Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: metalurg skrivet 06 november 2012, 20:15:03 PM

Titel: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: metalurg skrivet 06 november 2012, 20:15:03 PM
Om det är ok att ta upp denna tråd annars delete:a admin;-)

Tänkte fråga alla de gamla "bussrävarna" om ni har några tips kring a-kassa och facket?

Om man kör SL så vad bör man tänka på vad gäller dessa frågor?
Kommunal eller transport? för/nackdelar?

Kanske att denna fråga blivit besvarad tidigare, men undrar lite hur lönestegen generellt ser ut på ett ungefär, vad är "taket" för en stadsbussförare?
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: homer skrivet 06 november 2012, 20:19:40 PM
Bussförare är som regel anslutna till Kommunal, och lönestegen är därefter...
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: kimpan skrivet 06 november 2012, 21:25:21 PM
Citat från: metalurg skrivet 06 november 2012, 20:15:03 PM
Om det är ok att ta upp denna tråd annars delete:a admin;-)

Tänkte fråga alla de gamla "bussrävarna" om ni har några tips kring a-kassa och facket?

Om man kör SL så vad bör man tänka på vad gäller dessa frågor?
Kommunal eller transport? för/nackdelar?

Kanske att denna fråga blivit besvarad tidigare, men undrar lite hur lönestegen generellt ser ut på ett ungefär, vad är "taket" för en stadsbussförare?

Kommunal organiserar alla bussförare som kör linjetrafik, kommunal "äger" också kollektivavtalet. Du kan ju naturligtvis vara med i Transport men alla dina förmåner o skyldigheter följer  Kommunals avtal.....
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Aniara skrivet 07 november 2012, 06:34:14 AM
Förutom Kommunal och Transport organiserar även Syndikalisterna bussförare. Man kan också välja att inte vara med i facket, vilket också går bra. Du har fortfarande samma skyldigheter och rättigheter som finns i kollektivavtalet, eftersom du är bunden av det oavsett medlemsstatus.

Om man inte är medlem i något fackförbund, och hamnar i konflikt med arbetsgivaren, kan man behöva anlita en jurist som kan arbetsrätt. För att få en ekonomisk trygghet kan man också välja att gå med i en a-kassa.

Medlemskap i Kommunal kostar ca 455:- i månaden inklusive a-kassa, och medlemskap i Syndikalisterna kostar ca 309:- i månaden exklusive a-kassa. Avgifterna varierar med inkomsten, så tjänar du mer betalar du mer.
Om du bara går med i den a-kassa kommunal har, utan att vara medlem, betalar du 160:- per månad (fast avgift).
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2012, 09:47:27 AM
Tänker man sig att vara med i både fack o a-kassa har det ingen betydelse rent avgiftsmässigt om man väljer att vara med i Syndikalisterna samt kommunals akassa eller om man väljer kommunal/kommunal.

Det man bör tänka på är att Syndikalisterna oftast bara har representation i storstäderna vilket kan göra det svårt att få hjälp lokalt.

Till sist ska man vara medveten om att det finns ett antal åkare som varken har kollektivavtal eller hängavtal med kommunal, främst i beställningstrafik men även i linjetrafik
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: stabby skrivet 07 november 2012, 10:50:09 AM
Konstigt att det är kommunal som sköter avtal etc när de tom erkänner själva att bussbranschen är åsidosatt efter privatiseringen.
Efterlyser alternativ som vill driva förhandlingen för våra intressen i framtiden med stort fokus och kunskap om branschen.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2012, 11:34:56 AM
Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 10:50:09 AM
Konstigt att det är kommunal som sköter avtal etc när de tom erkänner själva att bussbranschen är åsidosatt efter privatiseringen.
Efterlyser alternativ som vill driva förhandlingen för våra intressen i framtiden med stort fokus och kunskap om branschen.

Eftersom kommunal har avtalsrätten enligt ett LO beslut så krävs det ett nytt beslut för att ändra på det.

Bussförarna är en för liten grupp för en egen fackförening, avgifterna skulle bli skyhöga och genomslagskraften minimal.

Det är egalt om avtalsrätten ligger hos Kommunal, Transport etc, bussförarna kommer alltid att få konkurrens av andra större grupper
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: stabby skrivet 07 november 2012, 11:54:29 AM
Då är det fel hos LO med för stora grupper och diversifiering.
Jag kan inte tänka mig vara med i ett fack som har fokus på andra grupper mera.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2012, 12:08:45 PM
Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 11:54:29 AM
Då är det fel hos LO med för stora grupper och diversifiering.
Jag kan inte tänka mig vara med i ett fack som har fokus på andra grupper mera.

