Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Clabbe skrivet 03 oktober 2012, 10:51:48 AM

Titel: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Clabbe skrivet 03 oktober 2012, 10:51:48 AM
I NWT: http://www.nwt.se/saffle/article1178565.ece
uppdaterad-
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 oktober 2012, 11:45:51 AM
Således dags att skriva historien om karosseriverksamheten i Säffle. Först familjeägt ca 55 år. Sedan Volvo-ägt ca 30 år. Sedan plötsligt slut. Därmed är all busskarossering borta från Sverige.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: homer skrivet 03 oktober 2012, 11:49:48 AM
Trist, har alltid gillat de värmlänska kvalitetsmaskinerna

man kan ju fråga sig HUR länge de kommer att vara billigare att skeppa allt till polen? snart har dem samma löner som i sverige
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 03 oktober 2012, 14:24:37 PM
Vad är det Volvo Bussar i Viared (Borås) Gör då?
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: D_skalis skrivet 03 oktober 2012, 14:28:40 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 03 oktober 2012, 14:24:37 PM
Vad är det Volvo Bussar i Viared (Borås) Gör då?

Chassin som sen blir bussar i Säffle.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Kim skrivet 03 oktober 2012, 14:53:12 PM
Det var dog en grim nyhed!! Det havde jeg ikke troet ville ske.. Sverige bliver nu ligesom Danmark - uden busfabrikker.  :(
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2012, 14:58:41 PM
Pressinformation från Volvo Buses:

Volvo Bussar koncentrerar tillverkningen av kompletta bussar i Europa

En svag marknadsutveckling och hård konkurrens i Europa gör att Volvo Bussar nu planerar att koncentrera tillverkningen av kompletta bussar i Europa till företagets huvudanläggning i Wroclaw, Polen.

Den planerade strukturförändringen innebär att produktionen vid Volvo Bussars anläggning i Säffle upphör vid halvårsskiftet 2013, förutsatt att erforderliga förhandlingar med de fackliga organisationerna är avslutade. Totalt berörs cirka 330 tillsvidareanställda och ett 60-tal konsulter. Volvo Bussar bibehåller eftermarknadsfunktionen och teknisk support i Säffle för att säkerställa fortsatt god support till de nordiska kunderna och erbjuda lokala arbetstillfällen. Ambitionen är att utveckla denna verksamhet så att den omfattar ett 50-tal jobb.

"Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. Genom att koncentrera produktionen av kompletta bussar till en fabrik kan vi sänka kostnaderna och därmed vända den negativa lönsamhetsutvecklingen", säger Håkan Karlsson, vd Volvo Bussar AB.

Volvo Bussar har en betydande överkapacitet i Europa i sina komplettbussfabriker, även om marknadspositionen har stärkts under det senaste året. Företaget bedömer att volymtillväxten i Europa kommer att vara låg de närmaste åren och att prispressen fortsätter. Genom att koncentrera produktionen till den avsevärt större anläggningen i Polen räknar Volvo Bussar med att nå de skalfördelar som är nödvändiga för att möta den allt hårdare konkurrensen på marknaden. Anläggningen i Polen har fyra gånger så stor kapacitet som fabriken i Säffle.

"Vi har tillsammans med medarbetarna i Säffle och Polen investerat i nya citybussmodeller och förbättrat effektiviteten, men den negativa utvecklingen av den europeiska marknaden tvingar oss tyvärr till detta beslut för våra medarbetare i Säffle", säger Håkan Karlsson.
Volvo Bussar i Säffle kommer nu att påbörja förhandlingar med de fackliga organisationerna om en flytt av produktionen.
"Samtidigt kommer vi att titta på möjligheterna att hitta likvärdiga arbetstillfällen inom Volvokoncernen", säger Håkan Karlsson.

En eventuell flytt av produktionen beräknas belasta Volvokoncernens rörelseresultat i det fjärde kvartalet 2012 med cirka 100 miljoner kronor.


Det är alltså inget beslut taget än utan planer.

Kanske man kan ana ett samband med den här händelsen för ett par veckor sedan:
http://www.busstidningen.se/2012/09/19/volvo-bussars-vd-gar/

Volvo Bussars vd Per Carlsson avgick alltså efter mindre än ett år och den tidigare vd:n Håkan Karlsson hoppade alltså in på sitt gamla jobb igen om än tillfälligt.

Någon som hört hur det går för Carrus i samband med detta? Fabriken köptes ju för ett par år sedan av tidigare anställda men de har haft kontrakt på att karossera ett antal 9700.



Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 oktober 2012, 19:05:51 PM
Lönedumpare...
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Cero skrivet 03 oktober 2012, 20:14:59 PM
Finns bara tre saker som kan stoppa denna typ av utflyttning av tillverkning:


Oavsett vilket alternativ vi väljer kommer vår köpkraft att minska, men det kanske blir fler som har ett jobb att gå till.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2012, 20:52:42 PM
Citat från: homer skrivet 03 oktober 2012, 11:49:48 AM
man kan ju fråga sig HUR länge de kommer att vara billigare att skeppa allt till polen? snart har dem samma löner som i sverige

Det beror på hur man ser det. Om man tittar från ett Europaperspektiv ligger ju Polen snarare bättre till än Sverige. Volvo vill väl försöka sälja mer i Europa, och inte bara i Sverige.

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2012, 19:05:51 PM
Lönedumpare...

