Hej
Hur många Länshuvudmän samarbetar om trafiken i två län.
Som ex. kan vi ta att man körde till Öregrund Uppsala sen vidare till Norrtälje och därifrån till Hallstavik för att avsluta till Östhammar.
Det finns ju inte kvar idag, för att SL har alla SL linjer.
Ett annat ex. Örebro Län har ingen trafik i två län.
Skulle det bli billgare med mer samtrafik mellan länshuvudmännen och bättre tjänster för oss kör?
mvh Stefan P
Linje 361 och 362 från Kopparberg i Örebro län till Grängesberg i Dalarna, räknas det?
Hej
Visst räknas det, jag får väl skylla på dåligt minne.
mvh Stefan P
Hej
Det finns mer i Örebro län. Linje 629 , trafikeras både av bussar från Örebro- och Östgöta länstrafik. Vissa turer går hela vägen från båda hållen medan vissa bara går från Askersund eller Motala och vänder på ställe efter sträckan.
Hälsningar
Sven
Västtrafik och JLT samsas om linje 200 mellan Borås och Jönköping via Ulricehamn. Två turer om dagen måndag-fredag går med JLT-buss (Bottnaryds Trafik AB) till Borås och resterande körs av Västtrafik-buss (Nettbuss).
Västtrafik och JLT samsas också om linje 700 mellan Borås och Värnamo, som körs helt av Västtrafik (Veolia) måndag-fredag.
Det finns också en linje mellan Kungsbacka och Varberg som körs av Västtrafik (Nettbuss) och Hallandstrafiken (Nobina). För övrigt ligger ju Kungsbacka i Hallands län men ingår i Västtrafik-området så jag förbigår alla linjer som går över den länsgränsen.
Från Åmål i Västra Götalands län körs bussar (och länståg) till Karlstad i Värmlands län.
Det finns säkert fler exempel inom Västtrafiks område.
Citat från: Stefan P skrivet 19 september 2012, 16:30:55 PM
Hej
Hur många Länshuvudmän samarbetar om trafiken i två län.
Som ex. kan vi ta att man körde till Öregrund Uppsala sen vidare till Norrtälje och därifrån till Hallstavik dör att avsluta till Östhammar.
Det finns ju inte kvar idag, för att SL har alla SL linjer.
Ett annat ex. Örebro Län har ingen trafik i två län.
Skulle det bli billgare med mer samtrafik mellan länshuvudmännen och bättre tjänster för oss kör?
mvh Stefan P
Linje 500 Karlstad-Örebro samkörs mellan länen, även om det är bussbyte från Värmlandsgul till Örebroblå buss i Karlskoga. Tiderna är samaordnade så att det skall gå att pendla hela vägen och linjen finns med i båda länens turlistor.
Sedan har vi linje 403 Storfors-Karlskoga som körs med Värmlandsgul buss, men finns med även i Örebro läns turlista.
Från Mora går linje 104 till Edsbynm med en vardagstur.
Inlandsexpressen kommer ned till Mora från Östersund två dagliga turer.
Linje 41 från Gävle går till Falun med två vardagsturer.
Och Linje 500 från Fagersta går upp till Avesta med ett flertal turer dagligen.
Vet inte om man kan kalla det för samarbete mellan länsbolagen för det är ju bara det ena länsbolaget som kör turerna, och det är ju likadant med linjen från Kopparberg till Grängesberg, dock har samtliga linjer tidigare funnits med i Dalatrafiks landsbygdstabell, men om man nu tittar på nätet så är dom bortplockade, tyvärr.
Länstrafiken Sörmland kör ju lite i Södertälje, tex. kan man ju åka (nästan) ut till Hölö med 702an, och till Tullgarn, det kan man inte med SL.
Vad betyder "samarbetar"? Det är ju helt normalt att busslinjer från ett län fortsätter över gränsen till närmaste större ort på andra sidan.
De som går till/från KLT-land är:
310 Oskarshamn-Växjö
320 Hultsfred-Växjö
325 Västervik-Jönköping
500 Kalmar-Karlskrona
Sen finns 151 som går Högsby - Grönskåra - Fagerhult, tror dock ej denna har någon hållplats på den korta sträckan som ligger i Kronobergs län.
