Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 13:37:56 PM

Titel: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 13:37:56 PM
... Så nära att jag själv fick kolla upp datumet bara för att vara på säkra sidan när jag kom till stationen idag!

På spår 3 stod nämligen denna vilsna nollåtta
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_41243-PS.jpg)

I väntan på att lastas och sedan ge sig av...
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_41245-PS.jpg)

(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_41253-PS.jpg)
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 17:54:46 PM
Jag har fått kritik för detta förut, men jag tycker synd om Uppsala-Stockholm pendlarna.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:17:35 PM
Medhåll härifrån. Dessa tåg är inte på något sätt konstruerade för resor på en timme, vilket sträckan Stockholm-Uppsala tar. Eller ut till Nynäshamn för den delen. Tycker det vore rimligare att skaffa åtminstone X61 till trafiken, men tyvärr...
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:24:56 PM
Jag tycker också synd om uppsalapendlarna. Tänk att ha en inställning att all förbättring är en försämring. Sådana människor måste ju lida oerhört.

Sanningen är ju att SJ:s tåg kommer att gå kvar i stort sett som förut. Det som försvinner är Upptåget söder om Uppsala och de ersätts av SL-tågen som kommer att gå hela vägen Uppsala-Stockholm. Gillar man inte dessa tåg kan man fortsätta att åka med SJ-tågen till visserligen en högre kostnad men i princip samma pris som i dag.

Vad gnäller de över egentligen?

Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2012, 18:33:09 PM
Kortfattat: UL-resenären och Upplänningen i gemen har ofta vissa krav på komfortabla resor, gärna med bra stolar samt toalett. Om toaletten på Swebus 899 var ur funktion fick man som förare höra det direkt. Ingen toalett eller trasiga läslampor på en 55 minuter lång busstur? Ajajaj... Det innebär klagomål till kundtjänsten.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:39:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:24:56 PM
Jag tycker också synd om uppsalapendlarna. Tänk att ha en inställning att all förbättring är en försämring. Sådana människor måste ju lida oerhört.

Sanningen är ju att SJ:s tåg kommer att gå kvar i stort sett som förut. Det som försvinner är Upptåget söder om Uppsala och de ersätts av SL-tågen som kommer att gå hela vägen Uppsala-Stockholm. Gillar man inte dessa tåg kan man fortsätta att åka med SJ-tågen till visserligen en högre kostnad men i princip samma pris som i dag.

Vad gnäller de över egentligen?

De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

De som åker upptåget idag reser väl mest bara till Sollentuna och Solna etc och kan därför inte åka med SJ på ett vettigt sätt. Detta innebär dock fortfarande att man reser i 40-50-60 minuter varje väg. Med reginorna idag kan man i alla fall arbeta på sträckan Uppsala- Väsby i en halvtimme då man har bord, eluttag och vanliga stolar i tågen.

I och med att man börjar köra X60 blir det bara motsittning med låga ryggstöd hela vägen. De flesta idag arbetar ju på något sätt under resan, och det är väldigt svårt i en X60. Att ha en laptop och papper i knät i en timme är inte skönt.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:45:45 PM
Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:39:51 PM
De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

De som åker upptåget idag reser väl mest bara till Sollentuna och Solna etc och kan därför inte åka med SJ på ett vettigt sätt. Detta innebär dock fortfarande att man reser i 40-50-60 minuter varje väg. Med reginorna idag kan man i alla fall arbeta på sträckan Uppsala- Väsby i en halvtimme då man har bord, eluttag och vanliga stolar i tågen.

I och med att man börjar köra X60 blir det bara motsittning med låga ryggstöd hela vägen. De flesta idag arbetar ju på något sätt under resan, och det är väldigt svårt i en X60. Att ha en laptop och papper i knät i en timme är inte skönt.

Så rasande stor skillnad är det inte mellan Regina-tågen på Upptåget och SL:s X60. Förbättringen för dem som åker Uppsala-Sollentuna ligger i att de nu slipper byta tåg i Upplands Väsby och riskerar att missa anslutningen vid en försening. Det är faktiskt en rejäl förbättring och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Som numera visserligen oregelbunden men ändå pendlare den lika långa sträckan Borås-Göteborg har jag svårt att förstå gnället och att man inte vill inse en förbättring även om lösningen inte är optimal. Eftersom Uppsala-trafiken är integrerad med den övriga SL-trafiken är det inte möjligt att plocka ut X61 för dessa tåg. Det faller också på att SL inte äger några.



Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:55:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:45:45 PM
Så rasande stor skillnad är det inte mellan Regina-tågen på Upptåget och SL:s X60. Förbättringen för dem som åker Uppsala-Sollentuna ligger i att de nu slipper byta tåg i Upplands Väsby och riskerar att missa anslutningen vid en försening. Det är faktiskt en rejäl förbättring och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Som numera visserligen oregelbunden men ändå pendlare den lika långa sträckan Borås-Göteborg har jag svårt att förstå gnället och att man inte vill inse en förbättring även om lösningen inte är optimal. Eftersom Uppsala-trafiken är integrerad med den övriga SL-trafiken är det inte möjligt att plocka ut X61 för dessa tåg. Det faller också på att SL inte äger några.

Skillnad mellan Regina och X60: Medsittning, höga ryggstöd, bord, rullgardin, krokar för jacka, läslampor, eluttag, justerbara stolar etc - i mina ögon en jättestor skillnad.

Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm, men faktum är ju att SL köpte in 12 extra X60-enheter just till Uppsalatrafiken, och då tågen pendlar Älvsjö-Stockholm-Uppsala så ser jag inte varför man inte skulle kunna skaffa X61 i stället. Tågen hoppar inte precis mellan olika linjer, utan håller sig till samma linje hela dagen. Då tycker jag att man lika gärna kunde införskaffa 12st X61-enheter och enbart sätta ut på Uppsalatrafiken. Dessutom, behöver man verkligen 200m X60-tåg för att ersätta 50-meters Reginor som man kör idag? Hade räckt gott och väl med två X61or istället för två X60.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 19:35:11 PM
Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:55:25 PM
Skillnad mellan Regina och X60: Medsittning, höga ryggstöd, bord, rullgardin, krokar för jacka, läslampor, eluttag, justerbara stolar etc - i mina ögon en jättestor skillnad.

Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm, men faktum är ju att SL köpte in 12 extra X60-enheter just till Uppsalatrafiken, och då tågen pendlar Älvsjö-Stockholm-Uppsala så ser jag inte varför man inte skulle kunna skaffa X61 i stället. Tågen hoppar inte precis mellan olika linjer, utan håller sig till samma linje hela dagen. Då tycker jag att man lika gärna kunde införskaffa 12st X61-enheter och enbart sätta ut på Uppsalatrafiken. Dessutom, behöver man verkligen 200m X60-tåg för att ersätta 50-meters Reginor som man kör idag? Hade räckt gott och väl med två X61or istället för två X60.

SL har inte skaffat några speciella individer för att köra Stockholm-Uppsala utan som jag skrev förut så går de 12 extrainköpta runt med de övriga X60 i omloppen.

Tågen skall gå som vanliga pendeltåg från Upplands Väsby och söderut och därför behövs långa tåg.

Du förbigår helt nackdelen med byte i Upplands Väsby. Är det en oväsentlig förbättring att man slipper den?



Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 19:52:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:45:45 PM
...och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Problemet är ju det att det skulle bli samma effekt. UL Reginor eller fler pendeltåg.

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:55:25 PM
...Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm...

Man testade faktiskt detta ett tag och det verkade funka ganska bra.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 20:13:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 19:35:11 PM
SL har inte skaffat några speciella individer för att köra Stockholm-Uppsala utan som jag skrev förut så går de 12 extrainköpta runt med de övriga X60 i omloppen.

Tågen skall gå som vanliga pendeltåg från Upplands Väsby och söderut och därför behövs långa tåg.

Du förbigår helt nackdelen med byte i Upplands Väsby. Är det en oväsentlig förbättring att man slipper den?

Jag var väl lite otydlig, jag vet att de tolv nya enheterna kommer att blandas i all trafik, men jag menar att de lika gärna skulle kunna användas enbart på en och samma linje också, om man hade beställt annorlunda fordon :)

Att man slipper bytet tycker jag är bra, men jag hävdar fortfarande att man skulle ha gett tågen lite bättre komfort. Medsittning, bord och eluttag är väl det minsta man kan begära, så att tågen passar arbetspendlare som reser två timmar om dagen. Om det nu är så att alla X10or på sträckan Upplands Väsby- Tumba dras in och man behöver 200m långa tåg på sträckan så går det väl lika bra att modifiera X60 i stället för att köpa in X61 då, så är det problemet löst.

