Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Freke skrivet 28 september 2012, 19:29:53 PM

Titel: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Freke skrivet 28 september 2012, 19:29:53 PM
Äntligen! Efter miljoner utredningar och förhandlingar har man enats om en ny sträckning av E4 förbi Skellefteå. Det blev - häpp - exakt samma sträckning som planerats sedan 1960-talet... En liten detalj återstår dock - det finns ingen tidplan... Vilken stad blir sist med E4 genom centrum; Skeå, Övik eller Härnösand?

http://norran.se/2012/09/vasterbotten/nya-e4-hamnar-pa-ostra-leden/
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2012, 20:16:48 PM
Örnsköldsvik är väl den stad som torde kräva mest pengar (av de tre) för att kunna bygga en förbifart. Pga alla berg lär det ju behövas gott om tunnlar.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Freke skrivet 28 september 2012, 21:52:43 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 september 2012, 20:16:48 PM
Örnsköldsvik är väl den stad som torde kräva mest pengar (av de tre) för att kunna bygga en förbifart. Pga alla berg lär det ju behövas gott om tunnlar.

Det mest troliga alternativet är en lång tunnel genom Åsberget nästan parallellt med Botniabanan. Det blir en kort men besvärlig väglänk.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: swedebear skrivet 03 oktober 2012, 21:35:36 PM
Det pågår ju diskussioner om hur en eventuell framtida sträckning av E4:an skall vara när det gäller Övik...får väl se om och vad man kommer fram till
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: homer skrivet 05 oktober 2012, 11:06:19 AM
Citat från: Freke skrivet 28 september 2012, 19:29:53 PM
Vilken stad blir sist med E4 genom centrum; Skeå, Övik eller Härnösand?


jag sätter en slant på Stockholm
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Freke skrivet 07 oktober 2012, 19:54:50 PM
Citat från: homer skrivet 05 oktober 2012, 11:06:19 AM
jag sätter en slant på Stockholm

Det är ju beroende på hur man definierar "centrum", men jag tycker nog att E4 redan idag går utanför. Möjligtvis skulle man kunna hävda att Helsingborg troligen blir sist. Om man formulerar frågan "I vilken stad kommer E4ans sista trafikljus att finnas?".
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Ersa skrivet 07 oktober 2012, 21:25:28 PM
Citat från: homer skrivet 05 oktober 2012, 11:06:19 AM
jag sätter en slant på Stockholm

I Stockholm har ju Essingeleden sedan länge ersatt Västerbron och Liljeholmsbron som genomfartsled. Men för att få E4 att gå genom stadens verkliga centrum (på samma vis som i ovan nämnda städer) skulle man mera ha talat om att ha all genomfartstrafik Klarastrandsleden-Centralbron-Götgatan. Om man vill ha en korrekt jämförelse alltså.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 oktober 2012, 01:20:01 AM
E4:an lär fortsätta gå genom bebyggelse även i Jönköping/Huskvarna. Men det intressanta är väl i det här fallet om vägen går på stadsmässiga gator genom en stad, eller på en motorväg eller snarlikt.

Värst just nu är Sundsvall med alla hastighetssänkningar, trafikljus och fartkameror.

Örnsköldsvik misstänker jag tillhör de orter där trafikljusen kommer leva kvar längst. Svårt att få till en ny dragning. Får man till en ny dragning blir den dyrbar. Och E4:ans nuvarande sträckning är svår att bygga om till högre standard utan plankorsningar.

Annars lär nog sista trafikljuset finnas kvar i Helsingborg, precis som redan nämnts här. Anledningen är att man inte har någon anledning att bygga om där. Dessutom är E4:an norrifrån mot Helsingborg ihopsatt med E6/E20 så den som kommer på E4:an norrifrån mot Helsingborg kan fortsätta oavbruten motorvägssträckning med att istället fortsätta på E6/E20 till Öresundsbron och vidare till Köpenhamn. Så egentligen har alltså inte Helsingborg trafikljus om man mer ser på deras genomfart.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: David M skrivet 08 oktober 2012, 23:36:34 PM
Istället för att projektera förbifart Örnsköldsvik kunde man kanske passa på att integrera motorvägen i staden. Se exempelvis Tegernseer Strasse i München som är en infartsväg till staden: http://de.wikipedia.org/wiki/Tegernseer_Landstra%C3%9Fe (http://de.wikipedia.org/wiki/Tegernseer_Landstra%C3%9Fe)

Kolla in McGraw-Graben. Där går motorvägen i ett dike och med lokalgator ovanpå som täcker de respektive högra körfälten.

