(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista50111163-B.jpg)
S.k. linjeuppgift införd på sidan två i M-F -turlistan vintern 1963/64.
Linje 50 kördes av Söderhallen och för eftermiddagens femminuterstrafik åtgick 14 bussar. Dessutom fanns 50E med tre oannonserade men turlistbunda vagnar på sträckan Norrmalmstorg - Östra Station.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/7549550GAT-B.jpg)
A75495 - Scania-Vabis C75 (Capitol) 1962 - SS H24 75495.
Söderhallen hade 25 st H24:or (479-503), de räckte med god marginal åt (den prioriterade) linje 50.
Fortsatt forskning har gett vid handen att sista H24 tursatt från Söh i vänstertrafiken blev 498 den 29 december 1966.
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 september 2012, 09:05:54 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista50111163-B.jpg)
S.k. linjeuppgift införd på sidan två i M-F -turlistan vintern 1963/64.
Linje 50 kördes av Söderhallen och för eftermiddagens femminuterstrafik åtgick 14 bussar. Dessutom fanns 50E med tre oannonserade men turlistbunda vagnar på sträckan Norrmalmstorg - Östra Station.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/7549550GAT-B.jpg)
A75495 - Scania-Vabis C75 (Capitol) 1962 - SS H24 75495.
Söderhallen hade 25 st H24:or (479-503), de räckte med god marginal åt (den prioriterade) linje 50.
Fortsatt forskning har gett vid handen att sista H24 tursatt från Söh i vänstertrafiken blev 498 den 29 december 1966.
Intressant! Enligt ombyggnadsplanen så skulle samtliga H24 och H30 varit h-ombyggda årsskiftet 1966-67 men det blev väl förseningar förstås. Hur fördelade man egentligen lagringen av h-bussar inför dagen H? En hel del stog väl i Hornsberg förstås och mer utrymme allmänt fick man nog när H15-reserven gick till skrot. Men Nyboda? Där borde det väl ha funnits en hel del plats sedan spårvägstrafiken upphört
1964 och tub 2 inte byggts ut så värst. Någon som har koll?
Mr H
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 september 2012, 09:05:54 AM
Fortsatt forskning har gett vid handen att sista H24 tursatt från Söh i vänstertrafiken blev 498 den 29 december 1966.
Mycket intressant! Var det sista H24 i vänstertrafik öht? Vid besök i Hornsberg 2 jan 1967 var det bara ett fåtal H24 kvar att komma på ombyggningslinan.
/Gunnar
Som sagt, mycket intressant!
Men, berätta för oss i Stockholmska linjeuppgifter inte särkilt bevandrade vad "H" respektive en asterisk efter hållplatsnamnet i linjeförteckningen betyder ?
Citat från: Bengt H skrivet 20 september 2012, 13:21:12 PM
Som sagt, mycket intressant!
Men, berätta för oss i Stockholmska linjeuppgifter inte särkilt bevandrade vad "H" respektive en asterisk efter hållplatsnamnet i linjeförteckningen betyder ?
H betydde "Hållplatsområde", vilket innebar att bussen stannade bara EN gång vid hållplatsen om den befann sig i "kö" som första eller andra fordon efter t.ex. en spårvagn eller buss. Om den låg sist i kön, kunde man annars tro att man skulle stanna vid själva stolpen igen, men som sagt: I Hållplatsområden gjorde man inte det.
Citat från: Max W skrivet 20 september 2012, 14:24:23 PM
H betydde "Hållplatsområde", vilket innebar att bussen stannade bara EN gång vid hållplatsen om den befann sig i "kö" som första eller andra fordon efter t.ex. en spårvagn eller buss. Om den låg sist i kön, kunde man annars tro att man skulle stanna vid själva stolpen igen, men som sagt: I Hållplatsområden gjorde man inte det.
Tack för snabbt svar. Det var intressant.
Då återstår bara frågan om vad asterisken för S:t Eriksplan betyder.
Citat från: Bengt H skrivet 20 september 2012, 15:52:09 PM
Tack för snabbt svar. Det var intressant.
Då återstår bara frågan om vad asterisken för S:t Eriksplan betyder.
Den angav första hållplats, för vilken hållplatsutrop skulle göras. Då hållplatsförteckningen är dubbelriktad borde det funnits en liknande markering i motsatt riktning. Den tycks dock ha fallit bort.
Citat från: Ted S skrivet 20 september 2012, 17:03:31 PM
Den angav första hållplats, för vilken hållplatsutrop skulle göras. Då hållplatsförteckningen är dubbelriktad borde det funnits en liknande markering i motsatt riktning. Den tycks dock ha fallit bort.
Tack.
Det mesta var verkligen detaljstyrt då
Intressant tidsdokument. Då jag sitter med SS kompletta linjeuppgifter i original från 27/4 1963, så kan jag komplettera instruktionerna ordagrant med följande angående asteriskerna:
CitatUtropning av hållplatser skall äga rum för den i hållplatsförteckningen upptagna körriktningen från och med den hållplats eller hållstation, som är markerad med tecknet *) till och med ändstationen.