Citat från: Anders Noren skrivet 19 september 2012, 21:37:30 PM
Vad betyder "samarbetar"? Det är ju helt normalt att busslinjer från ett län fortsätter över gränsen till närmaste större ort på andra sidan.
Stefan menar att en specifik nummergiven busslinje trafikeras precis hela sträckan av bussar från två huvudmän. Dessa bussar hade dubbla biljettmaskiner för att klara av att köra i bägge län. Som t.ex dåvarande UL 807 Uppsala-Östuna-Rimbo-Norrtälje och SL 639 Östhammar-Hallstavik-Rimbo-Stockholm. När detta utbyte fanns brukade även de röda SL-bussarna köra rena UL-linjer som t.ex 888 Uppsala-Björklinge. Samtidigt hade UL-bussarna destinationer som t.ex "Rånäs" och "Kårsta" inlagda i skyltdatabasen (för säkerhets skull?). På detta vis kunde man åka med SL-bussar på lokala resor långt inne i Uppsala län, samt i grå eller gula UL-bussar mellan Stockholm Östra och Brottby i Stockholms län.
Den enda lilla rest som finns kvar av detta idag är UL 808 som huvudsakligen går inom Stockholm län (Norrtälje kommun), men inte heller den delas mellan huvudmännen idag, utan körs enbart av UL via KR Trafik. Med normalgolv på 100% av avgångarna bör tilläggas.
Inte heller SL 648 faller in under Stefans fråga, då den bara körs med röda SL-fordon på sträckan mellan Rörsby och Varleda inne i Uppsala län.
Om vi går längre norrut så finns det ju gott om länsöverskridande trafik mellan de nordligaste länen. T.ex linje 45 Mora-Östersund-Gällivare, 100 Haparanda-Umeå-Sundsvall och 40 Östersund-Örnsköldsvik. Men dessa är ju gemensamt upphandlade och körs av speciella fordon med enhetlig lack. Vilket inte är direkt vad Stefan frågade efter.
Linje 209 Malung-Värnäs/Stöllet (Dalarna-Värmland)
Citat från: Patrik skrivet 19 september 2012, 16:35:24 PM
Linje 361 och 362 från Kopparberg i Örebro län till Grängesberg i Dalarna, räknas det?
Om båda linjerna trafikeras av fordon i både vit Dalatrafiklack och blå Örebrolack.
Citat från: j-a skrivet 19 september 2012, 22:38:02 PM
Linje 209 Malung-Värnäs/Stöllet (Dalarna-Värmland)
Om denna linje trafikeras med både Dalatrafiklackerade och Värmlandstrafiklackerade fordon.
Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 22:50:04 PM
Om båda linjerna trafikeras av fordon i både vit Dalatrafiklack och blå Örebrolack.
Om denna linje trafikeras med både Dalatrafiklackerade och Värmlandstrafiklackerade fordon.
vardagar trafikeras linje 209 av Nobina Malung med dalalackade fordon,fredag,söndagkväll av Värmlandsbuss Torsby med värmlandslackade fordon :)
Det finns en variant av SL677 där UL kör från och till Långhundra där bussbyte (för resenärerna) sker mellan den blå SL bussen och den gula UL-bussen. 0515 från Uppsala, ankommer Långhundra 0551, vänder på stället och har samma avgångstid som ankomsttid och rullar tillbaka till Uppsala. Nu vänder visserligen den turen i UL-området men ändock en linje som delas av de bägge länsbolagen.
Linje 45 går ju från Mora till Gällivare i dagliga avgångar
.
Dalarna, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten på en och samma linje och med en och samma biljett om man vill.
Cirka 1.000 km. Rätta mig om jag tänker fel...
Länstrafiken i Sörmland, Länstrafiken i Örebro och Länstrafiken i Västmanland är väl dessutom samman bolag (eller var de väl i allafall innan länstrafiken blev länsmyndigheter).
linje 639 går norlmalt stockholm halstavik men i somras gick den stockholm östhamar fredag ut söndag in
579 sl linje går mellan 2 län sl,ul det är sl bussar som kör den linjen dom kör alanda ,sigtuna bålsta anslutning i bålsta till enköping för några år sen fans 803 och körde hela sträckan enköping - bålsta - sigtuna - arlanda.
183 kör knivsta - sigtuna kr linje.
