Säffles nedläggning diskuteras i en annan tråd. Där skriver man bland annat hur lite Säffle exporterats och att man egentligen bara gick in på nordisk marknad, främst svensk och dansk.
Men har det exporterats Säffle till länder utanför Norden? Nu vet jag att det idag finns massor av gamla Säffle i de forna sovjetstaterna, men dessa har ju kommit dit genom att de köpts begagnade från Sverige. Men har det överhuvudtaget exporterats nya Säffle till länder utanför Norden? Om svaret är ja skulle det vara intressant att veta vilka länder det kan vara.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2012, 15:18:39 PM
Säffles nedläggning diskuteras i en annan tråd. Där skriver man bland annat hur lite Säffle exporterats och att man egentligen bara gick in på nordisk marknad, främst svensk och dansk.
Men har det exporterats Säffle till länder utanför Norden? Nu vet jag att det idag finns massor av gamla Säffle i de forna sovjetstaterna, men dessa har ju kommit dit genom att de köpts begagnade från Sverige. Men har det överhuvudtaget exporterats nya Säffle till länder utanför Norden? Om svaret är ja skulle det vara intressant att veta vilka länder det kan vara.
Det brukar väl vara så att de flesta utländska chassiköpare föredrar egna inhemska karossörer, sedan må det vara osagt om det är av kostnads- sysselsättnings- eller kvalitetsskäl. Svenska nytillverkade karosser har väl aldrig slagit utomlands.
Det rullar iaf ett antal 8500 ledvagnar i Tallinn som såldes nya dit för några år sedan.
There was one for the UK back in 1994.
http://www.flickr.com/photos/yorkshireman_/6853223645/
(http://b10r.com/billeder/Mk_4_708.jpg)
10 styk B10M Säffle 2000 til Ekaterinburg i Rusland i 1994.