar krångar mer sällan.
I vanlig lokaltrafik kan man ju undvika dörrtypen så långt det går.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2012, 10:08:39 AM
Den fungerar på exakt samma vis som på Nobina 5512-5548.
kanske inte säger så mycket för de flesta, men jag förstår... dvs uruselt, men jag kan ändå gissa att den här bussen har gått i betydligt mildare trafik och säkert fått bättre service genom åren
Citat från: Håkan_E skrivet 13 november 2012, 10:32:57 AM
Utåtgående framdörrar är väldigt beroende av två saker, att de är rätt justerade och att man har en förståndig förare.
Dörrarna måste justeras löpande allt eftersom de slits, annars kommer problemen med dörrar som inte går igen ordentligt.
Det går inte att rulla igång och stänga sedan, detta nästan oavsett tillverkare.
Min erfarenhet är att Volvo:s dörrar är rackligare och sämre än t.ex vanHool och MAN medans Setra och MB:s dörrar krångar mer sällan.
I vanlig lokaltrafik kan man ju undvika dörrtypen så långt det går.
Jag skulle absolut inte kunna sammanfatta det bättre själv. Så visst blev man glad när Volvo åter började införa traditionell inåtgående framdörr på de sista årsmodellerna av 8500 samt på 8900:an. Samt delad vindruta och separat skyltskåp. Som fordonstillverkare bör hålla sig till att bygga det man kan, och därmed låta MB, Setra och VanHool ta hand om tillverkning av utåtgående framdörrar. ;)
Citat från: homer skrivet 13 november 2012, 11:01:31 AM
kanske inte säger så mycket för de flesta, men jag förstår... dvs uruselt, men jag kan ändå gissa att den här bussen har gått i betydligt mildare trafik och säkert fått bättre service genom åren
Absolut. Men dörrmodellen kräver ändå ständig tillsyn, regelbunden justering och service.
Jag åkte med en bekant som körde en av Uppsalas VanHool-dubbeldäckare, och jag har ALDRIG varit med om en buss så långsamma dörrar. Det var helt galet hur långsamma de var...
Citat från: Carl Eric skrivet 13 november 2012, 14:53:10 PM
Jag åkte med en bekant som körde en av Uppsalas VanHool-dubbeldäckare, och jag har ALDRIG varit med om en buss så långsamma dörrar. Det var helt galet hur långsamma de var...
Specad enligt svenskt säkerhetstänk, kanske? Dvs att allt tänkbart kan vara farligt.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2012, 16:35:30 PM
Specad enligt svenskt säkerhetstänk, kanske? Dvs att allt tänkbart kan vara farligt.
Ja och nu har ju många Svensson som åker buss lärt sig att man kan skicka in handen eller nått för det finns kännande kant på bussar även fram så man hinner med bussen efter som fram dörren öppnas.