Hej!
En kompis undrade när man slutade med bussar som hade "plingsnöre" i Stockholm, någon som vet? :)
Tack på förhand!
På Scania försvann de med när det sluta tillverka CR111:orna 1978.
/Janne
Okej, men hur länge var de bussarna i trafik?
Cr111:orna (SL H59) togs ur trafik 1993.
Sista (?) aktiva utposten för stannarsnöre kan vara spårvagnarna i Göteborg, M28/29/31.
1998 eller 1999 åkte jag buss med snöre för sista gången, det var en kortbuss som var stationerad i Ösmo (åkte med den från skolan lite då och då).
Ja 1999-2000 låter som en bra tidsperiod.
Jag åkte med en gammal inhyrd buss på värmdö år 2002 med plingsnöre men som sagt var så var den bara inhyrd utav Swebus
Åkte med 611 i Danderyd någon gång 2002-2003, minns att bussen redan när man klev på såg annorlunda ut. Tror att den hade en stor rund röd lampa mitt på instrumentpanelen. (Åkte med den endast en gång under tre år). Men utvendigt var den SL-målad.
Citat från: igel skrivet 23 september 2012, 18:46:24 PM
Åkte med 611 i Danderyd någon gång 2002-2003, minns att bussen redan när man klev på såg annorlunda ut. Tror att den hade en stor rund röd lampa mitt på instrumentpanelen. (Åkte med den endast en gång under tre år). Men utvendigt var den SL-målad.
Den stora röda lampan var väl ett ganska vanligt inslag på SL-vagnar under 80-talet, kanske kan man kalla det en "förstärkt huvudkontrollampa". Uppenbarligen ansåg man att förarna var superkorkade och behövde en röd lampa som lyste när bussen inte gick att köra för att dörrarna var öppna eller något. Däremot lyste den väl inte när man hade dragit i snöret, utan det var väl den vanliga gula indikeringen?
Just nu minns jag inte om den fanns på Scania (typ H10, H11) men det bör den väl ha gjort? På H2 (Volvo) fanns den i alla fall.
På Volvobussarna fanns plingsnöret fram till 1984 eller -85 års modell.