Som tidigare meddelats pågår två omfattande gatuarbeten i Borås i denna vecka och två till. Detta gör att många busslinjer måste omledas och i tisdags var jag ute och dokumenterade detta. SMHI hade den dagen talat om "risk för regnskurar" och yr.no hade lovat växlande molnighet med sol. Båda hade fel. Det regnade i stort sett hela tiden.
Alla bussarna i det här inlägget utom den sista är på platser där de normalt inte går, i varje fall inte i den riktningen.
Ett arbete på Bryggaregatan gör att bussarna nu i stället får gå Söderbrogatan i båda riktningarna mellan Söderbrorondellen och Södra torget. Det går bra eftersom hållplatserna för regionbussarna utmed gatan är flyttade. Dessa kan nämligen inte vända där när Bryggaregatan är avstängd.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816012%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816013%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816016%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816017%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816018%29.jpg)
Regionbussarna utom linje 159 till Dalsjöfors har fått tillfälliga hållplatser på Sven Eriksonsgatan. Men linje 159 har sin hållplats vid Södra torget, där den hade sin hållplats till för ett par år sedan. Volvo 8700 är numera mycket vanligt på 159-an.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816015%29.jpg)
Ett arbete i på Allégatan vid korsningen med Åsbogatan gör att bussarna inte kommer fram den vägen utan i stället för de gå Kungsleden och sedan göra en kringgående rörelse via Fabriksgatan och Söderbrogatan till Södra torget.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816025%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816028%29.jpg)
Pinocchio kollar så att det fungerar att köra även åt det här hållet, där normalt inga bussar kör annars. Däremot kör linje 1 den åt andra hållet normalt men inte nu, då den går direkt via Åsbogatan.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816033%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816034%29.jpg)
Denna buss var rejält offside då föraren valde att köra via Sven Eriksonsgatan eller Kungsleden. Men till Södra torget kom han ju ändå och några hållplatser behöver han inte ha missat.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816037%29.jpg)
Bussarna kan nu inte ta Lilla Brogatan mot Allégatan utan får i den riktningen i stället köra via Sven Eriksonsgatan.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816043%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816044%29.jpg)
Slutligen en buss som går som den skall utan att bekymras av gatuarbetena men den får vara med för att denna förstärkningsbuss till Kilen klockan 16.25 hittills alltid har utgjorts av 8700. Men nu har det blivit 8500 i samband med att Veolia för ett par veckor sedan gjorde om omloppen.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816045%29.jpg)
Väldigt många blinda i Borås numera då många fortfarande står på hpl trots anslag och avspärrat och sen går de till Västtrafik och får ersättning i form av resegaranti.. jisses hur en del tänker eller inte ??? :P
Vad betyder siffrorna "25" som står framför inv. numret på stadsbussarna?
Citat från: yngrot skrivet 04 oktober 2012, 19:09:24 PM
Väldigt många blinda i Borås numera då många fortfarande står på hpl trots anslag och avspärrat och sen går de till Västtrafik och får ersättning i form av resegaranti.. jisses hur en del tänker eller inte ??? :P
I går såg jag att Hållplatsservice satte ut bockar framför väntkurerna på Söderbrogatan så nu kan man man väl inte klaga på att det inte finns information och därmed är man inte berättigad till resegaranti heller. Jag antar alltså att det bara var de första dagarna man kunde få ut sådan. Sedan är det en annan sak att Västtrafiks information på hemsidan kunde vara tydligare.
Citat från: Carl Eric skrivet 04 oktober 2012, 19:24:15 PM
Vad betyder siffrorna "25" som står framför inv. numret på stadsbussarna?
Det är radionumret. Borås Lokaltrafik har radionummer som börjar på 25 och sedan är det fordonets inventarienummer treställigt. 088 har t ex radionummer 25 088, 160 har 25 160.
Har dom inte tetra i Borås ?.