Nej, jag tror inte att det bara handlar om lönerna. Polen (och Baltikum) är sakta men säkert på väg upp till vår standard vad gäller samhället och lönerna. Som det står i pressmeddelandet kallas ju anläggningen i Wroclaw redan för "huvudanläggningen", och då Wroclaw har fyra gånger så stor kapacitet som Säffle gör ju den lilla fabriken i Värmland väldigt liten förändring, rent kapacitetsmässigt.
Volvo har ju redan avvecklat Aabenraa i Danmark och Drögmöller i Tyskland, samt sålt Carrus i Finland. Att lägga ner Säfflefabriken känns ju som en naturlig del av samma utveckling, som leder till en koncentration av tillverkningen till en enda stor fabrik.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Cyklisten skrivet 04 oktober 2012, 00:15:18 AM
Trist, trist, men vad ska man göra när allt ska rationaliseras. Själv tyckte jag att det var bra att de hade någon form av busstillverkning kvar i landet, speciellt efter att Helmark gått i konkurs, men nu blir det slut efter 100 år. Polacker blir säkert glada med tanke på att MAN, Volvo, Scania och de egna märken Solaris och Autosan gör landet till den största (?) bussleverantör i Europa.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2012, 00:42:31 AM
Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: j-a skrivet 04 oktober 2012, 05:57:16 AM
Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2012, 00:42:31 AM
Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...
Sådana jobb har ju inte gjorts på fabriken,utan vid rekonden som ligger på ett annat ställe i Säffle.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Leyland skrivet 04 oktober 2012, 06:47:52 AM
Tråkigt, men detta är delvis ett resultat också av moment 22. Med upphandlingarna i Sverige under de senast 20 åren så har det blivit billigare, och enklare utan offentliga upphandlingar med ramavtal, att köpa in standardbussar från främst Tyska märken. För 20 år sedan rullade det kanske en handfull stycken ej Scania och ej Volvo (Säffle kaross) i SL-trafiken i Stockholm, en marknad på 2000 bussar. Volvo och Scania stod efter början av 1980-talet för 50/50 på denna marknad. Idag så minskar Volvos andel i SL-trafiken hela tiden och är nu säkert nere i mindre än 25%. Och det är en sjunkande trend. Moment 22 blir således att det går inte att hålla en bussfabrik (kaross) i Sverige när marknaden på hemmaplan sjunker och ingen kan betala för kvalitén eller dessa små serier. Liknande var ju Scania utsatt för ca 10 år sedan i SL-trafiken, då de överlevde bl.a. med etanolen och att de höll fast vid en standard, men ett tag (flera år) köptes inga nya Scania till SL-trafiken - men nu är det mycket Scania då de helt enkelt är billigare än Volvo i kombination med motoralternativen. Priset avgör helt enkelt.

Sedan har Sverige generellt under 1990- och början av 2000-talet haft svårt att hålla fast vid en gemensam standard. Efter 1967 och hela 1970- pch 1980- talet, mycket tack vare SL, GL, ML, SJ, så var det standrad på inredning och dörrar med några få varianter som gjorde att serierna kunde vara långa och därmed kunde det hållas bra priser (låga). Med upphandlingarna och vare läns och storbolags exprimenternade utifrån ekonomi före kvalite, så blev serierna vid byggantion allt mindre och piserna gick upp.

I början av 2000-talet så minns jag från ett besök på Säfflefabriken, att den genomsnittliga serien exakt lika buss i deras löpande band byggnation var 2,6 bussar på en årsproduktion. Skulle det vara samma förhållande i Torslanda för V70, skulle bilen säkert kosta det dubbla och då hade fabriken varit stängd för många år sedan.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2012, 11:09:57 AM
Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2012, 00:42:31 AM
Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...

Nja, de senaste fem åren (kanske fler?) upplever jag att det varit lika enkelt, kanske enklare, att snabbt och enkelt få tag i reservdelar till en Mercedes eller Setra, än en Säffle. Trots att Volvo är svenskt så upplever då jag inte att det underlättat att snabbt få tag i nya Volvodelar, då lagren oftast är små. Då ligger de tyska, nederländska och belgiska tillverkarna på ungefär samma nivå när det gäller att lagerföra delar hos den svenske återförsäljaren, eller skicka upp från hemlandet. Om inte snäppet bättre.

Citat från: Leyland skrivet 04 oktober 2012, 06:47:52 AM
För 20 år sedan rullade det kanske en handfull stycken ej Scania och ej Volvo (Säffle kaross) i SL-trafiken i Stockholm, en marknad på 2000 bussar. Volvo och Scania stod efter början av 1980-talet för 50/50 på denna marknad. Idag så minskar Volvos andel i SL-trafiken hela tiden och är nu säkert nere i mindre än 25%. Och det är en sjunkande trend. Moment 22 blir således att det går inte att hålla en bussfabrik (kaross) i Sverige när marknaden på hemmaplan sjunker och ingen kan betala för kvalitén eller dessa små serier.

Dessutom kan Volvo inte fortsätta med en karossmodell från Värmland som bara sålts i Sverige samt i vissa av de andra nordiska länderna. Faktum kvarstår ju att de popnitade karosserna från Säffle aldrig blev någon exportsuccé söder om den lilla marknaden i Norden. Nu när 8500 gick i graven (med undantag av B9S) och ersattes med den nya mer "Carrusdesignade" 8900 försöker Volvo att koncentrera sig mer på andra marknader än bara Norden, och då passar det ju bra att tillverka så mycket som möjligt i det mer centralt placerade Polen.

Det är väldigt tråkigt för de anställda som sägs upp, men vad gäller karosserna rent kvalitetsmässigt vet jag inte om jag direkt sörjer Säffle och Helmark.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 04 oktober 2012, 18:16:33 PM
Inte ett dugg förvånad att detta händer med tanke på dels Säffles makalöst dåliga kvalité på sina byggen genom åren ..  den bästa årgången är väl de sista 8500 vi fick 2010 sen vart utför med 8500 med nya fronten och nya förarplatsen som var fiasko vad avser kvalité  alla dessa har ju vart uppe för ombyggnation för att minska skrammel men inte blivit bra ändå.. dels finns ju inte heller utrymme där fabriken ligger idag för att bygga större mängder bussar. 

Med  tanke på hur bra 8700 är med bra gener från Wiima/Carrus så lär nog detta kunna bli bra till slut  för dessa polskbyggen har högre kvalitet  både verklig och upplevd ..  än Säffle någonsin varit i närheten av..  tyvärr är det så   jag är mer förvånad att detta inte hände för flera år sen ..

Visst är det tragiskt för dem blir utan jobb i denna del av landet där nyligen SAAB försvann ..

