Försökte grotta reda på vilken av Arriva Hollands 790X-bussar som vi inte fått hit till Stockhom, och ramlade över den här lustiga skapelsen i ett bildarkiv: www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busfoto/wagenpark/arriva/Arriva/Arriva7000/Arriva7752.jpg - har vi nånsin haft en ledbuss i Sverige med dörrställningen 1-0-2-0? Och varför i hela friden tror ni man valt att göra såhär? Rolig chassi med f.ö.
Det fanns ju ett antal Säffle-leder hos SL med 1-0-1-0. Antar man vill maximera antalet sittplatser med att ha förre antal dörrar och då blir det ett bättre passagerarflöde av att ha dörren lite längre bak, dvs bakom leden.
SL H43 Hägglund år 1971 hade 1-0-1-0 (24 st).
SL H44A Hägglund år 1968-69 hade 1-0-1-0 (2 st, fd Vaxholm).
SL H27Ö Säffle år 1990 hade 1-0-1-0 (1 st)
Sveriges första dieseldrivna ledbuss år 1966 (Knudsen) hade dörrar 1-0-0-0, men byggdes om 1981 till 1-0-1-0 (1 st).
Fanns fler?
Vaxholmsledvagnarna hade väl inte allt för många dörrar.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 september 2012, 17:22:02 PM
SL H43 Hägglund år 1971 hade 1-0-1-0 (24 st).
SL H44A Hägglund år 1968-69 hade 1-0-1-0 (2 st, fd Vaxholm).
SL H27Ö Säffle år 1990 hade 1-0-1-0 (1 st)
Sveriges första dieseldrivna ledbuss år 1966 (Knudsen) hade dörrar 1-0-0-0, men byggdes om 1981 till 1-0-1-0 (1 st).
Fanns fler?
Men ingen som kan komma på en 1-0-2-0? Oavsett verkar det ju inte funnits många totalt med 1-0-X-0 iaf...
Enda fördelen med den dörställningen är väll om man har en "arbetarlinje", alla ska av på samma hålplats så går det fort tömma bussen