Facken har ju blivit större o större de senaste 10 åren för att kunna slå ut fasta kostnader på så många medlemmar som möjligt.
En fackförening med enbart bussförare skulle ha väldigt höga avgifter och väldigt dåligt genomslag p.ga få medlemmar.

Jag försvarar inte kommunal men alternativen skulle inte vara ett dugg bättre.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 november 2012, 12:24:51 PM
Det finns ofta mycket kritik mot facket bland förare. Men jag kan garantera att exempelvis missnöje med lönen finns i vilken bransch man än jobbar. Och alla tycker att man borde ha mer än de andra. När det gäller andra mer branscspecifika frågor måste jag nog säga att facket trycker på rätt bra. Men nu är det så att det är arbetsgivaren som bestämmer hur arbetet skall bedrivas och fördelas. Och man får inte igenom allt hur mycket man än "krigar" i förhandlingar.

Många av de önskemål som finns är helt enkelt extremt dyra (för att inte säga omöjliga) att genomföra. Att bara minska ramtiden med ytterligare en halvtimme skulle innebära mycket högre kostnader och behov av att ersätta heltidsanställda med deltidstjänster. Det är alltså inte heller säkert att krav - om de drivs i absurdum - egentligen gör det bättre för medlemmarna i sin helhet.

Jag har inte heller någon anledning att försvara kommunal - men rekommenderar att om man nu är missnöjd så är det bästa att försöka aktivera sig lokalt. Det är då kan man göra skillnad, men man kanske också inser att det bästa medlet och effektivaste vapnet inte alltid är att skrika högst.

 
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Wetjo skrivet 07 november 2012, 15:05:32 PM
OM du väljer alternativet att endast gå med i A-kassan, är det numera helt fritt att välja vilken "kassa" du vill få med i.
ALFA-kassan är t ex billigare än Kommunal.
Sedan finns ju Akademikerna, Unionen osv...
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: stabby skrivet 07 november 2012, 15:28:50 PM
Huvudproblemet kvarstår dock kommunal som inte driver våra frågor speciellt aktivt kvarstår som huvudpart i avtalen.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: groenis skrivet 07 november 2012, 16:13:24 PM
Kruxet med kommunal är att man inte är lika stark längre jämfört när Nils-Erik Toll var bas och kommunaltrafiken inte var utsåld,

De flesta äldre på forumet kommer nog ihåg att om Toll inte fick som han ville då stannade kommunaltrafiken.


/Lennart
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2012, 18:39:09 PM
Citat från: stabby skrivet 07 november 2012, 15:28:50 PM
Huvudproblemet kvarstår dock kommunal som inte driver våra frågor speciellt aktivt kvarstår som huvudpart i avtalen.

Frågan är bara vilket fack som skulle driva bussförarnas frågor framför andras?

Om man t.ex ser på missnöjet med Transport hos Bensinstationsanställda och Tidningsbuden inser man snabbt att bussförarna skulle bli ännu en minoritetsgrupp där.

Skillnaden mellan buss och lastbil är milsvid när det gäller arbetsförhållandena t.ex så Transport skulle knappast driva den lilla bussförargruppens frågor mer aktivt än vad kommunal gör idag.

Sedan är det knappast troligt att LO skulle besluta om någon annan fördelning än idag allrahelst när kommunal idag egentligen borde ta sig ett annat namn när ungefär 40% av medlemmarna jobbar i privata företag.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: metalurg skrivet 07 november 2012, 21:16:51 PM
Tusen tack för alla era svar!
Mycket intressant att få höra alla era tips och info!

Tackar och bockar! :-)
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Wetjo skrivet 09 november 2012, 15:05:58 PM
Viktigt att tänka på, vilket många av skribenterna i denna tråd inte gjort...
A-kassa och fackförening är inte samma sak.
I många fall kan Kassan och Fackförening ha helt olika åsikter i fråga om ersättning till medlemmen.

Fackföreningen ska se till medlemmens rättigheter och företräda honom/henne i diverse tvister.
A-kassans verksamhet är regelstyrd och har egentligen inget med facket att göra annat än till namnet.
Den medlemsavgift du betalar räcker i princip till administrationen. Den ersättning man får är till största delen statsbidrag.

