Förtydligande av texten till CF-bilden nertill på sid. 13 i Färdskrivaren 3/2012,
p.g.a. "tyrckfel" (brister i interpunktering som medför missförstånd).
SJ 2861 (2860-2864). Scania-Vabis CF7561 -59. Sundbybergsgaraget -60/-61.
Dubbeldörrar bak= dörrautomatik som Capitol med klapprande kontaktsteg.
De fem CF75:orna var som framgår av bilden försedda med vindrutor med
avdelade hörn i plexiglas,som efter ngt år ersattes av kompletta panoramarutor.
Dessa CF75:or inledde CF-leveranserna de kommande fem åren;
CF6561 3023-3044, 3075 lev. -60, dörrar 1-1-0.
3045-3074 lev. -60, dörrar 1-2-0, bredd 2,45m,
3067-3068 hade speciell planlösning med enkla stolsrader på
båda sidor (liksom BF:arna 2766-68)
3076-3090 lev -61, dörrar 1-2-0, nu gäller 2,50m bredd.
Med dessa bussar inleddes prov med ny design. I denna serie
ingår "nya" 2863 (CF7561/2) som ersättning för den "gamla"
som förstördes i en verkstadsbrand vid Scania-bilar i Sundbyberg.
3091-3135 lev. -61, dörrar 1-1-0, även här färgprov !
3136-3140 samt
3196-3198 lev. -61, dörrar 1-1-0, dessa voro 2,35m breda.
3258-3298 lev. -62, dörrar 1-1-0, äntligen 5-vxl !
3291-3298 var avsedda för Arlandatrafiken
CF6557 3299-3307 lev. -62, dörrar 1-1-0, Enda korta CF:arna vid SJ.
CF6561 3384-3437 lev. -62/-63 -||- 1-2-0, fotocellautomatik.
3438-3497 lev. -62/-63 -||- 1-1-0, Såväl linje- som turistvagnar.
3488-3497 var avsedda för Arlandatrafiken.
CF6661 3603-3642 lev. -63, dörrar 1-2-0. Nu införs D11-motor och
2-krets bromssystem.