Tre bilder från Peter Ödén
(http://web.telia.com/~u53307750/38.jpg)
(http://web.telia.com/~u53307750/44.jpg)
(http://web.telia.com/~u53307750/KB_12.jpg)
CR 76:or, två från Örebro med buss 38 och 44, foto sent 70-tal i Örebro
lika så en sen 70-.talsbild från Västervik på vagn 12.
Härligt bildsvep, jag vill minnas att GDG brukade låna upp ett par sådana från Örebro, på Vintrarna när det var vagnbrist, men några nr minns jag inte. (Till Borlänge)
Härligt bildsvep med gamla härliga bussar.
//Simon
ÅH !!
Jag får nostalgirysningar, kommer själv ihåg när det fortfarande rullade CR 76:or i Helsingborg.
Dom rullade dagligt i alla fall fram till 1989 och då på framför allt industrilinjen 91.
Den linjen är sedan länge nedlagd, men gick på sin tid en följande.
Berga Ind Omr-Dalhem-Rosengården-Närlunda-Elineberg-Lussebäcken-Högasten-Kemira-Trianglen.
Hann själv som en glad bussfantast på 9 år att åka med den några gånger.
Då var det en höjdare när det var en CR 76:a i omloppet.
Kommer ihåg vagnarna 133-138, 140 men vet att det fanns fler tidigare.
Av dessa var det bara 135 som lackats om i de nya Helsingborgsfärgerna (Mörkblå/Vit/Ljusblå)
Övriga vagnar var "spårvagnsblå".
Mvh
Scaniaolsson
Citat från: Kent Skoog skrivet 22 oktober 2007, 17:57:39 PM
Tre bilder från Peter Ödén
(http://web.telia.com/~u53307750/38.jpg)
(http://web.telia.com/~u53307750/44.jpg)
(http://web.telia.com/~u53307750/KB_12.jpg)
CR 76:or, två från Örebro med buss 38 och 44, foto sent 70-tal i Örebro
lika så en sen 70-.talsbild från Västervik på vagn 12.
Mycket vackert, speciellt minns jag när dessa rullade här utanför mig, neråt Storgatan... Men för att vara en sån där pätimäter, så är ÖTAB 44, på mellersta bilden dock en CR 110 M, chassienummer 541337. Vackert så det förslår!
//Mattias
Synd att man inte hade ljudfiler på den tiden :D
Verkligen härliga bilder på dom scaniorna :)
Instämmer med de föregående denna buss var ju verkligen en bra modell rätt lågt golv och sköna att åka med.
Hur många fanns det i Örebro ? Fanns det en 54 också ?
Inlånades till GDG Borlänge, tidigt -80 tal, innan 13xx vagnarna levererades våren -83.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2007, 21:31:51 PM
Synd att man inte hade ljudfiler på den tiden :D
Instämmer! Ljudet i dessa bussar är grymt!!!
//Danne
Citat från: Kent Skoog skrivet 22 oktober 2007, 17:57:39 PM
(http://web.telia.com/~u53307750/KB_12.jpg)
Varför är ventilationshålen bredvid skylten blå?
En fråga bara
När det pratas så flitigt om dessa härliga bussar
Hade Linköping med Cr 76?
Jag har svagt minne ang dom bussarna men då var man rätt så ung då ;)
Har svagt minne att någon av dessa bussar hade avgasröret uppe hörnet tror i vänstra :)
Men ni får gärna till rätta vissa mig:)
Citat från: Peter G skrivet 24 oktober 2007, 10:31:47 AM
En fråga bara
När det pratas så flitigt om dessa härliga bussar
Hade Linköping med Cr 76?
Jag har svagt minne ang dom bussarna men då var man rätt så ung då ;)
Har svagt minne att någon av dessa bussar hade avgasröret uppe hörnet tror i vänstra :)
Men ni får gärna till rätta vissa mig:)
Jo det stämmer. Cr76 hade avgasröret upp i vänstra hörnet.
//Simon
Citat från: Peter G skrivet 24 oktober 2007, 10:31:47 AM
Hade Linköping med Cr 76?
Jo det stämmer. Cr76 fanns i Linköping, Röda och cremefärgade var dom.
Citat från: Simon A skrivet 24 oktober 2007, 12:20:29 PM
Jo det stämmer. Cr76 hade avgasröret upp i vänstra hörnet.
//Simon
Har för mig att samtliga CR 76 hade avgasröret upptill och att de första CR 110 hade likadant medan nyare CR 110 hade avgasröret nedflyttat under bussen
Hej !