Inte mycket att sörja tycker jag när man tänker på allt skrammel i Säffle och kalla bussar genom åren .. och alla felmeddelande som ständigt dyker upp i dem 
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: homer skrivet 04 oktober 2012, 21:16:50 PM
Tyvärr har volvo lite fel produkter, Man försöker "uppfostra" köparna vad dem ska ha för bränsle och typ av buss, (vilket iof är rätt då dem vet bättre vad som fungerar och har bäst ekomomi) men så länge köparna är politiker (som vill ha Biogas och etanol på landsbygden)och stora koncerner som bara ser till plånboken blir de nog inte mycket volvo i framtiden..
Titel: SV: Volvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 oktober 2012, 22:06:33 PM
Citat från: yngrot skrivet 04 oktober 2012, 18:16:33 PM
Inte ett dugg förvånad att detta händer med tanke på dels Säffles makalöst dåliga kvalité på sina byggen genom åren ..  den bästa årgången är väl de sista 8500 vi fick 2010 sen vart utför med 8500 med nya fronten och nya förarplatsen som var fiasko vad avser kvalité  alla dessa har ju vart uppe för ombyggnation för att minska skrammel men inte blivit bra ändå.. dels finns ju inte heller utrymme där fabriken ligger idag för att bygga större mängder bussar. 

Med  tanke på hur bra 8700 är med bra gener från Wiima/Carrus så lär nog detta kunna bli bra till slut  för dessa polskbyggen har högre kvalitet  både verklig och upplevd ..  än Säffle någonsin varit i närheten av..  tyvärr är det så   jag är mer förvånad att detta inte hände för flera år sen ..

Visst är det tragiskt för dem blir utan jobb i denna del av landet där nyligen SAAB försvann ..

Inte mycket att sörja tycker jag när man tänker på allt skrammel i Säffle och kalla bussar genom åren .. och alla felmeddelande som ständigt dyker upp i dem

Produkterna och tillika kvaliten dippade redan i början på -80 talet/slutet på -70 talet, leveranskontrollerna ska vi inte tala om.

Det man har klarat sig på är att det funnits ett par stora beställare inkl kommunala företag medans mindre företag oftast köpt andra karosser, Finska eller Belgiska, när då dessa företag försvunnit har marknaden för produkterna gjort likaså.

Och fler transporter blir det knappast då man nog producerar en komplett buss i Polen något man inte gjort/gör i Säffle.
Titel: SV: Volvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 05 oktober 2012, 10:36:31 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 04 oktober 2012, 22:06:33 PM
Produkterna och tillika kvaliten dippade redan i början på -80 talet/slutet på -70 talet, leveranskontrollerna ska vi inte tala om.

Det man har klarat sig på är att det funnits ett par stora beställare inkl kommunala företag medans mindre företag oftast köpt andra karosser, Finska eller Belgiska, när då dessa företag försvunnit har marknaden för produkterna gjort likaså.

Och fler transporter blir det knappast då man nog producerar en komplett buss i Polen något man inte gjort/gör i Säffle.



Du har helt rätt   det börja förfalla redan på 70 talet  de bussar vi hade i Borås  var kalla och dragiga  och att de kunde sälja nåt överhuvudtaget är ju enbart som du skriver  att S-L och några fler köpte nästan allt de byggde medans små bolag köpte ex Wiima vilket de hade börjat göra i Kållered där de verkligen ledsnat på Säffle och tack var det blev det Wiima även i Borås .. 
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: saurer skrivet 05 oktober 2012, 19:20:06 PM
""Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. "

Är lite fascinerad över hur man kan uttala sig så ,när halva norden har upphandlingsdille och ska ha nya bussar
hela tiden

Det är väl så att det är för dåliga produkter från säffle
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 05 oktober 2012, 20:09:49 PM
Det har nämnts att Säffle Karosseri fyller 100 år nästa år. Det stämmer så tillvida att Karl Gunnar Höglund den 15 oktober 1913 ropade in en vagnsrörelse på auktion och därmed bildade företaget Höglunds Hjul- & Vagnfabrik. Under 1920-talet började karosserier att byggas, bl.a. lastbilshytter. Jag har en obekräftad uppgift att första busskarossen inte byggdes förrän ca 1927. Det var därför jag skrev inledningsvis i denna tråd att busstillverkningen var familjeägd ca 55 år innan Volvo tog över i slutet av 1981, eller vid skiftet 1981/82. År 1936 dog Höglund varvid hans son Helge Höglund tog över firman, därav namnet Höglunds Vagnfabrik, H. Höglund & Co. Senare blev det Karosseri AB H. Höglund & Co.

Någon som kan historien om Säffle karosseri mer i detalj än jag?
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Cero skrivet 05 oktober 2012, 20:12:49 PM
Citat från: saurer skrivet 05 oktober 2012, 19:20:06 PM
""Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. "

Är lite fascinerad över hur man kan uttala sig så ,när halva norden har upphandlingsdille och ska ha nya bussar
hela tiden

Det är väl så att det är för dåliga produkter från säffle

Eller också är det så att VW håller på att ta över bussmarknaden (också). Volvo orkar kanske inte konkurrera längre.
Titel: SV: Volvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 oktober 2012, 20:46:26 PM
När jag pratade med KE Sandstedt(tidigare prod chef i Säffke) berättade han om en auktion där en hästvagn såldes och denna antogs vara byggd av "Säffle",dvs föregångare.

Minns en dödsannons där Gunnar Höglund avlidit. Någon tid efteråt berättade en bekant att företaget skulle övertas av AB Volvo.Tror detta var 1981.

Det är mycket svårt att spå om något,speciellt framtiden. Detta påstods en gång i TV i Kvitt eller Dubbelt. När busskarosserna är nya så är det en del fel och när de är till åren så finns det inte något bättre.
Som sagt när något köper något så vill köparen att det skall vara billigt. Vara toppkvalitet och fungera perfekt.
Jag har litet svårt ha en uppfattning om kvalite på karosser.