Godkänner man SL's pendeltågskomfort till Uppsala idag är det väl bara en tidsfråga innan vi kan se X60 till Västerås eller Nykvarn/Eskilstuna också? Känns nu som att denna diskussion kan bli hur lång som helst...
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mr G skrivet 18 oktober 2012, 20:18:47 PM
(http://www.mrg1.de/DSC12851H.JPG)

Det här var svårt att begripa tycker jag. Resenärer mellan Stockholm och Uppsala har väl kvar sina vanliga tåg, eller kommer det att göras indragningar där?

Sen kommer pendeltågen som idag går till Upplands Väsby att förlängas till Uppsala. Är det negativt på något sätt? Jag tycker att det verkar utmärkt för oss som bor norr om Stockholm C att få direkttåg till både Arlanda och Uppsala, och inte längre behöva byta tåg eller i vissa fall t o m behöva åka in till Centralen för att ta oss norrut.

Jag trodde att den nya linjen i första hand var till för lokalresor i gränslandet mellan Stockholms och Uppsala län, och inte tänkt för resor mellan Uppsala C och Stockholm C, även om den som gillar mjölktåg har möjlighet att göra den resan med den nya förbindelsen.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 20:31:26 PM
Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2012, 20:18:47 PM
Det här var svårt att begripa tycker jag. Resenärer mellan Stockholm och Uppsala har väl kvar sina vanliga tåg, eller kommer det att göras indragningar där?

Jag antar att du med vanliga tåg menar SJ, och då är svaret ja, de kommer finnas kvar.

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2012, 20:18:47 PM
Sen kommer pendeltågen som idag går till Upplands Väsby att förlängas till Uppsala. Är det negativt på något sätt? Jag tycker att det verkar utmärkt för oss som bor norr om Stockholm C att få direkttåg till både Arlanda och Uppsala, och inte längre behöva byta tåg eller i vissa fall t o m behöva åka in till Centralen för att ta oss norrut.

Men eftersom man ändå behöver flygbiljett för att få kliva av vid Arlanda Central så kommer inte det att bli så stor skillnad. Man kommer inte ändra det bara för att SL tar över från UL.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Cero skrivet 18 oktober 2012, 21:01:29 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 20:31:26 PM

Men eftersom man ändå behöver flygbiljett för att få kliva av vid Arlanda Central så kommer inte det att bli så stor skillnad. Man kommer inte ändra det bara för att SL tar över från UL.

Vad ska du med flygbiljett till? Det torde räcka med att betala den extra avstigningsavgiften på Arlanda. Det är gott om människor som åker dit varje dag men som inte ska resa någonstans.

För övrigt känns hela diskussionen som ett rejält i-landsproblem. 60 minuter utan toalett och läslampa! Antar att ni har toa i bilen också, för det tar ju lätt 60 minuter att åka några få kilometer i Stockholms rusningstrafik. Så länge det finns alternativ (SJ) med högre standard och kortare gångtid är valet fritt, så varför gnälla?
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 21:02:20 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 19:52:11 PM
Problemet är ju det att det skulle bli samma effekt. UL Reginor eller fler pendeltåg.

Man testade faktiskt detta ett tag och det verkade funka ganska bra.

Regina har på tok för komplicerad dörrstängningsprocedur för att passa i SL-trafiken. Regina går därför inte att använda i SL-trafiken. Något test av den typ du nämner har inte utförts.

Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 21:20:58 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 21:02:20 PM
Regina har på tok för komplicerad dörrstängningsprocedur för att passa i SL-trafiken. Regina går därför inte att använda i SL-trafiken. Något test av den typ du nämner har inte utförts.