Citat från: MrX skrivet 20 september 2012, 09:23:36 AM
Det finns en variant av SL677 där UL kör från och till Långhundra där bussbyte (för resenärerna) sker mellan den blå SL bussen och den gula UL-bussen. 0515 från Uppsala, ankommer Långhundra 0551, vänder på stället och har samma avgångstid som ankomsttid och rullar tillbaka till Uppsala. Nu vänder visserligen den turen i UL-området men ändock en linje som delas av de bägge länsbolagen.
Tråkigt med vändningen vid Långhundra-Åby. Det hade varit mycket mer intressant och roligt om Nobina i Uppsala kört hela 677ans linjesträckning med 2-3 st UL-gula boogibussar, med lika många omlopp som startar och slutar i Uppsala.
Citat från: UglyJazz skrivet 21 september 2012, 20:39:36 PM
Linje 45 går ju från Mora till Gällivare i dagliga avgångar
.
Dalarna, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten på en och samma linje och med en och samma biljett om man vill.
Cirka 1.000 km. Rätta mig om jag tänker fel...
Det är två olika linjer dock. (Mora - Östersund, Östersund - Gällivare)
Annars är det rätt förutom att man inte kan åka hela sträckan på samma dag.
Du har rätt, Patrik.
Tiden räcker inte till för hela resan.
När man kör en reseplanering så rekommenderar de flesta systemen att man ska åka tåg också.
Med en massa byten... Hemska tanke...
Citat från: Leif D skrivet 21 september 2012, 20:47:46 PM
Länstrafiken i Sörmland, Länstrafiken i Örebro och Länstrafiken i Västmanland är väl dessutom samman bolag (eller var de väl i allafall innan länstrafiken blev länsmyndigheter).
Precis så var det, skulle vilja veta om bolaget är kvar eller om det upphört som bolag
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Patrik skrivet 22 september 2012, 08:04:04 AM
Det är två olika linjer dock. (Mora - Östersund, Östersund - Gällivare)
Annars är det rätt förutom att man inte kan åka hela sträckan på samma dag.
45N och 45S har alltid varit två skilda linjer som även alltid upphandlats separat. Vissa avtalsperioder har norra respektive södra 45:an körts av olika företag. T.ex förr när Centrala Buss Norrbotten körde 45N och Swebus samt KR Trafik körde 45S.
Och även när de bägge linjerna körts av samma företag har det väl alltid varit bussbyte vid mittpunkten, Östersund.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 09:25:11 AM
Precis så var det, skulle vilja veta om bolaget är kvar eller om det upphört som bolag
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Än så länge finns det kvar, men
CitatUtredningen presenterar tre alternativ till samverkan, varav utredningen
rekommenderar att respektive kollektivtrafikmyndighet svarar för samtliga
uppgifter och att Länstrafiken Mälardalen AB avvecklas
Se kollektivtrafiknämnden i Landstinget Västmanlands protokoll från 21/5, § 37
http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_17944/scope_0/ImageVaultHandler.aspx (http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_17944/scope_0/ImageVaultHandler.aspx)
Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 22:50:04 PM
Om båda linjerna trafikeras av fordon i både vit Dalatrafiklack och blå Örebrolack.
Om denna linje trafikeras med både Dalatrafiklackerade och Värmlandstrafiklackerade fordon.
Jag tror att bussarna Kopparberg-Grängesberg körs helt och hållet i länstrafiken Örebros regi. Busslinjen går ju dessutom nästan uteslutande i Örebro län. Den går bara någon kilometer in i Dalarnas län.
Citat från: Ersa skrivet 22 september 2012, 10:54:39 AM
45N och 45S har alltid varit två skilda linjer som även alltid upphandlats separat. Vissa avtalsperioder har norra respektive södra 45:an körts av olika företag. T.ex förr när Centrala Buss Norrbotten körde 45N och Swebus samt KR Trafik körde 45S.
Och även när de bägge linjerna körts av samma företag har det väl alltid varit bussbyte vid mittpunkten, Östersund.
Centrala Buss Norrbotten har aldrig kört på 45:an. 1991-1996 när Swebus körde södra delen så var det Busspoolen(Västerbotten) som hade kontraktet på norra delen, då i gemensamt upplägg med linje 50(Umeå-Östersund). 1996 då KR övertog södra delen så blev Inlandsbuss entreprenör på den norra linjen. Inlandsbuss var ett bolag som ägdes gemensamt av Granbergs Buss och Bodens Omnibus.