Eller för all del, läs Yimbys förslag på sidan 7 i deras program för stadsplaneringen i Stockholm:
http://www.yimby.se/material/lindhagen2/stockholmsplanen-mini.pdf (http://www.yimby.se/material/lindhagen2/stockholmsplanen-mini.pdf)

Jag tror den här lösningen passar bäst i Ö-vik jämfört med de andra städerna. Härnösand är en omväg i sig för förbifartstrafiken så där börde det räcka med en 2+1-väg utanför staden. Övik har redan en fyrfältsväg nordost om stan och den västra infarten kan relativt lätt byggas om till 2+1-2+2väg. Den nedgrävda sträckan blir ungefär en kilometer lång vilket borde kunna få ned kostnaderna till ett någorlunda rimligt pris (med reservation för att jag inte känner till ngt om Ö-viks geologi)
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Anders Noren skrivet 09 oktober 2012, 18:37:23 PM
Citat från: David M skrivet 08 oktober 2012, 23:36:34 PM
Jag tror den här lösningen passar bäst i Ö-vik jämfört med de andra städerna. Härnösand är en omväg i sig för förbifartstrafiken så där börde det räcka med en 2+1-väg utanför staden. Övik har redan en fyrfältsväg nordost om stan och den västra infarten kan relativt lätt byggas om till 2+1-2+2väg. Den nedgrävda sträckan blir ungefär en kilometer lång vilket borde kunna få ned kostnaderna till ett någorlunda rimligt pris (med reservation för att jag inte känner till ngt om Ö-viks geologi)

Jag skulle gissa att ungefär hälften av trafiken på E4 genom Övik har start eller målpunkt i centrum. Av den resterande trafiken har hälften start eller målpunkt strax utanför Övik. Resten är genomfartstrafik. Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Freke skrivet 10 oktober 2012, 23:20:33 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 09 oktober 2012, 18:37:23 PM
Jag skulle gissa att ungefär hälften av trafiken på E4 genom Övik har start eller målpunkt i centrum. Av den resterande trafiken har hälften start eller målpunkt strax utanför Övik. Resten är genomfartstrafik. Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.

Jag tror att det är "värre" siffror än så. Skellefteå har 25000 fordon per dygn på E4-bron, endast 8% (alltså ca 2000 fordon) är fjärrgenomfartstrafik. Däremot är en stor del av trafiken genomfartstrafik mellen olika stadsdelar, alla ska inte till centrum. Jag gissar att Övik har liknande siffror. Nedsänkta motorvägar ala Yimby verkar iofs intressant, men för Öviks del skulle nog en mer traditionell tunnel genom Åsberget som genomfart, och nuvarande E4 ombyggd till stadsgata, vara bättre. Tunneln bör vara en 2+2 väg utan vägren, alltså 7+7m bred, med tanke på säkerhet mer än trafikmängd.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Fredrik W skrivet 11 oktober 2012, 21:32:31 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 09 oktober 2012, 18:37:23 PM
/...Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.
Har du någon källa? Jag hade för mig att det är 10 000.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 oktober 2012, 11:50:06 AM
Citat från: Fredrik W skrivet 11 oktober 2012, 21:32:31 PM
Har du någon källa? Jag hade för mig att det är 10 000.

Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: smarf skrivet 12 oktober 2012, 16:40:17 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 oktober 2012, 11:50:06 AM
Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?

Planen i dagsläget är 2+1 söder om Skellefteälven och 2+2 (16m) norr om älven i samma sträckning som dagens lokala väg Östra Leden. Det ska bli en del planskilda korsningar, men det lär knappast bli helt planskilt.
Titel: SV: Förbifart Skellefteå
Skrivet av: Freke skrivet 13 oktober 2012, 00:06:50 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 oktober 2012, 11:50:06 AM
Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?

Planen idag är Cirkulationsplats med väg 372 och planskilt med Torsgatan. Anslutningarna i norr och söder blir cirkulationsplats eller planskilt. Kommunen vill ha en planskild korsning med Bockholmsvägen, men det vill inte Trafikverket.

Med dagens trafikmönster räknar man med 6000 fordon, 2000 genomfartstrafik och 4000 lokal trafik. Nya vägar brukar dock efter en tid leda till nya resemönster, så jag gissar att man når över 8000 fordon efter några åår.