Eftersom du skrev att man "inte kan köra med UL's reginor till Stockholm" så uppfattade jag det som att de inte kunde köras dit. Att man inte kan köra dem i SL trafik är en annan sak.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: TageK skrivet 18 oktober 2012, 21:29:39 PM
Mikey gnölar över arbetsresor 2 timmar om dagen utan bord och eluttag, och klädhängare!
Välkommen till Storstockholm! Där reser tusentals människor över 2 timmar om dagen i SL-trafiken utan några av dessa faciliteterna. Dessutom med flera byten mellan tåg, buss T-bana.
Tänk om man bodde i Uppsala och jobbade i Stockholm, vilken resa till och från jobbet :)
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2012, 21:42:06 PM
Citat från: Cero skrivet 18 oktober 2012, 21:01:29 PM
Antar att ni har toa i bilen också, för det tar ju lätt 60 minuter att åka några få kilometer i Stockholms rusningstrafik. Så länge det finns alternativ (SJ) med högre standard och kortare gångtid är valet fritt, så varför gnälla?

Citat från: TageK skrivet 18 oktober 2012, 21:29:39 PM
Mikey gnölar över arbetsresor 2 timmar om dagen utan bord och eluttag, och klädhängare!

Nej nu får ni allt ta och bromsa in och läsa om från början! Bara för att man själv förklarar hur medelresenärernas krav de facto ser ut idag, så betyder det väl ändå inte att det är man själv som gnäller? :o
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:04:45 PM
För min del kommer detta försent... men bättre sent än aldrig.  :o  ;)  När man pluggade i Uppsala och bodde i Ulriksdal var det alltid lika irriterande att först ta pendeln söderut in till Centralen och sedan passera sin egen station på väg norrut med Uppsalatåget.

Som det sagts så är detta knappast något som är avsett att konkurrera med SJ:s Uppsalapendel (eller för den delen med Arlanda Express) utan ett komplement och en solklar förbättring för många som bor och verkar i norra Storstockholm och södra delen av Uppsala län.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:05:03 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 21:20:58 PM
Eftersom du skrev att man "inte kan köra med UL's reginor till Stockholm" så uppfattade jag det som att de inte kunde köras dit. Att man inte kan köra dem i SL trafik är en annan sak.

Jag skrev det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm. Det skall väl mycket till för att missförstå det. Rent tekniskt går det naturligtvis att köra tågen och det har också körts Regina (Gävle/Borlänge-)Uppsala-Stockholm regelmässigt. Nu är ju dock det intressanta vad som är praktiskt möjligt. Regina är inte lämpligt som pendeltåg på grund av dörrstängningen och i viss mån långsam acceleration.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:09:02 PM
Om jag inte missminner mig så hade man väl beställt X50 från början, men konstaterade snabbt att det fanns diverse brister som gjorde dem mycket svåranvända i SL:s pendeltågstrafik med dess ofta ganska täta stopp.

Pga av detta kom sedan X60 att beställas enkom för SL-trafiken och det ledde väl dessutom till en fördröjning? Minns dock inte om det var detta som gjorde att X1 blev kvar extra länge och att sedan även X420 kom att användas, men det finns säkert någon här med bättre minne och koll än undertecknad.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:19:28 PM
Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:09:02 PM
Om jag inte missminner mig så hade man väl beställt X50 från början, men konstaterade snabbt att det fanns diverse brister som gjorde dem mycket svåranvända i SL:s pendeltågstrafik med dess ofta ganska täta stopp.

Pga av detta kom sedan X60 att beställas enkom för SL-trafiken och det ledde väl dessutom till en fördröjning? Minns dock inte om det var detta som gjorde att X1 blev kvar extra länge och att sedan även X420 kom att användas, men det finns säkert någon här med bättre minne och koll än undertecknad.

Man beställde 15 X52 via Transitio för SL-trafiken men SL backade ur innan leverans just på grund av att man fått upp ögonen för att dessa tåg inte var lämpliga för SL-trafiken. De gick inte alls lika fort som X1/X10 eftersom bara dörrproceduren vid ett stationsuppehåll med X52 (Regina) tar cirka 45 sekunder. Något sämre acceleration än X10 gjorde inte precis saken bättre. De 15 X52 hyrdes sedan ut till SJ som använde dem t ex Stockholm-Västerås. I dag har de spridits på olika sätt och går bland annat i Upptåget och för Tåg i Bergslagen.