Samtidigt finns det teorier om hur företag skall bedrivas. Under åren för cirka 40 år sedan,alltså före okt 1973, förekom teorin att staten skulle betala företagen en del pengar om det behövdes för att vara samhällsekonomisk. Det förekom bidrag till fordonsindustrin för att denna skulle lokaliseras till mindre orter t ex Tanum,Färgelanda,Ed,Bengtsfors och även Säffle. Ändrade produktionsmetoder gör att produktionen måste läggas närmare huvudproduktionen. Det finns åtskilliga uppfattningar om detta. Uppenbart var nedläggningen av prod-enhet i Hallifax ett resultat av att den låg långt bort. Däremot finns det en motorfabrik i Cardiff(Wales) som lever på bidrag och slår ut produktion som inte får bidrag. Däremot tror jag att transportstöd för transport emellan Göteborg/Skövde och Umeå är borttagit. Det fanns tidigare en transportstödsnämnd där Sten Hjalmarsson var chef (tidigare trafikinspektör för 25 trafiksektion i Borås). Det finns alltså många bottnar att ta hänsyn till. Under 1800 talet existerade debatt emellan frihandelsvänner och tullvänner. Ett parti sprack pga detta. I dag rasar debatt om för eller emot EU. Ofta är alltså frihandel bra men inte om det drabbar en själv (??).
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2012, 15:52:03 PM
Jag undrar när Säffle senast verkligen hade ett gott rykte om att bygga bussar med hög kvalitet? Som redan framkommit så var det städer redan på 1970- och 1980-talen som t ex Borås som övergav Säffle och gick över till Wiima för att de ansåg att Säffle var dåliga och Wiima var bättre. Därefter har det känts som om Säffle levt lite på gamla större kunder som alltid köpt Säffle. Efter en tid blev Säffle och Aabenraa mer och mer lika. Till slut såg ju alla Aabenraa ut som Säffle. När sedan Aabenraa lades ned hänvisades kunderna till Säffle. Kanske förlängde detta livet på Säffle en aning? Men sedan har Säffle i princip mest levt på svenska och danska kunder.

Är det verkligen tidsenligt idag att bara leva på nordiska kunder? I Säffles fall verkar det i alla fall ha varit det man försökt med. Men jag tror att marknaden är annorlunda idag och då håller det nog inte längre. Konkurrenter kommer in och tar över Säffles kunder som t ex MAN. Ska Säffle då kompensera detta måste de hitta nya kunder i t ex Tyskland, Polen, Frankrike eller Storbritannien. Men finns det Säffle i dessa länder? Nej, dessvärre inte.

Dessvärre tror jag att den här nedläggningen har varit på gång rätt länge och att det är konstigt att man har hållit liv så länge som man gjort.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 06 oktober 2012, 19:18:19 PM
Nedläggning var ju på g för över 2 år sen men sköts upp ..   

För övrigt blir man mörkrädd när man hör från möten med folk från Säffle som säger att i Polen måste de börja bygga sämre .. = Säffle .. istället för att Säffle börjar bygga bättre..

Lite ot i detta men nu slipper vi köra 8500 nere i Tranemo där vi har 5 st 8700 och en 8500 som vår tankgubbe kör med på 2 turer.. Skönt slippa frysa i Säffle och framförallt slippa höra fläkten tjuta och blåsa kallt
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 oktober 2012, 21:31:52 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2012, 15:52:03 PM
Jag undrar när Säffle senast verkligen hade ett gott rykte om att bygga bussar med hög kvalitet? Som redan framkommit så var det städer redan på 1970- och 1980-talen som t ex Borås som övergav Säffle och gick över till Wiima för att de ansåg att Säffle var dåliga och Wiima var bättre. Därefter har det känts som om Säffle levt lite på gamla större kunder som alltid köpt Säffle. Efter en tid blev Säffle och Aabenraa mer och mer lika. Till slut såg ju alla Aabenraa ut som Säffle. När sedan Aabenraa lades ned hänvisades kunderna till Säffle. Kanske förlängde detta livet på Säffle en aning? Men sedan har Säffle i princip mest levt på svenska och danska kunder.

Är det verkligen tidsenligt idag att bara leva på nordiska kunder? I Säffles fall verkar det i alla fall ha varit det man försökt med. Men jag tror att marknaden är annorlunda idag och då håller det nog inte längre. Konkurrenter kommer in och tar över Säffles kunder som t ex MAN. Ska Säffle då kompensera detta måste de hitta nya kunder i t ex Tyskland, Polen, Frankrike eller Storbritannien. Men finns det Säffle i dessa länder? Nej, dessvärre inte.

Dessvärre tror jag att den här nedläggningen har varit på gång rätt länge och att det är konstigt att man har hållit liv så länge som man gjort.

I Åbenrå monterades packningssatser från Sverige. Det är alltså samma karosstyp som monteras(monterades) i Åbenrå,Säffle och troligen också i fd Breslau.I varje  fall påstås det att Al karosser också monteras i Polen.
Sedan finns det andra problem med bussar och karosser. Det tar alldeles för lång tid att montera nuvarande karosser. På mig verkar det som om MAN har kortare ledtid när man karosserar. Jag tror inte att själva lönestorleken har så stor betydelse. Andelen av denna är inte så stor som man kan tro.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2012, 21:46:40 PM
Är det någon som vet varför man ens bemödade sig att ta fram modellen 8500 när man parallellt tog fram och tillverkade den mycket mer lyckade 8700 på andra sidan Bottenhavet? Och för vilka kunder var i så fall 8500 tänkt för? Hade det inte blivit billigare att tillverka en enda karossmodell för tätort och förort (8700 såklart) i alla fabriker? Dvs att låta 8700 ersätta både Säffle 2000NL och Carrus Fifty.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2012, 21:56:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2012, 21:46:40 PM
Är det någon som vet varför man ens bemödade sig att ta fram modellen 8500 när man parallellt tog fram och tillverkade den mycket mer lyckade 8700 på andra sidan Bottenhavet? Och för vilka kunder var i så fall 8500 tänkt för? Hade det inte blivit billigare att tillverka en enda karossmodell för tätort och förort (8700 såklart) i alla fabriker? Dvs att låta 8700 ersätta både Säffle 2000NL och Carrus Fifty.


