Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: saurer skrivet 11 november 2012, 21:26:16 PM

Titel: Utväxling BF76
Skrivet av: saurer skrivet 11 november 2012, 21:26:16 PM
Vad kan det ha varit för utväxling på bakaxeln på SJ`s BF76
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 november 2012, 22:06:09 PM
5.71:1 var standard och vanligast på Scania BF76 överhuvudtaget
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: saurer skrivet 11 november 2012, 22:16:24 PM
oj så långt
var 5 någon form av överväxel då eller direktväxel
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: saurer skrivet 11 november 2012, 22:17:07 PM
jag medade så låg utväxling
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 november 2012, 22:40:05 PM
Med G-505 låda (5:an överväxel) ger det ca 100 km/h vilket ju räcker. Det finns en ganska sällsynt  snabbare utväxling 5.13:1 men då blir det till att växla ner när lutar.
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: saurer skrivet 11 november 2012, 22:45:20 PM
vad kan d11:an ha varvat då
Det tyder på att 5:an var en överväxel
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 november 2012, 07:07:47 AM
Ja, 5:an var överväxel och D11:an varvade 2200 rpm vid 96 km/tim vill jag minnas.
Titel: SV: Utväxling BF76
Skrivet av: Jämtlänning skrivet 17 november 2012, 10:28:58 AM
Min far hade en fd SJ-are på 80-talet. Det va en BF 76 1966 (AFX 966) som gjorde 120 km/h, iallafall enligt mätaren! Den hade förmodligen den snabbaste utväxlingen som fanns på BF:arna.