PRC223 började sin karriär i Härnösand och har sedan varit placerad i Falkenberg och Uppsala. Av misstag fick en annan buss också nummer 3477 varför PRC223 omnumrerades 3487.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813745%29.jpg)
En gul Volvo B10BLE Säffle presenterades. Denna busstyp blev ju sedan mycket vanlig och bland annat fick vi 13 sådana till Borås. Den här skall till Linjebus i Köpenhamnsområdet.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813746%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813747%29.jpg)
Så en frontmotor-Volvo med Vest-kaross. Jag tycker mig känna igen lackeringen men kan inte placera den. Någon med kännedom om norska bussar som kan hjälpa till?
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813748%29.jpg)
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813749%29.jpg)
PSX668 placerades i Jönköping och såldes senare till Arriva. van Hool A600 var inte någon vanlig busstyp i Sverige precis.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813750%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2012, 20:39:04 PM
PRC223 började sin karriär i Härnösand och har sedan varit placerad i Falkenberg och Uppsala. Av misstag fick en annan buss också nummer 3477 varför PRC223 omnumrerades 3487.
Jag har en notering om att fd Hagelqvist buss CXC102 hette 3477, kan det stämma?
Citat från: Tommy P skrivet 27 september 2012, 20:47:15 PM
Jag har en notering om att fd Hagelqvist buss CXC102 hette 3477, kan det stämma?
Ja, det var den. Bussen, en Volvo B10M van Hool Alizée 260 såldes av Hagelqvist till Ingmans i Säffle och kom till Swebus när de köpte det senare företaget. Ingmans-bussarna fick hos Swebus numren 3475-3480.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2012, 20:39:04 PM
PRC223 började sin karriär i Härnösand och har sedan varit placerad i Falkenberg och Uppsala. Av misstag fick en annan buss också nummer 3477 varför PRC223 omnumrerades 3487.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813745%29.jpg)
Här är den i slutet av sin karriär, men har den verkligen vart både i Falkenberg och Uppsala? Den hade ju nu på slutet uppenbarligen kvar originallacken som den borde haft då den rullade i Härnösand?! Varför inte omlackad?
(http://imageshack.us/a/img525/8630/swebus34871.jpg)
Citat från: virtual1 skrivet 27 september 2012, 23:29:34 PM
Här är den i slutet av sin karriär, men har den verkligen vart både i Falkenberg och Uppsala? Den hade ju nu på slutet uppenbarligen kvar originallacken som den borde haft då den rullade i Härnösand?! Varför inte omlackad?
(http://imageshack.us/a/img525/8630/swebus34871.jpg)
Jag har fotograferat den i Falkenberg så där är jag hundra procent säker. Uppsala är en notering jag gjort men det behöver ju inte innebära att den varit där någon längre tid. Att den inte omlackerades i Falkenberg kan bero på att den gick som skolbuss.
Man såg den ganska ofta i Falkenberg. Fick uppfattningen att den gick på en linje där det krävdes godsrum av någon anledning. Till Ullared? ;) Nej, det kan ha varit en annan linje.
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 28 september 2012, 13:10:15 PM
Man såg den ganska ofta i Falkenberg. Fick uppfattningen att den gick på en linje där det krävdes godsrum av någon anledning. Till Ullared? ;) Nej, det kan ha varit en annan linje.
M.v.h.
Ola
När jag fotograferade den 2001 gick den på linje 556, som i dag går just till Ullared. Det var antagligen samma sak då. Godsrummet kunde ju vara en service till dem varit på Gekås och handlat.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2012, 08:41:27 AM
Jag har fotograferat den i Falkenberg så där är jag hundra procent säker. Uppsala är en notering jag gjort men det behöver ju inte innebära att den varit där någon längre tid. Att den inte omlackerades i Falkenberg kan bero på att den gick som skolbuss.
Noteringen om Uppsala kan nog vara då den stod på en av Swebus dåvarande uppställningsplatser för övertaliga fordon. Detta var dock kring 2005 så en teori är att den såldes till NNT efter tiden som avställd i Uppsala.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2012, 13:32:16 PM
När jag fotograferade den 2001 gick den på linje 556, som i dag går just till Ullared. Det var antagligen samma sak då. Godsrummet kunde ju vara en service till dem varit på Gekås och handlat.
Jag har också fångat den på bild i Ullared :)
Citat från: Oskar A skrivet 28 september 2012, 20:48:43 PM
Noteringen om Uppsala kan nog vara då den stod på en av Swebus dåvarande uppställningsplatser för övertaliga fordon. Detta var dock kring 2005 så en teori är att den såldes till NNT efter tiden som avställd i Uppsala.
Det får nog ses som troligast, då den aldrig varit i aktiv tjänst i Uppland
//Jocke
Citat från: j-a skrivet 28 september 2012, 22:10:52 PM
Jag har också fångat den på bild i Ullared :)
Du får se min om jag får se din. ;)
(http://savenfjord.se/resources/images/4.prints/P%20%28207237%29.jpg)
Okej Staffan ;) här kommer min bild på 3487
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG-41.jpg)
Mitt bevis på att den varit i Ullared ;) Swebus 3487 25 Juli 2000 i Ullared :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2012, 20:39:04 PM
Så en frontmotor-Volvo med Vest-kaross. Jag tycker mig känna igen lackeringen men kan inte placera den. Någon med kännedom om norska bussar som kan hjälpa till?
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813748%29.jpg)
Tittar man i bilderna i nästa inlägg så ser det ut som en motorlucka som är öppen bak på bussen.
http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813801%29.jpg
Bilderna uppskattas i vilket fall som helst :)
Citat från: OSkar000 skrivet 29 september 2012, 16:01:57 PM
Tittar man i bilderna i nästa inlägg så ser det ut som en motorlucka som är öppen bak på bussen.
http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813801%29.jpg
Bilderna uppskattas i vilket fall som helst :)
Tack!
Jo. luckan är öppen och det är inte så ovanligt på utställningar. Antingen är det tillverkaren som vill visa motorn eller också är det någon nyfiken besökare som helt enkelt öppnar den.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2012, 18:39:24 PM
Tack!
Jo. luckan är öppen och det är inte så ovanligt på utställningar. Antingen är det tillverkaren som vill visa motorn eller också är det någon nyfiken besökare som helt enkelt öppnar den.
Jo men du har ju skrivit det är en frontmotorbuss men motorn sitter bak på bussen ju
Citat från: mil skrivet 29 september 2012, 20:20:22 PM
Jo men du har ju skrivit det är en frontmotorbuss men motorn sitter bak på bussen ju
Jag har noterat B6F men uppenbarligen är det en B6, vilket ju också framgår om man tittar på bilden på bussens vänstersida.
Vi hade en gul Köpenhamnsvagn på en demokörning i Borås där undertecknad råkade komma för nära dörröppningsspaken som på dansk vis sitter under ratten och då var jag glad det inte var dörrbroms på den blir ingen snygg inbromsning när dörrbroms går i när man kör i 50km/h.. ;D Vart väldigt förvånad när jag fick veta att i Köpenhamn har de inte dörrbroms .. inte heller fotoceller vid dörrar däremot en röd lampa som indikera om någon var på väg kliva av i dörr 3..