Det här är en ren spekulation:

Troligen tog man fram en ny modell som skulle vara anpassad efter Säffles verktyg och tillverkningsmetoder. 8700 har inget släktskap med Säffles tidigare karosser medan 8500 faktiskt trots sitt ändrade utseende faktiskt ändå har ett klart släktskap med Säffle 2000NL och tidigare generationer Säffle. Så det kanske är en tillverkningsteknisk orsak?

Och kanske trodde man fortfarande på den tiden att man kunde klara sig med svensk marknad ihop med den danska marknaden som Aabenraa tog hand om.

Kanske ville man också i huvudsak hänvisa svenska och danska kunder till 8500 istället för 8700?

Men jag tror inte att felet ligger i att vissa ville ha 8700 istället. Man tog nog inte med i beräkningarna att många tänkbara kunder som tidigare köpt Säffle i flera fall övergav Volvo och sökte andra alternativ, som MAN, Solaris, Mercedes och en hel del annat.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 oktober 2012, 17:40:42 PM
Tyvärr är det så att Säffle-karosserade bussar inte har tillhört de varmare och bäst byggda. Kalla på vintrarna, läckande tak, knirk och knark i karosserna osv. Jag har åkt så mycket buss i mina dagar att detta inte är endast ett slumpartat omdöme, utan en lång och välgrundad erfarenhet.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 07 oktober 2012, 18:04:48 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 oktober 2012, 17:40:42 PM
Tyvärr är det så att Säffle-karosserade bussar inte har tillhört de varmare och bäst byggda. Kalla på vintrarna, läckande tak, knirk och knark i karosserna osv. Jag har åkt så mycket buss i mina dagar att detta inte är endast ett slumpartat omdöme, utan en lång och välgrundad erfarenhet.


Tråkigt nog har du helt rätt   det har visats bilder här på Säffle av typ S-L H1  där karossen förstärkts då den inte håll vid dörröppningen .. Under mina år som förare har jag inte träffat på nån som vart jätteförtjust i Säffle särskilt inte vi som haft förmånen köra annat som ex Wiima Van Hool mfl ..
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Olle skrivet 07 oktober 2012, 20:57:51 PM
Völvo ??????? :o
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Efter att ha skummat igenom en stor del av kommentarerna i denna tråd, så kan jag bara dra slutsatsen att Volvo Säffle de senaste åren mer eller mindre har varit ett skräpföretag med undermåliga produkter och som länge har levt på belånad tid. Då kan jag ställa mig frågan hur ganska många av landets transportföretag kunde vara så "korkade" att man valde att satsa på dessa bussar? Vad kan orsaken vara? Handlar det bara om pengar? Enligt principen "snabbt och billigt?" Enligt flera av svaren i tråden så verkar det åtminstone inte ha kunnat vara för värmen m.m. Frågan skall kanske inte ställas till er, utan till exempelvis SL, UL, GS, Västtrafik, B-L, X-trafik m.fl. Lite spännande tycker jag iaf att det är.

Om jag skall passa på att vara lite mer kritisk i ämnet, så kan jag utan att tveka säga att de bussar jag ser och åker med i dagens Sverige (lokaltrafik) knappast heller är särskilt mycket att hänga i julgranen.. Och jag är hemskt ledsen, men rent generellt kvittar det om det är MAN, Scania, Mercedes eller annat märke.. Det smattrar, det rasslar, låter ibland som att man har hamnat i ett rymdskepp pga en massa märkliga ljud och läten..

Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 oktober 2012, 07:16:28 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.
Bra väg, bra chassi, bra förare och bra stolar. Ja, då kan man åka skönt. Jag har flera kollegor som busspendlar. Den buss de tycker har varit allra behagligast att åka i är Scania/Irizar Intercentury. Eftersom denna busstyp är slopad numera så är det Setra S419UL som står högst i rang. Därefter kommer Scania OmniExpress. B12BLE/Säffle kommer längst ned på listan, trots att den har sköna säten. Det är den dåliga värmen och skramlet i karossen som stör dem.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: 1896 skrivet 08 oktober 2012, 08:55:46 AM
Vet inte om jag har så dåliga erfarenheter av Säffle karossen, men det är ju 20 år sedan jag körde, så jag ska kanske vara tyst.  ;D
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 oktober 2012, 09:44:23 AM
Det är ju så att man i Säffle tillverkar bussar i löättmetall. Alltså en legering där det i huvudsak finns aluminium. Sådana karosser skramlar,har dålig värmeledningssförmåga men ofta är det tekniskt sett bra karosser.
Själv har jag åkt mycket Säffle. Har även åkt Neoplan,Irizar och K-Setra. I tätort har jag även åkt Man och Scania. Ent subjektivt har jag synpunkter på alla dessa fordon. Neoplan har mycket dåliga dörrar (linjevagn alltså) och mycket dåliga torkare. Det märktes att företaget inte fick köpa in bra material. Irizar har jag åkt med och de har dålig elutrustning. Komponenttillverkarna gör många sådana och de mäter upp. De med minst tolerans tar man betalt för och de med sämre tolerans säljer man billigt. Irizar har köpt billigt.
Jag tror att Säffle inte alls är så dålig egentligen. Äldre exemplar är oftast bra. Däremot är det något fel när det måste göra service för att de skall fungera.
Okey! Säffle har varit nedläggningshotat ett antal år. Kanske det är något annat företag som vill ta över verksamheten. Det borde nog finnas karosseriverksamhet kvar i Sverige. I Norge hade Vestkarosserna,i aluminium, delvis samma klagomål. Här övertogs verksamheten av andra.
Sedan så har stålplåtkarosserna blivit så mycket bättre.Rostskadorna har minskat. Det var dessa man ville undvika genom att tillverka karosser i aluminium. Ja karosser-dagens bussar har ju inte ens karosser längre. De är ihopbyggda -integrerade för att använda ett fint ord. Alltså borde Säffle "privatiseras" och tillverka något annat än i aluminium. Men  Alu-Swiss kanske inte blir glad.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 10:28:43 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Efter att ha skummat igenom en stor del av kommentarerna i denna tråd, så kan jag bara dra slutsatsen att Volvo Säffle de senaste åren mer eller mindre har varit ett skräpföretag med undermåliga produkter och som länge har levt på belönad tid.