Trevliga bilder. Har du möjligen nån av de nyare Scaniabussarna på bild bakifrån? skulle vilja se hur de ser ut när de är svart runt lamporna bak! om de nu är de?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2012, 18:57:01 PM
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816018%29.jpg)
Det där är nog en av de fulaste bussmodeller jag vet. Förskräcklig!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2012, 18:57:01 PM
Ett arbete i på Allégatan vid korsningen med Åsbogatan gör att bussarna inte kommer fram den vägen utan i stället för de gå Kungsleden och sedan göra en kringgående rörelse via Fabriksgatan och Söderbrogatan till Södra torget.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816025%29.jpg)
Apropå Neoplan som uppebarligen ägs av MAN, vad skiljer egentligen deras bussar åt från MAN:s egna? Det känns ju som två uppsättningar likadana bussar men med olika märke.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2012, 18:57:01 PM
Denna buss var rejält offside då föraren valde att köra via Sven Eriksonsgatan eller Kungsleden. Men till Södra torget kom han ju ändå och några hållplatser behöver han inte ha missat.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816037%29.jpg)
Haha, va? :D Hur gick det här till? Har han kört ner på Lilla Brogatan då eller vad? Det här verkar ju helknäppt!
Tack för bilderna, Staffan!
Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:41:33 PM
Det där är nog en av de fulaste bussmodeller jag vet. Förskräcklig!
Jag vet inte men en sak är i alla fall säker: företrädaren Lahti 402 var ännu fulare. BL hade två sådana (157 och 158) fram till februari 2011, när Veolia tog över regiontrafiken.
Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:41:33 PM
Apropå Neoplan som uppebarligen ägs av MAN, vad skiljer egentligen deras bussar åt från MAN:s egna? Det känns ju som två uppsättningar likadana bussar men med olika märke.
I dag ägs MAN av Neoplan men från början var det två olika företag med olika utveckling. Skillnaden mellan MAN och Neoplan har med åren blivit allt mindre.
Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:41:33 PM
Haha, va? :D Hur gick det här till? Har han kört ner på Lilla Brogatan då eller vad? Det här verkar ju helknäppt!
Tack för bilderna, Staffan!
Ja, jag vet inte men antingen har han svängt Yxhammarsgatan åt höger i stället för vänster eller också körde han av gammal vana rakt fram på Allégatan och valde sedan Lilla Brogatan för att inte ställa till det i korsningen med Åsbogatan. Felkörningen innebär inte att han missade några hållplatser. Det fanns resenärer i bussen så det var ingen tomkörning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 14:47:23 PM
Jag vet inte men en sak är i alla fall säker: företrädaren Lahti 402 var ännu fulare. BL hade två sådana (157 och 158) fram till februari 2011, när Veolia tog över regiontrafiken.
Menar du den här (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15058)?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 14:47:23 PM
I dag ägs MAN av Neoplan men från början var det två olika företag med olika utveckling. Skillnaden mellan MAN och Neoplan har med åren blivit allt mindre.
Men är inte det här lite konstigt? Varför inte avveckla märket Neoplan och ge dem prefixet MAN istället?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 14:47:23 PM
Ja, jag vet inte men antingen har han svängt Yxhammarsgatan åt höger i stället för vänster eller också körde han av gammal vana rakt fram på Allégatan och valde sedan Lilla Brogatan för att inte ställa till det i korsningen med Åsbogatan. Felkörningen innebär inte att han missade några hållplatser. Det fanns resenärer i bussen så det var ingen tomkörning.
Nä, det gjorde han ju förstås inte. Kul grej, hur som. :)
Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 15:02:11 PM
Menar du den här (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15058)?
Just en sådan. I Borås-utförande finns den på bild här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Boras_Lokaltrafik/slides/BL_158_Sodra_torget_Boras_040401.html
Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 15:02:11 PM
Men är inte det här lite konstigt? Varför inte avveckla märket Neoplan och ge dem prefixet MAN istället?
Det kanske blir så framöver men än så länge finner man ett värde i att skilja på de olika märkena. Det är på samma sätt med Mercedes-Benz och Setra. Det är samma ägare, Daimler, men man skiljer på produkterna genom namnet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 15:10:19 PM
Just en sådan. I Borås-utförande finns den på bild här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Boras_Lokaltrafik/slides/BL_158_Sodra_torget_Boras_040401.html
Haha, ja den var inte heller särskilt vacker. Men just den där cirkulära formen på fronten av Scalan... vad händer där? ???
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 15:10:19 PM
Det kanske blir så framöver men än så länge finner man ett värde i att skilja på de olika märkena.
Jaså? Vad är det som skiljer de åt?
Citat från: Kronobergarn skrivet 05 oktober 2012, 11:00:14 AM
Har dom inte tetra i Borås ?.
Nope Storno och Philips komradio.. men snart kommer ju Rakel till oss alla sägs det ... den har vi väntat på några år nu .. ungefär som med Hajen.. :D