Efter den hårda persen för kameran i september fick den sedan vila sig till julhelgen och då med några bilder från Borås.
LOB728.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813928%29.jpg)
FCZ250. Av någon anledning beslöt BL att bryta Wiima-sviten genom att köpa fem Säffle-bussar. Dessa blev aldrig så populära och nästa inköp blev åter Wiima. De fem bussarna såldes 1995 till Buss i Väst-företag och denna blev Landvetter buss 43. En kort tid hade den nummer 005 hos BL.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813929%29.jpg)
PGD495 har kommit i trafik sedan visningen i Kalmar. Den blev i juni 1995 nummer 006.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813930%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813931%29.jpg)
BMY166.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813932%29.jpg)
KAT461.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813933%29.jpg)
Att det köptes 5 Säffle var för att det hette från Volvohåll att de nu var så mkt bättre och det trodde de ansvariga på B-L oxå .. men så var inte fallet och när de såldes var ingen lessen för det på B-L ;)
Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2012, 13:53:44 PM
Att det köptes 5 Säffle var för att det hette från Volvohåll att de nu var så mkt bättre och det trodde de ansvariga på B-L oxå .. men så var inte fallet och när de såldes var ingen lessen för det på B-L ;)
Stadsbussar i Borås/Borås Lokaltrafik köpte nästan uteslutande Hägglunds när det gällde nya bussar från 1950-talet. Gamla bussar som omkarosserades fick dock ofta Säffle-kaross. Ett par Säfflar köptes dock i början av 1960-talet (105, 106 samt Arvika-bygget 115). Från 1965 när man började köpa högertrafikbussar köptes uteslutande Säffle för tätortstrafiken fram till 1976 med undantag för en Scania-Vabis CR76. Till högertrafiken köptes 40 Säffle-bussar, varav 5 omställningsbussar. Dessa var man vad jag förstår nöjda med. De Säffle-bussar som köptes från 1976 var man dock mindre nöjda med, varför det blev Wiima från 1979. De fem Säffle-bussar som köptes 1987 var klart bättre än de från 1976 men inte så bra som Wiimorna.
Helt rätt Staffan och de Säffle som kom 1965 var helt ok bussar att värmen var kass i dem berodde inte på Säffle utan att det användes enbart vatten i kylen och därför var termostater uppborrade så det var cirkulation i kylaren alltid .. men det hände ändå att det frös emellanåt särskilt när man körde ut på landet till ex Viared. Att det blev Wiima beror på hårt lobbyarbete av undertecknad efter att Kålleredsbussarna börja köpa Wiima