Hamnade i en vild diskussion med en vän där vi diskuterade vad skillnaden mellan en låggolv och en lågentré är. Jag påpekade att låggolv är när bussen "platt", alltså lågt golv rätt igenom, och lågentré är när bussen har lågt entré med blir högre i bak. Exempel är väl att en Scania Omnicity är en låggolvare och en Omnilink endast är en lågentré. Den är låg i fram men blir hög i bak, från mitten. Men nej, så var det inte. Enligt min vän kunde en turistbuss vara lågentré, alltså, det enda som tydligen räknades var om de var ett trappsteg in eller inte. Om det sedan var trappsteg upp till sätena spelade ingen roll, så länge det inte var ett trappsteg in, upp till föraren, så kunde det räknas som en långentré. Fast dom kallar jag för höggolvare? Men vad är rätt? Vad är skillnaden?
Du har rätt, din bekant fel. Skillnaden i stort har du själv redan beskrivit, dvs. att låggolv är just när bussen ett genomgående lågt golv rätt igenom hela vagnen medan lågentré är när bussen har lågt golv vid entrén (främre delen) och första biten in, men att golvet sedan höjer sig till normalhöjd (bakre delen) efter ungefär halva bussen.
Finns flera bra exempel (t.ex. SL H18/Scania MaxCi) med lågentré/låggolv där man ändå så att säga måste kliva upp på en sorts trappsteg till förarplatsen, dvs. förarplatsens golv ligger inte i plan med det övriga golvet. Sedan vet jag inte, men detta med lågentré/låggolv är för mig mera ett begrepp som används inom lokaltrafiken.
Dubbeldäckare, oavsett om den är stadsbuss eller turistbuss, har i regel lågt golv genom hela den del som inrymmer passagerarutrymmet på det nedre planet. En sådan buss skulle man kunna kalla låggolvsbuss, även om det dessutom finns ett högre (andra) plan. I övrigt tror jag inte det finns turistbussar som kan klassas som lågentrébussar, såvida man inte räknar överdäckarna dit. De har ju lågt placerad förarplats och oftast ett par guideplatser intill. Om den ena guideplatsen kan räknas som passagerarplats så skulle man ju kunna tänja på begreppet och säga att bussen är av lågentrétyp, åtminstone för EN passagerare. Jag tror dock inte att begreppen låggolv och lågentré överhuvudtaget används när det gäller rena turistbussar.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 oktober 2012, 08:35:28 AM
Jag tror dock inte att begreppen låggolv och lågentré överhuvudtaget används när det gäller rena turistbussar.
Det närmaste man kommer är väl denna från 1993. Fast det är ju snarare en expressbuss.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55761.msg398886#msg398886