Vilken litera skulle man kunna sätta på...
Keolis 2615
Keolis 2649
Keolis 2510
Keolis 2805
Keolis 2850
Keolis 2702
Keolis 2730
Bara en liten undran... dvs på alla keolis bussmodeler i GBG ::) 8)
Finns väl inget bussbolag i landet som nuförtiden använder sig av littera? Varför skulle de det? Eller är det bara du som vill göra det för egen skull? Då förstår jag! ;)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 november 2012, 18:09:29 PM
Finns väl inget bussbolag i landet som nuförtiden använder sig av littera?
Tyvärr! Jag är nostalgisk och saknar tiden då man kunde omnämna en GS-buss som en B46, en ML-buss som en S15 och en SL-buss som en H22...
//Jonas G
Ja det skulle bara vara kul å veta vad dessa skulle kallas för skojs skull om man använde det idag.
Jag tyckte också att det var kul med litterabenämningen på fordonen förr men iaf. hos Göteborgs Spårvägar köpte man in flera olika "individer" i början av 2000-talet och man tyckte väl då att litterabenämningen "blev för mycket" att då benämna en busstyp när det egentligen bara var en buss. Bättre med reg. nr. eller inventarienummer, då vet man kke. mer direkt vilken buss som åsyftas. Jag kommer dock ihåg att B44 (Scania CN 113), som Göteborgs Spårvägar seriebeställde 1991 med inventarienummer 61 - 84 även användes på bussarna 51 & 52, som ju också var Scania CN 113 men inköpta begagnade av Linjebuss, tror jag, men som ju var helt annorlunda i inredning bl. a. och säkert på fler ställen. Därefter försvann litterabenämningen successivt. :) ;)
Littera-numreringarna var ju i stort sett löpande för GS, ML och SL, så de sa inget alls om vad det var för typ av buss. Därför är det helt omöjligt att sätta lämpliga littera på Keolis bussar, speciellt som Keolis inte tillämpar någon egen littering. Det enda man kan gissa är att littera i så fall borde börja på B för Göteborg, om man skall följa GS gamla system.
En viss systematik fanns i SL-land de sista decennierna av 1900-talet.
H1-H9 Volvo kortvagnar
H10-H19 Scania dito
H20-H29 Volvo led
H30-H35 Scania dito
Det var något som funkade med en enda operatör o stora serier. Med dagens upphandlingar och uppsjö av modeller/varianter finns det varken anledning eller möjlighet att upprätthålla ett sådant system.
Och Malmö hade S för Scania och V för Volvo, men trots detta sa litterat inget speciellt mer än att det adminstrativt kunde vara bra att ha vid stora serier.