Kungsportsplatsens hållplats i Göteborg tillåter att cyklister cyklar förbi bussarna/spårvagnarna som står vid hållplatsen. Bra, men ibland blir det rätt tight. Här är en film därifrån:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/september/kortfilm-150017-farliga-hal-i-hallplatsstaketet-vid-kungsportsplatsen.html
Filmens syfte var dock att påvisa att det saknas staketsektioner i spårvagnshållplatsens staket. Skulle kunna utgöra en fara för exempelvis barn, om de kliver igenom staketet.
Är väl upp till föräldrarna att ta ansvar för sina barn! Allt ska vara så himla överbeskyddande nuförtiden. Varför inte låsa in ungarna för gott? Då kan ju INGET hända dom? Skulle väl vara någon aggressiv kackerlacka som kke. nöp dom då!! Man kan inte skydda alla från allt, det handlar om självbevarelsedrift och den måste föräldrar lära ut till sina barn, vilket ju tydligen dom inte gör nuförtiden!
Hade det inte funnits något staket alls, så hade jag hållt med dig helt att det är upp till föräldern att ha koll. Men är staketet trasigt och det inte är direkt märktbart, finns risken att föräldern invaggas i en falsk trygghet.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 26 september 2012, 17:50:01 PM
Är väl upp till föräldrarna att ta ansvar för sina barn! Allt ska vara så himla överbeskyddande nuförtiden. Varför inte låsa in ungarna för gott? Då kan ju INGET hända dom? Skulle väl vara någon aggressiv kackerlacka som kke. nöp dom då!! Man kan inte skydda alla från allt, det handlar om självbevarelsedrift och den måste föräldrar lära ut till sina barn, vilket ju tydligen dom inte gör nuförtiden!
(Hur) tänkte du nu?
Citat
Barn uppfattar inte trafiksituationer rätt.
Under 1960-talet forskade professor Stina Sandels om varför barn skadas i trafiken. Resultaten redovisades i flera Skandiarapporter. Sandels konstaterar att inget barn kan tränas över dess mognad och ingen vuxen kan påskynda mognadsutvecklingen. Barn enligt Sandels, kunde inte klara sig på egen hand i komplicerade trafikmiljöer förrän i 11-12 årsåldern.
Sandels beskriver att det finns ett vuxenperspektiv när det gäller barn som skadas i trafiken. Olyckorna med barn beskrivs som utrusningsolyckor, det vill säga att barnet sprang ut i vägen. Sandels menar att ur barnets perspektiv rusade bilen på dem. De barn som skadades var i huvudsak äldre förskolebarn och lågstadiebarn, det vill säga de barn som lärt sig hur man ska korsa en väg. De flesta av de skadade barnen hade stannat, men inte haft förmåga att uppfatta situationen rätt. Ungefär hälften av bilförarna hade sett barnet innan olyckan men inte vidtagit sådana åtgärder att olyckan hade kunnat undvikas.
Professor Pia Björklid har i sin forskning hänvisat till Stina Sandels. På uppdrag av Vägverket gjorde Björklid en forskningssammanställning. Björklid hänvisar till ett antal studier, såväl svenska som internationella, som visar att barn upp till ca 12 års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende.
Källa: http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Barn-i-trafiken/Barn-och-ungdom-vag/Fakta-om-barn-och-trafik/Barns-mognad-och-trafikbeteende/
Om nu uppfostran var så mycket bättre "förr i tiden" och detta var så himla effektivt så borde väl antalet dödsfall också ha varit mycket mindre? Men det är inte alldeles lätt att jämföra; bilarna har nog blivit fler och skolorna glesare, så sannolikheten för olyckor har också ökat, allt annat lika.
Har man ett staket så ska det naturligtvis underhållas så att det är helt. Men ett staket med en öppning i kan ändå vara bättre än inget staket alls, då vet man i alla fall var eventuellt spring sannolikt lär äga rum.