Tja, om du med "de senaste åren" menar de senaste 35-40 åren så är du mera korrekt ute. Som sagt sålde ju aldrig Säffle utomlands, och detta måste man ju fråga sig varför det var så.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: homer skrivet 08 oktober 2012, 19:22:38 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 10:28:43 AM
Tja, om du med "de senaste åren" menar de senaste 35-40 åren så är du mera korrekt ute. Som sagt sålde ju aldrig Säffle utomlands, och detta måste man ju fråga sig varför det var så.

Säffle är ju väldigt stora i flera fd Sovjetstater ;D där dem säkerligen efter att ha rullar 100000mil i sverige har 3 dubblat de miltalet, så inte kan de väl vara 100% skit
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 22:40:58 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Då kan jag ställa mig frågan hur ganska många av landets transportföretag kunde vara så "korkade" att man valde att satsa på dessa bussar? Vad kan orsaken vara? Handlar det bara om pengar? Enligt principen "snabbt och billigt?" Enligt flera av svaren i tråden så verkar det åtminstone inte ha kunnat vara för värmen m.m. Frågan skall kanske inte ställas till er, utan till exempelvis SL, UL, GS, Västtrafik, B-L, X-trafik m.fl. Lite spännande tycker jag iaf att det är.

För mig är det som sagt lite av en gåta att Volvo lade ner pengar på att ta fram 8500, då man hade en mycket bättre egen produkt i 8700. Gissningsvis var Volvo med Säfflekaross billigare än många konkurrenter (inkl det då Volvoägda Carrus), och pga upphandlingarna och kommunallagarna lär ju många större företag ha valt de allra billigaste bussarna. Men tittar man på medelstora och mindre privata företag var det ju sällan någon av dem som köpte Säffle. Se bara på Bergkvarabuss som idag i stort sett bara köper Mercedes Citaro, istället för Volvo 8900.

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Om jag skall passa på att vara lite mer kritisk i ämnet, så kan jag utan att tveka säga att de bussar jag ser och åker med i dagens Sverige (lokaltrafik) knappast heller är särskilt mycket att hänga i julgranen.. Och jag är hemskt ledsen, men rent generellt kvittar det om det är MAN, Scania, Mercedes eller annat märke.. Det smattrar, det rasslar, låter ibland som att man har hamnat i ett rymdskepp pga en massa märkliga ljud och läten..

Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.

På plan motorväg är väl alla bussar tysta? Du är välkommen att "susa fram" i äkta lågentré-Säffle på Roslagsgrusvägslinjerna när du vill, för en mer äkta bild av verkligheten. Gärna när det blivit kring 15-20 minusgrader. Sen jämföra det med en lågbyggd Setra (UL-klassen) eller en Mercedes Citaro.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 22:51:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 22:40:58 PM
På plan motorväg är väl alla bussar tysta? Du är välkommen att "susa fram" i äkta lågentré-Säffle på Roslagsgrusvägslinjerna när du vill, för en mer äkta bild av verkligheten. Gärna när det blivit kring 15-20 minusgrader. Sen jämföra det med en lågbyggd Setra (UL-klassen) eller en Mercedes Citaro.
Jag skulle kunna skaka hand på detta mest för att testa för "skojs skull". Men min drygt par år gamla färd med en OmniLink-led på E18 är dessvärre fortfarande förhållandevis färsk i minne... Och nej, jag är ledsen, Ersa - men den färden var allt annat än tyst... Den uppfyllde kriteriet komfort hyfsat ok, men annars var det en rätt "snubbig" resa..
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 09 oktober 2012, 12:53:00 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 22:51:11 PM
Jag skulle kunna skaka hand på detta mest för att testa för "skojs skull". Men min drygt par år gamla färd med en OmniLink-led på E18 är dessvärre fortfarande förhållandevis färsk i minne... Och nej, jag är ledsen, Ersa - men den färden var allt annat än tyst... Den uppfyllde kriteriet komfort hyfsat ok, men annars var det en rätt "snubbig" resa..




Var i allsin dar fick du in Omnilink i denna jämförelse ??  Den är väl heller inget under av fri från skrammel.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 09 oktober 2012, 12:56:01 PM
Att Säffle sålt som dom ändå gjort måste väl bero på lägre pris än ex Wiima/Carrus  ..   iaf var det så när vi på B-L lyckades få till Wiima att de kosta mer än Säffle men i det långa loppet löna det sig..


Och att de ännu rullar i öst kan väl bero på att visst det funkar och de har väl inget val heller  bara köra på så länge det går ..
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Andreas91 skrivet 09 oktober 2012, 15:59:04 PM
Citat från: yngrot skrivet 09 oktober 2012, 12:53:00 PM
Var i allsin dar fick du in Omnilink i denna jämförelse ??  Den är väl heller inget under av fri från skrammel.
Här kommer förhoppningsvis svaret på dina fråga: Jag tog OmniLink som alternativ, då jag inte har behövt åka med någon annan lågentrévagn en längre sträcka på E18. (Inser att jag redan får rätta mig själv. Visst, jag har även åkt otaliga gånger med Carrus Vega och Volvo 8700 på SLs 676, men jag skulle nästan föredra att sluta mina läppar på det området.. Jag skulle kanske riskera att få "den varnande tummen" eller liknande från vissa håll och det tycker jag känns lite onödigt..  ;D) Sen håller jag helt och hållet med dig: Omnilink är sannerligen inte en särskilt skrammelfri modell. Nog att skrammelnivån i dessa kanske är unset lägre än i dess låggolvsläkting, men det smattrar och klonkar och har sig vissa gånger, så det står härliga till. Jag tog även OmniLinken från E18 som ett exempel på just en motorvägsresa som inte var särskilt tyst. Faktum var att förutom att motorn spann för fulla muggar, så tjöt.. nej, det var fel ord... vrålade det något.. ja, jag vet inte riktigt vad.. från bussens led - som om det hade varit helt öppet mellan bussens framdel och bakdel och endast en smal platta att gå på emellan dessa delar...


Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Andreas91 skrivet 09 oktober 2012, 16:12:51 PM
För att gå tillbaka till Säffle-vagnar igen, så kan jag absolut hålla med om att de inte är skrammel- och klonkfria (finns väl iofs inga bussar som är direkt skrammel- och klonkfria) osv - kan misstänka att det säkert finns en del vagnar som dessutom är betydligt värre än andra, av många olika möjliga orsaker. Vad jag däremot kan säga, är att jag aldrig har varit med om en ledvagn från säffle där det har kommit ihållande vrål från leden! ;)
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2012, 23:07:22 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 09 oktober 2012, 16:12:51 PM
(finns väl iofs inga bussar som är direkt skrammel- och klonkfria)

Jag håller inte alls med det påståendet. Jag kan nämna många tillverkare av linjevagnar som har många modeller där flertalet är näst intill skrammelfria. Setra, Mercedes, VanHool och Carrus till en början. Och nästan skulle till och med Helmark kunna hamna på den listan. Med "linjevagnar" menar jag ej enbart lågentrémodeller, utan alla modeller av linjevagnar.

Däremot är det ju hugget som stucket att jämföra Säfflekarosser med Scania Omni, då det är bussmodeller som ytterst få yrkesverksamma svenska bussbranscharbetare känner någon nationell stolthet för.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Citybus skrivet 11 oktober 2012, 10:22:58 AM
För mig verkar det väldigt konstigt att du anser Säffle bussar som dålig kvalitet. Du bör vara mycket glad du inte är i Storbritannien med läckerheter Alexander Dennis och Optare.

Du skulle då veta vad en dåligt byggd buss är som!
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 11 oktober 2012, 19:28:15 PM
En undran då? Renova i Göteborg har åtminstone en "sopbil" med emblemet "DENNIS" i fronten. Är detta en karosstillverkare till bussar och lastbilar då undras?? Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men nu i.o.m. du nämner Alexander Dennis?? "Sopbilen" har dessutom "vikdörrar" i hytten för in och utgång!!! Som en buss alltså! :o ??? ???
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2012, 19:31:47 PM
Citat från: Citybus skrivet 11 oktober 2012, 10:22:58 AM
För mig verkar det väldigt konstigt att du anser Säffle bussar som dålig kvalitet. Du bör vara mycket glad du inte är i Storbritannien med läckerheter Alexander Dennis och Optare.

Du skulle då veta vad en dåligt byggd buss är som!

Måhända, men skramlet och rasslet i en bristfälligt byggd buss blir ju inte bättre bara för att det råkar finnas ännu sämre bussar i ett annat land många mil bort. Det är ju inte direkt någon tröst.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2012, 19:35:07 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 11 oktober 2012, 19:28:15 PM
En undran då? Renova i Göteborg har åtminstone en "sopbil" med emblemet "DENNIS" i fronten. Är detta en karosstillverkare till bussar och lastbilar då undras?? Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men nu i.o.m. du nämner Alexander Dennis?? "Sopbilen" har dessutom "vikdörrar" i hytten för in och utgång!!! Som en buss alltså! :o ??? ???

Ja, Volvo Lastvagnar har börjat ta hem Dennislastbilar (sopbilar) med Volvoinredning. De kan ses på många Volvo Truck Center runtom landet.
http://www.alexander-dennis.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dennis
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 11 oktober 2012, 19:47:16 PM
Tack för info om Alexander Dennis, hade jag ingen aaaning om!!! ;)
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: bisquit skrivet 11 oktober 2012, 21:05:31 PM
Nu är det så att Säffle Karosser av typ system 2000 är knappast sämre än en omniexpress. Beror snarare på hur bussen är specad ifrån början. Samt att många nya bussar har brister i kvaliteten.  8)
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: homer skrivet 11 oktober 2012, 21:31:29 PM
Citat från: bisquit skrivet 11 oktober 2012, 21:05:31 PM
Nu är det så att Säffle Karosser av typ system 2000 är knappast sämre än en omniexpress. Beror snarare på hur bussen är specad ifrån början. Samt att många nya bussar har brister i kvaliteten.  8)

sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Setra Tok skrivet 11 oktober 2012, 22:47:30 PM
Bra förarplats????? Ja om man vill sitta som ett arsel! Vet inte hur man kan lyckas göra en förarplats som är stor som en 5 rummare på Östermalm, där man ändå inte får plats! B9S, Vilken idiot kom på att man sätter pedalerna så man ska trampa som en orgeltrampare. Man har ju lämnat 2 dm framför pedalerna där dom skulle sitta egentligen!

Riktig förarplats finns i Setra 400 serie samt Mercedes Nyare Tourismo o Travego modeller.
Även Volvo 9700/9900 har en rätt hyffsad förarplats....
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Nico skrivet 12 oktober 2012, 06:29:37 AM
Där ser man att smaken som sagt ofta är helt olika. Hade inget emot förarplatserna på nyare Säffle-byggen tills dess att de satte dit ö-panelerna. Dessa slår jag dock lätt knäna i vilket är irriterande. Pedalplaceringen har jag dock aldrig ens tänkt på, än mindre sett som ett problem.

Mercedes förarplatser är jag dock inte förtjust i, men så har jag mest sådana erfarenheter från Citaro och de är kanske inte helt representativa för Mercedes i stort.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 12 oktober 2012, 11:18:02 AM
Citat från: homer skrivet 11 oktober 2012, 21:31:29 PM
sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.