X420, alltså de tyska motorvagnarna som rullade i Stockholm i några år, beställdes eftersom man hade stor fordonsbrist detta oavsett kommande leveranser men blev kvar lite längre än tänkt på grund av förseningen av nyleverans av X60. X1 i sin tur blev kvar längre än beräknat på grund av krångel med X60 och i viss mån också ökad trafik.

Att köra Upptågets Reginor till Stockholm faller av tre skäl: att det inte finns tillräckligt många fordon för att täcka behovet av passagerarkapacitet, att de är för långsamma och att de behövs på andra håll, t ex Uppsala-Sala.





Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:21:32 PM
Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:04:45 PM
För min del kommer detta försent... men bättre sent än aldrig.  :o  ;)  När man pluggade i Uppsala och bodde i Ulriksdal var det alltid lika irriterande att först ta pendeln söderut in till Centralen och sedan passera sin egen station på väg norrut med Uppsalatåget.


Det hade väl varit bättre att ta SL-pendeln till Märsta och byta till SJ:s Uppsalapendel där. Men visst har du rätt i att förlängningen av SL-pendeln täcker in ett stort behov från Solna-Rotebro å ena sidan och Knivsta-Uppsala å den andra. På köpet för Stockholm också direkt förbindelse med Arlanda med SL-tåg.

Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Andreas91 skrivet 19 oktober 2012, 00:51:25 AM
Jag var också lite fundersam över hur det hela skulle sluta med X60 till Uppsala, men har numera inställningen "det går att leva med, på ett eller andra sättet". Precis som redan har nämnts, så är väl denna trafik främst riktad till resenärer mellan norra Stockholm och därifrån pendling norrut. För mig, som bor i Sthlms innerstad, så kommer det hela inte betyda... nej, just så... ett smack - helt enkelt för att jag förhoppningsvis kan fortsätta åka med dom bekväma, hyfsat tysta och tillika hyfsat snabba InterCitytågen i SJs trafik även i framtiden.

Visst, jag kan utan en tillstymmelse till tvekan säga att jag också har kritiserat littera X60 - huvudsakligen för stolarna (saknar någon form av nackstöd), en viss saknad av eluttag samt att jag även upplever en del av de första X60vagnarna (6001-6071) som småsunkiga efter ca 7 år i trafik... Men dom går att leva med ändå och exempelvis kapacitetsmässigt, så har X60 åtminstone ett plus.

Det pratas en del om en kommande variant, X60B och den modellen kanske bjuder på sina små välkomna överraskningar för främst längre resor. Det finns kanske inga garantier för detta, men man kan alltid hoppas!
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: JB skrivet 19 oktober 2012, 01:04:36 AM
Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:39:51 PM
De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

I rusningen går betydligt fler tåg än så. Utöver de ordinarie Stockholmstågen (som väl brukar vara 10-11 vagnar, varav 2 A7, en BF4 och resten B10 och B7) går i rusningstrafik ett direkttåg Uppsala-Stockholm i halvtimmen och ett antal Regional- och Intercitytåg.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Jacob skrivet 19 oktober 2012, 01:50:09 AM
Jag tycker personligen att det är perfekt som det är idag. Enda nackdelen är att Upptåget inte alltid inväntar sen SL-pendel men det går att leva med. Jag tycker X60 är hemskt obekväma. Varje gång jag åker SL-pendel från stockholm längtar jag tills jag sätter mig på upptåget i en bekväm stol :)

Det är min personliga åsikt.

//Jacob
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Nico skrivet 19 oktober 2012, 07:29:07 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:21:32 PMDet hade väl varit bättre att ta SL-pendeln till Märsta och byta till SJ:s Uppsalapendel där.

Provade på den varianten några gånger, men för att inte riskera att missa anslutningen i Märsta fick man ofta ta en tidigare pendel... med påföljd att man lika ofta fick stå och frysa eller bli regnad på i Märsta i väntan på Uppsalatåget. På returen handlade det mera om att man inte alltid kunde lita på pendeln så hellre åka in till stan och kanske ta en alternativ väg hem än att riskera onödig väntan etc. i Märsta de gånger pendeln krånglade. Sedan så hade man ofta sällskap av kursare på Uppsalatåget och det var ju också trevligare än att alltid åka solo. Upptåget blev dock sedan en klar förbättring och jag ser nu detta med vanlig SL-pendel till Uppsala som ytterligare ett steg framåt.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Muk skrivet 19 oktober 2012, 20:36:09 PM
Som resenär på aktuell sträcka välkomnar jag den här förändringen. Förra sommaren pendlade jag på sträckan Knivsta - Sollentuna och spenderade allt för många timmar i Upplands väsby. Halvtimmestrafik på helgen kombinerat med en bytestid på 5 minuter gör ingen glad. En halvtimmes väntan på morgonen och en halvtimmes väntan på kvällen blir snabbt många overksamma timmar. Att många tåg dessutom ställdes in pga personalbrist, gjorde pendlande med Upptåget besvärligt.