Du har helt rätt Nils B. beträffande avgasutsläppen på CR 76:orna/CR 110.
Samtliga CR 76 hade detta upptill i taket och även de första 110M som senare fick
på samma plats som CR 110 L.
Mvh Peter Ö
Jag tackar för svaret på min fråga 8)
Hej !
Linköping hade följande ScV CR 76: inv.nr 1-30, 31-36 var CR 110 M !
Mvh Peter Ö
Peter, jag funderade över dom som var i Örebro....
Hej igen !
Örebro Trafiks CR 76:or var följande: Inv.nr 13-43.
CR 110M fanns oxå med inv.nr 44-51.
En sak jag fortfarande funderar över, är att på tillverkarskyltarna på Örebros CR 76:or
stod det Scania-Vabis CR 76 L9B. Vad står beteckningen L9B för ? Kan någon ge en god
förklaring på detta ??
Mvh Peter Ö
Vad var nr 54 för något då ? Jag har ett svagt minne av en Scania med det nr, inlånad till Borlänge.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 oktober 2007, 17:40:41 PM
Vad var nr 54 för något då ? Jag har ett svagt minne av en Scania med det nr, inlånad till Borlänge.
Menar du inv nr 54 i ÖTAB´s vagnpark? Kan tänkas att du har rätt att det ev. var en CR 76 med detta invnr, då en del av CR 76:orna erhöll nya invnr, i slutet på 70-talet om minnet ej sviker. Anledningen var bla. de "nya" CR 112:orna som levererades och erhöll invnr från "1" och uppåt. En CR 76, den som ÖTAB hade kvar längst fick nytt invnr, 46, vilket tidigare vart invnr. för en av CR 110:orna.
Ber att få återkomma om jag får rätt på korrekta uppgifter.
Under 90-talet gick invnr 54 i retur ännu en gång, då på de Volvo B10M Säffle, 52-61(?) som idag även dem är ett minne blått i stadstrafiken i Örebro.
//Mattias
Hej !
En omnumrerinmg av CR 76:orna torde ha skett i Örebro, tidpunkten för detta är
jag dock osäker på.
52 (fd. 22)
53 (fd. 13)
54 (fd. 24)
55 (fd. 25)
56 (fd. 26)
57 (fd. 27)
58 (fd. 18)
59 (fd. 19)
60 (fd. 30)
61 (fd. 21)
52 - 61 var tidigare Bûssing Senator 12R från Stockholm, fd. SL H 25.
De flesta av dessa fd. Stockholmsbussar slopades mellan 1975-1977.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 26 oktober 2007, 19:19:37 PM
Hej !
En omnumrerinmg av CR 76:orna torde ha skett i Örebro, tidpunkten för detta är
jag dock osäker på.
52 (fd. 22)
53 (fd. 13)
54 (fd. 24)
55 (fd. 25)
56 (fd. 26)
57 (fd. 27)
58 (fd. 18)
59 (fd. 19)
60 (fd. 30)
61 (fd. 21)
52 - 61 var tidigare Büssing Senator 12R från Stockholm, fd. SL H 25.
De flesta av dessa fd. Stockholmsbussar slopades mellan 1975-1977.
Mvh Peter Ö
Tackar Peter! Precis vad jag mindes i huvudet men ej vågade lita på till 100%! Det är vid sådana här frågor man önskar att "gamla" snacket fanns tillgängligt. Allt bra med dig annars? Hör gärna av dig om du har vägarna förbi metropolen i ämnet;)! Tidpunkten torde vara runt 78-79.
//Mattias
ÖTAB, Örebro Trafik AB Året var 1979 då CR 76 med vagnummer 13 - 30 fick högre vagnnummer så att de nya bussarna fick löpande inv.nr.
Bussarna fanns i trafik till 1986.
/ Christer K
Mitt svaga minne säger mig att dessa tre som inlånades till GDG Borlänge var något nr på 3x, 39 ? och 44 och 54, och detta alltså tidigt -80 tal.
Finns det någon som har bilder på GDG 110:or och 111:or ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2007, 17:26:01 PM
Finns det någon som har bilder på GDG 110:or och 111:or ?
Har du ej redan sett denna sida, så finner du mycket GDG-godis här, med bla. CR 110, 111, och även 145:or. Plus mycket mer.
http://www.wasatrafik.se/
//Mattias
Ja, fast det är mest på Sandvikens bussar, jag tänkte på dom som var i Dalarna: 1000-09, 1100-09, 1405-06, 1600-03 och 1700-04. Även 112:orna är intressanta:1900-03, 1150-55, 1353-64 och 1853-59.