I samband med TUR-mässan i Göteborg gjorde jag ett kort återbesök i Borås.
PGD495, välbekant vid det här laget.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814002%29.jpg)
PUH811 på två olika platser i staden men på samma linje. Linje 6 hade på den tiden en lite annan sträckning än i dag på sin väg till kyrkogården S:t Sigfrid.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814003%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814004%29.jpg)
DYG247, en gammal trotjänare går på linje 7.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814005%29.jpg)
PUL901, en annan av bussarna på linje 6 och på annan plats.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814006%29.jpg)
JCU132, en Hino övertagen av BL från Jumbolans för att gå på Stina-linjen, en sjuklinje. Bussen blev drygt ett år senare Linjebuss 9309 när de övertog service- och sjuklinjerna i Borås.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814007%29.jpg)
JLD356, en av de tre Scania som BL köpte mellan 1958 och 1993. I övrigt var det Volvo för hela slanten förutom Neoplan och Ontario för servicelinjerna.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814008%29.jpg)
PAN698 har drygt ett år senare gjort sitt i Borås men fick ett fortsatt liv som Göteborgs Spårvägar 8.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814009%29.jpg)
Trevligt du fick med Scania Van-Hoolen de var fina att köra dock var jag rätt ensam om att tycka detta .. Tyvärr var ju Borås tills 1995 Volvo till i princip 100% .. Vi hade en verkmästare som var Scania frälst till tusen men det hjälpte ju inte.. Minns från en mässa hur glada Scania folket var när Borås köpte MaxCi ;)
Citat från: yngrot skrivet 21 oktober 2012, 18:10:54 PM
Trevligt du fick med Scania Van-Hoolen de var fina att köra dock var jag rätt ensam om att tycka detta .. Tyvärr var ju Borås tills 1995 Volvo till i princip 100% .. Vi hade en verkmästare som var Scania frälst till tusen men det hjälpte ju inte.. Minns från en mässa hur glada Scania folket var när Borås köpte MaxCi ;)
Ja, av de tre nämnda Scaniorna var en den CR76, som köptes 1967 och såldes till Malmö 1973. Så kom då 1990 två Scania L113 van Hool, varav den ena syns på bilden. År 1995 köptes 16 MaxCi och år 1997 ytterligare en.
CR 76an har ju visats på bild här rätt nyligen en riktigt skön vagn att åka med vilket jag gjorde så ofta jag kunde..
PAN 698 var jag med och hämtade ner till Göteborg någon gång på våren 1996. Den fick som sagt nr. 8 hos Göteborgs Spårvägar och sattes in på linje 87 "Trygga Rundan". Detta efter bl.a. buss nr. 3, oxå en Ontario, hade havererat för gott s.a.s. Det som skilde PAN 698 från de övriga 7 var att den var utrustad med AC på förarplats. Buss nr. 7 var även den från Borås Lokaltrafik. Kommer dock inte ihåg reg. nr. där, tyvärr! ???
A-C vid föraren fick vi på de bensindrivna på de vart bedrövligt varma att köra usch !!!
Citat från: yngrot skrivet 21 oktober 2012, 18:10:54 PM
Trevligt du fick med Scania Van-Hoolen de var fina att köra dock var jag rätt ensam om att tycka detta
Det var inte så dumma bussar att åka med heller, måste jag nog säga. Bra säten och för den tiden ganska okej benutrymme. Dessutom kändes det som dom gick väldigt fint på vägen, inte så mycket skakighet och annat otrevligt.
Vill förresten passa på att tacka Staffan för alla trevliga 90-talsbilder! Det blir många sköna minnen och nostalgi från ungdomsåren i Borås!