(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/550361Nmt-B.jpg?t=1350492276)
CUP 233 - Scania-Vabis C75 1962 - SL H24 5503.
1 oktober 1973 hade linje 61 förlängts från Norrmalmstorg via den nedlagda linje 50:s väg till Hornsberg.
31 augusti 1975 upphörde linjen.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/507761Svp-B.jpg?t=1350492276)
HOG 555 - Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077. En elegant provbuss som inte blev så långvarig i SL-trafiken.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/507761Svp-2B.jpg?t=1350492276)
Mmmm underbart :) 5503 H24a som var utrustad med fotoceller till bakdörrarna istället för dom klapprande stegen som styrde dakdörrarna på dom tidigare vagnarna. Jag tänk om man hade valt Wimorna istället för dom eländiga H50 vagnarna. Vad finns det för historia bakom den andra kort Wiman som gick i Täby någon som vet varför det bara blev en???
John.
Frågan är om denna H50-variant var bättre än säfflemodellen. Satt inte många av problemen med H50 i chassiet och inte bara i karossen?
Någon som vet vart denna tog vägen sedan och om Wiima/Hägglunds gjorde fler exemplar?
Finns Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077 kvar idag ???
Det var 5076, sedemera H52A som fanns i SL-flottan som enda kort-Wiima. Varför det bara fanns ett exemplar av kort-Wiima kanske någon annan kan svara på.
http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H52A_4725_Akersberga_stn_1987.jpg
Beträffande 5077 på bilden vill jag minnas att den återlämnades tillbaka till Finland, efter prövotid hos SL.
Citat från: Mattias Petersson skrivet 17 oktober 2012, 21:06:09 PM
Finns Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077 kvar idag ???
Nja jag vet inte om det överhuvudtaget var något som va bra med H50 chassiet var ett problem. Men även karosserna va ett problem med sprickor dom blev tex förstärkta ovanför dörrarna. Och det luktade konstant disel invändig. Hornsberg drog verkligen den stora nitlotten när man fick H50. Och Söderhallen fick sina H59 som i mitt tycke va en vagn i en helt annan dimension. Rosten va väl H59ans stora gissel.
John
Citat från: Hobgoblin skrivet 17 oktober 2012, 19:11:06 PM
1 oktober 1973 hade linje 61 förlängts från Norrmalmstorg via den nedlagda linje 50:s väg till Hornsberg.
31 augusti 1975 upphörde linjen.
Jag har nog ingen bra linjekarta för att begripa det där! Gick den alltså från Söder till Norrmalmstorg och sedan via Sveaplan till Hornsberg?
Edit: Nej, det verkar inte klokt. Var det Sveaplan-Norrmalmstorg-Hornsberg?
Historik om linje 61, från SS-SL-epoken finnes här:
http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/061webb.pdf
/Peter
Trevligt med Wiima i S-L kostym synd bara att de valde Säffle istället .. hade S-L valt Wiima hade säkert Säffle fabriken försvunnit tidigare ..
Wiiman var bland det snyggaste jag sett på länge :D Otroligt stilren och snygg utan massa tjafs!
//Jacob
Volvo-Wiima-Hägglunds: two is a couple, three is a crowd?!?
Ursäkta en ung dumskalle: Vem har byggt vad på den där bussen? ???
Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2012, 02:18:28 AM
Volvo-Wiima-Hägglunds: two is a couple, three is a crowd?!?
Ursäkta en ung dumskalle: Vem har byggt vad på den där bussen? ???
Jag citerar: "Samma (1972 min anm.) år startades ett samarbete med den finska karosseritiliverkaren Oy
Wiima AB som innebar att Hägglunds sålde deras karosserier i Sverige."
Mycket mer att läsa (om Hägglunds): hhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:357115/FULLTEXT01 (http://hhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:357115/FULLTEXT01)