Om ni undrar... Jag har tio års erfarenhet som arbetsförmedlare...
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Christer K skrivet 09 november 2012, 18:39:37 PM
Avgift för kommunal i Örebro för heltidsbussförare är 600 kr för A-Kassa och fackavgift och då är en förhöjd avgift till A-kassan inräknad.

Kommunal är lika med SL Trafiken eller annan typ av upphandlad lokal/länstrafik samt skolkörning

Transport har endast ren beställningstrafik.
// Christer K
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2012, 19:46:56 PM
Citat från: Christer K skrivet 09 november 2012, 18:39:37 PM
Avgift för kommunal i Örebro för heltidsbussförare är 600 kr för A-Kassa och fackavgift och då är en förhöjd avgift till A-kassan inräknad.

Kommunal är lika med SL Trafiken eller annan typ av upphandlad lokal/länstrafik samt skolkörning

Transport har endast ren beställningstrafik.
// Christer K

Avtalen är dock i princip identiska idag och det är väl ett fåtal åkare som har kollektivavtal med Transport idag.
Finns inte många som har anställda och enbart lever på beställningstrafik, ofta har man någon skollinje som komplement
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Fikman skrivet 11 november 2012, 20:39:10 PM

Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.

Sen nästa problem som kommer att inträffa i dalarna från sommaren 14 då Dalatrafik har för avsikt att all samhälsbetald trafik sak utföras av en opratör, och vi som har både taxi å busskort till vem ska vi vända oss?

Ger inte mycket komunal, här i dalarna inom buss står ju dom mer på arbetsgivarens sida än arbetstagarens sida.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2012, 20:56:07 PM
Citat från: Fikman skrivet 11 november 2012, 20:39:10 PM
Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.

Sen nästa problem som kommer att inträffa i dalarna från sommaren 14 då Dalatrafik har för avsikt att all samhälsbetald trafik sak utföras av en opratör, och vi som har både taxi å busskort till vem ska vi vända oss?

Ger inte mycket komunal, här i dalarna inom buss står ju dom mer på arbetsgivarens sida än arbetstagarens sida.

Som jag skrev är namnet "kommunal" lika missvisande idag som Statsanställda skulle ha varit på "SEKO".

Idag är det runt 40% av medlemmarna som är privatanställda i Kommunal.

Tyvärr ger jag inget mer för Transport heller när det gäller minoritetsgrupper som Bussförarna.

Sedan verkar det vara en missuppfattning att Fack o Arbetsgivare ska vara som hund o katt alltid.

Bäst resultat når man genom samarbete och Dalatrafiks tanke i kommande upphandlingar är ju inget Facket kan påverka, det är ett politiskt beslut.
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: kimpan skrivet 12 november 2012, 09:22:51 AM
Citat från: Fikman skrivet 11 november 2012, 20:39:10 PM
Självklart ska Busschaufförerna tillhöra transport, är väll bara 2 komunala bussbolag kvar i dag.


Ja det kan man tycka... att bussförarna ska tillhöra Transport... Nu är det ju dock så att LO en gång i tiden bestämde att bussförare som kör linjetrafik ska tillhöra just Kommunal. Frågan kom upp på den senaste LO kongressen och beslutet var att bussförarna fortsättningsvis också ska tillhöra just Kommunal. Bra eller dåligt låter jag andra avgöra...  Mer intressant är frågan Varför det är så... Min högst personliga tanke är att man vill INTE ge Transport makten att stänga av hela Sverige i vid en strejk vilket skulle vara fallet om man hade ALL transport under sina vingar......
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Wetjo skrivet 12 november 2012, 15:03:13 PM
Om jag spånar lite... : En tanke är val att de som kör "samhällsbetald" busstrafik ska till höra kommunal och de som kör "kommersiell" trafik ska tillhöra Transport. Annars var det väl en del Lokförare som prövade att starta egen fackförening i början av 2000-talet. Vad hände med den?
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2012, 15:16:08 PM
Citat från: Wetjo skrivet 12 november 2012, 15:03:13 PM
Om jag spånar lite... : En tanke är val att de som kör "samhällsbetald" busstrafik ska till höra kommunal och de som kör "kommersiell" trafik ska tillhöra Transport. Annars var det väl en del Lokförare som prövade att starta egen fackförening i början av 2000-talet. Vad hände med den?