Under hela perioden jag pendlade hörde det till undantagen att få tillgång till sittplats på Upptåget. Regina är bekväma för sittande, men för de som får stå är reginorna ingen höjdare (detsamma gäller förövrigt SJs Uppsalapendel). I valet mellan en behaglig resa för många eller arbetsplats/toalett för få är mitt val lätt. Förmodligen blir det ståplats även efter förändringen, men det blir en ståplats som fungerar.

Det enda frågetecknet för mig personligen rör biljetter, visering och priser.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Bussmupp skrivet 19 oktober 2012, 21:59:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:05:03 PM
Jag skrev det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm. Det skall väl mycket till för att missförstå det.

Sorry, citerade fel inlägg. :-[
(http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/545767_485728961447417_1580725646_n.jpg)
Skulle citera Mikeys inlägg, men något gick fel.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:05:03 PMRent tekniskt går det naturligtvis att köra tågen och det har också körts Regina (Gävle/Borlänge-)Uppsala-Stockholm regelmässigt. Nu är ju dock det intressanta vad som är praktiskt möjligt. Regina är inte lämpligt som pendeltåg på grund av dörrstängningen och i viss mån långsam acceleration.

Kan själv inte klaga på Reginorna, men jag har aldrig använt dem i pendeltåg.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: JB skrivet 20 oktober 2012, 12:45:41 PM
Citat från: Muk skrivet 19 oktober 2012, 20:36:09 PM
Det enda frågetecknet för mig personligen rör biljetter, visering och priser.

SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2012, 13:15:02 PM
Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 12:45:41 PM
SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.

Samma lösning som på 677:an kanske? Dvs att SL tar för mycket betalt för de två UL-zonerna Knivsta-Uppsala, medan UL själva bara tar betalt för en enda zon på samma sträcka. I så fall borde det bli fyra SL-kuponger Uppsala-Knivsta samt Knivsta-Arlanda, medan set blir sex SL-kuponger Uppsala-Arlanda.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: JB skrivet 20 oktober 2012, 15:19:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2012, 13:15:02 PM
Samma lösning som på 677:an kanske? Dvs att SL tar för mycket betalt för de två UL-zonerna Knivsta-Uppsala, medan UL själva bara tar betalt för en enda zon på samma sträcka. I så fall borde det bli fyra SL-kuponger Uppsala-Knivsta samt Knivsta-Arlanda, medan set blir sex SL-kuponger Uppsala-Arlanda.

Det kommer inte vara möjligt att köpa biljetter ombord, så om man vill åka med tåget får man köpa biljett i förväg. Vill man åka Knivsta-Uppsala är det en biljett för zon1 som gäller. Köps enklast i automat för 45 kr. Arlanda-Knivsta kommer kosta 120 kr och Arlanda-Uppsala 165 kr med tåget (90 kr med bussen).
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2012, 15:52:34 PM
Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 15:19:35 PM
Det kommer inte vara möjligt att köpa biljetter ombord, så om man vill åka med tåget får man köpa biljett i förväg. Vill man åka Knivsta-Uppsala är det en biljett för zon1 som gäller. Köps enklast i automat för 45 kr. Arlanda-Knivsta kommer kosta 120 kr och Arlanda-Uppsala 165 kr med tåget (90 kr med bussen).

Jag syftade på SL-remsan.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Muk skrivet 21 oktober 2012, 17:58:05 PM
Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 12:45:41 PM
SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.

