Nästa tisdag förväntas det fattas beslut i trafiknämnden om något som vi vetat varit på gång ett tag; nämligen att Keolis får dispens för sina MaxCi-bussar i innerstaden (som ju når 16 år under året och i början av nästa år) fram till avtalets slut 2014.
Som kompensation (för att avvika mot avtalet) får SL 14,2 miljoner av Keolis. Någon diskussion lär det knappast bli om detta, då de ju klarar både miljökrav och förstås är låggolv. Och vi får fortsätta njuta av en bussmodell som naturlgtvis fortfarande är en förfulad variant av den ursprungliga höggolvsvarianten av 113 - men ändå fortfarande påminner mer om en buss, än en plastlåda...
Hoppas hoppas hoppas! ;D
På allmän begäran bör denna klenod bli kvar på Stockholm gator.....
Oj vad härligt. Riktiga bussar i stan ett tag till ;D
Hörde vi ett glädjetjut från Gurkstan? ;D
Ja, det är en bra buss och naturligtvis är det trevligt att denna slitvarg blir kvar en stund till.
Men, ingår det i avtalet att de skall fräschas upp på något vis? Många (de flesta) är ganska sunkiga i inredningen, något som på ett enkelt vis skulle kunna åtgärdas.
/J
Mycket trevligt ! :D
Skönt att slippa kapitalförstöring i form av nya bussar som kanske måste bort redan efter 1-2 år. Är det förresten spikat något datum för trafikstarten av nya avtalet, och när drar upphandlingen igång på allvar?
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 13:45:55 PM
Skönt att slippa kapitalförstöring i form av nya bussar som kanske måste bort redan efter 1-2 år.
Jag instämmer till fullo. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2012, 18:52:56 PM
Nää, trist
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Onödigt att köpa nytt när det redan finns grejer som funkar :P
F*n vad härligt. Älskar att gå i Stockholm, tidig sommarmorgon och se MaxCi bussarna.
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 13:45:55 PM
Skönt att slippa kapitalförstöring i form av nya bussar som kanske måste bort redan efter 1-2 år. Är det förresten spikat något datum för trafikstarten av nya avtalet, och när drar upphandlingen igång på allvar?
Man håller på med en del förberedande arbete hos SL, men jag har ännu inte sett något datum för när förfrågningsunderlaget skall släppas. Man gjorde en förstudie före sommaren (som innehöll rätt många frågetecken och det kändes som man hade en del rätt stora strategiska beslut som måste tas innan man kan gå vidare), så, troligen kommer väl förfrågningsunderlaget relativt sent i höst - i annat fall blir det nog för ont om tid till trafikstart.
Augusti 2014 är det sagt som trafikstart för Stockholms innerstad och Lidingö. Alltså blir det samma upphandlingsomgång (E22) - om det däremot blir möjigt att bara lägga ett bud för både Stockholm och Lidingö, eller om de behandlas separat återstår att se. En möjighet är väl också att trafikstart kan förskjutas till december 2014 - i samband med tidtabellsskiftet - samtidigt har ju inte det varit avgörande för Norrort nu, så det behöver ju inte innebära att man förskjuter trafikstarten. Egentligen kan man väl inte heller förlänga avtalet ytterilgare hur som helst - men sådant går ju alltid att lösa om det blir nödvändigt.
Edit: hittade ett datum här; den 3 december 2012 kan arbetet påbörjas, har att göra med att det måste vara annonserat ett år innan i EU:s organ. Så därefter lär väl förfrågningsunderlaget komma ut relativt snabbt - i annat fall blir det för ont om tid.
Edit2: Själva förstudien har jag inte läst är väl bäst att påpeka, däremot har man lämnat information om vilka frågor man arbetar med i ett PM. Själva förstudien skall bli klar under hösten (borde vara klar nu), men är nog med självklarhet sekretessbelagd - iaf till dess förfrågningsunderlaget presenterats.
Det var ju onekligen ett trevligt beslut. Ut och fota dem oxå !! Var rätt länge sen det visades nåt MaxCimalt trevligt här i nån större omfattning.. ;) MaxCi är en riktig klassiker och rätt slitstark dessa måste rullat rätt många mil
Hej
Det får vi tacka för, glädjer mig som Scania fan. Hur många bussar rör det sig om och vilka bussar?
Hur mycket har bussarna gått nu?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 09 oktober 2012, 14:30:17 PM
Hej
Det får vi tacka för, glädjer mig som Scania fan. Hur många bussar rör det sig om och vilka bussar?
Hur mycket har bussarna gått nu?
mvh Stefan P
46 stycken. Ted eller någon annan har väl förstås en mer komplett lista. Men det är etanolbussarna i H18E-serien, med inv. nummer på 51xx. möjligen finns någon kvar på 50xx - som inte fyllt 16, men jag har för mig att de redan är borttagna ur ordinarie trafik.
Kvarvarande MaxCi innerstaden: 5111-5157.
/Peter
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 oktober 2012, 19:50:18 PM
Onödigt att köpa nytt när det redan finns grejer som funkar :P
Dyrt för skattebetalarna om inte annat! Vilket leder till höjda skatter och dyrare SL-taxor. Så visst är det bra att kunna undvika onödiga kostnader, och samtidigt få behålla Scanias allra sista välbyggda stadsbuss några år till.
MaxCi i STHLM är som Routemaster i London. Kanske skulle spara några som en turistlinje eller liknanade.
Nu tar Kimsan MaxCin till sådana höjder att själva tanken svindlar. Jämförelsen med Routemastern är ju nästan omöjlig, men rolig förstås!
Och ja, som svar på en fråga i tråden, viss upprustning av främst interiören kommer att göras när det väl finns ett beslut om nådaåren.
Citat från: Ted S skrivet 10 oktober 2012, 06:36:29 AM
Nu tar Kimsan MaxCin till sådana höjder att själva tanken svindlar. Jämförelsen med Routemastern är ju nästan omöjlig, men rolig förstås!
Och ja, som svar på en fråga i tråden, viss upprustning av främst interiören kommer att göras när det väl finns ett beslut om nådaåren.
Kanske skulle fixa till motorkuddarna på vissa så man slipper be om vagnbyte hela tiden ;)
Och jag bara tillbringade dagar jagar MaxCi som jag trodde att jag inte skulle se dem igen! Fortfarande trevligt.
Citat från: Peter Rost skrivet 09 oktober 2012, 21:22:50 PM
Kvarvarande MaxCi innerstaden: 5111-5157.
/Peter
Minus 5136, slopad juni 2012.
Citat från: Ted S skrivet 11 oktober 2012, 10:48:22 AM
Minus 5136, slopad juni 2012.
Ser man på. ;) Trodde att serien var obruten.
/Peter
Mycket härligt med MaxCi i innerstan ytterligare ett par år! :)