För den motsatta körriktningen skall hållplatsutropningen ske från och med den med **) betecknade hållplatsen eller hållstationen till och med ändstationen.
Och i min linjeuppgift så befinner sig de dubbla asteriskerna vid Runebergsplan riktning mot karlberg.
Kan även tillägga att hpl "Konstakademien" på Hobgoblins bild, med avvikande skrivmaskinstypsnitt heter "Rödbodtorget" och trafikerades i båda riktningarna i min utgåva av linjeförteckningen. Namnnändringen berodde väl på att Rödbodtorgets existens upphörde i och med rivningarna i Klara?
Citat från: roggek skrivet 22 september 2012, 06:21:12 AM
Intressant tidsdokument. Då jag sitter med SS kompletta linjeuppgifter i original från 27/4 1963
Intressant!
Jag undrar om inte det feta H:et i förteckningen står för hållstation?
Har du någon uppgift om det? Betydde inte hållstation en plats där man
ALLTID skulle stanna oberoende av trafikantutväxling?
Mr H
Citat från: roggek skrivet 22 september 2012, 06:21:12 AM
Kan även tillägga att hpl "Konstakademien" på Hobgoblins bild, med avvikande skrivmaskinstypsnitt heter "Rödbodtorget" och trafikerades i båda riktningarna i min utgåva av linjeförteckningen. Namnnändringen berodde väl på att Rödbodtorgets existens upphörde i och med rivningarna i Klara?
Bilden visar väl hpl Gustav Adolfs Torg.
Ur linjeuppg 27.4.1963:
"H är beteckningen för hållplatsområde"
"Hållstationer äro...tryckta med fetstil"
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 september 2012, 09:45:18 AM
Bilden visar väl hpl Gustav Adolfs Torg.
Ur linjeuppg 27.4.1963:
"H är beteckningen för hållplatsområde"
"Hållstationer äro...tryckta med fetstil"
/Gunnar
Var alla hållstationer också hållplatsområde (men alla hållplatsområden inte hållstationer)?
En bit ner i dokumentet "topptavlehistorik" på Trafikminnen finns en detaljbild på H:et och vad det betyder.
Här har Ni länken:
http://www.trafikminnen.se/topptavle_historik_B.html
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2012, 10:03:46 AM
Var alla hållstationer också hållplatsområde (men alla hållplatsområden inte hållstationer)?
Alla kombinationer kunde förekomma; exvis på linje 33 (Danviken-Karolinska)
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 22 september 2012, 09:29:49 AM
Betydde inte hållstation en plats där man
ALLTID skulle stanna oberoende av trafikantutväxling?
Mr H
Framförallt oberoende av om man
trodde att någon trafikantutväxling skulle äga rum, eller inte. Därigenom slapp man den här effekten som i och för sig är ganska rolig, som ibland uppstår vid t ex Odenplan, när det inte finns några påstigande och ingen har plingat, eftersom någon annan alltid gör det fast tydligen inte den här gången och så kör bussen förbi ;D
Trevligt med en tråd som medlemmarna byggde vidare på, så att instiftaren kunde tillbringa veckoslutet bakom ratten på diverse björknäsbussar....
Citat från: Gunnar D skrivet 20 september 2012, 13:08:50 PM
Mycket intressant! Var det sista H24 i vänstertrafik öht? Vid besök i Hornsberg 2 jan 1967 var det bara ett fåtal H24 kvar att komma på ombyggningslinan.
/Gunnar
Min uppgiftslämnare har tillgång till Söh:s utryckningslistor runt årsskiftet 66/67, men inte till samma uppgifter från Hornsberg. Emellertid kan vi se i vår äldre kollegas noteringar av tjänster och vagnar (han som var placerad i Hbh, på 96:an alltså, och körde mycket capitol) att hans sista körning av H24 skedde 17/12 (vill jag minnas, har inte själv tillgång till almanackan här).
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 september 2012, 22:22:23 PM
Min uppgiftslämnare har tillgång till Söh:s utryckningslistor runt årsskiftet 66/67, men inte till samma uppgifter från Hornsberg. Emellertid kan vi se i vår äldre kollegas noteringar av tjänster och vagnar (han som var placerad i Hbh, på 96:an alltså, och körde mycket capitol) att hans sista körning av H24 skedde 17/12 (vill jag minnas, har inte själv tillgång till almanackan här).
/Hasse
OK, jag noterade H24 nr 57 (av de 60) med borttagna frontplåtar på ombyggnadsbandet 2 jan 1967.
/Gunnar
Hej.
Sitter och beundrar din svart-vita bild och måste sägs att det är rent otroligt vilken skärpa och gråskala p denna bild.
Det är det även på alla dina färgbilder med.
Toppen Hasse.
Hälsningar
Fd 8612 Hornsberg.Jan-Peter Eriksson