Resor över länsgräns är alltid intressanta. Man vet aldrig vad man får betala.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Mr G skrivet 21 oktober 2012, 23:22:20 PM
Avståndet Arlanda - Uppsala är väl cirkus 30 km. Att ta betalt 165 kr för en enkel tågresa med ett mjölktåg är oanständigt tycker jag. Jag tycker att prissättningen är orimlig.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2012, 23:48:28 PM
Citat från: Mr G skrivet 21 oktober 2012, 23:22:20 PM
Avståndet Arlanda - Uppsala är väl cirkus 30 km. Att ta betalt 165 kr för en enkel tågresa med ett mjölktåg är oanständigt tycker jag. Jag tycker att prissättningen är orimlig.

De ibland rätt tilltagna pristilläggen för Arlandaresa och/eller länsgränspassage har länge förundrat många. Håller man sig inom en enda zon i samma län kan man resa både långt och billigt, t.ex Uppsala-Knutby (41 km), Norrtälje-Arlanda (55 km) eller Herräng-Rö (61 km). Men ibland blir korta avstånd som de tre milen mellan Uppsala och Arlanda lite väl dyra pga dessa uppsatta gränser.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Nico skrivet 22 oktober 2012, 05:49:50 AM
Tja, men man kan ju inte enbart se till avstånd i vissa fall.

Vad gäller passager av länsgränser så handlar det väl till viss del om att det rent administrativt kostar en del med två eller fler separata biljettsystem och det är en kostnad så då enklast tas ut på kunden/resenären. Vad gäller priset till Arlanda så får vi inte heller glömma bort att det de facto handlar om en privat järnväg. Sedan kan vi tycka vad vi vill om det, men att priset blir högre beror ju på att konsortiet bakom banan tar betalt av alla (s.k. trackage/running rights) som vill utnyttja möjligheten att stiga av där.

Samma princip har gällt för SJ:s tåg, för Upptåget osv. i stort sett sedan starten. Hade SL och/eller staten byggt banan så hade situationen varit annorlunda, men å andra sidan (då man knappt klarat av att förbättra den spårburna infrastrukturen i Stockholm på många år) hade det kanske inte funnits någon järnväg alls... så frågan är vilken situation som hade varit att föredra?
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:25:09 PM
Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:17:35 PM
Medhåll härifrån. Dessa tåg är inte på något sätt konstruerade för resor på en timme, vilket sträckan Stockholm-Uppsala tar. Eller ut till Nynäshamn för den delen. Tycker det vore rimligare att skaffa åtminstone X61 till trafiken, men tyvärr...

Jobbar delvis i Nynäshamn och pendlar då Farsta Strand-Nynäshamn, reser också väldans massa mellan Årstaberg-Södertälje, och har absolut NOLL och intet att klaga på X60 i komfortväg, fattar inte för fem öre vad vissa människor verkar kräva att man ska få för sitt månadskort. På alla ställen där X61 går i Sverige kostar resorna mångfalt mer, har längre sträckor mellan stationerna och oftast än längre restider. Vad vill folk ha egentligen? Sammetskuddar och en betjänt? Det jag är väldans glad över att slipa från X61:orna också är det sinnesjukt enerverande pipljudet som finns konstant då tågen står stilla på en station och då uppenbarligen försöker 'varna' om att dörrarna är öppna. Brrrr, ffyyyy, så skönt att vi har X60:or som har många sittplatser, lägre upp till dessa sittplatser och noll störande ljud!
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Ersa skrivet 22 oktober 2012, 21:29:35 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:25:09 PM
Jobbar delvis i Nynäshamn och pendlar då Farsta Strand-Nynäshamn, reser också väldans massa mellan Årstaberg-Södertälje, och har absolut NOLL och intet att klaga på X60 i komfortväg, fattar inte för fem öre vad vissa människor verkar kräva att man ska få för sitt månadskort.

Hade det räckt enbart med SL:s billiga månadskort (dvs utan UL-taxa eller Arlandatillägg) hade X60 Uppsala-Arlanda-Stockholm inte varit något alls att bli upprörd över. Men för dubbel/tredubbel taxa för korta resor på bara tre mil? Nja...
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:36:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2012, 21:29:35 PM
Hade det räckt enbart med SL:s billiga månadskort (dvs utan UL-taxa eller Arlandatillägg) hade X60 Uppsala-Arlanda-Stockholm inte varit något alls att bli upprörd över. Men för dubbel/tredubbel taxa för korta resor på bara tre mil? Nja...

