PWF127, en Mercedes-Benz O405N, alltså låggolv, av den typ som sedan några år redan rullade i Helsingborg. Denna kom sedan som 001 till Luftfartsverket på Arlanda.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813813%29.jpg)
Mercedes-Benz O404 hade detta år kommit som efterträdare till O303. Om just detta exemplar blev kvar i Sverige vet jag inte.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813814%29.jpg)
Mercedes-Benz O408 kom i fyra ex till Sverige enligt SBH. En kom redan 1992 till Isakssons Busstrafik i Glimåkra, i dag en del av Karlssonbuss i Vaggeryd. Tre kom hit begagnade.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813815%29.jpg)
Bengt Helgesson, ägare till Helmark Carosseri i Markaryd, lät karossera två bussar med motor och drivlina från Spartan. Den ena såldes till Orusttrafiken och den på bilden, PTP906, till T-Buss. Den blev sedan Näckrosbuss > Busslink 3930. Fick bara åtta år som buss innan den byggdes om till campingbuss (pb kl II) av en privatperson i Glanshammar.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813816%29.jpg)
En låggolvs Setra S215NR. Såldes någon sådan i Sverige. Tio ex av efterträdaren S315NR såldes dock här, varav tre dock återtogs och byttes mot andra av samma modell då ägaren inte var nöjd.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813817%29.jpg)
Två Setra S215UL såldes dock nya till Sverige: till Arvika Bussbolag och till Fridströms i Rimbo. Berkgvarabuss importerade sedan två begagnade sådana.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813818%29.jpg)
Hej
Vilken trafik gick T- Buss 590 skoltrafik?
mvh Stefan P
Undrar om det inte var tio st Spartan-Helmark som tillverkades? Hittar i alla fall uppgifter på sju st sålda.
PTP906 gick f ö som buss i närmare 14 år, efter Busslink hos Lars Folkesson i Glanshammar. Just denna buss har nog Jan G en del att berätta om.
Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2012, 19:36:50 PM
Undrar om det inte var tio st Spartan-Helmark som tillverkades? Hittar i alla fall uppgifter på sju st sålda.
SBH upptar bara två men det hindrar ju inte att det finns fler. Jag hittar följande utöver de tidigare nämnda:
- ytterligare en till Orusttrafiken (båda fd Ibata i Alvesta)
- en till Perstorps Persontransport > Taxi Skinnskatteberg > Tommys Buss, Simrishamn
- en till Långås Buss
Har du uppgifter om fler köpare utöver de nu nämnda.
PGX523 Taxi Skinnskatteberg(kom till Perstorp senare)
PTC686 Ahlin, Klippan
PMW732 Långås (senare Ibata >Orusttrafiken)
PFJ747 ? (senare hos Köla Bussen)
PTP906 T-Buss
PPD012 Ibata
PPL072 Långås
Det kanske går att hitta fler om man söker... som sagt har ett svagt minne av att man tog hem tio chassin.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2012, 14:57:05 PM
En låggolvs Setra S215NR. Såldes någon sådan i Sverige. Tio ex av efterträdaren S315NR såldes dock här, varav tre dock återtogs och byttes mot andra av samma modell då ägaren inte var nöjd.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813817%29.jpg)
Det finns tio S315NF med i SBH. Vad var skillnaden mellan F och R? Antar att N står för Niederflur.
M.v.h.
Ola