För att återgå till det ursprungliga ämnet så har vi ju här i norr ganska många länsöverskridande linjer i huvudmannaregi. Mellan Väster- och Norrbottens län finns linje 20/100 som trafikerar Umeå-Luleå-Haparanda/Torneå, linje 24 mellan Malå och Arvidsjaur, linje 26 mellan Skellefteå och Arvidsjaur, linje 30 mellan Sorsele och Arvidsjaur, fram till i år har vi också haft 203 Ålund-Klubbfors-Piteå.
Hej
Jag hoppas att SL kan ändra sig, så att vi från UL sidan får åka till Norrtälje igen mm?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 25 september 2012, 15:47:25 PM
Hej
Jag hoppas att SL kan ändra sig, så att vi från UL sidan får åka till Norrtälje igen mm?
mvh Stefan P
Finns ju redan idag trafik Uppsala-Norrtälje. Om UL biljetter skall gälla ända till Norrtälje så är det väl dock UL som måste ändra sig och betala för detta, Inte SL. Har det någonsin gått att åka ända till Norrtälje på UL kort?
Hej
Jo visst finns det trafik till Norrtälje. Men på den gamal goda tiden körde vi med bussar till Norrtälje med bussar från Uppsala, nu körs linjen endast med SL bussar förutom en morron när vi kör till Åby vsk. och möter upp bussen kommer i från Norrtälje.
Jag tror att gick att åka på två zons kort till Norrtälje.
Efter gamlat var hette linjen 807 var en UL linje som delades mellan UL och SL.
Keolis Mölndal har en linje som går mellan V:a Götaland & Halland...767:an mellan Lindome & Snipen 8)
Citat från: Kronobergarn skrivet 26 september 2012, 19:15:36 PM
Keolis Mölndal har en linje som går mellan V:a Götaland & Halland...767:an mellan Lindome & Snipen 8)
Jo, fast det är ju inom Västtrafiks område. Annars finns det fler linjer som går i Halland och Västra Götaland, t ex 744 Kungsbacka-Horred.
Det finns en linje till, som ingen har nämnt. Västtrafiks linje 111 som samtrafikeras med TIMEkspressen linje 3 mellan Strömstad och Halden. Som en extra krydda kan nämnas att man kan åka lokalt i Halden på Västtrafiks periodkort "Flerkommun".
Sedan är det ju också intressant med områden som trafikeras av "fel" länstrafikbolag, som i det tidigare exemplet, där Västtrafik ansvarar för trafiken i norra Halland.
Glöm inte linje 562 här nere i Skåne.
Börjar i Älmhult (Kronobergs Län), går merparten av sträckan i Skåne (bl.a. Lönsboda) för att sluta i Olofström (Blekinge Län)
Körs normalt med samma vagn hela sträckan och det är Thygessons (än så länge) som kör med gula vagnar.
Scaniaolsson
Citat från: Aniara skrivet 26 september 2012, 23:05:14 PM
Det finns en linje till, som ingen har nämnt. Västtrafiks linje 111 som samtrafikeras med TIMEkspressen linje 3 mellan Strömstad och Halden. Som en extra krydda kan nämnas att man kan åka lokalt i Halden på Västtrafiks periodkort "Flerkommun".
"Flerkommun+" ska det väl ändå vara? De gäller dessutom på NSB-tågen på sträckan Halden-Trollhättan, så man skulle i princip kunna använda korten för resor Ed-Strömstad via Halden om man behöver det. Det kanske förresten skulle kunna kvalificera sig till en annan lista, över pendlingsresor som innehåller "transit" genom ett annat land. :)
Annars är det också så att Västtrafik kör linje 360 till Älvsered, som ligger en bit in i Halland. En tur om dagen går dessutom några mil ytterligare, ända till Ullared. För att åka med dessa turer behövs inga speciella tillägg till Västtrafiks biljetter, utan alla biljetter som gäller i Svenljunga kommun gäller också hela vägen till Älvsered/Ullared med den här linjen.
Är det förresten inte än idag så att busslinjen Grimsås-Hestra helt handlas upp av JLT? Det bör, om det inte ändrats på senare år, vara en av de ytterst få busslinjer i upphandlad länstrafik som trots en bit i Västra Götaland inte tillämpar Västtrafiks taxa. Även om det är en ytterst kort bit inom Västra Götalands Län. Det kanske förresten till och med är så att linjen bara har en hållplats inom Västra Götaland? Då går det ju ändå inte att göra en lokal resa inom Västtrafiks område och frågan blir mer "teoretisk".