Fast att köpa in tåg som ger högre komfort bara för att glädja det relativa fåtal som kommer fortsätta förbi Upplands Väsby vidare mot Uppsala/Arlanda skulle nog aldrig funka likväl. Prissättningen beror ju på Swedavias absurda avtal med Arlanda Express först och främst, folk borde lägga krutet på att klaga på det istället för att klaga på sämre komfort de dryga 20 minuter som pendeln kommer ta att åka mellan Upplands Väsby-Uppsala!
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Krille skrivet 24 oktober 2012, 10:21:00 AM
Citat från: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:25:09 PM
Det jag är väldans glad över att slipa från X61:orna också är det sinnesjukt enerverande pipljudet som finns konstant då tågen står stilla på en station och då uppenbarligen försöker 'varna' om att dörrarna är öppna.

Instämmer, vem kom på att det måste varnas för att tåget står still?!

En annan fråga, reser själv med jämna mellanrum medelst SL-remsa sträckan Stockholms Central-Arlanda, kommer jag att kunna använda den på detta nya tåg?
Kommer det i så fall att kosta mer jämfört med pendltåg till Märsta och sedan buss 583?

/K
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Jacob skrivet 24 oktober 2012, 22:56:44 PM
Det jag tycker är dåligt är detta, citerar från ett infoblad jag hittade idag:

"ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form slutar gälla som delbetalning på SL-pendeln för resir till och från stationer i Stockholms län från den 9 december."

Men alla andra kort gäller som tidigare? T.ex fritidskort Uppsala-Arlanda och SL-remsa Arlanda-Stockholm C.

//Jacob
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: Nico skrivet 25 oktober 2012, 07:28:53 AM
Citat från: Jacob skrivet 24 oktober 2012, 22:56:44 PM
Det jag tycker är dåligt är detta, citerar från ett infoblad jag hittade idag:

"ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form slutar gälla som delbetalning på SL-pendeln för resir till och från stationer i Stockholms län från den 9 december."

Men alla andra kort gäller som tidigare? T.ex fritidskort Uppsala-Arlanda och SL-remsa Arlanda-Stockholm C.

Hänger inte riktigt med vad du citerar. SL:s vanliga pendeltåg har har ju inte gått till Uppsala tidigare så då kan inte vare sig "ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form" ha gällt eller vad det nu är som avses.

SL har inte heller varit involverat i trafiken på Arlanda så jag misstänker att du eller den du citerar blandar ihop olika trafikslag. Vad gäller resor Uppsala-Arlanda är det sannolikt någon typ av SJ-biljett som åsyftas. SL:s remsa gäller och kommer fortsatt att gälla (tills den helt ersätts av Access) för resor mellan olika platser i Stockholms län och Arlanda. Däremot kommer en extra avgift att tas ut för avstigning med pendeltåg på Arlanda. Vill man undvika det så får man fortsatt åka till Märsta och ta t.ex. 583 därifrån.

Vad gäller resor över länsgränsen så blir det väl samma sak som redan gäller för 579 till Bålsta, 677 till Uppsala och 786 till Gnesta, dvs. en extra avgift kommer tas ut för den gränsöverskridande passagen. Vet sen faktiskt inte heller om "ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form" har gällt på 579 eller 677 inom Stockholms län, men jag finner inte det så troligt då UL:s biljetter mig veterligt inte är ett giltigt färdbevisl i SL-området. Istället ska man ju ha en SL-biljett i något slags kombination.
Titel: SV: Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...
Skrivet av: yngrot skrivet 26 oktober 2012, 12:59:28 PM
herre du min skapare vilka klagomål för nått som i de flesta fall blir till det bättre..  Sånt som kallas I-landsproblem .. det viktigaste när man pendlar är att man kommer fram så fort som möjligt  dvs tåg med snabb dörrfunktion och snabb acceleration..  och hur svårt är det klara sig utan toa 1 timme ???   Många åker ju bil i kanske 2-3 timmar utan att stanna  så varför bli upprörd för att tågen inte har toa ??   Bättre ha fler sittplatser än att behöva stå för där finns toa som tar bort många sittplatser  särskilt nuförtiden när det ska anpassas för rullstolar så ryker många platser för toan..