Då får jag påminna om Scania MaxCi som har en bra förarplats oxå  med vettig uppdelning av knappar som hör ihop... Bästa förarplatsen jag jobbat med är den vi hade i Borås på Wiima när vi själva kunde speca lite större plats än normalt..  Säffle har väl aldrig varit så där väldigt rymliga ..
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Cyklisten skrivet 13 oktober 2012, 20:59:30 PM
Angående Dennis, fast under ett annat namn: Några engelska konsulter var nere i min hemstad Warszawa vid början på 90-talet och skulle lösa stadens trafikproblem genom att få dem att köpa deras då moderna Dennis-Lance bussar: http://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Lance Tur att det bara blev tre stycken... Skulle hellre ha Säfflevagnar, men de var minst lika exotiska plus att man fick en egen Carusfabrik i Wrocław.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Hagri skrivet 14 oktober 2012, 10:09:22 AM
Bussar har inte varit den stora vinstmaskinen inom Volvo utan har pendlat mellan små vinster och förluster under många år. Så mot bakgrund av det är det konstigt att man inte gjort något tidigare. Volvo köpte under ett antal år en hel del karosserier i olika länder, antagligen i tron att få marknadsandelar, men ingen av dessa finns kvar utan tillverkningen har hamnat i Polen. Volvo var även med och finansierade ett Engelskt företags verksamhet inom bussbyggandet i Storbritannien och USA. Efter år av förluster gick företaget i konkurs och Volvo tog över ett par bolag de var delägare i (Prevost och Nova Buss i Canada och USA).
Att man har tillverkat olika typer av bussar, 8500 i Säffle och 8700 i Polen har säkert inte varit positivt för ekonomin utan det borde utvecklats en gemensam modell långt tidigare.
Så en hel del saker borde säkerligen gjorts annorlunda inom företaget och av ledningen. Men det kunde även inneburit att Säfflefabriken varit borta långt tidigare.

Som förare har man alltid sina favoriter bland bussarna och även de vagnar man varken vill se eller köra. Får jag välja mellan en 8500 och en Polsk 8700 tar jag 8500. Båda har för och nackdelar men det som stör mig när det gäller 8700 är sikten i sidled från förarplats samt att solgardinen skymmer högerspegeln.
Värmen funkar lika bra eller lika dåligt i båda typerna eller som det brukar vara i bussar, varmt på sommaren och kallt på vintern . Men hur värme och annat funkar i bussarna beror inte bara på tillverkaren utan även på verkstad och vad förarkollegorna är och pillar på.
Den utrustning som "Länstrafiken" plockar i bussarna hjälper ofta till att skapa skrammel och vibrationer.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2012, 10:25:33 AM
Citat från: homer skrivet 11 oktober 2012, 21:31:29 PM
sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.

Medan jag tycker att köra en Carrus Vega är som att sitta på en näst intill perfekt förarplats, jämfört med en "Säffle 8500" där alla invändiga avstånd känns mindre, samtidigt som många reglage känns svårare att nå.

Citat från: Setra Tok skrivet 11 oktober 2012, 22:47:30 PM
Vilken idiot kom på att man sätter pedalerna så man ska trampa som en orgeltrampare. Man har ju lämnat 2 dm framför pedalerna där dom skulle sitta egentligen!

Något typiskt svenskt kanske? Vidare kan denna bakåtdragna pedalplacering kombineras med (stående) pedaler i en så kraftig vinkel att den är på gränsen till onaturlig för fötterna. Nej, då föredrar även jag den tyska (och polska i form av Solaris) standarden med hängande pedaler rätt långt fram - i en ergonomisk vinkel.
Titel: SV: Völvo bussar lägger ner i Säffle
Skrivet av: yngrot skrivet 14 oktober 2012, 12:42:27 PM
Citat från: Hagri skrivet 14 oktober 2012, 10:09:22 AM
Bussar har inte varit den stora vinstmaskinen inom Volvo utan har pendlat mellan små vinster och förluster under många år. Så mot bakgrund av det är det konstigt att man inte gjort något tidigare. Volvo köpte under ett antal år en hel del karosserier i olika länder, antagligen i tron att få marknadsandelar, men ingen av dessa finns kvar utan tillverkningen har hamnat i Polen. Volvo var även med och finansierade ett Engelskt företags verksamhet inom bussbyggandet i Storbritannien och USA. Efter år av förluster gick företaget i konkurs och Volvo tog över ett par bolag de var delägare i (Prevost och Nova Buss i Canada och USA).
Att man har tillverkat olika typer av bussar, 8500 i Säffle och 8700 i Polen har säkert inte varit positivt för ekonomin utan det borde utvecklats en gemensam modell långt tidigare.
Så en hel del saker borde säkerligen gjorts annorlunda inom företaget och av ledningen. Men det kunde även inneburit att Säfflefabriken varit borta långt tidigare.

Som förare har man alltid sina favoriter bland bussarna och även de vagnar man varken vill se eller köra. Får jag välja mellan en 8500 och en Polsk 8700 tar jag 8500. Båda har för och nackdelar men det som stör mig när det gäller 8700 är sikten i sidled från förarplats samt att solgardinen skymmer högerspegeln.
Värmen funkar lika bra eller lika dåligt i båda typerna eller som det brukar vara i bussar, varmt på sommaren och kallt på vintern . Men hur värme och annat funkar i bussarna beror inte bara på tillverkaren utan även på verkstad och vad förarkollegorna är och pillar på.
Den utrustning som "Länstrafiken" plockar i bussarna hjälper ofta till att skapa skrammel och vibrationer.



Håller inte med dig att värmen är lika bra i 8500 som i 8700 där förlorar 8500 stort    8700 har ju fler utblås via defroster och den inbyggda fläkten i element funkar mycket bättre än i 8500 drä den tyvärr oftast blåser kallt och jag uplever att den är mer högljud i 8500. Däremot är siketn från förarplats något sämre i 8700 eftersom förarrutan är kortare ..   men å andra sidan slipper man enkelglas med värmetrådar som finns i 8500 och dessa tycker jag stör sikten