(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6501193Svm-B.jpg)
På varselljusets tid.
Scania-Vabis CF 6661 1963 - SJ 3631 / 4101 - SL H65A 6501 - någon ägare under chartertiden känner jag inte till, men körningen på 193:an samordnades väl av Busscentralen.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6501626hpl-B.jpg)
Vid detta fototillfälle var bussen ännu märkt 4101, men som övertagen av SL bör den redan ha blivit 6501. Vi tog en paus under tomturen från Ljusterö och skyltade 626 för bilden. Måste vara vid Långbacken eller Björnhuvuds vägskäl. Vissa turer via Dyvik ser det ut att stå efter 620....
Kalasbilder, minst sagt! Du tog ingen interiörbild på 626:an?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 09 oktober 2012, 21:09:00 PM
Kalasbilder, minst sagt! Du tog ingen interiörbild på 626:an?
/Peter
Tack! Nej, tog ingen interiörbild denna gång, men kanske vid något annat tillfälle; körde ju ett antal systervagnar också vid samma tid. Ska kolla detta.
/Hasse
Både geografin och varningsskylten för södergående trafik tyder på att bilden är tagen vid hpl Björnhuvuds vägskäl. Norr om denna hpl står det i varje fall idag en varningsskylt som varnar just för korsningen med Björnhuvudsvägen.
(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A29/A29-10/A29-10.jpg)
Synd att jag aldrig har vägarna förbi där med tomkörning av röd buss. ;)
Det här är den enda (ofullständiga) interiörbilden jag kunde hitta, men några detaljer framgår ändå som skiljde dessa vagnar från den hos SL större serien 6084-6243.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6500600interir-B-1.jpg?t=1349892537)
Det som direkt slår mig är att det är så mycket rymligare. I dagens läge måste en annan, trots att jag bara är 191 cm, bre ut mig över två säten för annars får jag inte plats med knäna.
Får i övrigt säga att det var härliga bilder och underbara färger. Trots att det är över 42 år sedan så skiner B556 ikapp med solen. :)
Även 276:an ser rymligare ut. Men det beror nog mest att vägen saknade vägräcken på 70-talet. Idag har vägen inte breddats en enda cm sedan dess, men har på långa sträckor fått vägräcken ovanligt väldigt nära körbanan.
Alltid kul att se orangea SJ-stolpar på bild. Många av dessa står ännu kvar än idag, inkl den gråa förlängningen.
Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2012, 11:13:49 AM
Både geografin och varningsskylten för södergående trafik tyder på att bilden är tagen vid hpl Björnhuvuds vägskäl. Norr om denna hpl står det i varje fall idag en varningsskylt som varnar just för korsningen med Björnhuvudsvägen.
(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A29/A29-10/A29-10.jpg)
Synd att jag aldrig har vägarna förbi där med tomkörning av röd buss. ;)
Det var observant av dig att upptäcka vägmärket långt därborta. Jag trodde nog att det borde vara Björnhuvuds vsk - vill minnas att jag flera gånger brukade stanna där - men garderade ändå med Långbacken. Det var f.ö. lätt att kolla i dåtidens glesa tidtabeller att man inte skulle komma att stå i vägen för någon linjevagn vid hållplatsen.
/Hasse
Tackar för interiörbilden, Hasse!
/Peter
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 oktober 2012, 19:46:04 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6501626hpl-B.jpg)
Vid detta fototillfälle var bussen ännu märkt 4101, men som övertagen av SL bör den redan ha blivit 6501.
Hej!
Övertagen och t o m omlackerad i oxblodsrött men fortfarande med SJ-numret kvar. Enebyberg var tidiga med att lackera om vagnar
i SL:s färg. Vi minns en tidigare visad bild här på forumet på omlackerade H65A 6133, där vagnen var märkt 133
och jag har i annat sammanhang sett bild på en tidigt omlackerad H80 6911 märkt 911.
SJ-numren på dessa var 0133 resp. 0911, så de tresiffriga vagnsnumren kanske var en anspelning på ursprunget.
Sedan kan man ju fundera över solskyddet som hänger ner i höger framruta på 4101/6501.
Glömde man flytta över det till förarplatsen när vagnen högerombyggdes?
mvh K R
Citat från: K R skrivet 11 oktober 2012, 18:40:51 PM
......
Sedan kan man ju fundera över solskyddet som hänger ner i höger framruta på 4101/6501.
Glömde man flytta över det till förarplatsen när vagnen högerombyggdes?
mvh K R
Dessa ganska värdelösa solskydd fanns både till höger och vänster på 64xx och 65xx -vagnarna. Man hade förstås ännu mindre nytta av det till höger! Härmed är det i alla fall dokumenterat.
Mvh /Hasse
Citat från: K R skrivet 11 oktober 2012, 18:40:51 PM
Vi minns en tidigare visad bild här på forumet på omlackerade H65A 6133, där vagnen var märkt 133
och jag har i annat sammanhang sett bild på en tidigt omlackerad H80 6911 märkt 911.
SJ-numren på dessa var 0133 resp. 0911, så de tresiffriga vagnsnumren kanske var en anspelning på ursprunget.
Även Huddinge kunde uppvisa något motsvarande i mars 1969. Då fanns H65A 156 nylackad i SL-oxblod som förstås senare märktes om till 6156.
/Gunnar
Finns det bilder på Enebybergs garaget?
Kommer ihåg ett tillfälle när jag passerade med "droskan" att det stod mycket H 80 uppställda där ett tag.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 12 oktober 2012, 17:59:14 PM
Finns det bilder på Enebybergs garaget?
Kommer ihåg ett tillfälle när jag passerade med "droskan" att det stod mycket H 80 uppställda där ett tag.
/Lennart
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/H80600Enga-B.jpg?t=1279379625)
Här kommer en bild som har varit med vid något tidigare tillfälle. När den togs uppifrån kontorshuset (som fortfarande finns kvar), så återstod bara några dagar innan flytten till Åkerbygaraget skulle ske. Ramperna är redan rivna.
/H.
Finns det någon senare bild tagen när alla H 80:or skulle ersättas då var alla verkstadsportarna fyllda och gårdsplanen framför och bakom kontorshuset var knökfull med bussar?
Tackar för bilden nog den stabilaste busstypen som jag har kört med Wilson.
/Lennart