Ja, vad gjorde den där för två dagar sen (onsdag 31/10) i morgonrusningen?
(http://i50.tinypic.com/1zx9o9x.jpg)
//P.Ek :)
Jag undrar själv vad det är med dessa vagnar. Det verkar som nästan hela serien med dessa regionalvagnar skrevs över på "AB Storstockholms lokaltrafik" när Arriva tog över Råsta. Minst två av dem (Fortfarande numrerade 3782, 3787) rullar i trafik för Märstagaraget, övriga vagnar verkar bara köra runt? ???
Ja, enligt CBR tillhör BKF120 sedan 2012-08-30 just AB Storstockholms Lokaltrafik.
Ingen dekal med texten "SL i samarbete med Operatör" på sidorutan syns till heller.
Jasså, men vad är det för bra med att bara köra runt utan resenärer? Låter väldigt onödigt.
Jag har åkt med en sådan buss som körde ersättningstrafik för Lidningöbanan. En tanke jag har att Arriva ställer ut dom på strategiska platser ifall det blir något fel på lokalbanorna som dom även kör.
För det som va förvånande va att när det ropades i högtalarna att Lidingöbanan hade problem med något så kom bussen efter 3 min till avsedd hpl till Ropsten.
Jo, det hör väl till bussarna som Keolis lämnade tillbaka till SL. Arriva var ju beredd att ta över dem och ha som ersättningsbussar, framförallt till avstängningarna av Tvärbanan och senare Saltsjöbanan. Att de inte registrerats som brukare på Arriva är ju dock märkligt - oavsett om man hyr bussarna av SL fortfarande, eller om man har köpt dem. Möjligen är kanske det senare orsaken till att de inte överförts (inte ännu klart med köpeavtal och att man då hyr dem så länge) - men de borde förstås ändå brukarregistreras.
Enligt en lista här:
7833 BKF120 3773
7842 BKJ483 3782
7847 EFU954 3787
Märkligt att de inte märkts om.
Citat från: Ersa skrivet 02 november 2012, 23:53:20 PM
Ja, enligt CBR tillhör BKF120 sedan 2012-08-30 just AB Storstockholms Lokaltrafik.
Ingen dekal med texten "SL i samarbete med Operatör" på sidorutan syns till heller.
De kanske skulle kunna få littera H36E... ;D
En del har stått ett tag i Brommahallen, den 9 september stod 3769,3771,3772,3773,3774,3776,3778,3781,3789 uppställda i hallen.
Åkte med 3778 på linje 583 för nån vecka sen
Under förutsättning att omnumreringslistan som tidigare presenterats här stämmer (3769-3798 blir 7829-7858 i ordning) så får jag denna lista:
Märsta: 7838, 7842, 7847=3st
Råsta: 7830, 7837, 7839, 7840, 7843, 7845, 7851, 7853-7858=13st
Uppställda Brommahallen: 7829, 7831-7834, 7836, 7841, 7849=8st fast 7833 har varit ute och kört vid Londonviadukten.
okänt: 7835, 7844, 7846, 7848, 7850, 7852=6st
Kompleteringar/rättelser någon?
/Måns
Är det inte så att ett större antal vagnar är övertaliga i höst, enligt de ursprungliga planerna skulle ju Tvärbanan varit avstängd så här års.
Citat från: Måns Johannesson skrivet 05 november 2012, 21:02:54 PM
Kompleteringar/rättelser någon?
Bra initiativ med en lista. Enligt uppgift ska 7849 ha hamnat i Märsta, så jag infogar den ändringen i listan.
Märsta: 7838, 7842, 7847, 7849=4st
Råsta: 7830, 7837, 7839, 7840, 7843, 7845, 7851, 7853-7858=13st
Uppställda Brommahallen: 7829, 7831-7834, 7836, 7841=7st fast 7833 har varit ute och kört vid Londonviadukten.
okänt: 7835, 7844, 7846, 7848, 7850, 7852=6st
Det står lite ledvagnar kvar i Brommahallen som håller på att byta inventarienummer, kan meddela att fd 3785 numera 7845 står kvar i BMH tillsammans med ett antal andra.
SL har enligt uppgift ett antal ledbussar från Råsta som Arriva inte behövt, men det är troligen inte de som räknats upp ovan eftersom de vad jag förstått inte används alls.
3778 såg jag i Upplands Väsby igår, dekalerad SL i samarbete med Arriva, men har uppenbarligen inte hunnit få Arrivas inventarienummer ännu.
Enligt obekräftade uppgifter har SL tydligen dryga 30-talet etanolbussar som för tillfället saknar operatör och därför står och samlar fukt någonstans (åtta av dem har vi ju tidigare konstaterat att de står i HÅGA).
Jag undrar vad SLs revisorer säger om denna kapitalförstöring (lär väl inte vara billigt att ha dessa bussar stående, de måste ju fortfarande betalas även om de inte används)...
Arriva har som sades tidigare i tråden ett antal bussar som står på SL trots att de brukas av Arriva, det vore något för Göteborgspolisen att slå klorna i (hade det varit i Göteborg hade detta nog inte varit möjligt)...
Det finns dock säkert en bra förklaring till detta förfarande som jag missat. ;)
I SSS Forum spekuleras det vilt i hur det går med Tvärbanans uppgradering och därmed sammanhängande avstängning. Ca 30 ledbussar beräknas åtgå till den följande ersättningstrafiken. Måste vara besvärligt planeringsläge för alla parter.
Hörde personer förra veckan spekulera i att de 37xx-vagnar som är i Märsta/Väsby nu (6st?) bara är här tillfälligt, och därför kanske inte omnumrerats. Dels har man många vagnar på reparation nu, och när Arriva tar över norrort i januari skall bl.a linje 687 övergå till norrortsgaragen. Då blir ytterligare några bussar i Märsta arbetslösa... Som sagt bara högsägen dock.