Citat från: Aniara skrivet 26 september 2012, 23:05:14 PM
Sedan är det ju också intressant med områden som trafikeras av "fel" länstrafikbolag, som i det tidigare exemplet, där Västtrafik ansvarar för trafiken i norra Halland.
Ja precis, det fanns också ytterligare en del sådant innan Västra Götalands Län bildades.
GLAB skötte kollektivtrafiken i kommunerna Lerum, Alingsås och Ale i Älvsborgs Län, formellt på uppdrag av, men utan egentlig inblandning av, Älvsborgstrafiken. Ett undantag (från undantaget alltså) var linje 500/550 Borås-Alingsås-Trollhättan som handlades upp av Älvsborgstrafiken, men kördes med GLAB-taxa för lokala resor på sträckan som gick genom Alingsås kommun.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 september 2012, 23:42:15 PM
GLAB skötte kollektivtrafiken i kommunerna Lerum, Alingsås och Ale i Älvsborgs Län, formellt på uppdrag av, men utan egentlig inblandning av, Älvsborgstrafiken. Ett undantag (från undantaget alltså) var linje 500/550 Borås-Alingsås-Trollhättan som handlades upp av Älvsborgstrafiken, men kördes med GLAB-taxa för lokala resor på sträckan som gick genom Alingsås kommun.
Man kunde också använda GL:s periodkort från Alingsås till länsgränsen och sedan betala kontant eller med värdekort resten till Borås - eller tvärtom: kontant eller med Maxikort till länsgränsen och periodkort därifrån. Bussarna hade förstås dubbla biljettmaskiner med var sin avläsare - Prodata (Magnus) och Scanpoint.
En annan kuriositet var linjen Annelund-Floby. Vid länsgränsen mellan Älvsborg och Skaraborg fanns en hållplatsskylt från Älvsborgstrafiken på ena sidan av vägen och en från Skaraborg på andra sidan.
Olof : det stämmer ang Grimsås -Hestra om jag minns rätt är det linje 245 och enbart JLT taxa på den .. har för mig det är enbart en tur på morgon och en på e-m..
Citat från: Aniara skrivet 26 september 2012, 23:05:14 PM
Det finns en linje till, som ingen har nämnt. Västtrafiks linje 111 som samtrafikeras med TIMEkspressen linje 3 mellan Strömstad och Halden. Som en extra krydda kan nämnas att man kan åka lokalt i Halden på Västtrafiks periodkort "Flerkommun".
Sedan är det ju också intressant med områden som trafikeras av "fel" länstrafikbolag, som i det tidigare exemplet, där Västtrafik ansvarar för trafiken i norra Halland.
Norra Halland ligger ju i Västra Götalands län, så det är väl inte mer "fel" att Västtrafik sköter trafiken där än att Länstrafiken Örebro sköter trafiken i både östra Värmland och västra Västmanland?
Citat från: JB skrivet 05 oktober 2012, 11:47:50 AM
Norra Halland ligger ju i Västra Götalands län,
Nej, det gör faktiskt inte det. Kungsbacka kommun tillhör Hallands län, men det är ändå Västtrafik som sköter kollektivtrafiken där.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 oktober 2012, 11:56:00 AM
Nej, det gör faktiskt inte det. Kungsbacka kommun tillhör Hallands län, men det är ändå Västtrafik som sköter kollektivtrafiken där.
Om nu inte skribenten menar landskapet Halland. Eftersom landskapet Halland även innefattar Lindome i Mölndals kommun, som ju alltså är Västra Götaland.
Citat från: Fredrik Thurfjell skrivet 05 oktober 2012, 12:45:52 PM
Om nu inte skribenten menar landskapet Halland. Eftersom landskapet Halland även innefattar Lindome i Mölndals kommun, som ju alltså är Västra Götaland.
Ja, där har du ju en poäng. Men det jag menade var i alla fall att till skillnad från att Länstrafiken Örebro sköter kollektivtrafik i delar av landskapen Värmland och Västmanland, delar som tillhör Örebro län, så sköter Västtrafik även områden i landskapet Halland som ändå tillhör Hallands län.