Det var i mars 1997 som några lokförare startade Svensk Lokförarförening (SLFF). Den finns kvar
http://www.slff.nu/
men vad jag vet får de fortfarande inte teckna eget avtal med arbetsgivareorganisationen Almega trots att de vid ett par tillfällen strejkat för detta. De hänger med på SEKO:s avtal.

Fram till 1980-talet fanns och Svenska Lokmannaförbundet, som dock gick in i dåvarande Statstjänstemannaförbundet, dagens ST, och blev ST-Lok.

Det finns mycket få exempel på svensk  arbetsmarknad på branschförbund som brutit sig ur huvudorganisationen och lyckats nå framgång. Jag kommer i en hast bara att tänka på Hamnarbetareförbundet. Syndikalisterna har haft vissa framgångar men de är inget branschförbund.

Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: stabby skrivet 13 november 2012, 02:11:08 AM
Fantastiskt ett förbund som åsidosätter förare för att det finns andra områden som är viktigare är det förbund som skriver branschavtal hmmm något är riktigt fel
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: MrH skrivet 15 november 2012, 16:49:16 PM
Personligen anser jag (och ja, jag vet att detta är kontroversiellt..) att det är helt orimligt att det inte finns fackförbund som inte är PARTIPOLITISKA, åtminstone inte i bussbranschen. Personligen går jag aldrig i livet med i ett fack som tillhör LO och pumpar in pengar i ett parti jag inte sympatiserar med.

Det finns några få fördelar med facket, men nackdelarna överväger. Jag var med en kort period men Kommunal Tyresöbuss svek mig å det grövsta på lokal nivå då jag tog upp en fråga och depåchefen dagen efter visste om saken jag tagit upp. När sedan en kvinna i röd "Vi tar fajten"-jacka gick ombord på min buss och ville lägga ut flygblad med sossepropaganda inne i bussen, då var måttet rågat. No more fack.

Sedan finns det annat som retar mig. Som detta med löner. Jag hade en gång en kollega som körde som en idiot, ofta drog på sig klagomål, körde över refuger med boggihjulen, hamnade i konflikt med passagerare och kollegor... snubben hade jobbat längre och hade nått högst i lönestegen. För mig finns inte ett enda skäl att han ska ha lika eller högre lön som förare som sköter sig och kanske t o m bjuder på service och jobbar med glatt humör...

Att man sen lägger in så mycket lull-lull som försäkringar man inte valt själv osv (jag vill själv välja min hemförsäkring t.ex) bidrar ju såklart till att avgiften är högre än den kunnat vara.

Ett annat idiotexempel taget från en aktuell fråga från min depå. Vi förare ville ha en lokal överenskommelse för att slå ihop två pass på helgerna (ett kort och ett normalt) för att få ner antalet tjänster och därmed få fler lediga helger. Då tillkom tidstillägg för uppehållstiden, arbetsgivaren var villig att stå för den kostnaden för den ena dagen (söndag tror jag) medan det blev för dyrt på en av dagarna. Vi förare ville ändå genomföra det hela eftersom vi anser att det är mer värt med fler lediga helger så vi gick med på uteblivet tidstillägg under uppehållet. Samtliga överens om detta, förare som arbetsgivare. Men.. se där, facket konstaterade att kollektivavtalet låst sig vid en lägstanivå så det gick inte att avtala bort undantaget, hur överens alla parter än må vara. Så var det med det.

Tänk om man kunde få göra lite mer som det passar lokalt! Och tänk om man kunde luckra upp dagens strukturer och bygga nåt helt nytt, HELT fristående fack från partipolitik, ja då tror jag man möjligen kunde nå framgång och locka sådan som mig och andra som tröttnat. För även jag tycker väl att det är bra med vissa saker som en motpart till arbetsgivaren, men inte som det fungerar idag.

Jag respekterar varje människa för dennes val av politisk hemvist, men på jobbet ska det vara fritt från propaganda. Anser jag. Ändå är fackinformationen många gånger tydligt vinklad.  >:(  Varför i hela friden förutsätts det att man är vänstervriden för att man kör buss?

/MrH
Titel: SV: Tips om a-kassa och fack för bussförare
Skrivet av: stabby skrivet 15 november 2012, 23:26:55 PM
Gillaknappen för det inlägget på pricken