Tre bilder - tre bussar från Västsveriges största stad.
PRF563 har fått lack för E6-Expressen som gick mellan Göteborg och Oslo.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814010%29.jpg)
PYD263 kom i juni 1998 via NNT till Uddevalla Omnibus (130) för att vara reservbuss på den nya trafiken på Smögen-Expressen, Lysekils-Expressen m m som Buss i Väst tagit hem. Den blev aldrig särskilt populär hos Swebus men gick ändå på veckosluten till Sälen precis som bussen på bilden. Den långa färden norrut har just börjat...
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814011%29.jpg)
OFZ699 är den sista av de 12 bussar som Alpus byggde på chassit B10M-70B, alltså ett boggichassi. Bussen beställdes av GDG men levererades till Swebus. Där fick den dock nummer i den serie som användes för tidigare GDG-fordon. 0557 blev det högsta numret i den serien - 0558 användes för en liten Neoplan som kom till Swebus när de köpte Karlstads Lokaltrafik i juli 1994.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814012%29.jpg)
Huua 3464!! Gick inte bara veckosluten på Sälen utan varannan dag,ena dagen upp till Sälen och nästa dag tillbaks till Göteborg tillsammans med 0539 och reserven 0496 :)
Tycker faktiskt att E6 expressen är ganska snygg. Lite variation från den vanliga Swebus målningen.
0557 levererades i GL färg.
Ommålad troligen hösten 1992. Enligt uppgift har 0557 gått även på gamla dagar till Göteborg. Den och 0540 var en tid placerade i Skene och det fanns där reservtjänst på eftermiddagen åt Buss i Väst AB.
Bra bilder !
Den som vill kan titta på bilden på 3379. Det fanns fler bussar med norskt regnr och detta även efter aug 1998.Vilka ?
Ja titta noga på 3464. Försök då titta på bilden utan att se på 3464. Vad ser vi då ? NE platsen som den såg ut då. Kanske inte så märkvärdigt tycker någon. Men 3464 och 3379 har en bakgrund som enbart finns i vårt minne.
3379 avslutande sina dagar i Swebus tjänst som skolbuss i Överlida ..